Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
Ja ik snap je.
Goed hoor, hoe veel kilo ben je af gevallen?
quote:strikjemetstippels schreef op 30 oktober 2016 @ 11:05:

Goed hoor, hoe veel kilo ben je af gevallen?Ik schommelde de laatste weken veel en had ook weer wat slechter gegeten. Was 4 kilo kwijt en nu weer wat daarboven. Maar goed vaak is die 4 kilo ook best veel vocht en geen vet. Ik denk dat het vooral door de krachttraining komt dat het wat minder is en dat ik minder vocht vast houdt vooral rond mijn buik.
wauw Conny, dit had je een paar jaar geleden nooit van jezelf durven geloven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 11:21:

wauw Conny, dit had je een paar jaar geleden nooit van jezelf durven geloven

Nee he

Het gaat heus nog niet altijd even makkelijk, maar ik heb nu wel het vertrouwen in mijzelf dat ik sterker ben geworden om mij te herpakken.

En dat negatieve gedachtes erover er alleen maar zijn, rot soms en niet leuk maar daar laat ik het meestal dan bij.

Ik heb meer vertrouwen gekregen in mijn lijf , dat deze minder spastisch doet over lekker eten dan mijn brein lang heeft gedacht.
Interessant topic. Ik ben slank (maat 36/38, maar ik las net hierboven dat een kledingmaat niet zoveel zegt dus zal straks eens mijn bmi berekenen) en dat ook altijd geweest. Mijn beide ouders zijn slank en van de rest van mijn familie trouwens ook bijna iedereen dus het zal wellicht in de genen zitten. Maar mijn ouders hebben ons ook opgevoed met gezonde voeding, maat houden en dergelijke. Dus gezond eten is voor mij echt gewenning.

Ik denk dat de grootste reden dat ik slank blijf is dat ik het heel belangrijk vind om mijn lichaam de benodigde voedingsstoffen te geven. Je lijf heeft niets aan koek en chips. Ik ben nogal druk (qua bewegen maar ook mijn hoofd) en heb een beroep met redelijk wat staan en lopen. Ik verbrand dus behoorlijk veel op een dag. Hierdoor eet ik behoorlijk veel, maar wel overwegend gezonde dingen en het liefst pure producten, zo min mogelijk bewerkt. Op werkdagen eet ik dus vaak niets van koek ofzo.

Uiteraard ben ik geen heilige. In het weekend kan ik tijdens een film rustig een zak chips leeg eten. Of ontbijten met croissantjes. Of patat als avondeten. Maar het is voor mij inderdaad wel of of. Op één dag croissant, patat en chips zou ik niet eens lekker vinden. En ja, ik compenseer ook. Vanmiddag heb ik een verjaardag en dan eet ik lekker van de taart en hapjes (mits lekker, want een kritische eter ben ik ook en ik eet niet omdat het erbij hoort ofzo). Maar ik lunch straks met een salade zodat ik groenten binnen krijg en het avondeten zal waarschijnlijk een licht soepje worden.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 11:09:

[...]

Ik schommelde de laatste weken veel en had ook weer wat slechter gegeten. Was 4 kilo kwijt en nu weer wat daarboven. Maar goed vaak is die 4 kilo ook best veel vocht en geen vet. Ik denk dat het vooral door de krachttraining komt dat het wat minder is en dat ik minder vocht vast houdt vooral rond mijn buik.Ja je ziet rond je buik duidelijk verschil iig.
quote:consuelabananahammok schreef op 30 oktober 2016 @ 11:33:

[...]

Nee he

Het gaat heus nog niet altijd even makkelijk, maar ik heb nu wel het vertrouwen in mijzelf dat ik sterker ben geworden om mij te herpakken.

En dat negatieve gedachtes erover er alleen maar zijn, rot soms en niet leuk maar daar laat ik het meestal dan bij.

Ik heb meer vertrouwen gekregen in mijn lijf , dat deze minder spastisch doet over lekker eten dan mijn brein lang heeft gedacht. wat fijn moppie en wat kun je trots op jezelf zijn!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Tvp
When they go low, we go high. (M.Obama)
Sinds een aantal maanden slik ik medicijnen waardoor ik veel meer trek heb op een dag. Het gevoel is lastig te weerstaan. Door dit constant tegen te moeten gaan ben ik me weer zo bewust van eten dat ik weer teruggeworpen ben naar mijn eetprobleem. Dit had ik al zeker 5 jaar overwonnen. Baal daar heel erg van .
quote:Marana_ schreef op 30 oktober 2016 @ 10:27:

Ik vind t oneerlijk, ik heb maat 42 bij een BMI van 23 en heb genoeg kledingstukken in L (of zelfs XL) zonder ooit in de buurt van een BMI van 25 te zijn gekomen...

Kortom, maat zegt gewoon helemaal niks. Je BMI wel (tenzij je een bodybuilder bent). Grappig. Ik kijk er juist precies andersom naar. Waarschijnlijk omdat het bij mij ook precies andersom is.

Mijn BMI is 24,5 en ik heb maat 38 / M. Qua BMI zit ik maar net goed, maar ik ben wel slank en gezond. Voor mij is die BMI niet heilig, maar een slechts een eenvoudige richtlijn.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 09:42:

[...]

Sorry maar ik persoonlijk vind deze reactie best hypocriet een boterham is ook bewerkt, griekse yoghurt is ook bewerkt.. een broodbeleg kipfilet is bewerkt en zelfs een rauwe kipfilet is volgespoten met weet ik veel wat. Ik snap wel wat je bedoeld, maar vind de vergelijking niet echt fair. Ik ben geen brood eter dus kies ik liever voor een salade of dus zo'n wrap als vervanger. Ik zie daar geen problemen in. Het moet wel leefbaar kunnen blijven. Daarbij weet ik niet waar ik de tijd vandaan moet halen om álles zelf te maken want ik werk gewoon fulltime en woon ook thuis. Ook maak ik regelmatig soepjes en eet ik gewoon veel groenten alleen beschreef ik hier mijn dag zoals ie toevallig was. En de groenten hoeven ook niet je oren uit te komen toch? Daarbij vult een stukje brie beter (voor mij dan) dan een cracker met jam bijv. Ook al heeft het hetzelfze aantal kcal.Waar ik altijd moeite mee blijf houden zijn dit soort excuusjes. Je woont thuis!!!! Je hoeft dus helemaal niets te doen behalve werken en dan vraag jij je af waar je de tijd vandaan moet halen? Je bent 22 jaar meid, grow up, uiteindelijk wordt je dik door alles wat jezelf naar binnen gooit en niet omdat je thuis woont. Jij bent zelf helemaal verantwoordelijk voor je omvang. Het is heel naar voor mensen als ze een verstoorde relatie hebben met eten want dat maakt afvallen heel moeilijk maar dat zegt niet dat jij je niet beseft dat mayonaise op je eieren geen slimme keuze is, dat snacken niet hoeft maar een keuze is en dat de mate waarin je dat doet ook gewoon een keuze is. Medicijnen die zorgen voor een constant hongergevoel zijn vreselijk want je vecht constant tegen een natuurlijke impuls maar bij de meeste mensen is het gewoon gewenning om te blijven eten.
1 bepaalde traktatie op het werk neem ik altijd. De rest sla ik over, want niet lekker genoeg. Mijn weekend snacks zijn wijn en hartige hapjes of popcorn.
Naast dat ik thuis woon kan ik ook niet alles hier thuis maken en in de koelkast opslaan, want mn ouders irriteren zich al als ik een voorraadje soep heb gemaakt en dit in de koelkast/vriezer doe omdat de ruimte beperkt is. vind je reactie van "grow up" nogal lullig geronimo als je over het algemeen het hele topic hebt gelezen. Ik ben op de goede weg en ik doe mijn best, maar ik heb ook rekening te houden met de mensen met wie ik woon. Ik eet niet alles mee wat zij eten en weet ook steeds beter uit de voorraadkast te blijven. Ook doe ik grotendeels mijn eigen boodschappen, zodat ik kan kopen/maken wat ik zelf lekker en gezond vindt en verwacht dan ook totaal niet van mijn moeder dat ze speciaal "dingen" voor mij meeneemt die zij vrijwel niet of nooit eten. Maar of je nou thuis woont of niet het blijft altijd een aanpassing maar dat betekend niet dat het als je thuis woont ineens "makkelijker" is.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 10:18:

Ik eet toch liever iets waar wat zoetstof in zit en dat ik er echt van geniet, dan dat ik bijv. Naturel griekse yoghurt eet en het minder lekker vind. Je moet helemaal zelf weten wat je eet. Je moet ook helemaal zelf weten of je niet gelooft dat je met een BMI van 30 aan obesitas lijdt.
Ik zou echt zorgen dat je niet meer gaat schommelen in gewicht.

Knap dat je zo op weg bent, maar het houdt geen stand als je chips, m&ms, kroketten, kaassoufles en baggervette brie blijft eten.

Heb je wel eens met een voedingsdeskundige gepraat? Als ik je eetlijstjes zie betwijfel ik of je genoeg kennis hebt over wat gezonde voeding is. Je ontkent zelfs bijna dat je obesitas hebt.

Nogmaals, ik vind het echt knap van je, maar ik zie dit op deze manier absoluut geen stand houden. Dit wordt een eeuwig jojo gevecht als je het niet anders gaat doen.
Iets lekker vinden vind ik ook zeker een argument om iets te eten. Maar wat ik heb gemerkt is dat je door minder zoet te eten, minder zoet ook lekkerder gaat vinden. Gezoette producten - zeker met zoetstoffen - vind ik vaak erg vlak en kunstmatig smaken. Het is even wennen, maar je kunt suikerarme en ongezoette producten lekker gaan vinden!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik heb Franse kwark maar daar gooi ik wat kaneel door heen, vanille, fruit of havermout. Niemand zegt dat je kwark of yoghurt puur moet eten. Overigens wen je wel aan de zuurdere smaak, maar als je twee thee lepels kaneel er door doet heft dat het zure wel heel goed op.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 12:18:

Maar of je nou thuis woont of niet het blijft altijd een aanpassingWat is precies de aanpassing volgens jou? Je eet niet meer op manier A, maar op manier B? Dat is toch geen extra moeite? Een paar aardappelen zijn zo geschild, een bloemkool is zo schoongemaakt, een tartaartje is zo gebakken (voila, een gezonde maaltijd!). Dat kost toch geen uren?
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:05:

[...]

Je moet helemaal zelf weten wat je eet. Je moet ook helemaal zelf weten of je niet gelooft dat je met een BMI van 30 aan obesitas lijdt.Klopt!
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:05:

[...]

Je moet helemaal zelf weten wat je eet. Je moet ook helemaal zelf weten of je niet gelooft dat je met een BMI van 30 aan obesitas lijdt.

Dat is dan gelukkig ook geen mening behalve dan als je tot die ~2% hoort waar het niet voor geldt wegens body building of extreem sporten.
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:16:

[...]

Wat is precies de aanpassing volgens jou? Je eet niet meer op manier A, maar op manier B? Dat is toch geen extra moeite? Een paar aardappelen zijn zo geschild, een bloemkool is zo schoongemaakt, een tartaartje is zo gebakken (voila, een gezonde maaltijd!). Dat kost toch geen uren?

Nouja ik vind het best aan aanpassing dat ik nu bijna (bijna!) elke dag salade maak, eventueel een soepje, geen suikkerrijke dingen meer naar binnen stop, niks meer na het avondeten, niet overal mayo bij, geen sapjes/frisdrank, geen dubbele porties....

Ik kom van: ontbijten met twee croissants, tussendoor snoepjes/koekjes, middageten vaak ook met iets "lekkers" zoals een tosti/broodje gezond/2 broodjes gebakken ei, tussendoor nog iets hartigs, avondeten deed ik amper meer omdat ik geen trek had en savonds dan weer iets van koek of chocola.

En ben er nog druk mee aan de slag zoals je ziet, anders had ik het topic niet geopend. Met stapjes vooruit. Maar goed jij mag dat geen aanpassing vinden hoor. Want ik kom nu inderdaad pas op een normaal eetpatroon wat voor vele altijd al normaal was.
Hoe komt het eigenlijk dat je zo'n eet patroon hebt? Ik bedoel ik had niet eens de kans om dik te worden met mijn opvoeding. Zijn je ouders ook obees?
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 13:23:

[...]

Nouja ik vind het best aan aanpassing dat ik nu bijna (bijna!) elke dag salade maak, eventueel een soepje, geen suikkerrijke dingen meer naar binnen stop, niks meer na het avondeten, niet overal mayo bij, geen sapjes/frisdrank, geen dubbele porties....

Dat zijn ook echt hele goede aanpassingen! Ik dacht dat jij bedoelde dat gezond koken, met natuurlijke en echte producten, heel veel werk is. Dat is gewoon niet zo.
Maar Dalfx, je houdt nu toch echt jezelf voor de gek. Dat goede patroon hou je kennelijk nog geen 3 dagen vol zonder door te slaan en dan een dag als gisteren te hebben. Dat is geen verandering van patroon, echt niet.

Wat Dragisa zegt, ik zie dit ook niet goedkomen op de langere termijn als je zo doorgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven