Gezondheid alle pijlers

Baarmoederverwijdering

01-08-2016 19:35 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er op dit moment vrouwen op het forum waarbij de Bm wordt verwijderd binnenkort? Bij mij gebeurt dit over 2 maanden en ik zou graag ervaringen willen delen, ook in de aanloop naar de operatie.

Mijn Bm wordt verwijderd ivm myomen en zware menstruaties. Ze proberen vaginale verwijdering maar omdat ik al eerder operaties heb gehad daaraan, moet ze beslissen wanneer ze het kan zien van binnen. Ik weet dus niet waarmee ik wakker word straks.

Ik zie er tegenop, maar kijk uit naar de tijd zonder Bm en ellende.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik wil je wel even heel veel sterkte wensen dat is echt heftig.

xx
Ook geen ervaring. Maar een hart onder de riem. Wat heftig. Heel veel sterkte!
Ik wil komen en weer gaan. Ik wil leven, niet bestaan.
Persoonlijk geen ervaring mee, maar mijn moeder wel. Bij haar hetzelfde verhaal. Ze zijn vaginaal begonnen maar helaas was de baarmoeder te groot dus moest het toch via de buik.

Het is haar meegevallen, ze was drie dagen na de ingreep thuis. Qua pijn viel ook mee. Het enige wat haar tegenviel was haar conditie daarna, het duurde echt een paar weken voordat ze weer boodschappen kon doen bijvoorbeeld. Maar inmiddels is ze er erg blij mee, haar zware menstruatie was echt invaliderend voor haar.

Succes, hopelijk heb je er wat aan!
Bedankt voor jullie reacties en steun

Hoop dat er nog iemand aanhaakt die dit ook krijgt.
niet ikzelf maar iemand uit mijn omgeving heeft dit onlangs ondergaan. Haar is het erg meegevallen, maar ze had vooraf ook een vrij goede conditie. Er staat 6 weken voor de revalidatie, maar het kan dus ook korter.

Ik hoop dat het bij jou net zo soepel gaat als bij haar. sterkte alvast!
En nú in één keer goed
Bij mij zijn bijna een jaar geleden baarmoeder en eierstokken verwijderd wegens kanker. Mijn operatie was wel aanzienlijk zwaarder dan een gewone baarmoederverwijdering omdat mijn tumor erg groot was en er dus een enorme snede in mijn buik is gemaakt (26 cm). Ook was ik voordat ik aan de operatie begon al behoorlijk moe door het voorafgaande traject. De eerste 12 dagen of zo had ik erg veel pijn ondanks medicatie. maar daarna vond ik het herstel behoorlijk snel gaan, afgezien van vermoeidheid. Na 3 weken kon ik bijna alles weer al heb ik het langzaam aan gedaan om de kans op complicaties zo klein mogelijk te houden.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
quote:Greebo123 schreef op 01 augustus 2016 @ 22:47:

niet ikzelf maar iemand uit mijn omgeving heeft dit onlangs ondergaan. Haar is het erg meegevallen, maar ze had vooraf ook een vrij goede conditie. Er staat 6 weken voor de revalidatie, maar het kan dus ook korter.

Ik hoop dat het bij jou net zo soepel gaat als bij haar. sterkte alvast!Thnx Greebo123! Meeval verhalen zijn altijd welkom
@Fayanna: heftig! Bij mij zal t laporoscopisch gaan ws, dus minder ingrijpend. Toch ben jij heel snel opgeknapt!

Misschien is t een combi van leeftijd, conditie en wijze van opereren.
Bij mij was het een buikoperatie omdat ik ook een flinke cyste aan mijn eierstok had. Het is me echt meegevallen. Ik heb er ook geen zes weken voor nodig gehad om weer te herstellen.
Niemand aanwezig op t forum bij wie het dit jaar ook wordt uitgevoerd?
Bij mij is het 17 jaar geleden... Het is gedaan via een buikoperatie. Ik had alleen de eerste dag veel pijn, maar dat werd goed opgelost met morfine (eerste nacht) en later zetpillen paracetamol. Ik had voorafgaand aan de operatie enorme bloedarmoede en was constant duizelig. Het was zo'n opluchting om de tweede dag na de operatie op te staan en niet duizelig te zijn! Ik was een dag of vijf na de operatie weer thuis. Na de zes weken rustig aan doen en niet tillen enzo ging het prima. Nooit meer ergens last van gehad en ik ben nog altijd heel erg blij dat ik het gedaan heb en niet heb gekozen voor alleen het weghalen van de myomen. Die zouden toch op een dag weer terug gekomen zijn vrees ik.

Veel sterkte Dahlia75 en zoals ze destijds in de Yahoogroep Hystersisters zeiden: see you on the other side!
Hey,

Allereerst sterkte want je moet het toch maar ondergaan :(

Mijn baarmoeder is er vorig jaar uitgehaald. ( geen buikoperatie) eerst blij omdat mijn herstel volgens de boekjes dan korter en minder pijnlijk zou zijn. Helaas lag ik langer in het ZH dan ieder ander (op dat moment) omdat ik een inwendige bloeding kreeg en daarvoor meerdere keren bloedtransfusies nodig had en mn ribben gekneusd waren. Na zo een 8 dagen mocht ik naar huis en dat was eerst een drama. In het ZH kreeg ik zware pijnstilling maar die krijg je niet mee. Uiteindelijk via de doktersdienst zwaardere pijnstilling gekregen en toen begon ik langzaam te herstellen ( achteraf voor korte duur maar dat is een ander verhaal, ik heb endometriose)

Let er iniedergeval op dat je zorgt dat je ontlasting zacht blijft, je een recept hebt voor goede pijnstillers, je echt je rust neemt en vooral niet gaat tillen, bukken, stofzuigen etc. Ook niet stiekum want je moet serieus alles doen zodat je goed hersteld. En informeer of je na de operatie aan de pil moet soms is dat beter nl.

Al met al zal het je op termijn goed doen als je nu zoveel ellende ervan heb. Ik ben iniedergeval blij dat die van mij eruit is ;) en iedereen die in dezelfde week als ik werd geopereerd kwam er echt goed van af. Sommige stonden de volgende dag al naast hun bed

Ik wens je alle sterkte en beterschap!!
Bij mij is de baarmoeder en baarmoederhals vorig jaar verwijderd via de vagina en ik heb het alleen maar als positief ervaren. Het eerste wat ik dacht toen ik bij kwam van de narcose was: "Goh, het is gebeurd, en het voelt goed zo!" Ik heb me ook echt aan de herstelperiode overgegeven, heb gelukkig geen kleine kinderen meer, en heb eigenlijk wel genoten van het bezoek, het film kijken midden op de dag, het lezen, internetten.. Ik had een bed laten komen van de thuiszorg met een bedtafeltje en voelde me eigenlijk el een prinses, haha. Gelukkig weinig pijn gehad en dus een positief gevoel. Veel ellende van te voren gehad, bloedgolven vanuit het niks dus sociaal gezien werd ik erg onzeker, veel ellende gehad op de werkvloer omdat ik door zwaar ijzertekort van voren niet meer wist dat ik van achteren leefde, midden in de nacht wakker worden in een koud nat bed en dat maar weer verschonen.. Er zijn hier meer topics over, zoek er even op, dan lees je veel verhalen en ervaringen. Ik hoop echt dat het jou net zo goed vergaat als mij, en weet je, wat moet dat moet, stel dat je wat slechte weken hebt, dan kan naderhand wel je leven weer beginnen.
Thnx voor jullie reacties!

Ik zie er steeds meer tegenop. Zal ook wel logisch zijn.

Soms denk ik ineens op zo'n angstig moment, ik ga alles afzeggen

Maar angst is nooit een goede raadgever.
Ik moet begin november geopereerd worden...

Zoals het er nu naar uitziet zal het laparoscopisch gebeuren.

Ben ook erg benieuwd hoe het zal zijn, maar laat het een beetje over me heen komen want heb geen keuze (voorstadium Baarmoederhalskanker).

Veel succes Dahlia! En laat je even weten hoe het is gegaan?
My way or the highway!
Ik moet volgende week vrijdag, 7 oktober, ook laprascopisch.

Ben benieuwd of jij al bent geopereerd Dahlia en hoe het is gegaan!
Hi didigirl en Wicky,

Inmiddels is mijn operatie 8 dagen geleden.

Ik ben 2 nachten gebleven, de ochtend van de 3e dag mocht ik naar huis.

Het is laparoscopisch gedaan, en omdat ik al 'gaten' in mn buik buik had van een vorige operatie, hebben ze er 3 van de 4 hergebruikt en 1 nieuwe gemaakt.

Bij aankomst mocht ik rustgevende tabletjes. Dat scheelt want je gaat wat roezig naar de OK.

In de holding krijg je een infuus. Eenmaal op de OK ging het snel,.zuurstofkapje en toen kreeg ik de.narcose al toegediend via het infuus.

De operatie duurde 1,5 uur. Mijn Bm was 180 gram (hoort 80 te zijn) en misvormd door een groot myoom dat aan de buitenkant zat. Verder waren er veel myomen in de bm zelf.

Ik had moeite met wakker worden, maar dat heb ik altijd bij narcose helaas. De eerste dag vooral geslapen, in de avond was ik iets meer wakker maar helaas misselijk met overgeven.

De volgende ochtend ging het katheter eruit (fijn!) en kon ik gelijk probleemloos plassen. Die dag wel kunnen eten. Eind van de 2e dag ging ook het infuus eruit.

Dag 3 ontslag.

Nu thuis, ik ga elke dag vooruit maar wel langzaam.

Mijn hoofd herstelt sneller dan mijn lichaam, maar wanneer ik teveel doe word ik snel teruggefloten door mijn lichaam. Makkelijk dus, niks doen.

Mijn dagen bestaan uit opstaan, ontbijten, douchen, lezen en internetten. Het is soms vervelend, maar tegelijkertijd ben ik me bewust van het feit, dat eenzelfde periode van 6 weken niets doen, niet zo heel snel weer voorbij komt in t werkende leven. Dus probeer ik er ook wel van te genieten daar waar dat lukt.

Voor jullie; heel veel succes binnenkort, het gaat helemaal goedkomen. Als jullie vragen hebben, stel ze gerust
Hallo Dahlia,

Wat goed te lezen dat het bij jou allemaal zo goed is gegaan! Hoe is het nu? Je bent inmiddels alweer ruim drie weken verder?

Hier vrijdag 7 oktober geopereerd. 9 dagen geleden nog maar.

Van de operatie weinig gemerkt, alleen werd ik heel misselijk van de morfine dus daar ben ik meteen mee gestopt. De tweede dag de katheter en het infuus er al uit. Plassen ging meteen goed. Ontlasting de derde dag en toen mocht ik ook naar huis. Inmiddels dus een week thuis. De eerste dagen was ik doodmoe en had veel hoofdpijn, maar nu na een week voel ik me eigenlijk heel goed. Het nadeel daarvan is dat ik geneigd ben weer heel veel te doen. Ik vind een week stil zitten al lastig, dus nu ben ik echt alweer allerlei dingen aan het doen. Geen zware dingen uiteraard.

Zou dat nou kwaad kunnen? ik heb het gevoel echt best veel te doen, vergeleken met wat ik van te voren had gedacht. Pijn heb ik niet. Alleen een wat 'zwaar gevoel' in mijn bekken.

Zou wel willen weten hoe dat bij anderen is. Wat doe je weer na een week?

Groetjes,

Wouke
Hi Wouke,

Goed te horen dat het allemaal goed is gegaan.

Na 1 week deed ik niets, alleen rusten. Ik ben nu 3,5 week onderweg en doe sinds een week kleine dingen, afgewisseld met rust (verhouding respectievelijk 25%/75%). Je hebt echt straks baat bij rust in de eerste weken, hoe vervelend het nu ook is.

Diegene die bij mij op zaal lag heeft ook veel gedaan de eerste weken, en heeft daar nu last van.

Mijn advies, uit ervaring en van wat je overal leest, pak je rust nu.
Ik zou daar even het ziekenhuis over bellen. Het is bij mij een jaar geleden, geen idee eigenlijk meer wat ik na een week deed. Ik denk dat je het inderdaad wel aanvoelt zelf, en je moet natuurlijk niet flink tillen of met een wilde hond gaan wandelen, ik noem maar wat.
Ben wel weer wat teruggefloten hoor!

Nog steeds helemaal geen last van mijn buik en de wondjes zijn genezen, maar zo moe....

Ik slaap/lig erg veel en tussendoor moet ik toch echt wel wat dingen voor de kinderen. VOlgende week herfstvakantie, daar zie ik wel tegenop.

Maar goed, die moeheid lijkt me logisch. Operatie is pas twee weken geleden he..
Ja, en daar moet je toch aan toe geven. Ik moet zeggen dat dat voor mij heel gemakkelijk was, ik zag het echt als een mini vakantie bij wijze van. Ik zit niet meer in de kleine kinderen en had op dat moment net geen werk meer dus ik hoefde alleen aan mezelf te denken. Maar het is wel belangrijk om goed je rust te nemen. Vanwege de kleine wondjes lijkt er misschien weinig gebeurd te zijn maar het is toch wel een flinke operatie he.
Ik zit juist de komende week met drie kids thuis (11,9 en 3) dus ik denk dat ik moeite moet doen om mijn rust te krijgen, maar ik doe mijn best ????
Hulptroepen inschakelen, je moet echt aan je rust toekomen, zeker als de operatie zo kort geleden is. Een paar weken is echt niks. De buitenkant kan wel mooi genezen zijn, de binnenkant is een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven