Hoogte hypotheek.
donderdag 13 oktober 2016 om 10:35
Ik ben op zoek naar wat meningen.
Wij hebben sinds kort ons huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurhuis.
Ik blijf maar twijfelen over de aankoopprijs van een eventuele nieuwe woning. We kunnen lenen tot ongeveer 250.000,- Ons inkomen is heel modaal.
Nu willen we graag kopen tussen de 180.000.- en 200.000,- De hypotheek zal met deze rente dan rond 500,-/ 550,- liggen (netto) 20 jaar vast.
We kunnen dit erg makkelijk betalen. Voorheen lag onze hypotheek rond de 400 (netto) met een woning van 120.000,-.
Nu heeft mijn partner een woning gevonden van 215.000,-...
Prachtig huis, precies wat we zoeken maar ik twijfel enorm. Ik vind het al heel wat om richting de twee ton te gaan. Voorheen op 1 inkomen gekocht en nu dan op twee inkomens. We hebben beide een vaste baan en durven dit wel aan maar toch...
Wat vinden jullie?
Wij hebben sinds kort ons huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurhuis.
Ik blijf maar twijfelen over de aankoopprijs van een eventuele nieuwe woning. We kunnen lenen tot ongeveer 250.000,- Ons inkomen is heel modaal.
Nu willen we graag kopen tussen de 180.000.- en 200.000,- De hypotheek zal met deze rente dan rond 500,-/ 550,- liggen (netto) 20 jaar vast.
We kunnen dit erg makkelijk betalen. Voorheen lag onze hypotheek rond de 400 (netto) met een woning van 120.000,-.
Nu heeft mijn partner een woning gevonden van 215.000,-...
Prachtig huis, precies wat we zoeken maar ik twijfel enorm. Ik vind het al heel wat om richting de twee ton te gaan. Voorheen op 1 inkomen gekocht en nu dan op twee inkomens. We hebben beide een vaste baan en durven dit wel aan maar toch...
Wat vinden jullie?
donderdag 13 oktober 2016 om 10:38
Laat uitrekenen wat het netto scheelt. En neem ook mee of dit huis prima onderhouden is en weinig extra kosten nodig heeft terwijl goedkoper huis misschien nog veel aan gedaan moet worden. Dan ligt het verschil al minder ver uit elkaar.
Ik vind 215 terwijl 250 mogelijk is, eigenlijk heel netjes. Ik zou het doen!
Ik vind 215 terwijl 250 mogelijk is, eigenlijk heel netjes. Ik zou het doen!
donderdag 13 oktober 2016 om 10:42
Misschien kan het wel, maar het ligt ook nog aan wat andere factoren:
- Wat is de staat van het huis: vrijwel nieuw of een klushuis?
- Hoeveel spaargeld (buffer) hebben jullie?
- Hoeveel houden jullie nu per maand over om te sparen, of gaat alles op?
- Willen jullie kinderen?
- Willen jullie in de toekomst minder gaan werken of van baan wisselen (waardoor je naar een tijdelijk contract gaat)?
- Wat is de staat van het huis: vrijwel nieuw of een klushuis?
- Hoeveel spaargeld (buffer) hebben jullie?
- Hoeveel houden jullie nu per maand over om te sparen, of gaat alles op?
- Willen jullie kinderen?
- Willen jullie in de toekomst minder gaan werken of van baan wisselen (waardoor je naar een tijdelijk contract gaat)?
donderdag 13 oktober 2016 om 10:45
Als het grotere huis een verhuizing op de lange termijn scheelt en veel woonplezier oplevert is het vaak wel gunstig.
Met die maandlasten is het zelfs op 1 inkomen nog wel te doen als het echt zou moeten.
Het is een risicoafweging:
- Werken jullie beide fulltime? Als jullie nu beide deeltijd werken hebben jullie extra 'verdiencapaciteit' en kun je het dus makkelijker opvangen als er iets gebeurt.
- Als er een kinderwens is op korte termijn zou ik iets voorzichtiger zijn. Je weet nooit hoe je daar uitkomt en of het werk erdoor verandert.
- Stijgt jullie inkomen nog flink?
Op 2 inkomens kopen is geen schande ofzo
Met die maandlasten is het zelfs op 1 inkomen nog wel te doen als het echt zou moeten.
Het is een risicoafweging:
- Werken jullie beide fulltime? Als jullie nu beide deeltijd werken hebben jullie extra 'verdiencapaciteit' en kun je het dus makkelijker opvangen als er iets gebeurt.
- Als er een kinderwens is op korte termijn zou ik iets voorzichtiger zijn. Je weet nooit hoe je daar uitkomt en of het werk erdoor verandert.
- Stijgt jullie inkomen nog flink?
Op 2 inkomens kopen is geen schande ofzo
donderdag 13 oktober 2016 om 10:52
Een netto maandlast van 500/550 euro (wat is het nou?) lijkt me prima te dragen, zeker op twee inkomens. Je kunt de toekomst nooit voorspellen, maar probeer een beetje te kijken wat er voor jullie in het verschiet ligt. Je schrijft niet of je kinderen hebt. Als je een gezin wilt, moet je rekening houden met een inkomensterugval doordat je minder gaat werken/kosten kinderopvang moet dragen.
Maar zelfs dan denk ik dat 550 euro netto per maand op te brengen moet zijn op 1 inkomen. Als je huurt zul je zo'n bedrag ook al snel kwijt zijn. Verder, waarom kiezen voor 20 jaar vast? Je weet dat je flink extra betaalt voor die zekerheid? En weet je zeker dat je niet binnen 20 jaar weer gaat verhuizen? Als je verwacht op termijn toch weer te verhuizen, kijk dan goed of je je hypotheek kunt meenemen.
Hoeveel is de te betalen rente bij 10 jaar vast? Je kunt overwegen het verschil tussen 10 en 20 jaar te gebruiken om extra af te lossen, dan heb je over 10 jaar als de rvp afloopt al een heel stuk afgelost en zou je een eventueel hogere rente (die ik zelf niet verwacht) beter kunnen opvangen.
Maar zelfs dan denk ik dat 550 euro netto per maand op te brengen moet zijn op 1 inkomen. Als je huurt zul je zo'n bedrag ook al snel kwijt zijn. Verder, waarom kiezen voor 20 jaar vast? Je weet dat je flink extra betaalt voor die zekerheid? En weet je zeker dat je niet binnen 20 jaar weer gaat verhuizen? Als je verwacht op termijn toch weer te verhuizen, kijk dan goed of je je hypotheek kunt meenemen.
Hoeveel is de te betalen rente bij 10 jaar vast? Je kunt overwegen het verschil tussen 10 en 20 jaar te gebruiken om extra af te lossen, dan heb je over 10 jaar als de rvp afloopt al een heel stuk afgelost en zou je een eventueel hogere rente (die ik zelf niet verwacht) beter kunnen opvangen.
donderdag 13 oktober 2016 om 10:53
Kijk niet alleen naar de hoogte van de hypotheek maar ook naar de andere kosten. Hoe duur is het onderhoud, stookkosten, belastingen, etc.
Kan je huis ook betalen wanneer jullie teruggaan in inkomen?
Ik zou er zelf voor kiezen om een minder duur huis te nemen en deze proberen extra af te lossen. Bij een lagere koopsom heb je geld in je budget om dit doen. Dan zijn jullie woonlasten over 20 jaar helemaal een lachertje
Een huis is maar een huis. In het begin ben je heel erg blij met je huis, maar na een tijdje wordt het toch gewoon. Wij hebben er dus voor gekozen om een huis te kopen dat een stuk lager lag dan onze maximale hypotheekruimte. Na 12 jaar hebben we al aardig wat afgelost, en de maandlasten worden alleen maar lager en lager. Wat er nu ook gebeurd, de hypotheek kunnen we makkelijk betalen. En lagere maandlasten, die blijven, wat de rente en hypotheekrente aftrekt ook gaat doen.
Kan je huis ook betalen wanneer jullie teruggaan in inkomen?
Ik zou er zelf voor kiezen om een minder duur huis te nemen en deze proberen extra af te lossen. Bij een lagere koopsom heb je geld in je budget om dit doen. Dan zijn jullie woonlasten over 20 jaar helemaal een lachertje
Een huis is maar een huis. In het begin ben je heel erg blij met je huis, maar na een tijdje wordt het toch gewoon. Wij hebben er dus voor gekozen om een huis te kopen dat een stuk lager lag dan onze maximale hypotheekruimte. Na 12 jaar hebben we al aardig wat afgelost, en de maandlasten worden alleen maar lager en lager. Wat er nu ook gebeurd, de hypotheek kunnen we makkelijk betalen. En lagere maandlasten, die blijven, wat de rente en hypotheekrente aftrekt ook gaat doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 13 oktober 2016 om 10:54
Ik vind het zo ook geen probleem, de hoogte klinkt niet schokkend iig.
Als het huis voor die 215 helemaal af is....verbouwen/klussen is ook absoluut niet gratis.
Wat voor een soort hypotheek willen jullie? en wil je bv versnelt aflossen? (je hebt immers ook maar minder dan 30 jaar hypotheek rente aftrek omdat je al eerder een hypotheek hebt gehad_
Als het huis voor die 215 helemaal af is....verbouwen/klussen is ook absoluut niet gratis.
Wat voor een soort hypotheek willen jullie? en wil je bv versnelt aflossen? (je hebt immers ook maar minder dan 30 jaar hypotheek rente aftrek omdat je al eerder een hypotheek hebt gehad_
donderdag 13 oktober 2016 om 11:11
quote:hamerhaai schreef op 13 oktober 2016 @ 10:53:
Kijk niet alleen naar de hoogte van de hypotheek maar ook naar de andere kosten. Hoe duur is het onderhoud, stookkosten, belastingen, etc.
Kan je huis ook betalen wanneer jullie teruggaan in inkomen?
Ik zou er zelf voor kiezen om een minder duur huis te nemen en deze proberen extra af te lossen. Bij een lagere koopsom heb je geld in je budget om dit doen. Dan zijn jullie woonlasten over 20 jaar helemaal een lachertje
Een huis is maar een huis. In het begin ben je heel erg blij met je huis, maar na een tijdje wordt het toch gewoon. Wij hebben er dus voor gekozen om een huis te kopen dat een stuk lager lag dan onze maximale hypotheekruimte. Na 12 jaar hebben we al aardig wat afgelost, en de maandlasten worden alleen maar lager en lager. Wat er nu ook gebeurd, de hypotheek kunnen we makkelijk betalen. En lagere maandlasten, die blijven, wat de rente en hypotheekrente aftrekt ook gaat doen.Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist je huis moet bij je passen, je moet je er thuis en gelukkig in voelen. Ik zou dat lang niet in elk huis hebben.
Kijk niet alleen naar de hoogte van de hypotheek maar ook naar de andere kosten. Hoe duur is het onderhoud, stookkosten, belastingen, etc.
Kan je huis ook betalen wanneer jullie teruggaan in inkomen?
Ik zou er zelf voor kiezen om een minder duur huis te nemen en deze proberen extra af te lossen. Bij een lagere koopsom heb je geld in je budget om dit doen. Dan zijn jullie woonlasten over 20 jaar helemaal een lachertje
Een huis is maar een huis. In het begin ben je heel erg blij met je huis, maar na een tijdje wordt het toch gewoon. Wij hebben er dus voor gekozen om een huis te kopen dat een stuk lager lag dan onze maximale hypotheekruimte. Na 12 jaar hebben we al aardig wat afgelost, en de maandlasten worden alleen maar lager en lager. Wat er nu ook gebeurd, de hypotheek kunnen we makkelijk betalen. En lagere maandlasten, die blijven, wat de rente en hypotheekrente aftrekt ook gaat doen.Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist je huis moet bij je passen, je moet je er thuis en gelukkig in voelen. Ik zou dat lang niet in elk huis hebben.
donderdag 13 oktober 2016 om 11:12
We hebbel al kinderen. Werken beide 30 uur. Houden zo'n 700,- over met een hypotheek van rond de 550.- (daar is alles van af, spaargeld dus)
Ons inkomen zal stijgen maar niet significant.
We zijn wezen kijken (natuurlijk). Het is een goed onderhouden jarig 30 huis. Er gaat dus nog wel extra geld in zitten om dit zo te houden. We zijn zelf overigens ook handig.
We hebben spaargeld maar dat vind ik niet veel. Het is echt een buffer zeg maar.
We zijn niet van plan snel weer te verhuizen.
Ons inkomen zal stijgen maar niet significant.
We zijn wezen kijken (natuurlijk). Het is een goed onderhouden jarig 30 huis. Er gaat dus nog wel extra geld in zitten om dit zo te houden. We zijn zelf overigens ook handig.
We hebben spaargeld maar dat vind ik niet veel. Het is echt een buffer zeg maar.
We zijn niet van plan snel weer te verhuizen.
donderdag 13 oktober 2016 om 11:16
quote:apiejapie schreef op 13 oktober 2016 @ 11:11:
[...]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist je huis moet bij je passen, je moet je er thuis en gelukkig in voelen. Ik zou dat lang niet in elk huis hebben.Klopt, een huis moet bij je passen. Maar op een bepaald moment is het gewoon je thuis. En of dat dit huis nu duur of goedkoop was.
[...]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Juist je huis moet bij je passen, je moet je er thuis en gelukkig in voelen. Ik zou dat lang niet in elk huis hebben.Klopt, een huis moet bij je passen. Maar op een bepaald moment is het gewoon je thuis. En of dat dit huis nu duur of goedkoop was.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 13 oktober 2016 om 11:20
Simpel stappenplan:
- Verzin waar je bang voor bent. Bijvoorbeeld wegvallen 1 inkomen, ziek worden 1 van de kinderen, onverwacht groot onderhoud huis, enzovoorts.
- Maak per scenario een plaatje van inkomsten en uitgaven in die situatie. Stel dat je 1 inkomen hebt, ben je dan bereid om een paar jaar spaargeld te gebruiken om een deel van de hypotheek mee te betalen, of om extra mee af te lossen? Of ben je bereid om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen (en kan dat, wat is restschuld en hoelang gaat dat duren?)
- Bedenk daarna opnieuw wat je wil.
Het klinkt nu vooral alsof je een 'symbolische' grens in je hoofd hebt, van 2 ton. Maar als je de risico's netjes uitschrijft, dan wordt het veel overzichtelijker. Er zullen altijd scenario's zijn waarbij 'verkopen, uithuilen en opnieuw beginnen' de enige optie is, maar als dat kan, als je dan niet met een enorme restschuld blijft zitten, is dat ook een prima optie. En in sommige gevallen wil je wel blijven wonen, maar moet je wat zuiniger doen. Dat is ook niet meteen erg, als bijvoorbeeld 1 van tweeen tijdelijk ziek of werkloos is, hoef je niet zo nodig duur op vakantie. Uiteindelijk krijg je dan een overzicht van welk risico je wil nemen.
- Verzin waar je bang voor bent. Bijvoorbeeld wegvallen 1 inkomen, ziek worden 1 van de kinderen, onverwacht groot onderhoud huis, enzovoorts.
- Maak per scenario een plaatje van inkomsten en uitgaven in die situatie. Stel dat je 1 inkomen hebt, ben je dan bereid om een paar jaar spaargeld te gebruiken om een deel van de hypotheek mee te betalen, of om extra mee af te lossen? Of ben je bereid om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen (en kan dat, wat is restschuld en hoelang gaat dat duren?)
- Bedenk daarna opnieuw wat je wil.
Het klinkt nu vooral alsof je een 'symbolische' grens in je hoofd hebt, van 2 ton. Maar als je de risico's netjes uitschrijft, dan wordt het veel overzichtelijker. Er zullen altijd scenario's zijn waarbij 'verkopen, uithuilen en opnieuw beginnen' de enige optie is, maar als dat kan, als je dan niet met een enorme restschuld blijft zitten, is dat ook een prima optie. En in sommige gevallen wil je wel blijven wonen, maar moet je wat zuiniger doen. Dat is ook niet meteen erg, als bijvoorbeeld 1 van tweeen tijdelijk ziek of werkloos is, hoef je niet zo nodig duur op vakantie. Uiteindelijk krijg je dan een overzicht van welk risico je wil nemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 13 oktober 2016 om 11:21
Ow, jullie zijn al helemaal ingesteld op kinderen én houden nog zoveel over. Lijkt me geen probleem hoor met deze bedragen.
Als de extra 15000 je zenuwachtig maakt kun je dat met 700 euro per maand binnen 2 jaar aflossen. Zou ik iets langzamer doen zodat je nog spaargeld vrij besteedbaar hebt, maar het KAN in 2 jaar.
Als je nu al begint met sparen heb je het al bijna bij elkaar voordat de overdracht is .
Als de extra 15000 je zenuwachtig maakt kun je dat met 700 euro per maand binnen 2 jaar aflossen. Zou ik iets langzamer doen zodat je nog spaargeld vrij besteedbaar hebt, maar het KAN in 2 jaar.
Als je nu al begint met sparen heb je het al bijna bij elkaar voordat de overdracht is .
donderdag 13 oktober 2016 om 11:25
quote:handigmetgeld schreef op 13 oktober 2016 @ 11:20:
Simpel stappenplan:
- Verzin waar je bang voor bent. Bijvoorbeeld wegvallen 1 inkomen, ziek worden 1 van de kinderen, onverwacht groot onderhoud huis, enzovoorts.
- Maak per scenario een plaatje van inkomsten en uitgaven in die situatie. Stel dat je 1 inkomen hebt, ben je dan bereid om een paar jaar spaargeld te gebruiken om een deel van de hypotheek mee te betalen, of om extra mee af te lossen? Of ben je bereid om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen (en kan dat, wat is restschuld en hoelang gaat dat duren?)
- Bedenk daarna opnieuw wat je wil.
Het klinkt nu vooral alsof je een 'symbolische' grens in je hoofd hebt, van 2 ton. Maar als je de risico's netjes uitschrijft, dan wordt het veel overzichtelijker. Er zullen altijd scenario's zijn waarbij 'verkopen, uithuilen en opnieuw beginnen' de enige optie is, maar als dat kan, als je dan niet met een enorme restschuld blijft zitten, is dat ook een prima optie. En in sommige gevallen wil je wel blijven wonen, maar moet je wat zuiniger doen. Dat is ook niet meteen erg, als bijvoorbeeld 1 van tweeen tijdelijk ziek of werkloos is, hoef je niet zo nodig duur op vakantie. Uiteindelijk krijg je dan een overzicht van welk risico je wil nemen.
Ik heb inderdaad een symbolische grens in mijn hoofd. Ik vind het "eng" om daarover heen te gaan.
Ik ben alle scenario's al tig keer bij langs gegaan. Ergste geval zullen we moeten verkopen. Dan zal er wel heel veel kis moeten gaan.
Er kan dan een restschuld ontstaan, echter verwacht ik niet dat deze erg hoog zal zijn (met de huizenmarkt van nu).
Simpel stappenplan:
- Verzin waar je bang voor bent. Bijvoorbeeld wegvallen 1 inkomen, ziek worden 1 van de kinderen, onverwacht groot onderhoud huis, enzovoorts.
- Maak per scenario een plaatje van inkomsten en uitgaven in die situatie. Stel dat je 1 inkomen hebt, ben je dan bereid om een paar jaar spaargeld te gebruiken om een deel van de hypotheek mee te betalen, of om extra mee af te lossen? Of ben je bereid om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen (en kan dat, wat is restschuld en hoelang gaat dat duren?)
- Bedenk daarna opnieuw wat je wil.
Het klinkt nu vooral alsof je een 'symbolische' grens in je hoofd hebt, van 2 ton. Maar als je de risico's netjes uitschrijft, dan wordt het veel overzichtelijker. Er zullen altijd scenario's zijn waarbij 'verkopen, uithuilen en opnieuw beginnen' de enige optie is, maar als dat kan, als je dan niet met een enorme restschuld blijft zitten, is dat ook een prima optie. En in sommige gevallen wil je wel blijven wonen, maar moet je wat zuiniger doen. Dat is ook niet meteen erg, als bijvoorbeeld 1 van tweeen tijdelijk ziek of werkloos is, hoef je niet zo nodig duur op vakantie. Uiteindelijk krijg je dan een overzicht van welk risico je wil nemen.
Ik heb inderdaad een symbolische grens in mijn hoofd. Ik vind het "eng" om daarover heen te gaan.
Ik ben alle scenario's al tig keer bij langs gegaan. Ergste geval zullen we moeten verkopen. Dan zal er wel heel veel kis moeten gaan.
Er kan dan een restschuld ontstaan, echter verwacht ik niet dat deze erg hoog zal zijn (met de huizenmarkt van nu).
donderdag 13 oktober 2016 om 11:27
quote:ZonnigKleintje schreef op 13 oktober 2016 @ 11:21:
Ow, jullie zijn al helemaal ingesteld op kinderen én houden nog zoveel over. Lijkt me geen probleem hoor met deze bedragen.
Als de extra 15000 je zenuwachtig maakt kun je dat met 700 euro per maand binnen 2 jaar aflossen. Zou ik iets langzamer doen zodat je nog spaargeld vrij besteedbaar hebt, maar het KAN in 2 jaar.
Als je nu al begint met sparen heb je het al bijna bij elkaar voordat de overdracht is .We zijn inmiddels begonnen met "fors" sparen
Ow, jullie zijn al helemaal ingesteld op kinderen én houden nog zoveel over. Lijkt me geen probleem hoor met deze bedragen.
Als de extra 15000 je zenuwachtig maakt kun je dat met 700 euro per maand binnen 2 jaar aflossen. Zou ik iets langzamer doen zodat je nog spaargeld vrij besteedbaar hebt, maar het KAN in 2 jaar.
Als je nu al begint met sparen heb je het al bijna bij elkaar voordat de overdracht is .We zijn inmiddels begonnen met "fors" sparen
donderdag 13 oktober 2016 om 11:32
Als je van de gedachte aan een huis van meer dan 2 ton niet lekker slaapt heeft dat een reden. Daar kun je dan kritisch naar kijken en eventuele onterechte angst ontkrachten met feiten.
Ik denk eigenlijk dat jullie je zaakjes prima voor elkaar hebben. Je kunt elke maand 700 euro sparen, je werkt nu allebei niet maximaal dus daar zit nog ruimte mocht dat nodig zijn. Ik denkt niet dat je met een huis van 215.000 euro boven je max zit. Maar nogmaals, luister naar je 'gut feeling'.
Ik denk eigenlijk dat jullie je zaakjes prima voor elkaar hebben. Je kunt elke maand 700 euro sparen, je werkt nu allebei niet maximaal dus daar zit nog ruimte mocht dat nodig zijn. Ik denkt niet dat je met een huis van 215.000 euro boven je max zit. Maar nogmaals, luister naar je 'gut feeling'.
donderdag 13 oktober 2016 om 11:37
quote:Zilver7 schreef op 13 oktober 2016 @ 11:32:
Als je van de gedachte aan een huis van meer dan 2 ton niet lekker slaapt heeft dat een reden. Daar kun je dan kritisch naar kijken en eventuele onterechte angst ontkrachten met feiten.
Ik denk eigenlijk dat jullie je zaakjes prima voor elkaar hebben. Je kunt elke maand 700 euro sparen, je werkt nu allebei niet maximaal dus daar zit nog ruimte mocht dat nodig zijn. Ik denkt niet dat je met een huis van 215.000 euro boven je max zit. Maar nogmaals, luister naar je 'gut feeling'.
Mijn gut feeling zegt om de een of andere reden niet doen.
ik heb liever een lagere hypotheek. Meer geld om te sparen, leuke dingen te doen. Met name ivm de kinderen. Ik wil graag hun studies betalen in de toekomst etc.
Dat kan ook met een huis van 215.000,- maar dan voelt het toch meer gebonden dan bijvoorbeeld 180.000,-
Als je van de gedachte aan een huis van meer dan 2 ton niet lekker slaapt heeft dat een reden. Daar kun je dan kritisch naar kijken en eventuele onterechte angst ontkrachten met feiten.
Ik denk eigenlijk dat jullie je zaakjes prima voor elkaar hebben. Je kunt elke maand 700 euro sparen, je werkt nu allebei niet maximaal dus daar zit nog ruimte mocht dat nodig zijn. Ik denkt niet dat je met een huis van 215.000 euro boven je max zit. Maar nogmaals, luister naar je 'gut feeling'.
Mijn gut feeling zegt om de een of andere reden niet doen.
ik heb liever een lagere hypotheek. Meer geld om te sparen, leuke dingen te doen. Met name ivm de kinderen. Ik wil graag hun studies betalen in de toekomst etc.
Dat kan ook met een huis van 215.000,- maar dan voelt het toch meer gebonden dan bijvoorbeeld 180.000,-
donderdag 13 oktober 2016 om 11:44
Heb je al laten berekenen hoeveel hoger je hypotheek uitkomt boven die 550,- per maand die je in gedachten had? Kun en wil je dat bedrag per maand besteden aan hypotheek?
Huis kopen is deels gevoel, maar gevoel kan je om de tuin leiden als je angsten hebt die niet stroken met de feiten.
Ik had ook allerlei symbolische grenzen in m'n hoofd, maar pas toen het precies voorgerekend werd, wist ik waar we het over hadden.
Huis kopen is deels gevoel, maar gevoel kan je om de tuin leiden als je angsten hebt die niet stroken met de feiten.
Ik had ook allerlei symbolische grenzen in m'n hoofd, maar pas toen het precies voorgerekend werd, wist ik waar we het over hadden.
donderdag 13 oktober 2016 om 11:53
quote:lalalief schreef op 13 oktober 2016 @ 11:37:
[...]
Mijn gut feeling zegt om de een of andere reden niet doen.
ik heb liever een lagere hypotheek. Meer geld om te sparen, leuke dingen te doen. Met name ivm de kinderen. Ik wil graag hun studies betalen in de toekomst etc.
Dat kan ook met een huis van 215.000,- maar dan voelt het toch meer gebonden dan bijvoorbeeld 180.000,-
Zijn er huizen van 180.000 waar jullie ook heel tevreden mee zijn?
Ik herken de gedachte, wilde zo goedkoop mogelijk leven. Tot in mijn regio bleek dat het voor die prijs een appartement of kleine tussenwoning zou worden. Dat paste niet bij ons toekomstbeeld qua woongenot en gezinsuitbreiding.
Het werd toch rond die 215.000, ruim huis met tuin, extreem veel woongenot waardoor de meerprijs dat het waard maakt.
Maar die keuze is heel persoonlijk.
Studies enz voor de kinderen betalen, wat heb je daarvoor nodig? Reken het uit, maak een schatting. Is dat niet haalbaar met een duurder huis? Dan goedkoper gaan wonen. Of is het nog steeds alleen een gevoel?
[...]
Mijn gut feeling zegt om de een of andere reden niet doen.
ik heb liever een lagere hypotheek. Meer geld om te sparen, leuke dingen te doen. Met name ivm de kinderen. Ik wil graag hun studies betalen in de toekomst etc.
Dat kan ook met een huis van 215.000,- maar dan voelt het toch meer gebonden dan bijvoorbeeld 180.000,-
Zijn er huizen van 180.000 waar jullie ook heel tevreden mee zijn?
Ik herken de gedachte, wilde zo goedkoop mogelijk leven. Tot in mijn regio bleek dat het voor die prijs een appartement of kleine tussenwoning zou worden. Dat paste niet bij ons toekomstbeeld qua woongenot en gezinsuitbreiding.
Het werd toch rond die 215.000, ruim huis met tuin, extreem veel woongenot waardoor de meerprijs dat het waard maakt.
Maar die keuze is heel persoonlijk.
Studies enz voor de kinderen betalen, wat heb je daarvoor nodig? Reken het uit, maak een schatting. Is dat niet haalbaar met een duurder huis? Dan goedkoper gaan wonen. Of is het nog steeds alleen een gevoel?
donderdag 13 oktober 2016 om 12:04
Die € 15.000 extra is tegen een rente van 2,5 procent exact € 31,25 per maand. Bruto.
Je moet je niet blindstaren op de aankoopprijs. Kijk naar je bruto maandlasten. OP twee inkomens kunnen jullie deze meer dan prima dragen, en zelfs als jullie uit elkaar gaan kan je deze lasten met 1 modaal inkomen nog prima dragen.
Je moet je niet blindstaren op de aankoopprijs. Kijk naar je bruto maandlasten. OP twee inkomens kunnen jullie deze meer dan prima dragen, en zelfs als jullie uit elkaar gaan kan je deze lasten met 1 modaal inkomen nog prima dragen.
donderdag 13 oktober 2016 om 12:04
Wij hebben een vergelijkbare keus gehad. Ik was prima tevreden met de huizen die we we max in ons hoofd hadden, man wou een huis dat 25.000 duurder was.
Heel eerlijk? In het begin (drie jaar geleden) heb ik er wel eens wakker van gelegen en heel soms baal ik nog wel eens dat zo veel hypotheeklasten hebben (wij hebben denk ik een hogere rente dan jij kunt krijgen dus het scheelt zeker zo'n 100 euro netto). Maar meestal ben ik blij. Blij omdat we nu ook echt een huis hebben waar we nooit meer weg willen en omdat eerlijk gezegd de hypotheek ook steeds beter te dragen wordt, aangezien we allebei nog een paar treetjes omhoog gaan de komende jaren.
Daarnaast zijn we de eerste drie jaar met liefde niet op vakantie geweest en hebben we het bespaarde geld afgelost op onze hypotheek, dat gaf ook lucht. Het scheelde op de maandlasten niet zo veel, maar nu hebben we de indruk dat we geen restschuld over zullen houden bij eventuele noodzakelijke verkoop.
Heel eerlijk? In het begin (drie jaar geleden) heb ik er wel eens wakker van gelegen en heel soms baal ik nog wel eens dat zo veel hypotheeklasten hebben (wij hebben denk ik een hogere rente dan jij kunt krijgen dus het scheelt zeker zo'n 100 euro netto). Maar meestal ben ik blij. Blij omdat we nu ook echt een huis hebben waar we nooit meer weg willen en omdat eerlijk gezegd de hypotheek ook steeds beter te dragen wordt, aangezien we allebei nog een paar treetjes omhoog gaan de komende jaren.
Daarnaast zijn we de eerste drie jaar met liefde niet op vakantie geweest en hebben we het bespaarde geld afgelost op onze hypotheek, dat gaf ook lucht. Het scheelde op de maandlasten niet zo veel, maar nu hebben we de indruk dat we geen restschuld over zullen houden bij eventuele noodzakelijke verkoop.
donderdag 13 oktober 2016 om 12:07
quote:julius schreef op 13 oktober 2016 @ 12:04:
Die € 15.000 extra is tegen een rente van 2,5 procent exact € 31,25 per maand. Bruto.
Je moet je niet blindstaren op de aankoopprijs. Kijk naar je bruto maandlasten. OP twee inkomens kunnen jullie deze meer dan prima dragen, en zelfs als jullie uit elkaar gaan kan je deze lasten met 1 modaal inkomen nog prima dragen.Dit had ik nog niet eens gelezen. Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar als je voor 30 euro per maand meer je droomhuis kunt betalen, zou ik zeggen" Meteen doen!
Die € 15.000 extra is tegen een rente van 2,5 procent exact € 31,25 per maand. Bruto.
Je moet je niet blindstaren op de aankoopprijs. Kijk naar je bruto maandlasten. OP twee inkomens kunnen jullie deze meer dan prima dragen, en zelfs als jullie uit elkaar gaan kan je deze lasten met 1 modaal inkomen nog prima dragen.Dit had ik nog niet eens gelezen. Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar als je voor 30 euro per maand meer je droomhuis kunt betalen, zou ik zeggen" Meteen doen!