Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:29:

[...]

Dat zijn ook echt hele goede aanpassingen! Ik dacht dat jij bedoelde dat gezond koken, met natuurlijke en echte producten, heel veel werk is. Dat is gewoon niet zo.

Waarom bagatelliseer jij alles zo? Van constant afhaal naar zelf koken is gewoon een aanpassing. Van telkens toegeven aan je impulsen naar er een gewoonte van maken je te beheersen is een aanpassing.

Dat jij dat al jaren doet en het voor jou een gewoonte is betekent niet dat dat voor anderen zo hoppekee gedaan is. Het zou je sieren als je je wat meer inleeft in anderen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:SpringDing schreef op 30 oktober 2016 @ 13:31:

Maar Dalfx, je houdt nu toch echt jezelf voor de gek. Dat goede patroon hou je kennelijk nog geen 3 dagen vol zonder door te slaan en dan een dag als gisteren te hebben. Dat is geen verandering van patroon, echt niet.

Wat Dragisa zegt, ik zie dit ook niet goedkomen op de langere termijn als je zo doorgaat. wat wil je dan? Dat ze gelijk radicaal aan de superfoods gaat en helemaal volgens de gezonde regels gaat leven? Dat is gewoon niet haalbaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Monatala schreef op 30 oktober 2016 @ 13:33:

[...]

Waarom bagatelliseer jij alles zo? ... Het zou je sieren als je je wat meer inleeft in anderen.Ik leef me in. Maar inleven betekent voor mij iets anders dan meehuilen dat zelf gezond koken inderdaad heel erg zwaar is.
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:38:

[...]

wat wil je dan? Dat ze gelijk radicaal aan de superfoods gaat en helemaal volgens de gezonde regels gaat leven? Dat is gewoon niet haalbaar

Absoluut niet.

Ik raad haar aan eerlijk naar zichzelf te zijn, en iets te gaan doen wat ze wél 7 dagen per week vol kan houden zonder extreme uitbarstingen.
quote:Monatala schreef op 30 oktober 2016 @ 13:33:

[...]

Waarom bagatelliseer jij alles zo? Van constant afhaal naar zelf koken is gewoon een aanpassing. Van telkens toegeven aan je impulsen naar er een gewoonte van maken je te beheersen is een aanpassing.

Dat jij dat al jaren doet en het voor jou een gewoonte is betekent niet dat dat voor anderen zo hoppekee gedaan is. Het zou je sieren als je je wat meer inleeft in anderen.

Als iemand zegt aanpassingen te hebben gedaan maar op 1 dag chips, chocola, kroketten, kaassoufles en brie eet dan is het moeilijk om te zien wat die aanpassingen dan zijn. En dan ook nog praktisch ontkennen obese te zijn.

Blijkbaar, dat las ik zelf ook pas later, was het voorheen nog veel extremer en zijn er dus wel degelijk aanpassingen.

Toch is het niet zo vreemd dat iemand die wel gezond(er) eet fronst als iemand af wil vallen maar vervolgens wel een stuk brie wegkauwt. Ja, waarschijnlijk at ze eerder een dubbel zo groot stuk. Dat is dan de aanpassing.
quote:SpringDing schreef op 30 oktober 2016 @ 13:40:

[...]

Absoluut niet.

Ik raad haar aan eerlijk naar zichzelf te zijn, en iets te gaan doen wat ze wél 7 dagen per week vol kan houden zonder extreme uitbarstingen. en daar is ze nu naar aan het zoeken

[...]

Absoluut niet.

Ik raad haar aan eerlijk naar zichzelf te zijn, en iets te gaan doen wat ze wél 7 dagen per week vol kan houden zonder extreme uitbarstingen.

+1 en zonder bijgeloof dat een BMI van 30 wel zo bijna ongeveer gelijk staat aan een gezond gewicht.

Ik vind het ook knap dat TO bezig is om haar eetgewoontes aan te passen, aan het sporten is en aan het afvallen is!
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:38:

[...]

wat wil je dan? Dat ze gelijk radicaal aan de superfoods gaat en helemaal volgens de gezonde regels gaat leven? Dat is gewoon niet haalbaar Beetje zwart wit he? Er zit nog iets tussen superfoods en chips/chocola/frituur.
Juist als je extreem selchte eetgewoontes hebt, kun je die beter stapje voor stapje aanpassen. In 1x gaat niet lukken. En elk stapje is er 1
Het sporten vind ik ook heel knap van TO, zeker op een spierpijn dag.
Superfoods bestaan ook helemaal niet. Gelukkig leven we in een land waar je wel in elke supermarkt heel veel gezonde levensmiddelen kunt kopen.

[...]

Absoluut niet.

Een verandering van levenstijl komt toch niet over nacht. Dat heeft tijd nodig. Ze is al vanalles aan het aanpassen. Hopelijk verandert ze door de maanden heen nog meer. Het eerste wat komt is bewust worden en daar is ze nu heel goed mee bezig in mijn ogen. Moet je dan kaassouflees eten, nee liever niet, maar beter 1x per week dan iedere dag een kroket.

Ze heeft toch ook tijd nodig om haar stijl te vinden.
quote:Dragisa schreef op 30 oktober 2016 @ 13:44:

[...]

Beetje zwart wit he? Er zit nog iets tussen superfoods en chips/chocola/frituur.ja dat is het ook, maar TO is aan het zoeken naar haar tussenvorm en daar kunnen we als omstanders een heleboel commentaar op hebben, maar daar heeft ze niks aan. Ze heeft er meer aan om advies te krijgen, niet om afgefikt te worden
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:50:

[...]

ja dat is het ook, maar TO is aan het zoeken naar haar tussenvorm en daar kunnen we als omstanders een heleboel commentaar op hebben, maar daar heeft ze niks aan. Ze heeft er meer aan om advies te krijgen, niet om afgefikt te worden

Behalve de "grow up" opmerking van iemand zie ik niet dat ze afgefikt wordt.

Welzie ik verbazing en zorgen.

Zorgen en verbazing om TO's relatie met eten en haar ontkenning.

Misschien interpreteer ik het anders of wellicht uit ik me zelf niet goed in mijn berichten maar ik zie geen getreiter.
Wat ik probeer te zeggen; doe dan liever elke dag wat meer water bij de wijn, en eet elke dag min of meer hetzelfde, dan 5 dagen per week 'drastisch aangepast' en 2 dagen doorslaan.

Dat is namelijk veel beter en langer vol te houden!
Trouwens, ik heb het onderzoek zo niet bij de hand maar een verandering doorvoeren in je leven kost gemiddeld 3 maanden tot het voor je gevoel normaal wordt. Dan ben je er aan gewend en gaat het makkelijker! Wellicht dat dit was houvast geeft. Mijn eetgewoontes veranderen kostte ongeveer 4 maanden en nu is een klodder mayo bij mijn avond eten een lekkernij ipv mijn gewone patroon (klein voorbeeld).
anoniem_314319 wijzigde dit bericht op 30-10-2016 14:24
Reden: aanpassing voor de duidelijkheid
% gewijzigd
quote:lesmis schreef op 30 oktober 2016 @ 14:11:

Trouwens, ik heb het onderzoek zo niet bij de hand maar een verandering doorvoeren in je leven kost gemiddeld 3 maanden. Dan ben je er aan gewend en gaat het makkelijker! Wellicht dat dit was houvast geeft. Mijn eetgewoontes veranderen kostte ongeveer 4 maanden en nu is een klodder mayo bij mijn avond eten een lekkernij ipv mijn gewone patroon (klein voorbeeld).Een verandering doorvoeren kost geen 3 maanden. Dat doe je, of dat doe je niet. Het inslijten tot automatisme duurt langer. In het begin zal het meer moeite kosten, zeker als je niet consequent bent. Uiteindelijk komt het toch aan op discipline en doorzettingsvermogen.
Ik lees iets over een trainer die geen pindakaas in huis wil halen, da's vast een Amerikaanse. Die eten pindakaas anders dan wij. Wij smeren het gewoon op een bruine boterham maar zij verwerken het overal in, vooral verpakt in chocola enzo. Ik werd vroeger al misselijk als ik mijn broer hagelslag over de pindakaas zag strooien. Maar ze eten het ook bij ijs, en zo uit de pot enzo. Pindakaas-idioten.

Ik zat te denken, ik vergeet vaak wat te eten omdat ik zo druk bezig ben met van alles en nog wat. Misschien, To, is het een idee om iets van een hobby te bedenken (kan ook een man zijn ofzo ) waar je heel druk mee bezig bent. Ik sla vaak de lunch over op mijn werk en ook thuis, ik ben een bezig bijtje namelijk, ik zit niet graag stil.

Ik denk zeker, dat dat een invloed heeft op mijn stofwisseling. Ik ben ook geen sporter maar wandel wel graag en dat doe ik regelmatig ook. Ook met wandelen verbrandt je calorieen. Neem ook overal de trap he. Succes met de kilo's, ze zeggen dat de kilo's zelf voor trek zorgen dus hoe meer je afvalt, hoe minder trek je krijgt.
quote:SpringDing schreef op 30 oktober 2016 @ 14:19:

[...]

Een verandering doorvoeren kost geen 3 maanden. Dat doe je, of dat doe je niet. Het inslijten tot automatisme duurt langer. In het begin zal het meer moeite kosten, zeker als je niet consequent bent. Uiteindelijk komt het toch aan op discipline en doorzettingsvermogen.ik heb het uitgebreid.
Denk wel dat dat klopt van die drie maanden. Je moet bv anders boodschappen gaan doen, misschien een andere supermarkt opzoeken, naar de markt gaan ed. Je moet even nadenken over al je gewoontes en dat is even zoeken. Ik denk, als je zwaarder wordt, ga je vast bepaalde dingen vermijden, zoals de trap. Omdat het niet leuk is om bezweet en rood aangelopen aan te komen, dat snap ik ook wel. En met verjaardagen moet je je anders gaan gedragen, die heb je niet elke week. De feestdagen komen eraan, daar moet je ook iets veranderen. Etc.
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:50:

[...]

Ze heeft er meer aan om advies te krijgen, niet om afgefikt te wordenTO krijgt juist een heleboel goede adviezen! Vervolgens fikt zij die adviezen af.
Ik vind het ook best een openbaring dat sommige van jullie mij echt obese vinden. Dat is ook verdrietig natuurlijk... ik zelf heb dat beeld niet. Ik ben wel flink gezet, maar heb geen enorme vetrollen hangen. Ook vind ik zélf obese echt vanaf maat 44/46 ofzo, echt plussize, dat je een gewone maat niet meer past. Maar ik denk juist dat dat is omdat ik zelf al te zwaar ben en de grens voor mezelf onbewust omhoog gegooid heb. Maar ja, praktisch gezien ontken ik dus inderdaad dat ik obese ben, maar dat is omdat ik me gewoon niet zo voél.

En idd ik moet echt nog even kijken wat voor mij het beste werkt. 5 dagen aangepast eten en 2 dagen enigzins doorslaan is niet fijn voor me. Maar dan nog steeds at ik op die dagen niet wat ik vroeger zou eten. Mogen sommige van jullie een stom excuus vinden, maar het is echt zo! Maar dat is juist waar ik op het moment mijn weg ik probeer te vinden.

Ik voel me overigens ook niet getreiterd in dit topic hoor, ik heb veel aan jullie reacties. Hooguit soms een klein beetje frustratie omdat ik sommige dingen niet zo goed kan verwoorden als ik zou willen en dat het dan nogal onduidelijk overkomt.
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 14:28:

[...]

TO krijgt juist een heleboel goede adviezen! Vervolgens fikt zij die adviezen af.Dat doe ik niet hoor
quote:Ameliaaa schreef op 30 oktober 2016 @ 14:24:

Denk wel dat dat klopt van die drie maanden. Je moet bv anders boodschappen gaan doen, misschien een andere supermarkt opzoeken, naar de markt gaan ed. Je moet even nadenken over al je gewoontes en dat is even zoeken. Ik denk, als je zwaarder wordt, ga je vast bepaalde dingen vermijden, zoals de trap. Omdat het niet leuk is om bezweet en rood aangelopen aan te komen, dat snap ik ook wel. En met verjaardagen moet je je anders gaan gedragen, die heb je niet elke week. De feestdagen komen eraan, daar moet je ook iets veranderen. Etc.

Die van de pindakaas was inderdaad een Amerikaan.

Ik neem de trappen (2, gang door en dan weer 2) uit de parkeergarage op het werk wel, dan moet ik een stuk lopen (=tijd om uit te wasemen ), en de 4 trappen naar de goede verdieping ga ik mooi met de lift.

Zie trouwens veel collega's met stepjes, parkeergarage - hoofdgebouw is best een takke-eind.
Het is goed dat je stappen zet TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven