Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:NYC schreef op 28 oktober 2016 @ 20:40:

[...]

Maar het is toch ook mazzel als je als slank mens best veel kunt snaaien zonder daar heel erg van aan te komen? Dat vele snaaien zou je eigenlijk gewoon niet moeten doen of willen. Het is niet gezond, ook als je er slank bij blijft is het niet gezond.
Mijn eetpatroon van een werkdag

O: yoghurt met muesli

T: 3 volkorenbiscuitjes (ik at eerst andere dingen maar daar kreeg ik snel weer zo'n trek van. Dit vult)

L: 4 boterhammen: 2x kaas 2x pindakaas/chocopasta

T: fruit

A: 1 stuk vlees of vis + groenten+ aardappels/rijst/pasta + saus bij bijvoorbeeld curry/spaghetti etc.

T: +/- 2 chocoladekoekjes/ +/- 5 biscuitjes/ een stuk chocolade/ een ijsje

Mijn eetpatroon van een weekend:

O: yoghurt met muesli/ 2 afbakbroodjes: 1x ei, 1x kaas

T: iets waar ik trek ik heb maar qua portie evenveel als doordeweeks

L: 3 boterhammen (2 als ik die afbakbroodjes op heb)

T: iets waar ik trek ik heb maar qua portie evenveel als doordeweeks

A: zoals werkdag

T: chips/snoep/chocolade en dan zoveel als ik zin heb (kan een hele zak zijn)

Ik heb het een keertje ingevuld in zo'n app en ik eet rond de 2000 calorien inclusief drinken. Ik eet wel veel te veel suiker en dat is waar ik aan probeer te werken met vallen en opstaan.
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:18:

[...]

Dat vele snaaien zou je eigenlijk gewoon niet moeten doen of willen. Het is niet gezond, ook als je er slank bij blijft is het niet gezond.Ik denk dat slanke mensen helemaal niet zoveel snaaien.
quote:matroesjka_ schreef op 29 oktober 2016 @ 10:21:

Denk dat het mis gaat bij wat wij allemaal normaal zijn gaan vinden. Vroegah was een kaasbroodje of een halve reep chocolade een ware traktatie. Nu eet je dat gewoon tussendoor en vindt niemand die dingen meer bijzonder. Mensen hebben dus helemaal niet meer door dat ze abnormaal eten.Mee eens. Ik heb mezelf ook eerst moeten 'herprogrammeren' en weer leren nadenken over wat nu eigenlijk normaal en gezond eten is. Zoveel snoepen, snacken en snaaien als ik deed was niet normaal en gezond. Nu ik het zelf niet meer doe valt me op hoe normaal het eten van bv. taart, snoep, drop, ijs, chocolade, kroketten, borrelhapjes enzo op verschillende momenten van de dag, alle dagen per week, geworden is voor veel mensen. Ik heb daar van harte aan meegedaan en had ook last van overgewicht.
quote:Lavendel_Madelief schreef op 30 oktober 2016 @ 09:28:

[...]Ik denk dat slanke mensen helemaal niet zoveel snaaien.Daar ben ik ook van overtuigd.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 08:01:

[...]

Dus ik ga wel degelijk vooruit en vind het jammer dat sommige van jullie dat dan onzin vinden. Voor mij was het ook nornaal om een hele zak chips en een hele zak m&ms op te eten en dat deed ik ook niet. Goed dat je vooruit gaat en steeds meer inzicht in voeding krijgt!
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:15:

[...]

Ik zie dat je veel bewerkte en kant-en-klare producten eet. Die zijn meestal niet zo gezond en vaak ook duur.

Waar eet je geen gewone (Griekse) yoghurt? Een eiersalade maak je heel makkelijk zelf. Hummus ook trouwens. Ik zou liever een volkorenboterham eten dan een tortilla (meestal is dat een bewerkt kant-en-klaar product). Opkikker is een puur chemisch product. Maak zelf een lekkere soep van echte groenten, bijna geen calorieën en juist veel gezonde voedingsstoffen! Cheesepops klinkt ook niet als echt eten. 50 gram brie bevat veel calorieën. Gerookte kipfilet zou ik vervangen door gewone kipfilet. Roken is een proces dat niet zo gezond is.Sorry maar ik persoonlijk vind deze reactie best hypocriet een boterham is ook bewerkt, griekse yoghurt is ook bewerkt.. een broodbeleg kipfilet is bewerkt en zelfs een rauwe kipfilet is volgespoten met weet ik veel wat. Ik snap wel wat je bedoeld, maar vind de vergelijking niet echt fair. Ik ben geen brood eter dus kies ik liever voor een salade of dus zo'n wrap als vervanger. Ik zie daar geen problemen in. Het moet wel leefbaar kunnen blijven. Daarbij weet ik niet waar ik de tijd vandaan moet halen om álles zelf te maken want ik werk gewoon fulltime en woon ook thuis. Ook maak ik regelmatig soepjes en eet ik gewoon veel groenten alleen beschreef ik hier mijn dag zoals ie toevallig was. En de groenten hoeven ook niet je oren uit te komen toch? Daarbij vult een stukje brie beter (voor mij dan) dan een cracker met jam bijv. Ook al heeft het hetzelfze aantal kcal.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 09:42:

[...]Sorry maar ik persoonlijk vind deze reactie best hypocriet Optimel is wel veel bewerkter dan gewone Griekse yoghurt. Maar goed, het is jouw gezondheid, jouw leven, jouw lijf, jouw overgewicht.
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:18:

[...]

Dat vele snaaien zou je eigenlijk gewoon niet moeten doen of willen. Het is niet gezond, ook als je er slank bij blijft is het niet gezond.

Ach, leven is niet gezond, we gaan er uiteindelijk allemaal dood aan

Ik zou willen dat ik kon snaaien zonder consequenties voor mijn figuur! Een vriendin van mij snaait heel wat af maar heeft ook t geluk dat t bij haar niet aanzet. En aangezien ze ooit een maand bij mij in huis heeft gezeten wegens verbouwing van haar huis heb ik niet n verkeerd beeld. Zij is geen blaadje sla type die alleen tijdens het borreluurtje snackt, die eet de hele dag door en vaak flink calorierijk. En toch gezegend met maat 34/36...
Nou ja ik denk dat ook met niet 100% alles onbewerkt en zelf gemaakt je gezond kunt leven en je kunt zeker af vallen, ik las dat TO BMI heeft van in de 30, dat is ontzettend ongezond en als ze dat naar beneden kan krijgen met haar voeding die ze net op noemde lijkt me dat toch prima?

Het is een leer proces, ik eet ook wel eens iets kant en klaar, of chips, auto drop, bewerkt vlees. En ik zou wel meer groente mogen eten. Maar ook daar val je gewoon mee af, want dat is gewoon een proces van minder energie toe voegen dan je verbrandt. En gaandeweg leer je dan je zelf steeds gezondere dingen aan.

Ik weet niet hoe het zit met TO maar mij zou het dus wel demotiveren als ik in eens alles 100% geweldig goed moest doen. Dat verschilt per persoon, maar mijn ding is het niet.

[...]

Ik denk dat slanke mensen helemaal niet zoveel snaaien.Oh echt wel. Mijn schoonzus 173 lang bij 55 kg snaait de hele dag door...
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:28:

[...]

Daar ben ik ook van overtuigd.Ik ook. Het voelt niet altijd als een groot verschil maar nét dat extra broodje, tussendoortje en/of toetje maakt als je het dagelijks doet een kledingmaat uit. Dat zie ik bij mij zelf maar ook bij slankere en stevigere vriendinnen. En als je dan ook nog minder gaat sporten en savonds standaard een keer extra opschept is het zo twee kledingmaten.
quote:elske1975 schreef op 30 oktober 2016 @ 09:49:

[...]

Optimel is wel veel bewerkter dan gewone Griekse yoghurt. Maar goed, het is jouw gezondheid, jouw leven, jouw lijf, jouw overgewicht.

En waarom is optimel zoveel slechter dan? Het enige argument wat ik op internet tegenkom is dat er zoetstoffen in zitten. Met name aspartaam. En aspartaam is ongeveer het meest onderzochte zoetstofje, en daar is absoluut niets mis mee.

Dalfx behaalt al zoveel gezondheidswinst door minder te eten en minder vet te eten. Als ze dan ook nog eens dingen moet eten die ze echt minder lekker vindt, wordt het erg moeilijk om de motivatie te behouden.
quote:strikjemetstippels schreef op 30 oktober 2016 @ 09:52:

Nou ja ik denk dat ook met niet 100% alles onbewerkt en zelf gemaakt je gezond kunt leven en je kunt zeker af vallen, ik las dat TO BMI heeft van in de 30, dat is ontzettend ongezond en als ze dat naar beneden kan krijgen met haar voeding die ze net op noemde lijkt me dat toch prima?

Het is een leer proces, ik eet ook wel eens iets kant en klaar, of chips, auto drop, bewerkt vlees. En ik zou wel meer groente mogen eten. Maar ook daar val je gewoon mee af, want dat is gewoon een proces van minder energie toe voegen dan je verbrandt. En gaandeweg leer je dan je zelf steeds gezondere dingen aan.

Ik weet niet hoe het zit met TO maar mij zou het dus wel demotiveren als ik in eens alles 100% geweldig goed moest doen. Dat verschilt per persoon, maar mijn ding is het niet.

Daarom doe ik het ook in kleine stapjes!

Ik tik inderdaad net de 30 aan, maar 2 kilo eraf en ik zit eronder. En zit op maat 42, pas gewoon nog een maatje L in de winkels. Dus het is óók niet zo dat ik zwaar obesitas ben hoor haha. Ik heb nog best een oké figuur. Volle heupen/billen en een redelijk slanke taille. Mensen zien vaak niet aan me dat ik 83 kilo weeg, maar het is toch echt zo en ja, dat is gewoon wel ongezond!

Ik had laatst een date die me mee uit eten vroeg via tinder. Ik dacht prima, leek me wel leuk. Zegt hij tijdens de date ineens dat ik me moet aanmelden op weight watchers omdat ik, als ik nu al zo ben, het alleen maar erger zou worden als ik de 30 over zou gaan. (Ik hen gewoon foto's van mijn hele lichaam op mijn profiel staan, dus hij wist wat ie kon verwachten) Wat een hork! ik stopte maar snel nog een sushi in mn mond. Maar besefte ook dat sommige mensen mij dus blijkbaar wel als obesitas zien (?). Zijn buikje daargelaten.
@ Elske

Ik eet toch liever iets waar wat zoetstof in zit en dat ik er echt van geniet, dan dat ik bijv. Naturel griekse yoghurt eet en het minder lekker vind. (Ik eet overigens wel regelmatig gewone griekse yoghurt hoor! Maar dan wel aangekleed met noten en fruit = weer meer kcal). Maar als ik griekse yoghurt kaal zou eten net zoals de optimel yoghurt zou ik daarna nog steeds trek hebben in iets lekkers omdat ik dat voor mn gevoel niet heb gegeten, en pak ik sneller weer iets om die lekkere trek te stillen. Optimel vind ik heel lekker dus heb ik die trek ook veel minder/niet daarna!

[...]

Ik denk dat slanke mensen helemaal niet zoveel snaaien.

Denk ik ook. Ik zie ze ook vooral niet snaaien op de meeste momenten.

Ik ging met groep 8 van zoon naar museum. Er reden 14 moeders. Met zijn veertienen mochten we niet mee het museum in dus gingen we koffie drinken in de stad. Bij de koffie en piepklein verpakt koekje. Twaalf vrouwen aten dat koekje gewoon op of lieten het staan. Twee vrouwen bestelden en gevulde koek of een appelpunt oid.

De twaalf vrouwen van het 'kale kopje koffie' hadden maat 38 tm maat 42. De dames van de gevulde koek en appelpunt hadden maat 48 of hoger.

De dames van het lekkers gingen de discussie aan, waarom wij allemaal zo ongezellig niks namen? Leuke antwoorden gehoord. Een enkeling naam niks omdat ze een beetje moest opletten, en dit niet het moment vond om te zondigen. Een ander hield niet zo van gebak. Een volgende at alleen maar echt lekker gebak, en niet van die fabrieks zooi. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de meesten niks namen omdat het voor hen gewoon niet bij de gelegenheid paste om wel iets te nemen. Was voor de dames die wel namen en enorme verrassing.
Ja dat is zeker een hork, maar je hebt ook obesitas. Dan is het niet raar toch dat mensen je zo zien? Ik heb het idee dat je een beetje af zwakt want L staat bij mijn weten voor Large, en dat is gewoon een grote maat, geen maatje. Zeker bij jouw lengte is dat gewoon groot.

Dat zegt niet dat mensen je zo maar mogen aan spreken op je gewicht of negatief moeten doen, maar als je wil af vallen lijkt me realiteitszin wel van belang. Je bent obees dus eet je te veel. En dat wordt idd erger met de jaren overigens want je hebt steeds minder energie nodig als je ouder wordt.
quote:sssssst schreef op 30 oktober 2016 @ 10:20:

[...]

Denk ik ook. Ik zie ze ook vooral niet snaaien op de meeste momenten.

Ik ging met groep 8 van zoon naar museum. Er reden 14 moeders. Met zijn veertienen mochten we niet mee het museum in dus gingen we koffie drinken in de stad. Bij de koffie en piepklein verpakt koekje. Twaalf vrouwen aten dat koekje gewoon op of lieten het staan. Twee vrouwen bestelden en gevulde koek of een appelpunt oid.

De twaalf vrouwen van het 'kale kopje koffie' hadden maat 38 tm maat 42. De dames van de gevulde koek en appelpunt hadden maat 48 of hoger.

De dames van het lekkers gingen de discussie aan, waarom wij allemaal zo ongezellig niks namen? Leuke antwoorden gehoord. Een enkeling naam niks omdat ze een beetje moest opletten, en dit niet het moment vond om te zondigen. Een ander hield niet zo van gebak. Een volgende at alleen maar echt lekker gebak, en niet van die fabrieks zooi. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de meesten niks namen omdat het voor hen gewoon niet bij de gelegenheid paste om wel iets te nemen. Was voor de dames die wel namen en enorme verrassing.

Dit ja. Ik weet gewoon dat het onzin is, want ik was zelf iemand waar iedereen jaloers op was om dat ik altijd zat te vreten en snoepen met een BMI van krap 18,5.

Tot ik dus echt ging vreten dank zij honger gevoel door medicatie, en ~21% aan mijn lichaamsgewicht aan kwam he. Het is gewoon onzin, mensen die slank zijn eten automatisch minder. Een slank lichaam heeft minder energie nodig dan een zwaar lijf, en als je niet aan komt eet je dus onmogelijk meer dan iemand die 100 kilo weegt bij de zelfde lengte.
Ik vind t oneerlijk, ik heb maat 42 bij een BMI van 23 en heb genoeg kledingstukken in L (of zelfs XL) zonder ooit in de buurt van een BMI van 25 te zijn gekomen...

Kortom, maat zegt gewoon helemaal niks. Je BMI wel (tenzij je een bodybuilder bent). En je BMI is gewoon hoog dus moet je er wat aan doen. En geen horken daten. Maar misschien wel een leuke vent die jou op een positieve manier stimuleert.
Zij is 1m66 Marana...dat verschilt nog al
Grappige discussie ssssst! Ook wel een beetje zwart wit. Maar ik begrijp de clue. Ik denk dat te zware mensen al heel snel de neiging hebben om iets lekkers te nemen omdat het "normaal" is voor hen of omdat ze denken dat het toch allemaal niet meer uitmaakt (want toch al dik). En dikkere mensen associeren eten vaak vooral met gezelligheid, dat is sowieso iets mens eigen! (en verdriet, en als er iets te vieren valt, en als ze zich vervelen) onder andere een hele leuke eigenschap van mezelf (NOT!). Altijd een excuus hebben voor iets lekkers.

Dit punt is overigens al eens aangesneden in dit topic dacht ik. De keerzijde is ook wel dat als een dikke vrouw eens wat lekkers neemt, ze er ook niet altijd op aangekeken hoeft te worden. Want hoe je het ook went of keert, ik voel ook altijd wat "medelijden?" Als ik een hele dikke familie bij de macdonalds zie zitten en dan denk ach, die kinderen...

Maar misschien was dit wel de eerste keer in twee maanden dat een paar vrouwen een taartje bij de koffie namen, weet jij veel beetje vergezocht maar oke. Er zitten vaak veel vooroordelen aan.
Als ik naar de afgelopen dagen kijk heb ik vrijdag.

1 halve roze koek op.

6 olijven.

Handje chips.

3 glazen rode wijn.

Halve reep chocolade met caramel en zeezout.

Zaterdag ben ik in een tapasrestaurant wezen eten , waar ik na vele heerlijke gerechtjes, afgesloten heb met schandalig veel ( mini) toetjes ( 6)

Vandaag staat er nog zelfgebakken appeltaart in de oven en vermoed ik dat er vanavond ook wel wat toastjes op tafel komen.

Gezond is het allemaal nu nee.

En toch is het voor mij een gezonder eetpatroon dan wat ik bijna mijn halve leven heb gehad.

Omdat ik nu eet zonder compensatie gedrag, en eet waar ik zin in heb.
https://www.mupload.nl/img/r2twrzoncde1r.jpg

https://www.mupload.nl/img/nacgnlazrtxjn.jpg

Nu ik zo met jullie aan het discussiëren ben vind ik het toch wel leuk om even een foto te laten zien van wat ik (al) bereikt heb! Linkse foto is van 3 maanden geleden. Rechts is 3 weken geleden (ongeveer). En ja ik heb last van een holle rug het is echt maar een paar kilo dus voor 3 maanden wel te weinig. Maar goed ik ga er nu weer helemaal tegenaan.
.
dalfx wijzigde dit bericht op 30-10-2016 10:38
Reden: Verkeerd.
% gewijzigd
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 10:29:

Maar misschien was dit wel de eerste keer in twee maanden dat een paar vrouwen een taartje bij de koffie namen, weet jij veel beetje vergezocht maar oke. Er zitten vaak veel vooroordelen aan.

Nee, hoor want die discussie ging veel verder. Voor die dames hoorde dat erbij want we waren gezellig weg met elkaar. Terwijl het voor de meeste vrouwen gewoon een doordeweekse dag was, waarop ze hun koffie min of meer gedwongen in een café namen.

De beleving van het moment was gewoon voor iedereen heel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven