Hoogte hypotheek.
donderdag 13 oktober 2016 om 10:35
Ik ben op zoek naar wat meningen.
Wij hebben sinds kort ons huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurhuis.
Ik blijf maar twijfelen over de aankoopprijs van een eventuele nieuwe woning. We kunnen lenen tot ongeveer 250.000,- Ons inkomen is heel modaal.
Nu willen we graag kopen tussen de 180.000.- en 200.000,- De hypotheek zal met deze rente dan rond 500,-/ 550,- liggen (netto) 20 jaar vast.
We kunnen dit erg makkelijk betalen. Voorheen lag onze hypotheek rond de 400 (netto) met een woning van 120.000,-.
Nu heeft mijn partner een woning gevonden van 215.000,-...
Prachtig huis, precies wat we zoeken maar ik twijfel enorm. Ik vind het al heel wat om richting de twee ton te gaan. Voorheen op 1 inkomen gekocht en nu dan op twee inkomens. We hebben beide een vaste baan en durven dit wel aan maar toch...
Wat vinden jullie?
Wij hebben sinds kort ons huis verkocht en wonen nu tijdelijk in een huurhuis.
Ik blijf maar twijfelen over de aankoopprijs van een eventuele nieuwe woning. We kunnen lenen tot ongeveer 250.000,- Ons inkomen is heel modaal.
Nu willen we graag kopen tussen de 180.000.- en 200.000,- De hypotheek zal met deze rente dan rond 500,-/ 550,- liggen (netto) 20 jaar vast.
We kunnen dit erg makkelijk betalen. Voorheen lag onze hypotheek rond de 400 (netto) met een woning van 120.000,-.
Nu heeft mijn partner een woning gevonden van 215.000,-...
Prachtig huis, precies wat we zoeken maar ik twijfel enorm. Ik vind het al heel wat om richting de twee ton te gaan. Voorheen op 1 inkomen gekocht en nu dan op twee inkomens. We hebben beide een vaste baan en durven dit wel aan maar toch...
Wat vinden jullie?
vrijdag 14 oktober 2016 om 15:03
quote:Kastanjez schreef op 14 oktober 2016 @ 14:54:
Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.
Bron
Dat bedoel ik, dank voor de cijfers!
TO, als jullie dus meer dan 3000 euro netto verdienen is dat ruim boven modaal. Op basis van de 'heel modaal' uit je OP ging ik uit van die 2000 netto. Met 3000 euro netto is het echt niet nodig wakker te liggen van een aankoopprijs van 215.000!
Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.
Bron
Dat bedoel ik, dank voor de cijfers!
TO, als jullie dus meer dan 3000 euro netto verdienen is dat ruim boven modaal. Op basis van de 'heel modaal' uit je OP ging ik uit van die 2000 netto. Met 3000 euro netto is het echt niet nodig wakker te liggen van een aankoopprijs van 215.000!
vrijdag 14 oktober 2016 om 15:37
Een inkomen heb je als werknemer en als huishouden.
Stel, je bent alleen en verdient die 2000 euro, dan heb je een modaal inkomen.
Als je met z'n tweeën bent en jullie inkomens bij elkaar opgeteld zijn die 2000 euro, dan verdienen jullie samen een modaal inkomen.
Als je allebei die 2000 euro verdient, verdienen jullie samen twee keer modaal.
Stel, je bent alleen en verdient die 2000 euro, dan heb je een modaal inkomen.
Als je met z'n tweeën bent en jullie inkomens bij elkaar opgeteld zijn die 2000 euro, dan verdienen jullie samen een modaal inkomen.
Als je allebei die 2000 euro verdient, verdienen jullie samen twee keer modaal.
vrijdag 14 oktober 2016 om 15:46
Als je het linkje naar de bron volgt, kom je bij een website met veel getalletjes over gemiddeld inkomen en modaal inkomen per huishouden en wat niet al. Leuk om eens naar te kijken.
(al zijn ze zelf niet duidelijk over wanneer ze het nou over 'modaal' en over 'gemiddeld' hebben, daar moet je een beetje doorheen kijken zeg maar)
(al zijn ze zelf niet duidelijk over wanneer ze het nou over 'modaal' en over 'gemiddeld' hebben, daar moet je een beetje doorheen kijken zeg maar)
vrijdag 14 oktober 2016 om 16:07
vrijdag 14 oktober 2016 om 16:19
quote:viva1966 schreef op 14 oktober 2016 @ 16:07:
Ik zou in deze tijd voorzichtig zijn met alleen naar de nettolasten te kijken. We hebben in maart verkiezingen en er zijn altijd partijen die het niet zo hebben op de HRA. Reken voor de zekerheid met bruto maandlasten, dan valt het altijd mee als er de HRA gewoon blijft bestaan.Doe ik. Inderdaad goed dat je het zegt. Ik verwacht overigens dat dat eerst alleen zal gelden voor de woningen boven de 300.000,-.
Ik zou in deze tijd voorzichtig zijn met alleen naar de nettolasten te kijken. We hebben in maart verkiezingen en er zijn altijd partijen die het niet zo hebben op de HRA. Reken voor de zekerheid met bruto maandlasten, dan valt het altijd mee als er de HRA gewoon blijft bestaan.Doe ik. Inderdaad goed dat je het zegt. Ik verwacht overigens dat dat eerst alleen zal gelden voor de woningen boven de 300.000,-.