Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Iets met riet bevalt me wel denk ik.
Haha Koettie wel een leuke droom! Blauwe regen blijf ik ook mooi vinden.

Ik vind die houten schermen (volgens mij met wilgen takken) ook mooi. Misschien dat ik die in combo met een of andere klimplant ga doen. Frizz kan ik me heel goed voorstellen hoor dat je iemand ervoor inhuurt/komt helpen. Is ook niet niks! Hier zou het een stuk moeten worden opgehoogd, een plek voor de kliko's maken en een afdakje voor de motor.
Ach ja ik heb het gepoogd maar het gaat zoooooo langzaam met kind erbij. En ik zie mijn vader en zwager al klooien met die boom omzagen. Dus nee knoop doorgehakt en ik laat die kerels het wel fixen. Ben ik weer voor een aantal jaren klaar.

Ik zweer het, deze heb ik net gemaakt. Mijn appelboom bloeit!
Jeeeeeh!!!

Tijd terug, in juli toen het zo kil en regenachtig was, kwamen bij mij blauwe druifjes of welk voorjaarsspul dan ook, boven de grond.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Frizz schreef op 14 september 2016 @ 12:40:

Iets met riet bevalt me wel denk ik.Bamboe kan ook, is steviger en de vogels zitten d'r waarschijnlijk minder in te plukken en trekken. Tip, voor het plaatsen lakken of oliën.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:Koettie schreef op 14 september 2016 @ 09:55:

Ik droomde vannacht over m'n nieuwe tuin. Ik zag blauwe regen en een rozenboog met passiebloem dus weer inspiratie genoeg haha. Alleen in m'n droom was ie zes keer zo groot..

Volgende maand krijg je de sleutel?

Ja daar haak ik dus al op af. Ik wil iets waar ik zelf niks aan hoef te doen.

Wat een gedoe.
Felix, wat raaaaar! Nu appelbloesem...

Ik ben alweer een beetje bezig met het volgend voorjaar. Ik heb drie bollenpaketten aangeschaft, een in wit, een in blauw en een in roze tinten. Waren bij de Action voor een scheet en drie knikkers.

Zitten allerlei leuke soorten in. Veel wat kleiner spul zoals anemonen, scilla, druifjes, een paar alliumsoorten enzovoorts. Ik ben gek op bollen, net een soort uitgestelde cadeautjes. En het leukste vind ik dat ik volgend voorjaar allang weer ben vergeten wat ik waar heb neergezet. En dan komen de eerste groene puntjes en sprietjes de grond uit, en dan begint de Raad wat het is kwis

Als de hitte een beetje weg is ga ik ze poten, en dan gaat ook de vijgenboom de volle grond in.
quote:simbalabimba schreef op 14 september 2016 @ 20:07:

[...]

Volgende maand krijg je de sleutel?

Eind van de maand!

Ja de weinige plantjes die ik nog op mn balkon heb staan staan ook weer in bloei. Frambozen en tomaten zijn weer lekker bezig.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 14 september 2016 @ 20:00:

[afbeelding]

Ik zweer het, deze heb ik net gemaakt. Mijn appelboom bloeit!heb mijn appeltjes vandaag geplukt. Geen bloesem meer gezien hoor
Hier ook een nieuwe lichting frambozen. Helaas zitten er inmiddels evenveel spinnen dus ik hoef ze niet meer. Het rozenboompje bloeit uitbundig en over het gras wil ik het helemaal niet hebben, dan kun je haast zíen groeien. En de magnolia bloeit ook weer.

Gisteren een rups gezien en die hitte van de afgelopen dagen is ook niet echt normaal te noemen. Maar goed, na morgen is het afgelopen en over een week zullen we terugverlangen naar die fijne zomerse dagen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bizar wat wat er nu bloeit en boven komt. Hier zie ik ook alweer sprietjes omhoog komen van voorjaarsbloeiers. Bloembollen vind ik ook leuk, dat kan ik nog wel doen als de hitte weer voorbij is. Niet dat ik het erg vind dat het zo warm is, liever dit dan de winter.
Ik heb 2 rode tomaten en 1 gegeten en nog 1 groene. Alles heeft het overzetten in grotere pot overleeft.

Er komen bloemetjes aan, maar ik geloof niet dat daar nog iets uit gaat groeien.

In 2013 hebben we ook een lekkere nazomer gehad. Vorig jaar heb ik nog gezaaid eind augustus met resultaat.

Dit jaar ziet het er toch anders uit. Is minder mooi.

Ik heb de muizen ontdekt in de schuur. In een klamboe zaten ze, maar ik vond alleen keutels. Een lichtgroene spin en een leren tas waar flink van gegeten is. Dat was een dure. Bijna een hele kast leeg om potten en gereedschap in te bewaren.

Ik heb er wel zin in om met een sopje die ene lege kast schoon te maken.

Volgend jaar ga ik misschien toch dan een muur gebruiken om planten te hangen.
quote:friezinnetje2014 schreef op 14 september 2016 @ 20:31:

[...]

heb mijn appeltjes vandaag geplukt. Geen bloesem meer gezien hoor Ik barst ook van de appels, je kan ze zelfs op de foto zien hangen. En dan een tak met bloesem. Het tweede jaar dat ik hem had heeft hij wel 6 keer gebloeid, maar dat kwam door de verplaatsing midden in de zomer het jaar ervoor. Daarna heeft hij nooit meer dubbel gebloeid. Hey, wie weet heb ik in april een tak rijpe appels
Cc je bijenmix zaadjes komen al omhoog.

De vlinderstruikjes zijn compleet slap gaan hangen maar ik zie wel weer nieuwe baby blaadjes. Zal ik die naar drogere grond verplaatsen of laten staan?
Laten staan!
Yepp, laten staan en flink veel water geven!

Wat leuk dat de bijenmix het al gaat doen
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Felix, het compostvat ophalen moet helaas even worden uitgesteld. Veel zorgen om/voor mijn moeder momenteel waar ik erg druk mee ben.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ben normaal vrij lui met planten want ik koop ze redelijk kant & klaar, maar wat leuk om al na 2 dagen die zaadjes zo 'Ploep, hallo, hier ben ik!' te zien doen. Nu maar hopen dat de kat er niet weer met haar dikke kattenbillen op gaat zitten, moest haar gisteren ook al wegjagen bij de stokroos zaadjes.

Okay laten staan it is! Dan wordt het duimen draaien, ze zien er zo ongelukkig uit. Had ze tijdens het planten al extra potgrond enzo gegeven.

De larven van de lieveheersbeestje zijn onderweg, ik ben benieuwd...
Alleen even controleren of ze niet leeg gezogen worden door piepkleine groene beestjes. Hier zitten ze weer in grote aantallen.

Dan even dood drukken of afdekken met kapje.

Hier zat nog een bij op de dille. Ik moet echt meerdere keren per dag een beetje water geven. Mijn rode pepertjes zijn aan het afsterven. Maar koriander en andere kruiden beginnen te groeien.

O ja, bij kamerplanten doen ze het met sigarettenrook. Pot in een zak doen. Flink wat rook er in blazen. Een uurtje laten staan en geen luis op de plant die dat lekker vind.

Bij pas gezaaid en kleine planten kan je dat wel met een kweekkasje doen.

De muizen waren niet thuis.
Dus dan dansen de katten op tafel?

Bedankt voor de tips Pumps, erg gewaardeerd. Ik zie voornamelijk zwarte stipjes eigenlijk.
Ik durf nu nog geen bollen te planten. Een aantal jaar terug kregen we ook zo'n warme herfst dat de bollen al opkwamen! Kort daarna ging het vriezen en ik heb de bollen nooit meer gezien
quote:Bosbessen schreef op 15 september 2016 @ 21:02:

Dus dan dansen de katten op tafel?

Bedankt voor de tips Pumps, erg gewaardeerd. Ik zie voornamelijk zwarte stipjes eigenlijk.Nou nee, er staat gelukkig geen tafel. Aan de grote hoeveelheid keutels en geknaagde gaten te zien, zonder muizen, zijn zeverhuisd.

een dagje uit

boodschappen doen

of geëindigd in de muizenval file (ik heb er 2 gevangen)Tip bij het plaatsen van muizenval: zet het op een stuk papier of plastic, want ze laten hun laatste poepje ruiken en daar zijn ze niet zuinig in.

Die zwarte stipjes... zijn dat geen trips? Er zijn meerdere soorten bladluis. Ook zwarte. Die eten bepaalde gewassen het liefst. Daarom heb ik ook wat planten laten staan om er zeker van te zijn dat ze daar eerst aan beginnen. Doen ze voor slakken ook wel.

Maar de teentjes knoflook zouden wel eens kunnen werken. Die knolletjes kan de na de herfst met wortels uit de grond halen. Ik heb potten.

Zelf heb ik een tip gevolgd - ook voor bijmesten - door stukjes bananenschil bij de wortels te begraven iets met 2 cm afstand, maar ik ben vergeten of het diep of er vanaf moet zijn. Bladluizen zouden een hekel hebben aan bananenschil en knoflook.

Ik heb geen verstand ervan, maar hier zitten wel eens trips op de muur. Met stofzuiger en stukje closetpapier haal ik ze weg.

Dat met sigarettenrook is net iets minder giftig dan een spuitbus met gif, denk ik.

Bloembollen... Ik heb hier nog een leuk glazen vaasje gevonden om een bloembol op te leggen en dan een soort van hydrocultuur te doen. Die kan je toch uit de grond halen en dan op een bepaalde manier - die ik niet ken - bewaren en dan later planten?

Het verdroogde en vergeten knoflookteentje - koelkast is ook aan de beurt geweest - doet nog niks.

Pepertjes wel, want die hadden dorst. Staan nu weer redelijk goed in hun potje.
Ik heb bijna tomatenbloesem. Ik hoop dat er nog wat uit komt, want 4 rode tomaatjes op een hele plant. Daar mag gerust nog wat meer bij.

Is in elk geval leuk voor de bijen. Kunnen ze nog wat extra voorraad aanleggen voor de winter. Ook daar mogen er nog wat meer bij.

Bijen bij, dus.

EDIT: Al die tuinenpracht nu. Het is de moeite om eens een wandeling te maken en te speuren naar die tuinen.

Ik zie door de foto's van hier opeens overal appels en peren hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven