Het is alweer zover

16-09-2016 17:06 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer zover: het pesten is weer begonnen.

Van jongs af aan ben ik al het slachtoffer van pesten. Op de basisschool, middelbare school, het mbo en in mindere mate op het hbo. Ook op het werk al te maken gehad met pesterijen waardoor ik al een paar keer ontslag heb genomen of zelfs onterecht ontslag heb gekregen.

Vorige week ben ik begonnen met een nieuwe studie, ook hbo. We beginnen dit jaar meteen met een grote groepsopdracht en helaas denk ik nu al dat dit een jaar vol pesten wordt. Ik ben zelf 23. Het grootste deel van de klas is 19/20. Het verschil in leeftijd merk je ook wel echt in volwassenheid. Bij de jongeren merk je regelmatig kinderachtig gedrag, andere humor, etc. Ik ben verder in mijn ontwikkeling, maar dat is voor mij geen reden om mij af te zonderen van de groep. Ik ga gewoon met de groep mee, althans dat probeer ik. Met een paar gaat het gewoon goed, maar door een aantal wordt ik bewust buitengesloten. Voorbeelden hiervan zijn:

- Iemand stelt voor om in de pauze ergens iets te gaan eten. Zodra ik aangeef dat ik ook meega bedenken een aantal zich en blijven gewoon op school.

- Als ik iets vraag dan wordt ik bewust genegeerd. Ook op hele gewone vragen als 'Waar hebben we na de pauze les?' Ik krijg dan geen antwoord.

- In groepsverband trekken sommigen zich niks aan van hetgeen ik inbreng.

- De eerste dag vroeg een jongen die uit hetzelfde dorp komt of hij mee mocht rijden. Ja dat mocht. Nu kijkt hij mij nog amper aan. Ik heb toch echt niks geks of verkeerds gezegd of gedaan.

Iedereen zal wel merken dat dit de verkeerde kant opgaat. Nu is de school pas een week bezig, dus ik denk dat ik nu nog kan ingrijpen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Diegenen erop aanspreken dat ik het gevoel heb dat ik wordt buitengesloten of toch op een andere manier?
quote:Honingbij_ schreef op 16 september 2016 @ 18:08:

[...]

Dit is toch geen pesten?

Het klinkt alsof TO bij voorbaat al in de slachtofferrol is gedoken, en dan zegt ze ook nog dat het eraan moet liggen dat de mensen om haar heen onvolwassen zijn. Sorry hoor, maar met zo'n houding zou ik je oo links laten liggen.

Mijn vraag aan Liberty is gewoon een algemene vraag op haar reactie.

Ik vroeg: Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?

Liberty antwoordde dat het allicht aan de houding van een persoon ligt.

Naar aanleiding daarvan mijn vraag: bij een bepaalde houding mag je pesten?

Eh was niet Liberty geloof ik, maar Medina.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Medina schreef op 16 september 2016 @ 18:12:

[...]

Dan verander je waar je wel invloed op hebt. Jezelf.Is geen garantie, bovendien geef je hiermee een signaal dat pesten geoorloofd is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:Yggdrasil- schreef op 16 september 2016 @ 17:45:

Je zegt dat je je niet anders zal gaan voordoen als je bent/je niet wilt aanpassen. Maar zo werkt het toch niet?

Je past je altijd in zekere mate aan elkaar of de groep aan. Such is life.

Je komt een beetje houtain over. Houden mensen niet van
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:22:

[...]

Mijn vraag aan Liberty is gewoon een algemene vraag op haar reactie.

Ik vroeg: Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?

Liberty antwoordde dat het allicht aan de houding van een persoon ligt.

Dat je iets begrijpelijk vindt maakt nog niet dat je het goedkeurt.

Ik begrijp het dat er meer gestolen zal worden als je een bak met dure horloges op je stoep zet, ipv ze in een afgesloten vitrine te leggen. Daarmee keur ik hetvstelen nog niet goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:4GC schreef op 16 september 2016 @ 18:12:

[...]

Nou niet veranderen is misschien niet het goede woord. Natuurlijk pas ik me in bepaalde mate aan aan de groep. Ik wilde meer zeggen dat ik mij niet totaal anders voor ga doen dan dat ik ben. Ik ben van mezelf heel rustig. Dan ga ik nu niet in een keer heel bijdehands zijn in de groep. Dat wilde ik eigenlijk zeggen.Maar dat bedoelde ik weer niet. Ik bedoelde niet dat jij zou moeten veranderen of aanpassen. Mijn reactie was een algemene reactie op Medina.

Lastig zeg. Ik heb het vaker gehoord, mensen die op de lagere school gepest zijn, die dat als volwassene weer meemaken. Dan denk je meteen, nou, dat ligt dan aan die persoon zelf. Maar ik denk dat je dat anders moet zien. Als iemand vreselijk gepest is, horen daar allerlei mechanismes bij, zoals buitensluiten, en ik denk dat je dan later kans maakt dat je daar een soort herbeleving van krijgt. Niet omdat de situatie exact gelijk is maar omdat je emoties je vertellen dat het weer zover is. Terwijl dat toch niet zo hoeft te zijn. Mensen zijn erg gevoelig voor erbij horen of niet. Misschien ben je wat overgevoelig geworden daarvoor door je verleden.

Je hebt namelijk eigenlijk een stukje ontwikkeling gemist, omdat je zo gepest werd, kon je nooit goed oefenen met allerlei sociale situaties. Omdat je daar niet aan mee mocht doen. Ik denk dat dat je nu parten kan spelen. Op andere gebieden ben je misschien overontwikkeld maar op sociaal gebied eigenlijk logischerwijze onderontwikkeld. Ik zou me gaan richten op mezelf ontwikkelen op sociaal gebied en dan even alles positief interpreteren, ook al zegt dat stemmetje van binnen iets anders. Dus even wat meer aanpassen dan je normaal zou doen en alles heel positief houden. Kijk eens wat er dan gebeurt en hoe je je dan voelt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2016 @ 18:27:

[...]

Dat je iets begrijpelijk vindt maakt nog niet dat je het goedkeurt.

Ik begrijp het dat er meer gestolen zal worden als je een bak met dure horloges op je stoep zet, ipv ze in een afgesloten vitrine te leggen. Daarmee keur ik hetvstelen nog niet goed.

Als het principe is dat je met je poten van andermans spullen af moet blijven, blijf je d'r van af, ook al staan ze niet afgesloten.

Jaren geleden maakte ik mijn kind het verwijt dat hij zijn fiets niet op slot had gezet, fiets weg dus.

"Maar mama, als ik een fiets zie staan die niet op slot is, neem ik 'm toch ook niet mee?!"

Het principe is: niet pesten.

Lokt een houding/weet ik veel, niet uit tot innige vriendschap, prima, maar er wordt niet gepest.

Mm goeie vraag, simba, je hoeft je nooit aan te passen aan pesters en wat die van je willen zien natuurlijk. Maar misschien kun je wel wat soms wat stroop smeren. Voor het makkelijker verlopen van de sociale omgang. Als je tenminste bij een groep wilt gaan horen, wat altijd verlies van individualiteit inhoudt natuurlijk.
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:36:

[...]

Als het principe is dat je met je poten van andermans spullen af moet blijven, blijf je d'r van af, ook al staan ze niet afgesloten.

Jaren geleden maakte ik mijn kind het verwijt dat hij zijn fiets niet op slot had gezet, fiets weg dus.

"Maar mama, als ik een fiets zie staan die niet op slot is, neem ik 'm toch ook niet mee?!"

Het principe is: niet pesten.

Lokt een houding/weet ik veel, niet uit tot innige vriendschap, prima, maar er wordt niet gepest.Ik ben het zeker met je eens, maar om nog maar even het voorbeeld met de horloges te gebruiken: het is geen perfecte wereld. En hoe erg je ook in je recht staat om boos / gekwetst / wat dan ook te zijn, dat gaat niet tegenhouden dat er mensen in de maatschappij zijn die het dus wel doen. Wat kun je daar dan aan doen? Nou, verdomd weinig. Wat je er aan kan doen is die horloges binnen leggen en je fiets op slot zetten. Oftewel, je kan jezelf aanpassen aan die mensen die zich niet aan dit soort dingen houden. En dat is kut en onterecht misschien, maar het is denk ik wel de enige oplossing.
Het is gewoon lastige materie, pesten. Een van mijn kinderen is erg gevoelig. Op de basisschool is ze gepest, maar zij ervaart regulier kliergedrag (wat kinderen nu eenmaal doen) snel als pesten. Bijvoorbeeld als iemand zegt: 'Hee Marietje, wat kijk je boos!', was zij al half in tranen. We hebben dus lang gedacht dat ze wat eelt op haar ziel moest kweken, maar dat gaat niet altijd vanzelf. Al die incidenten bleken behoorlijk aan te komen en op een gegeven moment ging het gewoon echt niet goed met haar. Gelukkig gaat het na professionele hulp een stuk beter.

Ik denk dat TO baat zou hebben bij vergroten van haar zelfinzicht en zicht krijgen op haar sterkten en zwakheden. Ik ben zelf ook gepest aan het begin van de middelbare school. Achteraf kan ik wel zien waardoor dat kwam, want ik was best een beetje bijzonder kind. Onhandig uit de hoek komen met opmerkingen, geen inzicht in sociale structuren, niet kunnen peilen van stemmingen. Dat kan ik nog steeds niet erg goed, maar ik weet inmiddels dat ik genoeg leuke kanten heb om dat te compenseren
Lady-Grey, Ameliaa, BGB, gedeeltelijk wel eens met jullie hoor.

Maar ik ben d'r fel op; bij het aanpakken van pesten (pesten in het algemeen) moet niet in eerste instantie uitgegaan worden van trucs aanleren voor de gepesten; maar het benoemen dat er niet gepest wordt. Leer de pesters -ook- trucs, zij worden per slot van rekening gezien als degenen die sociaal o zo vaardig zijn.

Ik denk ook, minke, dat het ultieme middel tegen pesten, het vergroten van het zelfvertrouwen is. Trouwens van beide partijen eigenlijk. Pestkoppen, is uit onderzoek gebleken, hebben vaker moeilijke/stressvolle situaties aan de hand thuis, en het pesten doen ze ter compensatie. Maar hoe doe je dat he, want ik denk dat lang gepest worden bij veel mensen voor een gevoeligheid zorgt. Het zorgt voor een daling van het zelfvertrouwen natuurlijk. Die onzekerheid, kan ineens weer op komen spelen. Ik vind dat niet meer dan logisch. Ik heb jaren en jaren geleden een woningbrand meegemaakt, ik ga nog steeds op 112 meldingen kijken als ik een brandweerauto hoor. Sommige dingen, blijven gewoon hangen.

To, zou mindfullness iets voor je zijn? Zodat je positief naar sociale situaties blijft kijken, zou kunnen helpen denk ik.
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 19:00:

Maar ik ben d'r fel op; bij het aanpakken van pesten (pesten in het algemeen) moet niet in eerste instantie uitgegaan worden van trucs aanleren voor de gepesten; maar het benoemen dat er niet gepest wordt. Leer de pesters -ook- trucs, zij worden per slot van rekening gezien als degenen die sociaal o zo vaardig zijn.

Oh zeker, er hoort wat mij betreft absoluut niet door bijvoorbeeld een leerkracht gezegd te worden "je moet wat eelt kweken". Er hoort echt wel duidelijk gemaakt te worden dat het echt niet geaccepteerd kan worden omdat het verstrekkende gevolgen heeft. En dat kunnen kinderen ook echt wel begrepen. Maar, zoals bij TO, als het zo consistent aanwezig blijft en soms niet eens per se op pesten lijkt maar meer als heel naar wordt ervaren terwijl er volgens mij geen intentie om naar te zijn is, dan kan het zeker wel helpen om bij jezelf te kijken. Gewoon om de gevolgen niet zo heftig te laten zijn.

Ik bedoel; slachtoffers van welke misdaad dan ook geef je ook slachtofferhulp, en die geef je ook methodes en tactieken om daarmee om te gaan. Daarvan wordt ook niet gezegd dat het dan maar oke is om die misdaad te plegen, maar het beperkt wel de gevolgen en dat is óók belangrijk.
quote:Ameliaaa schreef op 16 september 2016 @ 19:05:

Ik denk ook, minke, dat het ultieme middel tegen pesten, het vergroten van het zelfvertrouwen is. Trouwens van beide partijen eigenlijk. Pestkoppen, is uit onderzoek gebleken, hebben vaker moeilijke/stressvolle situaties aan de hand thuis, en het pesten doen ze ter compensatie. Maar hoe doe je dat he, want ik denk dat lang gepest worden bij veel mensen voor een gevoeligheid zorgt. Het zorgt voor een daling van het zelfvertrouwen natuurlijk. Die onzekerheid, kan ineens weer op komen spelen. Ik vind dat niet meer dan logisch. Ik heb jaren en jaren geleden een woningbrand meegemaakt, ik ga nog steeds op 112 meldingen kijken als ik een brandweerauto hoor. Sommige dingen, blijven gewoon hangen.

To, zou mindfullness iets voor je zijn? Zodat je positief naar sociale situaties blijft kijken, zou kunnen helpen denk ik.Bij mijn jongste in de klas zitten drie echte rotzakjes (naar om te zeggen van jochies van 11), inderdaad alledrie uit gezinnen waar het niet lekker loopt. De ouders laten zich op school alleen zien als ze weer eens worden uitgenodigd voor een gesprekje over een incident (wekelijks), en verder zie je gewoon aan die jongens dat ze weinig aandacht krijgen. Godzijdank is mijn jongste er een die dingen vrij snel van zich af laat glijden en ook terugschopt als ze haar pijn doen, want er zijn kinderen die er echt onder lijden. Er is een pestprotocol dat ook gevolgd wordt, maar veel meer dan een dagje schorsen kan school ook niet doen.
quote:Ameliaaa schreef op 16 september 2016 @ 18:36:

Lastig zeg. Ik heb het vaker gehoord, mensen die op de lagere school gepest zijn, die dat als volwassene weer meemaken. Dan denk je meteen, nou, dat ligt dan aan die persoon zelf. Maar ik denk dat je dat anders moet zien. Als iemand vreselijk gepest is, horen daar allerlei mechanismes bij, zoals buitensluiten, en ik denk dat je dan later kans maakt dat je daar een soort herbeleving van krijgt. Niet omdat de situatie exact gelijk is maar omdat je emoties je vertellen dat het weer zover is. Terwijl dat toch niet zo hoeft te zijn. Mensen zijn erg gevoelig voor erbij horen of niet. Misschien ben je wat overgevoelig geworden daarvoor door je verleden.

Je hebt namelijk eigenlijk een stukje ontwikkeling gemist, omdat je zo gepest werd, kon je nooit goed oefenen met allerlei sociale situaties. Omdat je daar niet aan mee mocht doen. Ik denk dat dat je nu parten kan spelen. Op andere gebieden ben je misschien overontwikkeld maar op sociaal gebied eigenlijk logischerwijze onderontwikkeld. Ik zou me gaan richten op mezelf ontwikkelen op sociaal gebied en dan even alles positief interpreteren, ook al zegt dat stemmetje van binnen iets anders. Dus even wat meer aanpassen dan je normaal zou doen en alles heel positief houden. Kijk eens wat er dan gebeurt en hoe je je dan voelt.Mooie post Ameliaaa!

Maar ik ben d'r fel op; bij het aanpakken van pesten (pesten in het algemeen) moet niet in eerste instantie uitgegaan worden van trucs aanleren voor de gepesten; maar het benoemen dat er niet gepest wordt. Leer de pesters -ook- trucs, zij worden per slot van rekening gezien als degenen die sociaal o zo vaardig zijn.Het vergt aanpassingen van beide kanten om eea lekker te laten lopen. Maar niet pesten moet inderdaad de norm zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

De pesters openen dit topic niet. Ik vind pesters overigens absoluut niet sociaal vaardig.

Degene die gepest is, opent dit topic. Dus gaan de tips die kant uit.
Ik denk dat je er door je pestverleden te gefocust op bent of je toch zeker niet weer gepest zult worden. Je bent pas een week bezig! Dingen die jou opgevallen zijn zou een ander niet zo bemerken of interpreteren. Richt je op het groepje waar je goed mee overweg kunt en waar je een klik mee hebt.
TO, wil je graag bevriend worden met mensen uit deze groep? Vind je ze aardig (of een deel)? Kan je ermee lachen? Is het gezellig? Of wil je er graag bij horen?

Op de middelbare school hadden wij een vrij hecht groepje meiden en toen er een nieuw meisje in de klas kwam, ging ze al snel bij ons groepje zitten. Zo'n meisje is nieuw, dus in het begin verwelkom je haar, ben je aardig en probeer je haar te leren kennen. Maar na een aantal weken merkte je gewoon dat ze met niemand van ons een klik had. Maar ze had wel een klik met een meisje dat vaak alleen zat bij ons in de klas. Toch kwam ze in de pauzes telkens naar ons toe, dan zat ze erbij maar deed ze verder niet haar mond open. Terwijl ze dus aan het einde van een pauze wel vroeg waar we les hadden. Vervolgens ging ze de klas dan weer bij dat meisje zitten. Dat snapte wij niet, want waarom zou je in de pauzes bij ons, waar je geen klik mee hebt, komen zitten? Dat kan je je ook wel voorstellen dat wij haar ook een beetje raar begonnen te vinden. Achteraf bleek dat ze er gewoon bij wou horen, ze vond dat dat andere meisje een buitenbeentje was en dat wou ze niet zijn. Dus daarom zat ze telkens bij ons. Is dat bij jou ook zo? Zit je bij deze groep omdat het aardige mensen zijn en je het gezellig vindt om met ze om te gaan? Of zit je erbij zodat je er bij kan horen?
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 18:22:

[...]

Eh was niet Liberty geloof ik, maar Medina.

En mijn antwoord daarop was: "Nee". Maar als je daar iets aan wil veranderen, zal je bij jezelf moeten beginnen.

Zie pagina 1 van dit topic:

quote:Medina schreef op 16 september 2016 @ 17:18:

[...]

Nee, maar als je dingen wil veranderen, moet je altijd beginnen bij de persoon waar je wel invloed op hebt en dat ben je zelf.
Of eentje van Dr Phil: "You teach people how to treat you."
Overigens ben ik vroeger ook wel gepest, maar dat ging wel wat verder dan de dingen die jij nu beschrijft. Denk dan aan namen roepen, duwen, uitlachen enzovoorts. Jouw situaties vind ik meer passen bij buitensluiten. En dan kan je aan de ene kant zeggen dat het ook niet netjes is, maar aan de andere kant kan je het iemand ook niet kwalijk vinden als ze je gewoon niet aardig vinden. Je kan nou eenmaal niet met iedereen bevriend zijn. Als die jongen het niet met je kon vinden, of je niet aardig vindt dan kan dat toch? Noem je dat dan echt pesten? Dat slaat toch nergens op? Vind jij echt iedereen, maar dan ook iedereen, in je omgeving aardig? Zou jij met iedereen, maar dan ook echt iedereen, die je kent altijd mee willen rijden? Ik niet hoor. Ik ken genoeg mensen die prima hun eigen leventje mogen leiden, maar ik hoef daar geen deel van uit te maken. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat onder pesten vindt vallen?
@blijfgewoonbianca:

1: Twee van de 5 haakten af. Wel 2 met wie ik dit jaar projecten moet maken.

2: Ik noem namen en kijk mensen aan, ik praat niet bijzonder hard maar hard genoeg om mij goed te verstaan, dit is niet 1 keer maar al minimaal 10 keer gebeurd. Ja echt meerdere keren per dag.

3: Mijn mening is zeker niet afwijkend. Het gaat om het schrijven van een ondernemingsplan, dus er zit een bepaalde structuur in en een bepaald idee achter waar je niet veel van kunt afwijken.

4: We hebben over onszelf gesproken, dus elkaars hobby's, vooropleidingen, etc. Eigenlijk een algemeen eerste gesprek dus. Bij mij geen dieren of sigaretten in de auto. afgezet recht voor zijn fiets, geen vergoeding gevraagd. Ik zou echt niks weten wat ik misschien verkeerd gedaan heb. Voor mijn gevoel echt niks.

De omgang met familie en vrienden/vriendinnen is goed.

Of ik erbij wil horen ja of nee: Ik hoef echt niet de populairste van de klas te zijn. Dat wil ik ook helemaal niet. Maar ik wil ook niet degene zijn die altijd word buitengesloten. Ik hoef niet per se vrienden voor het leven te maken, maar vind het wel belangrijk dat ik ook bij de groep word betrokken omdat we veel samenwerken met projecten. En door mijn verleden ben ik soms wel onzeker waardoor ik ook wel eens bevestiging zoek.
Ik herken het wel, het buitengesloten worden. Ik was ook echt een beetje anders. Had andere interesses en gedachtengangen.

Was sociaal onhandig en werd onzeker. Het hielp bij mij dat ik na een ernstig verkeersongeluk even niet meer zo hard mijn best deed om er bij te horen. Dat gaf rust en toen ging het beter. Het hielp ook om een teamsport te gaan doen, een gezamenlijke bezigheid met een doel.

Ik wist nooit wat ik verkeerd deed, maar achteraf denk ik dat ik te verkrampt was en te onzeker om echt wederkerig contact te maken vanuit mijn gevoel. Uiteindelijk lukte dat dan toch, maar dan kon ik het weer niet goed onderhouden.

Ik had wel een assertiviteitstraining kunnen gebruiken toen.

Er zijn echt wel mensen op deze wereld waarmee jij een klik kunt hebben, alleen soms kom je die wat later in je leven tegen. Misschien ben je een beetje anders, een uitzondering...denk dan maar aan het sprookje van het lelijke jonge eendje en probeer positief te denken en te kijken. Laat merken dat je het contact wat je hebt op prijs stelt en bedenk dat bijna iedereen wel in meer of mindere mate onzeker is en dat jij dus ook echt iets voor anderen kunt betekenen. Als je maar jezelf durft te zijn op een positieve manier. Dat wil zeggen dat je ook kunt genieten van het anders-zijn.

Als je dat accepteert dan is het misschien makkelijker om de afstand tussen jou en de anderen te overbruggen, want dan kun je hen ook makkelijker accepteren zoals zij zijn.

En dat is niet beter, of minder, maar misschien...wat anders.

Uiteindelijk kwam ik vaker mensen tegen die ook een beetje waren zoals ik en dat heeft enorm goed gedaan natuurlijk. Een feest van herkenning en een klik, ineens ging het contact wel gewoon vanzelf. Dus dat hoop ik ook voor jou. Als je je dan ook maar open durft te stellen, want die ander is misschien wel net zo onzeker als jij, maar weet dat goed te verbloemen. Misschien zien anderen ook helemaal niet aan jou hoe jij je echt voelt.

Misschien bij een leuke vereniging gaan of iets waar je mensen ontmoet die dezelfde interesses delen als jij, want dan heb je eerder automatisch een klik en dan voel je je misschien wat minder afhankelijk van de sociale contacten op school.

Dan kun je daarin wat ontspannen en zodra je dat doet dan zul je zien dat het beter gaat.

En geef ze de tijd om aan je te wennen en jezelf om aan hen te wennen, kijk gewoon de kat rustig uit de boom en probeer ook een beetje bij jezelf te blijven tijdens het hele proces. Kijk naar je kwaliteiten en richt je op datgene waar je goed in bent. Als je oprecht bent en vriendelijk dan komt het allemaal wel goed. Het is niet meteen verkeerd gegaan, geef het rustig de tijd, heb geduld.

Probeer in je kracht te komen en om jezelf te waarderen voor wie je bent.

Je bent oké.
Ik vind dat je dit soort dingen teveel aantrekt. Ga zelf na waar jullie les hebben, doe wat je moet doen en laat degene die op school blijven lekker hun ding doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven