nieuw donor plan

13-09-2016 17:25 897 berichten
Alle reacties Link kopieren
kamer stemt in met donorplan

Eindelijk

Ik denk namelijk dat heel veel mensen uit gemakzucht hun voorkeur niet doorgeven en dat ben je met dit plan voor.

Niemand wordt gedwongen om donor te worden maar het dwingt wel tot actie als je het niet wil.
quote:Amand schreef op 13 september 2016 @ 21:49:

Weet je wat het is; ik ben een vrij mens. Ik ben geen productiemiddel of verbruiksartikel dat willoos ter beschikking staat van de staat of een ander. We hebben ouders, familie, kinderen, tradities. Mijn lijf is van mij, mijn nalatenschap van mijn familie. Ik mag van mijn nabestaanden verwachten dat ze mijn nalatenschap volgens die traditie afhandelen, hopelijk volgens mijn wensen.

Ik wens nul komma nul inmenging van de overheid hierin. En dat recht zou ik en iedereen moeten hebben zonder dat we daar ook maar één haar voor moeten bewegen.Eens.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:26:

Ik zou niet lekker kunnen slapen straks als ik zou weten dat mijn organen na mijn dood worden weggehaald, vreselijk idee. En ja, ik durf wel tegelijkertijd eerlijk te zeggen dat ik zo een orgaan van iemand anders zou aannemen als ik er eentje nodig had. Egoïstisch? Ja heel erg. Maar ja, kan gewoon he?

De overheid gaat te ver met dit idiote plan, hopelijk houdt de eerste kamer het tegen maar ik denk het haast wel aangezien zij de wet aan de grondwet moeten toetsen hier snap ik dus echt niks van. Jij kunt niet slapen vanwege je eigen organen, maar je vindt wel helemaal prima dat een ander het wel voor jou doet? Hoe kun je dat met je geweten verenigen? Want het gaat niet om een geloofsovertuiging of iets in die trant, maar gewoon om het idee
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Weet je wat het is; ik ben een vrij mens. Ik ben geen productiemiddel of verbruiksartikel dat willoos ter beschikking staat van de staat of een ander. We hebben ouders, familie, kinderen, tradities. Mijn lijf is van mij, mijn nalatenschap van mijn familie. Ik mag van mijn nabestaanden verwachten dat ze mijn nalatenschap volgens die traditie afhandelen, hopelijk volgens mijn wensen.

Ik wens nul komma nul inmenging van de overheid hierin. En dat recht zou ik en iedereen moeten hebben zonder dat we daar ook maar één haar voor moeten bewegen.Ik vind het heel logisch dat de regering bij het orgaandonor systeem wie zwijgt stemt toe systeem hanteert. Als je het niet wil is dat prima, dan moet je een nee invullen, dat is niet de moeilijkste staak dat je ooit voor je kiezen krijgt.

Ik wens nul komma nul inmenging van de overheid hierin. En dat recht zou ik en iedereen moeten hebben zonder dat we daar ook maar één haar voor moeten bewegen.

PRECIES. Ik zou willen dat meer mensen beseffen dat overheid zo min mogelijk bevoegdheden hoort te hebben in onze privé sfeer.

Want ja, what's next? Wie leest Staatscourant? Officieel hoeft men daar enkel kennis te maken mbt nieuwe maatregelen, dus wie weet geeft straks iedereen z'n data aan elk overheidsorgaan tenzij je bezwaar maakt natuurlijk, maar dan moet je er eerst weet van hebben, en ja dat staat in de Staatscourant, dat niemand leest. Daar gaan ze ook enorm van uit, zie Geenpeil. Epic backfire
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:48:

[...]

ik vind het al prima als je er iig over nadenkt Hoe meer ik er over nadenk (en dat doe ik dus), hoe ingewikkelder ik het vraagstuk vind. En gek genoeg lijdt dat bij mij niet tot de drang om anderen ook te dwingen om over dit soort zaken na te denken en, erger nog, tot een ja/nee besluit te komen. Dat neemt niet weg dat ik nadenken te allen tijde zeer toejuich.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:53:

[...]

hier snap ik dus echt niks van. Jij kunt niet slapen vanwege je eigen organen, maar je vindt wel helemaal prima dat een ander het wel voor jou doet? Hoe kun je dat met je geweten verenigen? Want het gaat niet om een geloofsovertuiging of iets in die trant, maar gewoon om het idee Precies ja, iedereen is anders en zo blijft de wereld draaien. Sommige mensen hebben er geen moeite mee, andere wel, nou helemaal dikke prima. Egoïstisch he? Achja, dat is de mens ook.
l'état c'est moi
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:53:

[...]

hier snap ik dus echt niks van. Jij kunt niet slapen vanwege je eigen organen, maar je vindt wel helemaal prima dat een ander het wel voor jou doet? Hoe kun je dat met je geweten verenigen? Want het gaat niet om een geloofsovertuiging of iets in die trant, maar gewoon om het idee

Wat ik niet snap is mensen die wel donor zijn maar dan niet willen geven aan mensen die zelf geen donor zijn. Niet dat jij zo iemand bent (ik kan het iig niet af leiden uit jouw post) maar daar moet ik in eens aan denken.

Overigens doen mensen alles om te over leven, dus geweten is vrij relatief als het daar op aan komt.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 21:55:

[...]

Wat ik niet snap is mensen die wel donor zijn maar dan niet willen geven aan mensen die zelf geen donor zijn. Niet dat jij zo iemand bent (ik kan het iig niet af leiden uit jouw post) maar daar moet ik in eens aan denken.

Overigens doen mensen alles om te over leven, dus geweten is vrij relatief als het daar op aan komt.Ja indd, beetje voor wat hoort wat mentaliteit. (Waar ik niet aan mee doe want ik geef niks )
l'état c'est moi

[...]

Overigens doen mensen alles om te over leven, dus geweten is vrij relatief als het daar op aan komt.Ja indd, beetje voor wat hoort wat mentaliteit. (Waar ik niet aan mee doe want ik geef niks )
l'état c'est moi
quote:Beeldig schreef op 13 september 2016 @ 21:21:

[...]

Dat is precies waarom de behandelend arts niet degene is die de knopen doorhakt, noch degene die de organen uitneemt. Je behandelend arts is er altijd voor jou.

(Geldt ook bij levende donatie trouwens, dat daar nadrukkelijk gescheiden paden zijn, met eigen behandelend artsen.)Ik heb het over het onbewuste proces dat in de cultuur sluipt. En niet over wat zich op rationeel niveau zich afspeelt.
quote:Sophiever schreef op 13 september 2016 @ 21:53:

[...]

Als je het niet wil is dat prima, dan moet je een nee invullen

Het is mij duidelijk wat het vraagstuk is hoor, mocht je dat nog niet begrepen hebben. Dit is waar ik mijn mening over geef.

Neem jij eens stelling. Bijvoorbeeld 'ik vind dat de overheid mag bepalen dat iedereen orgaandonor is totdat je je daar aktief tegen verzet'.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:44:

[...]

Vrij land? In een land wat vrij is bepaald de overheid niet of je je organen weg doet ja of nee volgens mij is België ook nog steeds een vrij land hoor

quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 21:58:

[...]

volgens mij is België ook nog steeds een vrij land hoor

België kun je geen land noemen
l'état c'est moi
quote:strikjemetstippels schreef op 13 september 2016 @ 21:54:

[...]

Want ja, what's next? Wie leest Staatscourant? Officieel hoeft men daar enkel kennis te maken mbt nieuwe maatregelen, dus wie weet geeft straks iedereen z'n data aan elk overheidsorgaan tenzij je bezwaar maakt natuurlijk, maar dan moet je er eerst weet van hebben, en ja dat staat in de Staatscourant, dat niemand leest. Daar gaan ze ook enorm van uit, zie Geenpeil. Epic backfire Nogal ja
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 22:00:

[...]

België kun je geen land noemen

dank je, het is iig duidelijk dat er met jou geen zinnige discussie te voeren is
Ik ben geregistreerd donor en heb aangegeven wat ik mankeer zodat ze bij voorbaat weten aan welke organen ze nog iets hebben, verder beschreven dat ze mijn huid mogen gebruiken ,maar wel de zichtbare delen in takt moeten laten zodat mijn nabestaanden het niet kunnen zien als ze me willen laten opbaren.

Waar ik blij mee ben is dat mijn nabestaanden niet meer met deze vraag lastiggevallen zullen worden en mijn wens gerespecteerd zal worden,wat misschien niet gebeurd als ze het mijn nabestaanden zouden vragen.
quote:rosanna08 schreef op 13 september 2016 @ 22:02:

[...]

dank je, het is iig duidelijk dat er met jou geen zinnige discussie te voeren is Waarom maak jij je tekst eigenlijk altijd blauw?
l'état c'est moi
Ik las dat iemand zei dat het maar om 150 doden per jaar gaat. Pijnlijk om te lezen, ik kende een man, hij was nog geen 30, die is overleden terwijl hij tevergeefs op een donororgaan wachtte.

Zelf ben ik wel donor en verandert er voor mij niets door deze wet. In het buitenland is het ook vaak zo geregeld en ik zie werkelijk waar het grote probleem met dit wetsvoorstel niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 22:02:

[...]

Waarom maak jij je tekst eigenlijk altijd blauw? omdat ik dat leuk vind en het mooi bij mijn ogen kleurt
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 21:33:

[...]

Zal waarschijnlijk niet zo zijn, daar ben ik erg zeker vanDaar zullen we dan vast weer te soft voor zijn, maar dát zou mensen pas dwingen om hierover na te denken en te kiezen. Moet je wel zorgen dat er informatie beschikbaar is die begrijpelijk is voor allerlei soorten mensen om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Ik wens nul komma nul inmenging van de overheid hierin. En dat recht zou ik en iedereen moeten hebben zonder dat we daar ook maar één haar voor moeten bewegen.

Ik vind het opt-out systeem ranzig en een grove ondermijning van ieders zelfbeschikkingsrecht.

Hier in Arnhem liggen begraafplaats / crematorium op steenworp afstand van het ziekenhuis

In het ziekenhuis liggen mensen op een donor te wachten die 1500 meter verderop de oven ingaat.

Vaak niet eens omdat de overleden persoon geen donor wil zijn maar omdat hij / zij nooit de moeite heeft genomen het codicil in te vullen.

Er is in Nederland zo'n chronisch te kort aan organen dat zelfbeschikkingsrecht in dit bijzondere geval omgedraaid mag worden, het vergt een paar minuten tijd om van JA een definitieve NEE te maken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Morgen wordt er een pallet heerlijke, groene wijn bij iedereen bezorgd. De rekening van €500 volgt via de post. Het is toch een prachtig idee om je bezoek een glaasje wijn aan te kunnen bieden? En zo makkelijk, je kunt de wijn ook gewoon nog weigeren: volg in dat geval de link om een formulier te downloaden (www.ikwilgeenwijndieiknie ... ookalisdewijnnogzofijn.nl)... en stuur dit ingevuld en getekend (kopie paspoort en recente loonstrook bijvoegen) retour. Houd er wel rekening mee dat wanneer je 'nee' zegt je nooit meer wijn mag drinken of serveren.
Zou fijn zijn als dit systeem er komt. Het zorgt er denk ik voor dat de twijfelaars en degene die er nog nooit over nagedacht hebben i.v.m. moeilijk onderwerp nu eindelijk eens serieus gaan nadenken over dit onderwerp en dat is hard nodig. Ik snap dat het moeilijk is om hier over te praten enzo maar er kunnen levens gered worden.
quote:malibu82 schreef op 13 september 2016 @ 22:03:

Ik las dat iemand zei dat het maar om 150 doden per jaar gaat. Pijnlijk om te lezen, ik kende een man, hij was nog geen 30, die is overleden terwijl hij tevergeefs op een donororgaan wachtte.

Nou, om precies te zijn is die man van 30 overleden omdat zijn lijf kapot was. Dat is niet per definitie iemand's schuld.

[...]

Overigens doen mensen alles om te over leven, dus geweten is vrij relatief als het daar op aan komt.

Iemand die geen donor is mag best mijn organen.

Maar stel er liggen twee mensen op de intensive care, de een is wel donor en de ander niet. heb ik liever dat m'n organen naar degene gaat die ook donor is.

Misschien is dat ook egoïstisch gedacht maar dat Zie ik dan liever
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven