Geld & Recht alle pijlers

Vindersloon?

05-10-2016 19:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen,

Net kreeg ik een berichtje op facebook of ik vandaag in winkel X was geweest. Ze hadden daar me portemonnee gevonden! Echt superfijn en lief dat ze ff een berichtje stuurde, ik kan hem dus morgen ophalen. In de portemonnee zat alleen wat pasjes maar vind het toch wel netjes om iets te geven. Ik dacht aan een doosje merci en 20 euro. Wat zouden jullie doen?
Zelfde gehad en ook merci gegeven. Wel twee dozen, was nogal een grote winkel met heul veel personeel
Mooie manier om van een gekregen doos Merci af te komen

Laatste keer dat ik een portemonnee vond kreeg ik twee potjes met bloembollen, vond ik leuk.

Heb toevallig nu een gevonden portemonnee in mijn bezit, wordt morgen opgehaald, eens zien of ik iets krijg...
quote:meissie22 schreef op 05 oktober 2016 @ 20:00:

Dankjullie voor de meningen, wordt dus een grote doos merci Heel schappelijk en niks te weinig. Gaat je ook leuke reacties geven morgen. Jij blij, zij blij, iedereen blij.
Don't be Lazy!
quote:lilalinda schreef op 05 oktober 2016 @ 20:18:

Mooie manier om van een gekregen doos Merci af te komen

Laatste keer dat ik een portemonnee vond kreeg ik twee potjes met bloembollen, vond ik leuk.

Heb toevallig nu een gevonden portemonnee in mijn bezit, wordt morgen opgehaald, eens zien of ik iets krijg...

Hou ons op de hoogte

Persoonlijk zou ik alles leeggtrekken geen blijheidspresentje verwachten, maar leuk is het zeker als er toch een blijk van waardering af kan!
Don't be Lazy!
Een bos bloemen voor op de toonbank. Vergeet je niemand, iedereen kan er van genieten.
het is nooit te laat om te leven
Ik zou meer genieten van chocolade dan van bloemen. Maar ik ben dan ook een schranser.
Iets lekkers voor het personeel.

Ik heb zelf een winkel gehad en er is vrij regelmatig iets blijven liggen, portemonnees, pasjes, een kerstpakket en vooral ook tasjes met aankopen uit andere winkels (variërend van kleine tot grotere aankopen (leren jas!)) In alle gevallen hebben we de rechtmatige eigenaar kunnen achterhalen. En geloof me, wij zijn er nooit vanuit gegaan dat er dan een bedankje kwam. Maar als er een bedankje kwam dan was dat in de vorm van een zelfgebakken cake, appeltaart, doos chocola. En dat vonden wij altijd enorm attent! Geld hadden we sowieso nooit aangenomen en zou het personeel ook niet aan mogen nemen.
quote:winniewel schreef op 05 oktober 2016 @ 20:39:

Een bos bloemen voor op de toonbank. Vergeet je niemand, iedereen kan er van genieten.

Bij mijn winkels staan bloemen standaard al in de uitgang. Zal nog weinig uitmaken, een bosje meer of minder

Ook leuk; gewoon voor de grap een bos rozen uit eigen winkel uit de emmer trekken en dat je komt bedanken voor de moeite.

Natuurlijk wel weer netjes terugzetten als je weggaat met achterlating van de doos bedankjes.
Don't be Lazy!
Ik zou ook Merci doen als 'ie daar in de winkel gevonden is.

Ik heb zelf weleens een portemonnee gevonden op straat, tijdens mijn werk, met 700 euro. Keurig naar de politie gebracht enzo Toen kreeg ik wel vindersloon in geld.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Doosje chocola is genoeg.

Was zelf ook een keer m'n portemonnee verloren, uiteindelijk had een man hem gevonden en gaf ik hem 10 euro.. Bleek dat hij er al 20 euro uit gehaald had.

Maar ja ik was al blij dat ik m'n pasjes terug had.
.
Zijn hier mensen die tóch geld er uithalen bij het vinden van een gevulde beurs?
Don't be Lazy!
quote:foxy-lazy schreef op 05 oktober 2016 @ 21:44:

Zijn hier mensen die tóch geld er uithalen bij het vinden van een gevulde beurs?Nee joh, dit is Viva.
quote:foxy-lazy schreef op 05 oktober 2016 @ 21:44:

Zijn hier mensen die tóch geld er uithalen bij het vinden van een gevulde beurs?

Neuh, ik zou er geen geld uithalen hoor.

Waarom zou je dat doen? Vind ik zo flauw maar goed het gebeurd wel.
.
Ik zou de vinder hartelijk danken voor het doen wat ik als normaal beschouw. Jij weet dat het niet jouw geld is dat in die portemonnee zit, de eigenaar weet dat het niet jouw geld is dat in die portemonnee zit en jij hoopt dat een ander ook zo met jouw eigendom zal omgaan in die situatie.
quote:mariposita schreef op 05 oktober 2016 @ 22:11:

[...]

Nee joh, dit is Viva.

Verrek ja! Was vergeten om te switchen van een ander forum

Hier op Viva zal niemand zulks wandaden in haar/zijn hoofd halen idd.
Don't be Lazy!
quote:De vinder heeft recht op vindersloon. Hiervoor is geen bepaald percentage vastgesteld, maar meestal wordt 10 procent als reëel geacht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 05 oktober 2016 @ 22:55:

[...]

Oh, gottogod, iemand heeft ergens 'rechten' gevonden.
quote:artikel 5:10 lid 2 BW: De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning.

De vinder was verplicht om met bekwame spoed aangifte te doen van het gevonden voorwerp. (Artikel 5:5 BW) Aangezien ze geen aangifte heeft gedaan hoef je dus niets te betalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Op zich gewoon fijn als iemand het terug geeft? Zouden er mensen zijn die zo'n doos Merci afslaan en eisen dat ze vindersloon krijgen?
quote:retrostar schreef op 05 oktober 2016 @ 23:04:

[...]

Aangezien ze geen aangifte heeft gedaan hoef je dus niets te betalen.Oh, gottogod, iemand heeft ergens 'rechten' gevonden.
Vindersloon lijkt me niet verplicht, maar ik vind het wel ergens fatsoenlijk als je eerlijk gedrag ook op een bepaalde manier weet te waarderen. Ik weet van mijn jongste dat ze als meisje van 8 jaar een keer een dikke portemonnee heeft gevonden met 200 euro ofzo, die keurig netjes naar het huis van de eigenaar heeft gebracht en er kon alleen een knorrig 'dankje' vanaf en deed de deur weer voor haar neus dicht. Zo zou ik zelf niet met mensen willen omgaan. Uiteraard heb ik haar wel geprezen om haar eerlijkheid, maar ook gezegd dat ik het zelf vrij onfatsoenlijk vind. Zeker voor een kind, die is al blij met 2 euro ofzo. Wat kan je daar nou voor buil aan vallen?
Ik vind dat je zeker iets moet geven.

Maar zou een grote taart doen ipv zo'n truttig doosje merci.
Doosje Merci is voldoende, maar als jij ook geld wilt geven, kan je dat natuurlijk doen. Ik vind het sowieso al netjes van jou dat je denkt aan Merci en 20 euro.
quote:foxy-lazy schreef op 05 oktober 2016 @ 20:22:

[...]

Hou ons op de hoogte

nog geen doosje merci!!

quote:lilalinda schreef op 06 oktober 2016 @ 13:36:

[...]

nog geen doosje merci!!

Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven