Geld & Recht alle pijlers

Naar een openbare strafzitting

14-10-2016 20:36 96 berichten
Ik wil al heel lang graag een keer naar een openbare strafzitting bij de rechtbank. Gewoon om een keer te kijken hoe het er aan toe gaat bij de meervoudige kamer, puur uit interesse dus. Nu las ik dat ik het zittingsrooster gewoon kan bekijken en dan gewoon kan gaan. Ik heb inmiddels het zittingsrooster bekeken en ik zou graag naar een bepaalde zaak willen. Maar even voor de zekerheid; kan ik echt zomaar een rechtsgebouw binnen stappen en naar de zitting gaan? Ik las op internet dat het wel gewoon kan, maar ik wil het toch graag zeker weten. Iemand ervaring me?
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 14 oktober 2016 @ 21:28:

Politierechter is idd 'leuker'.

Daar zie je de hele zaak in een keer behandeld worden, incl horen van de verdachte en uitspreken vonnis.

Bij meervoudige kamer zou je even moeten kijken welke zitting het is. Soms is het alleen de regiezitting en dan worden er organisatorisch afspraken gemaakt met de verdediging (van soms meerdere verdachten). In mega zaken is er wel eens de hele of halve dag requisitoir van de officier, vervolgens een dagdeel pleiten door de advocaat van de verdachte etc. etc.

Het kan zin hebben om gewoon aan de bode te vragen wat een interessante zaak is.Klopt. En bij een MK is het dossier veel groter en complexer en is het dus moeilijker om zonder achtergrondkennis van de zaak de zitting te volgen
quote:Marietje81 schreef op 14 oktober 2016 @ 20:58:

Starshine: ik ben dagelijks in de rechtszaal en snap je gevoel, maar zo wordt het over het algemeen niet ervaren. Het gebeurt vrij geregeld dat er een hele schoolklas, een paar studenten of stagiaires zitten...

GroetNou ik denk niet dat een schoolklas gezellig alle details van een verkrachting aan gaan zitten horen. En dan gezellig naar het slachtoffer kijken Echt leuk zo'n dagje Jak.
Er is nog zoveel meer (en imho boeiender) dan strafrecht!
Schoolklassen zullen niet bij zware zedenzaken aanwezig zijn. Die komen naar de politierechter en een beetje school spreekt met de rechtbank even door wat voor een type zaken op de rol staan.
quote:nina1966 schreef op 14 oktober 2016 @ 21:45:

[...]

Nou ik denk niet dat een schoolklas gezellig alle details van een verkrachting aan gaan zitten horen. En dan gezellig naar het slachtoffer kijken Echt leuk zo'n dagje Jak.

Jee zeg, ik neem aan dat de leerkrachtzich wel informeert over het soort zaak.

Ik heb ook eens een paar zaken bijgewoond ikv volwassenenonderwijs. We kregen eerst uitleg en een rondleiding, daarna hebben we een paar (lichte) strafzaken en een paar zaken bij de politierechtbank bijgewoond.

Ik zou het iedereen aanraden. Zo krijg je tenminste een realistisch beeld van onze rechtspraak. Ik vond de rechters strenger dan ik me vooraf ingebeeld had.

Een zaak, een diefstal, is me steeds bijgebleven, dat was een heel aandoenlijke zaak.

[...]

Nou ik denk niet dat een schoolklas gezellig alle details van een verkrachting aan gaan zitten horen. En dan gezellig naar het slachtoffer kijken Echt leuk zo'n dagje Jak.

Wat een rare reactie. Dat zeg ik toch ook niet? In een ziekenhuis is het toch ook niet zo dat 'co-assistenten lekker komen kijken naar iemand die heel erg ziek is. Even genieten'. Je komt kijken naar een patiënt om ervan te leren, om ervaring op te doen, net zoals je naar een zitting komt om naar het strafproces te kijken, niet om je te verkneukelen over het slachtoffer. Je moet natuurijk niet giechelend en bij wijze van spreken met popcorn in de hand gaan zitten smoezen, maar dat gebeurt ook nooit.

Bij een zedenzaak zal je niet snel een schoolklas hebben overigens, die gaan bijna altijd naar de politierechter en een zedenzaak dient bijna altijd bij een meervoudige kamer. En als daar al een schoolklas komt aanzetten zal de voorzitter - die de orde bewaakt - bijvoorbeeld bepalen dat de klas op de tribune (dus bovenin, de aangever kan ze dan niet zien) moet gaan zitten.

[...]

Nou ik denk niet dat een schoolklas gezellig alle details van een verkrachting aan gaan zitten horen. En dan gezellig naar het slachtoffer kijken Echt leuk zo'n dagje Jak.U denkt dat strafzaken vooral bestaan uit verkrachtingen en moord en doodslag? Kijk ke niet wat teveel tv?
Overigens kan ik me voorstellen dat een klas daar ook niet op zit te wachten (bedoelde je dat? ). Van tevoren zegt de bode wel wat voor zaak het is...
quote:Legitimatie zeker wel meenemen, of..?Ligt eraan: ben je 14 jaar of ouder? Want de wet zegt dit "De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen"
quote:evaq schreef op 14 oktober 2016 @ 22:08:

[...]

Ligt eraan: ben je 14 jaar of ouder? Want de wet zegt dit "De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen"Als 13-jarige mag je hier niet komen toch
quote:Marietje81 schreef op 14 oktober 2016 @ 22:10:

[...]

Als 13-jarige mag je hier niet komen toch

[...]

Ik ging met maatschappijleer destijds naar een overval-zaak. Gelukkig geen verkrachtingszaak, maar voor de slachtoffers ook wel heel ingrijpend natuurlijk.

Genant detail was dat de dader uit dezelfde plaats kwam als waar de schoolklas vandaan kwam. Sterker nog, ik kende de dader als oud-klasgenoot van mijn broer.
quote:Fluithaas schreef op 14 oktober 2016 @ 22:01:

[...]

U denkt dat strafzaken vooral bestaan uit verkrachtingen en moord en doodslag? Kijk ke niet wat teveel tv?Zeg ik dat dan? Maar die zijn er zeker wel en ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet prettig is als er mensen op de tribune zitten.
quote:Marietje81 schreef op 14 oktober 2016 @ 22:01:

Overigens kan ik me voorstellen dat een klas daar ook niet op zit te wachten (bedoelde je dat? ). Van tevoren zegt de bode wel wat voor zaak het is...Dat bedoelde ik oa ook ja.
quote:evaq schreef op 14 oktober 2016 @ 22:08:

[...]

Ligt eraan: ben je 14 jaar of ouder? Want de wet zegt dit "De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen"Spreekt nogal voor zich dat ik dat inderdaad ben, aangezien ik op dit forum rondhang. Ik bedoelde het in de zin van dat ik niet mijn rijbewijs meeneem, maar een paspoort. En nee, mijn paspoort heb ik niet standaard in mijn broekzak zitten.
Wij gingen met school vroeger ook elke vrijdagmorgen naar de politierechter. Erg interessant. Mijn stage heb ik vervolgens bij die rechtbank gedaan. Dan zat ik elke week wel bij een aantal zaken, familierecht, civiel recht, strafrecht. Erg interessant allemaal.

Op twitter kun je ook @SaskiaBelleman volgen, zij is rechtbankverslaggever. Van haar verslagleggingen leer je ook een hoop. En zo zijn er nog een paar verslaggevers op twitter te volgen.
quote:Starshine-2 schreef op 14 oktober 2016 @ 20:45:

Ook al s het openbaar en heb je dus het volste recht om daar te zijn toch zit zoiets me niet helemaal lekker.

Als ik me voorstel betrokken te zijn bij een zaak lijkt het me echt heel vervelend als er een paar vreemden bijzitten die het wel interessant vinden.

Kun je gewoon doen. Laatst waren er leerlingen van een school die bij een rechtzaak zaten. En verder andere belangstellenden. Ging om een moordzaak.

Familiezaken en echtscheiding zijn besloten.
quote:yoshe schreef op 14 oktober 2016 @ 22:29:

Wij gingen met school vroeger ook elke vrijdagmorgen naar de politierechter. Erg interessant. Mijn stage heb ik vervolgens bij die rechtbank gedaan. Dan zat ik elke week wel bij een aantal zaken, familierecht, civiel recht, strafrecht. Erg interessant allemaal.

Op twitter kun je ook @SaskiaBelleman volgen, zij is rechtbankverslaggever. Van haar verslagleggingen leer je ook een hoop. En zo zijn er nog een paar verslaggevers op twitter te volgen.Id die volg ik ook.
quote:naoma schreef op 14 oktober 2016 @ 21:53:

Schoolklassen zullen niet bij zware zedenzaken aanwezig zijn. Die komen naar de politierechter en een beetje school spreekt met de rechtbank even door wat voor een type zaken op de rol staan.Jawel. Ging om moord.
Ik ben wel bij een zedenzaak geweest( niet van mijzelf) heb het heel moeilijk gehad omdat mijn verkrachting in 2001 was en gerechtzaak van school was in 2002. Heb erweinig van meegekregen, weet nog wel dat het niet goed ging, moest zitting uitzitten, je mocht niet zomaar weg.

Om deze redenen wil ik niet dat mijn verkrachtingen voor gerecht komen
Wat kaitlyn zegt dus. En een eerdere reactie van iemand die bij een zedenzaak heeft gezeten en dat 'leuk' vond.

Fijn zeg als je slachtoffer bent.

Nogmaals, ik weet dat rechtspraak openbaar is en dat is ook goed, maar ga er aub heen met een echte reden en niet omdat gtst te saai wordt.
Het is hartstikke interessant. En vaak zijn het niet van die hele spectaculaire zaken, veel kleine diefstallen/hennepkwekerijen/lichte geweldsdelicten en bedreigingen.

Gewoon netjes aan de balie melden en dan aan de bode vragen of je aanwezig mag zijn. Enkel als het erg druk is mag het misschien niet, verder altijd.

Edit; Bij de politierechter dus, niet de meervoudige
quote:Starshine-2 schreef op 14 oktober 2016 @ 23:17:

Wat kaitlyn zegt dus. En een eerdere reactie van iemand die bij een zedenzaak heeft gezeten en dat 'leuk' vond.

Fijn zeg als je slachtoffer bent.

Nogmaals, ik weet dat rechtspraak openbaar is en dat is ook goed, maar ga er aub heen met een echte reden en niet omdat gtst te saai wordt.Volgens mij ben ik de enige die daar bij was en graag BETER LEZEN want heee surprise het is NIET leuk en ik was zelf het slachtoffer dus.
Ik begrijp de heisa niet, als je het niet vind kunnen, dan ga je lekker niet. Vind je het interessant dan ga je wel.

TO vraagt naar hoe het bezoeken van een openbare zitting werkt, niet naar meningen of we het vinden kunnen. Eindeloos discussie anders.
quote:wild-r0se schreef op 14 oktober 2016 @ 21:36:

Ben wel eens bij een tuchtzaak geweest vanuit mijn opleiding (verpleegkunde) super leuk en interessant om te zien. Daar werd niet meteen een uitspraak gedaan maar alles werd wel direct behandeld. Weet niet of dit de standaard gang van zaken is bij tuchtrecht.

Ben je dan aan het dubbelnicken Nina?

Maar goed, ik merk dat enige kritiek niet op prijs wordt gesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven