Hond Giardia, ervaringen?
maandag 17 oktober 2016 om 09:47
Mijn hond heeft al heel lang Giardia. Hij besmet zichzelf steeds weer. Heel vervelend. 2 weken geleden hebben we het hele huis gedesinfecteerd d.m.v. bleek etc., alles gewassen inclusief auto en de hond gewassen. Na een paar dagen had hij het alweer. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Don't worry, be happy!
maandag 17 oktober 2016 om 09:53
Die van ons heeft het laatst ook gehad, was er echt heel ziek van.
Wat zegt de dierenarts?
Hier bij de dierenarts eerst een kuur gehad met tussendoor een onderbreking van 5 dagen, toen nog niet over en na de 2e kuur (andere) kuur was het gelukkig wel over.
Onze dierenarts adviseerde er een ondersteunend voer bij te geven, en dat hebben we gedaan. Bij ons heeft dat geholpen.
Wat zegt de dierenarts?
Hier bij de dierenarts eerst een kuur gehad met tussendoor een onderbreking van 5 dagen, toen nog niet over en na de 2e kuur (andere) kuur was het gelukkig wel over.
Onze dierenarts adviseerde er een ondersteunend voer bij te geven, en dat hebben we gedaan. Bij ons heeft dat geholpen.
Niks moet, Niksen mag
maandag 17 oktober 2016 om 09:57
oh dat is echt hardnekkig. Ik ken het van de katten van een vriendin, die beestjes hebben in huis in een aparte kamer 'in quarantaine' gezeten voordat het overging en een kraag omgehad zodat ze zichzelf niet al wassend steeds zouden herbesmetten. Dat is natuurlijk makkelijker bij binnenkatten dan bij een hond.
Keep on, keep keepin' on....
maandag 17 oktober 2016 om 10:22
Ik heb het bij mijn katten gehad. Speciaal een stoomreiniger voor gekocht zodat ik dagelijks de vloer goed kon reinigen.
Ook na elke ontlasting grit weggedaan. Dit een week volgehouden (tot ontlasting er weer normaal ging uitzien) en in combinatie met medicatie, vachten reinigen en carnibest als enige voer, heeft het geholpen.
Ook na elke ontlasting grit weggedaan. Dit een week volgehouden (tot ontlasting er weer normaal ging uitzien) en in combinatie met medicatie, vachten reinigen en carnibest als enige voer, heeft het geholpen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
maandag 17 oktober 2016 om 10:26
Het is gewoon heel lastig want de dierenarts zegt 'nieuwe routes wandelen omdat het virus 5 weken in de poep kan blijven zitten'. Maar hij poept zowat voor de deur, dus het in onmogelijk om via een andere route te gaan.
Over twee weken gaan we op vakantie en gaat de woef uit logeren voor 2 weken. Daar is hij al 2 maanden niet geweest, dus huis is virusvrij. Ik zit eraan te denken om de kuur opnieuw te beginnen, 2 dagen in ons huis en de laatste dag in het logeerhuis. Ik hoop dat hij dan redelijk 'schoon' naar het logeerhuis gaat en dan daar 2 weken zichzelf niet kan herbesmetten. Wat denken jullie?
Over twee weken gaan we op vakantie en gaat de woef uit logeren voor 2 weken. Daar is hij al 2 maanden niet geweest, dus huis is virusvrij. Ik zit eraan te denken om de kuur opnieuw te beginnen, 2 dagen in ons huis en de laatste dag in het logeerhuis. Ik hoop dat hij dan redelijk 'schoon' naar het logeerhuis gaat en dan daar 2 weken zichzelf niet kan herbesmetten. Wat denken jullie?
Don't worry, be happy!
maandag 17 oktober 2016 om 10:33
Het grootste probleem bij het uitroeien van giardia is inderdaad het herbesmetten van zichzelf, maar ook via de ontlasting van andere honden. Het opruimen van ontlasting is daarom erg belangrijk voor alle hondenbezitters en daar gaat het vaak fout.
Bij het behandelen van giardia zijn de juiste medicijnen en een goed wasadvies erg belangrijk; hygiëne is het toverwoord. De dierenarts zal meestal starten met een kuur Panacur en daarbij een wasadvies voor dag 3 en 5. 1-2 Weken na de afloop van de kuur kan opnieuw getest worden en bij het uitblijven van resultaat zal een andere kuur voorgeschreven worden met daarbij weer een wasadvies voor dag 3 en 5. Als je een langharige hond hebt is het verstandig om de achterkant na het poepen elke keer goed schoon te maken.
Mocht je meerdere huisdieren hebben, dan is het belangrijk om ze allemaal tegelijk te behandelen. En blijf vooral weg van uitlaatveldjes waar mensen alles mogen laten liggen!
Bij het behandelen van giardia zijn de juiste medicijnen en een goed wasadvies erg belangrijk; hygiëne is het toverwoord. De dierenarts zal meestal starten met een kuur Panacur en daarbij een wasadvies voor dag 3 en 5. 1-2 Weken na de afloop van de kuur kan opnieuw getest worden en bij het uitblijven van resultaat zal een andere kuur voorgeschreven worden met daarbij weer een wasadvies voor dag 3 en 5. Als je een langharige hond hebt is het verstandig om de achterkant na het poepen elke keer goed schoon te maken.
Mocht je meerdere huisdieren hebben, dan is het belangrijk om ze allemaal tegelijk te behandelen. En blijf vooral weg van uitlaatveldjes waar mensen alles mogen laten liggen!
maandag 17 oktober 2016 om 10:37
Maak je ook zijn vacht schoon? Want ook al poept de hond buiten hij kan via zijn vacht de parasiet weer mee naar binnen nemen.
Ik had de haren bij mijn katten aan de achterkant helemaal kort geknipt en heb dit elke keer na de ontlasting goed gereinigd.
Het klinkt misschien allemaal overdreven maar zo ben je er wel het snelste vanaf.
Ik had de haren bij mijn katten aan de achterkant helemaal kort geknipt en heb dit elke keer na de ontlasting goed gereinigd.
Het klinkt misschien allemaal overdreven maar zo ben je er wel het snelste vanaf.
Doubt kills more dreams than failure ever will
maandag 17 oktober 2016 om 10:47
Andere kuur vragen aan de dierenarts? Je hebt 2 stammen en 1 ervan is immuun voor panacur.
Verder inderdaad alles elke dag schoonmaken met bleek, alles wat je kan wassen op 60 graden wassen, bank en gordijnen ed stomen.
Onze katten heben het ook gehad en we zijn een aardige tijd bezig geweest om het uit te roeien. Panacur deed niks, uiteindelijk hielp stomorgyl hier om het bij de katten uit te roeien. Succes!
Verder inderdaad alles elke dag schoonmaken met bleek, alles wat je kan wassen op 60 graden wassen, bank en gordijnen ed stomen.
Onze katten heben het ook gehad en we zijn een aardige tijd bezig geweest om het uit te roeien. Panacur deed niks, uiteindelijk hielp stomorgyl hier om het bij de katten uit te roeien. Succes!
maandag 17 oktober 2016 om 11:04
Net met de DA gebeld. Hij krijgt nu diarreeremmers tot volgende week woensdag, dan woensdag donderdag en vrijdag de giardia pillen. Woensdag en donderdag hem wassen en het hele huis wassen. Katten voor de zekerheid ook woensdag donderdag vrijdag giardiapillen. Vanaf woensdag dan ook niet meer naar losloopgebieden toe etc. En dan vrijdagmorgen naar Groningen toe. Hij hoort dan al giardiavrij te zijn want dat gata blijkbaar heel snel. En omdat het een nieuwe omgeving is, en hij helemaal schoon, hoort hij zichzelf niet meer te kunnen besmetten. Als hij dan weer terug komt na 2 weken, hoort het huis en de katten ook sowieso vrij te zijn.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Don't worry, be happy!
maandag 17 oktober 2016 om 11:27