Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:Beeldig schreef op 30 oktober 2016 @ 00:26:

[...]

Calorieën tellen heeft júist zin, want het is confronterend om te zien dat je gevoel zegt dat het wel mee viel en dat je best tevreden bent, terwijl je tellertje zegt dat het helemaal niet mee viel en dat je die andere vijf dagen zo je best hebt gedaan om dat in twee dagen weer op te heffen.

Zo werkt het bij mij tenminste. En als ik lees dat Dalfx het over bewustwording heeft, dan denk ik dat ze er ook wel van geschrokken is en er een les uit wil trekken.

Of lees ik dat verkeerd, Dalfx?Als je de m&m's, chips, kroket, kaassoufle enz. aftrekt van die 2100, blijft er nog maar bar weinig over voor normale voeding. Dan kan je wel denken dat je goed gegeten hebt omdat het aantal calorieën wel meevalt, maar dat slaat nergens op.
Ik zou me ook niet blind staren op calorieën. Wel op waar de calorieën vandaan komen.

Met die frituur puin, chips en m&ms zit je gewoon puur suiker en vet weg te werken, maar je maakt je druk om een gezond glas melk..
Dat ben ik met je eens. Maar dat maakt het tellen nog niet zinloos.

En eerlijk gezegd: ik heb dat soort dagen er ook tussen zitten. Niet te vaak, want het kost me zo weer een week om recht te breien. Maar juist door te tellen zag ik dat in. En kan ik dus ook beter besluiten dat de ongezonde snoeperij me geen week compensatie waard is. Waardoor ik het vaker weet te beperken.
Dat glas melk daar moest ik ook even van fronzen juist, dat daar relatief gezien best veel calorieën in zitten. Dus ik snap die verbazing wel. Van de ongezonde dingen weet je dat al.
quote:SpringDing schreef op 30 oktober 2016 @ 00:37:

[...]

Als je de m&m's, chips, kroket, kaassoufle enz. aftrekt van die 2100, blijft er nog maar bar weinig over voor normale voeding. Dan kan je wel denken dat je goed gegeten hebt omdat het aantal calorieën wel meevalt, maar dat slaat nergens op.Dit dus precies.
Eerlijk gezegd betwijfel ik ernstig of die 2145 kc wel kloppen..
Komt wel aardig overeen met mijn metingen op dagen waarop ik me had laten gaan. Dus ik geloof dat wel.
quote:Dalfx schreef op 29 oktober 2016 @ 23:43:

Ja idd, maar om te bedenken dat ik normaal een hele zak op zou eten dan vind ik toch dat ik op de goede weg ben evenals één bolletje kroket en een kaassouflé, voorheen had daar nog een extra broodje kroket bij gezeten en een extra glas melk. En ik had ook gerust een alcoholische versnapering (haha) gepakt aangezien het hier thuis op tafel stond, maar niet gedaan. Dus wat dat betreft worden de keuzes wel "bewuster".Jeetje alsjeblieft zeg hou jezelf niet zo voor de gek met 'op de goede weg' en 'bewuste' keuze om na 1 kroket en 1 kaassoufle er niet nóg 1 te nemen. Dit is echt een bizarre eetlijst.
Nou ja er kan toch eens een ongezonde dag tussen zitten? Ik heb die dagen ook hoor en heb een BMI van 20,5 nu (komende van BMI 24). Natuurlijk is gezond anders, maar als je af valt kies je vaker voor gezonde dingen om dat die meestal minder kcal bevatten. Het hoeft toch niet 100% gezond?

Ik heb geen ervaring met overgewicht verder en hoe je dat beter kunt aan pakken als je echt veel kilo's kwijt moet raken, misschien is het dan wel handiger om dit soort dingen niet meer te doen. Maar een kroket is niet extreem ongezond, en suiker is ook niet aan getoond dat dat de big bad is (ondanks die hysterische docu's is er geen wetenschappelijk bewijs voor).

Ik vind het wat hard, ze is toch bewust van de kcal en als je je eet lijstje eerlijk in vult met de juiste porties dan zie je van zelf wat je moet eten om af te vallen.
quote:Dragisa schreef op 30 oktober 2016 @ 00:39:

Ik zou me ook niet blind staren op calorieën. Wel op waar de calorieën vandaan komen.

Met die frituur puin, chips en m&ms zit je gewoon puur suiker en vet weg te werken, maar je maakt je druk om een gezond glas melk..Mja maar als ik mij goed herinner heb jij ondergewicht en ik had die mening ook altijd toen ik ook in dat schuitje zat, maar nu ik dus door medicatie dat bizarre honger gevoel heb let ik ook enorm op calorieën, dat is voor mij ook de enige manier om maat te houden want van nature gaat dat dus bij mij niet meer. Wat dat betreft mis ik die natuurlijk stop echt enorm!
quote:Dragisa schreef op 29 oktober 2016 @ 15:34:

[...]

Ik zou hier bijna een afkeer van krijgen, echt waar.Ik kom uit een horeca familie. Mijn hele familie is te dik...muv mijn broer en 2 nichtjes. Verjaardagen en feestjes zijn buitensporig qua eten en drank. Ik heb zelfs nu ik weet hoe het hoort last met maat houden. Vind ik best jammer, zeker omdat ik zelf ook te zwaar ben. Wat deels door (vr) eten komt en deels door een schildklier die iedere keer te langzaam loopt.
quote:Beeldig schreef op 30 oktober 2016 @ 00:23:

Geeft jouw app ook gemiddeldes per week of per andere periode? Een beetje schommelen is niet erg, volgens mijn diëtiste. Als je gemiddeld maar op een waarde komt die laag genoeg is om af te vallen. Een zo'n hoge dag heeft een paar heel erg lage dagen nodig om je gemiddelde weer omlaag te brengen. Gevolg van twee van zulke hoge dagen in een week is dat je die week niet afvalt, omdat je gemiddelde waarschijnlijk te hoog blijft.

Met dat in je achterhoofd lukt het je misschien om het wel bij een handje m&m's te houden, of een kwart zak. En als je ook zin in melk hebt, dan die dag niet ook nog eens doritos. Of andersom.

De app myfitnesspall geeft eigenlijk per dag aan hoeveel kcal je eet, maar je kan ook je weekgemiddelde zien!

En dat ik gisteren inderdaad niet veel "gezonds" heb gegeten klopt ook! Ik had overdag niet veel trek en weinig in huis. Maar de kcal. Van gisteren kloppen toch wel degelijk, ik sta niet uit mijn nek te lullen ofzo.

En dat ik me "druk" maak om een glas melk terwijl ik gisteren junkfood zat te vreten is natuurlijk ook onzin. Sorry hoor, maar zoals Beeldig al zegt gaat het niet om het glas melk maar dat sommige dingen me kunnen verbazen hoeveel iets bevat.

En ja, ik schrik inderdaad steeds weer van de kcal (helemaal als je slechte dingen opzoekt/invult).

Ik wil ook nog even zeggen dat ik sommige reacties nogal lullig vind zoals "hou je niet voor de gek want een extra broodje kroket had belachelijk geweest etc". Dat hoef je mij niet te vertellen, überhaupt niet dat het slecht voor is. Maar waar het voor jullie normaal is om een broodje te eten was het voor mij normaal om er twee te eten evenals meer junkfood dan ik deed. Dus ik ga wel degelijk vooruit en vind het jammer dat sommige van jullie dat dan onzin vinden. Voor mij was het ook nornaal om een hele zak chips en een hele zak m&ms op te eten en dat deed ik ook niet. Ik had gisteren gewoon een slechte dag en de rest van de dagen eet ik wel veel groenten. Voor mijn gevoel ben ik er bewuster mee bezig en dat mag je onzin vinden, maar voor mezelf is dat zeker geen onzin.
quote:Dalfx schreef op 29 oktober 2016 @ 23:43:

Ja idd, maar om te bedenken dat ik normaal een hele zak op zou eten dan vind ik toch dat ik op de goede weg ben evenals één bolletje kroket en een kaassouflé, voorheen had daar nog een extra broodje kroket bij gezeten en een extra glas melk. En ik had ook gerust een alcoholische versnapering (haha) gepakt aangezien het hier thuis op tafel stond, maar niet gedaan. Dus wat dat betreft worden de keuzes wel "bewuster".

Ik denk dat je meer gebaat bent bij een regel van 1 slecht ding per dag en daar dan de helft van.

Door nu al te vinden dat je op de goede weg bent, terwijl je nog zo veel zooi eet, zal het nog lang duren voor je echt gezond eet.

En halve zak M&M's is al een buitensporige portie, dan nog kroket én kaassoufflé is de tweede buitensporige portie. En daarna nog chips, twee keer als ik het goed lees.

Dat is dus 5 keer iets ongezonds! En dan denken dat je goed bezig bent omdat je eerder jezelf nog erger te buiten ging
quote:sssssst schreef op 30 oktober 2016 @ 08:06:

[...]

Ik denk dat je meer gebaat bent bij een regel van 1 slecht ding per dag en daar dan de helft van.

Door nu al te vinden dat je op de goede weg bent, terwijl je nog zo veel zooi eet, zal het nog lang duren voor je echt gezond eet.

En halve zak M&M's is al een buitensporige portie, dan nog kroket én kaassoufflé is de tweede buitensporige portie. En daarna nog chips, twee keer als ik het goed lees.

Dat is dus 5 keer iets ongezonds! En dan denken dat je goed bezig bent omdat je eerder jezelf nog erger te buiten ging

Ja inderdaad, moet het idd bij een ding houden.

Maar ik denk dan toch weer van "het was de helft van een klein zakje". En dat zijn ongeveer 3 handjes. Die in de winkel zijn groter zegmaar. Maar dan alsnog ben ik niet tevreden met maar één handje. Ik moet meer hebben....... dus ja in die zin maat houden lukt gewoon moeilijk. Verder heb ik savonds dus nog een kwart zak dorito's chips op.

Maar ja, zoals ik al zei hierboven is dat wat voor jullie een buitensporige portie (en in het algemeen denk ik) is, was voor mij normaal. Dus je moet gewoon leren te portioneren. Rome is ook niet op een dag gebouwd.
Ik vind he wel heel bewust bezig Dalfx. Je beseft dat je dat tweede broodje wat je eerder wel at niet nodig had. En als ik het goed begrijp was het geen extrasnack maar in plaats van je avondeten. Eens per week zulk avondeten betekent niet dat je dus hartstikke ongezond leeft. Het is mooi confronterend, dat invullen van de kcal. Goed bezig dus.
quote:Marana_ schreef op 30 oktober 2016 @ 08:14:

Ik vind he wel heel bewust bezig Dalfx. Je beseft dat je dat tweede broodje wat je eerder wel at niet nodig had. En als ik het goed begrijp was het geen extrasnack maar in plaats van je avondeten. Eens per week zulk avondeten betekent niet dat je dus hartstikke ongezond leeft. Het is mooi confronterend, dat invullen van de kcal. Goed bezig dus.

Ja dat was idd mijn avondeten.

Wat ik ook belangrijk vind is om toch kcal te halen uit gezonde dingen die toch relatief veel bevatten.. zoals een avocado en ongebrande noten etc. Daar ben ik nog een beetje huiverig voor want dan heb ik het idee dat ik de rest van de dag minder "mag" eten, terwijl dat juist super gezond en voedzaam is. 30 gram gemengde ongebrand/ongezout noten zijn al 200 kcal, oei! Maar wel weer verzadigend. Dat zijn dus echt dingen waar ik me erg mee bezig hou allemaal. Op weg naar een gezonde leefstijl haha. Ik denk dat ik zo nog ff ga sporten als dat lukt, want ik kan amper lopen van gisteren desondanks gisteren overigens wel 600 gram afgevallen deze week. Als dit nou elke week zo is dan ben ik tevreden hoor! (I wish)
Noten en avocado's vallen voor mij tegenwoordig in dezelfde categorie als een kroket. Lekker voor heel soms, maar eens per week vind ik al te vaak.

Prima dat je jezelf dat niet aanleert dus: calorieën zijn calorieën. En calorierijk moet je gewoon wat meer laten liggen als je af wil vallen.
Je bent bezig met verandering en dat is goed om te lezen! Je hebt echter een buitensporig eetpatroon dus zul je veel moeten veranderen. Je kunt er niet tegenaan sporten, dus ik zou me eerder richten om het aanmeten van een beter eetpatroon.

Chips zou ik alleen tijdens het weekend eten. Een kroket/kaassoufl'e kun je wel eten maar alleen als onderdeel van een maaltijd waarbij je dat in plaats van een stukje vlees eet.

Verder lees ik dat je weinig gegeten had omdat je weinig trek had. Ik eet iedere dag ongeveer hetzelfde, veel trek of weinig trek. Als het me overkomt dat ik een maaltijd oversla dan heb ik daarna direct spijt. Ik heb dan de rest van de dag zoveel trek dat ik ga zitten snaaien of meer extra ga eten bij de volgende maaltijd dan dat ik gemist heb.

Iedere dag ongeveer hetzelfde eten en 3 maaltijden eten geeft zoveel rust. Je hoeft niet eens na te denken over je eetpatroon want het gaat vanzelf. Dan hoef je ook geen calori"en meer te tellen.
Ik snack vrijwel niet. Zeker niet elke dag. Ik voel me het beste bij 3 maaltijden per dag. Als ik wel eens iets tussendoor eet zijn het ongebrande en ongezouten noten of een paar blokjes kaas.
quote:dikkerdjedap schreef op 28 oktober 2016 @ 09:40:

Helemaal niet snacken is het beste. Ik kan dat ook niet goed, maar steeds eten is ook steeds weer signaal voor de pancreas om insuline aan te maken. 3 maaltijden per dag en verder niks. Nou ja ideaal gezien dan he :-) hahaDat is ook mijn huidige eetfilosofie. Sinds ik zo eet (en koolhydraatarm) ben ik fiks afgevallen en blijf ik prima op gewicht.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 09:42:

Ik kan het nooit bij een koekje houden, een snoepje, een bakje chips... ik ben echt hard bezig om dit te veranderen. Waar ligt de grens?Gewoon het besluit nemen (en jezelf eraan houden ) om niets meer daarvan te eten. Kun je jezelf er ook niet aan overeten en doorslaan. Voor mij werkt dat al een half jaar heel erg goed!
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:03:

[...]

Gewoon het besluit nemen (en jezelf eraan houden ) om niets meer daarvan te eten. Kun je jezelf er ook niet aan overeten en doorslaan. Voor mij werkt dat al een half jaar heel erg goed!Wat laat je het heerlijk simpel klinken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Lavendel_Madelief schreef op 30 oktober 2016 @ 08:53:

Iedere dag ongeveer hetzelfde eten en 3 maaltijden eten geeft zoveel rust. Je hoeft niet eens na te denken over je eetpatroon want het gaat vanzelf. Dan hoef je ook geen calori"en meer te tellen.Dat doe ik ook, ik neem wel tussendoortjes maar wel steeds mijn of meer gelijk. Eén koekje bij de thee. Niet vandaag vijf en morgen een half pak. Dat koekje kan ook een stukje chocolade zijn, maar nooit én koek én chocolade.
quote:sssssst schreef op 30 oktober 2016 @ 09:08:

[...]

Dat doe ik ook, ik neem wel tussendoortjes maar wel steeds mijn of meer gelijk. Eén koekje bij de thee. Niet vandaag vijf en morgen een half pak. Dat koekje kan ook een stukje chocolade zijn, maar nooit én koek én chocolade.Precies.
quote:Dalfx schreef op 28 oktober 2016 @ 10:22:

Dit is mijn eetpatroon nu voor vandaag toevallig:

O: halve bak optimel griekse stijl yoghurt

T: halve proteïne bar van body en fit.

M: 1 kleine eiwit-tortilla (carbzone) met rucola, 50 gram kipkerrie salade van johma, komkommer. 1 tortilla met 50 gram pompoen-hummus, komkommer, paprika, eitje. En nog een opkikker soepje tuinkruiden.

T: 50 gram brie of cheesepops (gepofte kaas)

A: halve gerookte kipfilet, salade, walnoten, groenten, yoghurt-mayonaise saus.

T: -

Ik zie dat je veel bewerkte en kant-en-klare producten eet. Die zijn meestal niet zo gezond en vaak ook duur.

Waar eet je geen gewone (Griekse) yoghurt? Een eiersalade maak je heel makkelijk zelf. Hummus ook trouwens. Ik zou liever een volkorenboterham eten dan een tortilla (meestal is dat een bewerkt kant-en-klaar product). Opkikker is een puur chemisch product. Maak zelf een lekkere soep van echte groenten, bijna geen calorieën en juist veel gezonde voedingsstoffen! Cheesepops klinkt ook niet als echt eten. 50 gram brie bevat veel calorieën. Gerookte kipfilet zou ik vervangen door gewone kipfilet. Roken is een proces dat niet zo gezond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven