Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Met kerst heb ik ooit van een tante zo'n sushi-rolding apparaat gekregen. Had ze heel hip op Fon.q besteld. Want ik ging zo graag bij de Japanner eten. Ja, ik vind sushi inderdaad erg lekker, maar als ik dia al thuis maak, dan rol ik ze gewoon zelf. Ik gebruik dat rolmatje eigenlijk al niet. Dus eigenlijk ligt er al een jaar of 5 zo'n ontzettend stom ding in de kast wat ik never nooit ga gebruiken
Goed punt Elisha, ik weet ook nooit zo goed wat daarin verstandig is. Wij hebben alleen rechtsbijstand voor verkeer (in alle hoedanigheden dus ook als voetganger). Ik heb daar een keer gebruik van gemaakt na een aanrijding en was er toen heel erg blij mee. Heb veel meer schadevergoeding gehad dan ik ooit zelf had durven bedingen en alle regelwerk is me uit handen genomen. Voor de rest hebben we geen rechtsbijstandsverzekering in het kader van jezelf niet oververzekeren en denken we ook niet dat er rechtszaken zullen komen, maar ik weet niet of we daar slim aan doen of niet. Als het echt op een rechtszaak aankomt dan loopt een advocaat natuurlijk enorm in de papieren. Aan de andere kant heb ik bij mensen die wel zo'n verzekering hadden gezien dat de toegewezen advocaat zo'n knurft was dat ze eerder nadeel dan voordeel bij hem hadden.
quote:saywhat schreef op 19 oktober 2016 @ 18:16:

Ik vind het luxe eten met Kerst juist leuk, veel leuker dan de cadeaus. Uitgebreid ontbijten, lang tafelen...heerlijk!

Mwoah denk niet dat het in luxe zit wat de meesten tegen staan die er iets tegen hebben. Het is de massaconsumptie en het vrede op aarde gebeuren (en waarom dat niet gewoon op al die andere dagen van het jaar kan ) het verplicht gezellig doen als je er geen zin in hebt en de verspilling.

Bijv de massale kalkoenenmoord bij Thanksgiving om maar iets te noemen.

Ik vind het heel gezellig de feestdagen maar zit me niet voller te proppen dan anders. Heb vanavond nog een kaasplateautje gekocht met speciaalkaasjes. Ook luxe en niet bepaald consuminderig. Maar genieten doe ik er zeker van.
quote:elisha_ schreef op 19 oktober 2016 @ 20:53:

Waar ik wel benieuwd naar ben, hebben jullie een rechtsbijstandsverzekering? En waarom wel of niet?

Hebben jullie daar positieve of negatieve ervaringen mee?

Ja, nog nooit hoeven gebruiken maar blij dat ik het heb als het nodig is.

Reisverzekering met werelddekking, lage inboedel verzekering, aansprakelijkheids en zorg. Dat was het wel.
@ verjaardag, je kunt toch een pan soep maken of boerenkool en die buiten zetten, zo warm is het niet zeker aan het begin van de avond niet. Quiche is ook makkelijk, zo gedaan. Ik maak altijd alles zelf omdat ik het zonde vind om catering in te schakelen.

@Hormonen, ik merk dat ik heel erg moe ben nu en dat ik makkelijker geld uitgeef aan gemaks eten. Ik ben de hele dag moe, va niks. Hopelijk gaat dit na de 12 weken beter. Ik heb wel een junior bedje gekocht voor zoon via Marktplaats voor 30 euro, dan kan de baby straks in zijn ledikant.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Hier rechtsbijstand via de vakbond. Van dichtbij meegemaakt hoe dit voor iemand een stuk scheelde qua loonschaal: bruto bijna 3000 euro per maand verschil, iedere maand weer. Dat was bijna zeker niet gelukt als er geen rechtsbijstand was geweest. Heeft mij in ieder geval overtuigd van het nut van een vakbond.
Met dit tempo is het bijna een dagtaak om alles hier bij te houden

Ik heb wel zin in kerst! Eindelijk hebben we een huis waar de kerstboom wel in past, kunnen we uitgebreid koken in onze ruime keuken (niets bijzonders, maar voor ons echt heeeel ruim vergeleken met ons vorige mini huis ) en kunnen we de familie ook kwijt aan de tafel om het op te eten. Maar hier met de kinderen eerst sinterklaas nog natuurlijk. Vooral voor de jongste is het erg moeilijk vind ik, omdat er al zo veel speelgoed in huis is wat gewoon weer gebruikt wordt. Ik had bij Kruidvat een hele stapel speelgoed gekocht voor 20 euro, er lag speelgoed in de winkel met gele sticker voor 50% korting EN daarnaast was er 30% korting algemeen op speelgoed. De kassa telde dit op tot 80% korting ipv de korting na elkaar te verrekenen. Daar kan ik dan weer blij van worden als ik daar bij de kassa achter kom
Happy new topic!

Marana gefeliciteerd met de verkoop van jullie beider huizen.

Herkenbaar hoor de drukke feestmaanden en claimende familie die eraan zit te komen. Man en ik hebben beiden onze familie op twee uur rijden wonen. En dan nog durven ze ons allerlei familieverplichtingen op te leggen. Dat in combinatie met de vallende blaadjes somberheid die ik elk najaar ervaar en de drukte op mijn werk resulteert haast in overspannen raken bij mezelf.

Maar ik begin het zat te worden al die ballen in de lucht houden en iedereen tevreden houden behalve mezelf. Ik zou een jaar vrij willen nemen van beide families. Mijn schoonmoeder is al pissig (vooral op mij) omdat we weigerden op haar verjaardag te komen. Ze heeft het zonder overleg gepland in onze vakantie. En dan wel verwachten dat we doodleuk 2 uur vanaf onze vakantiebestemming gaan rijden daarvoor. We zijn niet gegaan maar dat wordt ons dus niet in dank afgenomen.
Onze families wonen bijna vier uur rijden van elkaar vandaan. En wij ongeveer in het midden. Ze begrijpen wel dat we nu het ene jaar kerst vieren bij de één en het andere jaar bij de ander. Maar echt fijn vinden ze het niet.
Hier ook veel zin in de feestdagen, en geen verplichtingen. Een van de dagen komen er vrienden langs, dan gaan we lekker bankhangen, om de beurt een hapje maken, film kijken etc. Dat is altijd heel fijn gezelschap. Een van de andere kerstdagen 's middags even naar mijn oude oma. Verder tussen kerst en O&N beiden vrij en geen andere afspraken. Voor mij horen een mooie (kunst)boom met (elk jaar dezelfde) versieringen er wel bij, nu we voor het eerst in jaren genoeg plaats hebben voor een boom. Verder kaarsjes, lichtjes, leuke films, spelletjes en hapjes. Dat hoeft niet heel decadent te zijn, maar iets meer bijzonder dan ons normale sobere eetpatroon is toch leuk. Al hebben we in het verleden ook goedkoop kerst gevierd en dat hoeft niet minder leuk te zijn. Geen kinderen, dus geen sint, normaal geen cadeautjes maar ik denk er aan om dit jaar toch een paar cadeautjes onder de boom te leggen. Dat doen we nooit, ook niet bij andere gelegenheden (ook niet bij verjaardagen) en heel kinderachtig wil ik nu voor het eerst in tig jaar eens iets uitpakken. Maar vriend zal geen prullen geven en ik ook niet. Ik ga o.a. proberen een fout kerststofje te scoren en bijpassende joggingbroeken te maken voor het bankhangen in de vakantie. Die foute joggingbroeken zijn een beetje een in joke in onze relatie en die dragen we ook nog echt maar kerst hebben we niet. Ook hebben we het al een jaar of 3 over het kopen van zo'n kleine contactgrill met verwisselbare platen, misschien ga ik die ook eens echt halen. Die gaan we zeker veel gebruiken, maar we zijn allebei te consuminderig om de knoop een keer door te hakken.
Ik heb ook een rechtsbijstand verzekering.

Ik ben nog student en heb een gratis studentenlidmaatschap van de FNV en daar zit een rechtsbijstandverzekering bij. Dat lidmaatschap loopt binnenkort af dus ik moet even verzinnen of ik lid wil zijn van een vakbond als ik er echt voor moet gaan betalen. Ik heb er weinig van gemerkt afgelopen jaar.
Oja, rechtsbijstand ook via de bond hier (CNV). Goede ervaring mee met arbeidsrechtelijk advies. Verder geen andere rechtsbijstand; in het verleden ooit rechtstreeks een advocaat benaderd. Als jurist hoop ik dat ik een beetje kan inschatten of ik een redelijk zaak heb, als je in het gelijk gesteld bent, betaalt de tegenpartij over het algemeen de kosten. Het ligt natuurlijk aan het probleem dat je hebt, maar voor bijvoorbeeld een vaststellingsovereenkomst kun je prima een advocaat benaderen zonder dat het je kapitalen kost, ook zonder verzekering. Vechtscheidingen zijn duur, maar dat vergoedt dan ook geen enkele verzekering. In de procedure die ik eerder heb gevoerd, waren de kosten ongeveer 1000 euro en dat is vergoed door de tegenpartij. Dat ging om bezwaar en eerste aanleg in de rechtbank en de voorbereiding van het hoger beroep (vlak voor het voor ging komen, gaf de tegenpartij het op en nam de volledige schuld op zich).
Hierbij een verkapte tvp, wellicht dat ik af en toe wel wat meer ga posten. Rechtbijstand heb ik hier in een verzekeringpakket (doorlopend reis, glas, enz) waardoor het veel geld scheelt. Aangezien ik alleen woon, heb ik me wel goed verzekerd, rest van kosten probeer ik laag te houden.

Rechtbijstand gelukkig nog nooit nodig gehad.

Verder probeer ik veel duurzaam te kopen, kringloop en vooral niets weggooien qua eten als het lukt. Heb nu per week gemiddeld een halve zak afval (alleen, halve week is vriend er) straks komt jaarnota energie en dan ga ik weer switchen van maatschappij.

Misschien nog een leuke tip: vaak zo aan het einde van het jaar zijn er veel faillisementen bij winkels, kun je vaak heel goedkoop inslaan. daarnaast altijd boeken op website van hotel, is vaak veeel goedkoper dan via een site als booking (hotel betaalt daar commissie voor) voor de reislustigen.
@chocola hm... ja maar voor 14 personen zou ik wel de dag ervoor klaar moeten maken... dus moet het 24 uur buiten staan.
quote:mikki87 schreef op 19 oktober 2016 @ 23:08:

Hierbij een verkapte tvp, wellicht dat ik af en toe wel wat meer ga posten. Rechtbijstand heb ik hier in een verzekeringpakket (doorlopend reis, glas, enz) waardoor het veel geld scheelt. Aangezien ik alleen woon, heb ik me wel goed verzekerd, rest van kosten probeer ik laag te houden.

Rechtbijstand gelukkig nog nooit nodig gehad.

Verder probeer ik veel duurzaam te kopen, kringloop en vooral niets weggooien qua eten als het lukt. Heb nu per week gemiddeld een halve zak afval (alleen, halve week is vriend er) straks komt jaarnota energie en dan ga ik weer switchen van maatschappij.

Misschien nog een leuke tip: vaak zo aan het einde van het jaar zijn er veel faillisementen bij winkels, kun je vaak heel goedkoop inslaan. daarnaast altijd boeken op website van hotel, is vaak veeel goedkoper dan via een site als booking (hotel betaalt daar commissie voor) voor de reislustigen.

In mijn ervaring is booking (of agoda of welke andere dan ook) bijna altijd goedkoper als via het hotel zelf.

Voordeel met booking is weer dat je veel makkelijker kunt annuleren.

En na een x aantal boekingen krijg je via booking genius korting.

Ik lees ook nog mee!

Happy new topic!
Prrrr, mauw miawwwww.
tvp

Happy new topic! :D
quote:Tr0tter schreef op 19 oktober 2016 @ 19:21:

Mijn hormonen zorgen trouwens niet voor meer koopdrang. Wel voor meer trek in chocolade. Heb jij een chocoladeboom in je tuin dan?
Oh, en HNT!
quote:nicole123 schreef op 19 oktober 2016 @ 21:07:

Voor de rest hebben we geen rechtsbijstandsverzekering in het kader van jezelf niet oververzekeren en denken we ook niet dat er rechtszaken zullen komen, maar ik weet niet of we daar slim aan doen of niet. Als het echt op een rechtszaak aankomt dan loopt een advocaat natuurlijk enorm in de papieren. Aan de andere kant heb ik bij mensen die wel zo'n verzekering hadden gezien dat de toegewezen advocaat zo'n knurft was dat ze eerder nadeel dan voordeel bij hem hadden.

Ja, voor dat laatste ben ik ook bang. Dat je een advocaat krijgt toegewezen die niet zo goed zijn best doet, omdat ik denk dat een rechtsbijstandsverzekering zo'n advocaat veel minder betaalt dan een advocaat daadwerkelijk kost.

Ik heb in mijn omgeving ook iemand gezien die dacht nooit in een rechtszaak terecht te komen. Totdat het werk ineens anders uit de hoek kwam dan verwacht. Dan loopt een rechtszaak echt wel in de financiën (met een advocaat die zo 200-300 euro per uur kost zit je met een simpele rechtszaak zo al aan 5000 euro) en dat krijg je dus niet terug van de tegenpartij als je wint (dat gaat met een vast puntensysteem en is maar een paar honderd euro). Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je in zo'n geval dus niet snel een rechtszaak starten maar eerder schikken met een vaststellingsovereenkomst waar je eigenlijk niet achter staat.

Daarom zit ik er wel aan te denken om mij hiervoor te verzekeren en vroeg mij af wat een fijne verzekeraar is.
quote:kelpie schreef op 19 oktober 2016 @ 20:29:

Komende zondag, dus dat zal tegenvallen Ik denk dat ik gewoon voor gemak ga... vriend blij en koelkast vrij voor hapjes.

Wel beetje zwak van mij :PWij zetten het in oktober ook gewoon in de schuur. Voor 1 nachtje gaat dat wel goed. Gebak en hapjesschalen staan in oktober bij ons ook vaak op de werkbank.
Voor het bedrag dat ik aan premie betaal op jaarbasis kan ik precies één uur een advocaat inhuren.

Zeker voor relatief eenvoudige zaken is een rechtsbijstandadvocaat prima. Denk aan een geschil met een aannemer/schilder oid. Met een koophuis vond ik het wel een prettig idee om een rechtsbijstandverzekering te hebben.

Overigens hebben wij wel gekeken naar de voorwaarden. Wij mogen als we ontevreden zijn een nieuwe advocaat vragen bij de verzekering. Ook wordt bij een zelf gekozen advocaat een bepaald percentage vergoed geloof ik.
quote:Nijevelt schreef op 20 oktober 2016 @ 07:20:

Heb jij een chocoladeboom in je tuin dan? Als rechtgeaarde chocoladejunk heb ik natuurlijk altijd chocolade op voorraad, ik hoef het dus niet perse in die week te kopen.
[quote]elisha_ schreef op 20 oktober 2016 @ 07:28:

[...]

Ik heb in mijn omgeving ook iemand gezien die dacht nooit in een rechtszaak terecht te komen. Totdat het werk ineens anders uit de hoek kwam dan verwacht. Dan loopt een rechtszaak echt wel in de financiën (met een advocaat die zo 200-300 euro per uur kost zit je met een simpele rechtszaak zo al aan 5000 euro) en dat krijg je dus niet terug van de tegenpartij als je wint (dat gaat met een vast puntensysteem en is maar een paar honderd euro). Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je in zo'n geval dus niet snel een rechtszaak starten maar eerder schikken met een vaststellingsovereenkomst waar je eigenlijk niet achter staat.

Nee hoor, dan heeft die advocaat gewoon een slechte deal gesloten. Mijn vader had ooit ook eens een conflict met zijn werkgever, heeft toen ook een advocaat zelf in de arm genomen, en bij de deal die uiteindelijk gesloten is kon zijn werkgever de kosten betalen (die in de tienduizenden liep). En mijn vader hield ook gewoon zijn baan :-)
quote:Nijevelt schreef op 20 oktober 2016 @ 07:34:

Voor het bedrag dat ik aan premie betaal op jaarbasis kan ik precies één uur een advocaat inhuren.

Zeker voor relatief eenvoudige zaken is een rechtsbijstandadvocaat prima. Denk aan een geschil met een aannemer/schilder oid. Met een koophuis vond ik het wel een prettig idee om een rechtsbijstandverzekering te hebben.

Overigens hebben wij wel gekeken naar de voorwaarden. Wij mogen als we ontevreden zijn een nieuwe advocaat vragen bij de verzekering. Ook wordt bij een zelf gekozen advocaat een bepaald percentage vergoed geloof ik.

Dit. Inderdaad kan ik ook zelf een advocaat kiezen en dan wordt het ook (soms gedeeltelijk, soms geheel) vergoed.

Die rechtsbijstand via de vakbond, die velen hier hebben, die geldt alleen voor arbeidsconflicten denk ik? Dat is wat mij betreft te beperkt. Nijevelt noemt al een voorbeeld, en verder kun je ook geschillen hebben in het verkeer (iemand rijdt jou aan maar ontkent bijv), etc. Ik vind een rechtsbijstandverzekering persoonlijk erg verstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven