Lijf & Lijn alle pijlers

Hoeveel snacken is eigenlijk normaal?

28-10-2016 09:33 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik vraag me eigenlijk af waar het gemiddelde ligt van snacken op een dag. Hieronder valt koekjes, snoep, chips, maar ook een saucijzenbroodje, patat, croissant, kibbeling, vruchtenyoghurt, frisdrank, vruchtensap, wijntje etc.

Eigenlijk alles wat (te)veel suiker of slechte vetten bevat en eigenlijk niet in een gezond eetpatroon past. (Alles met mate natuurlijk!)

Hoe ziet jullie dag eruit kwa deze producten?

Ik ben nu bezig met zoveel mogelijk suikers te schrappen, maar als ik kijk naar hoeveel suiker ik voorheen binnenkreeg dan schrik ik ervan.. ik heb ook overgewicht. Maar ik vraag mij dus af welke hoeveelheid van deze producten in jullie (wellicht gezonde) leefstijl past. Ik vind het namelijk lastig om de balans te vinden! Gisteren had ik een "slechte" dag en heb ik een bakje chocolade kruidnoten op en 2 krakeling-koekjes. Sinds ik op mn suikers ben gaan letten voelt dit zelfs als schadelijk, 700 extra kcal! Maar wat is eigenlijk normaal? Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

P.S. ik wilde die pol verwijderen, omdat ik het achteraf een beetje onzinnig vond overkomen maar dat lukt niet.

Liefs!

(Slechte) snacks

Totaal aantal stemmen: 81

1 snack (27%)
2 snacks (21%)
3 snacks (22%)
4 snacks (4%)
5 snacks (15%)
Geen idee (11%)
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 14:41:

Ik vind het ook best een openbaring dat sommige van jullie mij echt obese vinden. Dat is ook verdrietig natuurlijk... ik zelf heb dat beeld niet. Ik ben wel flink gezet, maar heb geen enorme vetrollen hangen. Ook vind ik zélf obese echt vanaf maat 44/46 ofzo, echt plussize, dat je een gewone maat niet meer past. Maar ik denk juist dat dat is omdat ik zelf al te zwaar ben en de grens voor mezelf onbewust omhoog gegooid heb. Maar ja, praktisch gezien ontken ik dus inderdaad dat ik obese ben, maar dat is omdat ik me gewoon niet zo voél.

En idd ik moet echt nog even kijken wat voor mij het beste werkt. 5 dagen aangepast eten en 2 dagen enigzins doorslaan is niet fijn voor me. Maar dan nog steeds at ik op die dagen niet wat ik vroeger zou eten. Mogen sommige van jullie een stom excuus vinden, maar het is echt zo! Maar dat is juist waar ik op het moment mijn weg ik probeer te vinden.

Ik voel me overigens ook niet getreiterd in dit topic hoor, ik heb veel aan jullie reacties. Hooguit soms een klein beetje frustratie omdat ik sommige dingen niet zo goed kan verwoorden als ik zou willen en dat het dan nogal onduidelijk overkomt.Misschien 'verwar' je obees met morbide obees? Dus dit verschil:

Obees klinkt ook wel streng, en je hebt minder vet op je buik in principe dan veel anderen met het zelfde gewicht/BMI dus je oogt misschien wat minder zwaar. Maar ja als je een vet percentage meting zou doen zou je ook behoorlijk hoog zitten. Dat is niet om lullig te doen overigens.

Ik vraag me wel af hoe je ouders, waar jij bij woont, eten. Heel stom misschien maar mijn ouders hadden het in hun huis niet toe gestaan dat ik alleen maar ongezonde dingen aan het eten was en obees zou zijn (overigens ook niet ernstig ondergewicht), deel van hun zorg plicht zeg maar. Kun je niet samen met hen iets doen? Mijn ervaring is dat als ik iets ongezonds in huis heb, het ook op gaat. Als het er niet is, dan neem ik dat ook niet.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 14:41:

Ik vind het ook best een openbaring dat sommige van jullie mij echt obese vinden. Dat is ook verdrietig natuurlijk... ik zelf heb dat beeld niet. Ik ben wel flink gezet, maar heb geen enorme vetrollen hangen. Ook vind ik zélf obese echt vanaf maat 44/46 ofzo, echt plussize, dat je een gewone maat niet meer past. Maar ik denk juist dat dat is omdat ik zelf al te zwaar ben en de grens voor mezelf onbewust omhoog gegooid heb. Maar ja, praktisch gezien ontken ik dus inderdaad dat ik obese ben, maar dat is omdat ik me gewoon niet zo voél.

En idd ik moet echt nog even kijken wat voor mij het beste werkt. 5 dagen aangepast eten en 2 dagen enigzins doorslaan is niet fijn voor me. Maar dan nog steeds at ik op die dagen niet wat ik vroeger zou eten. Mogen sommige van jullie een stom excuus vinden, maar het is echt zo! Maar dat is juist waar ik op het moment mijn weg ik probeer te vinden.

Ik voel me overigens ook niet getreiterd in dit topic hoor, ik heb veel aan jullie reacties. Hooguit soms een klein beetje frustratie omdat ik sommige dingen niet zo goed kan verwoorden als ik zou willen en dat het dan nogal onduidelijk overkomt.

Deze reactie geeft me dan juist weer het idee dat je wel goed op weg bent! Eerlijk naar jezelf en je gewoontes durven kijken is best een ding.

Ik kreeg het idee dat je hoe het nu gaat 'goed genoeg' vond, snap je?

Hoe dan ook niet opgeven, stug doorgaan!

(Dat je je trouwens niet obees voelt kan ik me goed voorstellen hoor (obv je foto's), dat zou ook zeker niet mijn inschatting zijn als je je lengte en gewicht niet genoemd had).
quote:SpringDing schreef op 30 oktober 2016 @ 14:50:

[...]

Deze reactie geeft me dan juist weer het idee dat je wel goed op weg bent! Eerlijk naar jezelf en je gewoontes durven kijken is best een ding.

Ik kreeg het idee dat je hoe het nu gaat 'goed genoeg' vond, snap je?

Hoe dan ook niet opgeven, stug doorgaan!

(Dat je je trouwens niet obees voelt kan ik me goed voorstellen hoor (obv je foto's), dat zou ook zeker niet mijn inschatting zijn als je je lengte en gewicht niet genoemd had).Helemaal eens!
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:38:

[...]

wat wil je dan? Dat ze gelijk radicaal aan de superfoods gaat en helemaal volgens de gezonde regels gaat leven? Dat is gewoon niet haalbaar

Ik kan natuurlijk niet voor TO spreken, maar voor mij was radicaal het roer omgooien het enige wat haalbaar was. Een tussenvorm of half/half gezond eten en ook nog wat kunnen snaaien werkte niet. Ik moest eerst volledig van die suiker-en vetbehoefte af en weer een echt gezond eetpatroon leren. Dat is enorm moeilijk en wennen, dat wel. Nu inmiddels kan ik gezond eten en echt genieten van af en toe wat extra's, maar ook nee zeggen en keuzes maken. Zoals slanke mensen dat doen (wat ik in dit topic erover las).

Dus niet haalbaar hoeft niet zo te zijn, wilde ik maar zeggen. Dat zal voor iedereen anders zijn
Ja dan ben ik idd in de war met morbide obesitas! Voor mij is obese ook echt "obees".

Geloof het of niet, mijn ouders hebben ons super gezond opgevoed. En wij eten ook gewoon normaal gezond thuis. De enige die wat overgewicht heeft is mijn vader. Vroeger was mijn moeder ook best streng, omdat ik altijd al veel puppy-vet had. Dus zij lette al op voor mij als moeder zijnde. De kastdeur ging op slot nadat we een snoepje hadden gekregen uit school en daarmee basta. Ik mocht altijd fruit en groenten pakken als ik honger had. Een keer in de twee weken aten we patatjes. En een keer in de week kregen we bij oma een bakje chips. Dus de stelling "wie gezond is opgevoed die zet dat ook door" is in mijn geval helaas niet waar geweest. want toen ik 15 was en mijn eerste vriendje kreeg ging ik helemaal los, toen had mijn moeder namelijk geen controle meer over wat ik at. Liet hij nou net erg ongezond leven en het hele weekend fastfood! Er ging een wereld voor me open. Ik heb vroeger altijd op een teamsport gezeten, maar dat moest ik opzeggen omdat ik graag een bijbaan wilde hebben op de dag dat ik wedstrijden moest spelen. Ik kreeg geen geld van papa en mama, en dat begrijp ik ook. Keuzes leren maken in het leven.. daarnaast werd ik ook nog redelijk langdurig ziek en kon ik vrij weinig (maar wel eten natuurlijk!) maar dat heeft me gewoon in een lui varken veranderd.

In de loop van de jaren, waarin wij (3 kids) ouder werden, kwam er ook meer "slecht" eten in huis. Nu hebben we altijd wel een chippie, chocolaatje, pepernoten, koekkie in huis. Niet eens echt veel, maar het is er altijd wel. Dus dan ben je ook wel geneigd om het sneller te pakken! Mijn ouders zijn ook wel aangekomen. Mn moeder heeft denk ik licht overgewicht en mn vader misschien ook net obese. Maar eigenlijk zien ze er voor hun leeftijd allebei nog goed uit, vooral mn moeder met haar maat 40/42!

En nog steeds hebben we veel gezonde dingen in huis hoor en eten we savonds gezond. Alleen het lag gewoon aan mij, ik was vaak al te volgevreten dat ik amper trek meer had savonds en dan later weer wat slechts ging nemen. Aan thuis ligt het niet.
Als je nog thuis woont en 's avonds een gezonde maaltijd krijgt moet het toch gewoon gaan lukken met altijd gezond eten!
Toch vind ik het raar dat je zegt dat je ouders heel gezond zijn, maar ze hebben intussen wel overgewicht. Dan eten zij toch ook gewoon te veel? Waar om zou je het dan niet met z'n allen aan pakken?

Overigens kun je van gezond eten ook gewoon flink aan komen hoor.
Ik ben met verbazing tot verbijstering aan het bijlezen hier. Een aantal forummers vind ik erg vervelend en in herhaling reageren, geen zin om daar op in te gaan.

Blijkbaar zijn er mensen die maat 40/42 als gezet/vol/licht obese zien. En die de foto's van Dalfix als obese zien. Ik vind het straatbeeld hier toch echt niet te vergelijken met UK en USA bijvoorbeeld.

Daarbij verandert ook de maatvoering. Ik vond 2 rokken terug in de berging vanuit de tijd dat 18-23 of zo was. Maat 40 maar zoveel smaller dan mijn broek van vorig jaar in maat 36. Ik heb 2 broeken maat 36 en daar hoef ik de rits/knoop niet eens te openen als ik naar toilet ga. Heb nu nieuwe broeken maat 38 en die lijken toch te klein gekocht.

Heb net mijn bmi berekend, 18,9 (kom van 15,6) mijn armen.benen zijn (te) dun maar heb wel een buikje.

Bij welk bmi ligt volgens jullie de grens tusse obese en morbide obese?
Dalfx, ik heb je foto's gezien en ik zou je echt niet zien als iemand met obesitas hoor. Overgewicht, dat wel, maar je bent op de goede weg!
volgens officiële richtlijnen ligt de grens bij een BMI van 30 vwb overgewicht en obesitas en boven de 40 is het morbide obesitas
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nog even, ja ik vind wel dat Dalfix soort van goed bezig is want bewustwording is een 1e stap. Daarbij, als zij zegt ik eerdere gevallen een 2e broodje kroket zou hebben genomen maakt dat ene broodje nu niet heel gezond maar wel een lagere calorie-inname en die bewustwording/aanpassingen zullen m.i. ook toenemen bij afname van gewicht. Zien dat je het ergens voor doet zal motiveren.

En van mij mag iedereen vet/suiker/kh vrij eten zonder enige vorm van snacken , dat maakt jullie niet superieur of zo.
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 16:13:

volgens officiële richtlijnen ligt de grens bij een BMI van 30 vwb overgewicht en obesitas en boven de 40 is het morbide obesitas ah, dank je. Ik volg nu al een paar weken een programma op TLC en die mensen hebben een bmi van 50 tot 80 en die hebben echt geen enkele weet van eten en geven veel aan 'niet te weten waardoor het aankomen zo hard gaat/het afvallen niet tot nauwelijks gaat'.
quote:thee schreef op 30 oktober 2016 @ 16:16:

[...]

ah, dank je. Ik volg nu al een paar weken een programma op TLC en die mensen hebben een bmi van 50 tot 80 en die hebben echt geen enkele weet van eten en geven veel aan 'niet te weten waardoor het aankomen zo hard gaat/het afvallen niet tot nauwelijks gaat'.my 600lbs life zeker? Dat is echt een categorie die we in Nederland niet zo heel veel zien, maar in Amerika veel meer soort van "normaal" is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:thee schreef op 30 oktober 2016 @ 16:09:

Ik ben met verbazing tot verbijstering aan het bijlezen hier. Een aantal forummers vind ik erg vervelend en in herhaling reageren, geen zin om daar op in te gaan.

Blijkbaar zijn er mensen die maat 40/42 als gezet/vol/licht obese zien. En die de foto's van Dalfix als obese zien. Ik vind het straatbeeld hier toch echt niet te vergelijken met UK en USA bijvoorbeeld.

Daarbij verandert ook de maatvoering. Ik vond 2 rokken terug in de berging vanuit de tijd dat 18-23 of zo was. Maat 40 maar zoveel smaller dan mijn broek van vorig jaar in maat 36. Ik heb 2 broeken maat 36 en daar hoef ik de rits/knoop niet eens te openen als ik naar toilet ga. Heb nu nieuwe broeken maat 38 en die lijken toch te klein gekocht.

Heb net mijn bmi berekend, 18,9 (kom van 15,6) mijn armen.benen zijn (te) dun maar heb wel een buikje.

Het is toch geen scheldwoord of zo? Ik snap je verbijstering niet. TO heeft een BMI van 30, dat is volgens de literatuur obesitas, klaar. Ze heeft gezien haar foto's wel een smallere taille in verhouding dus ze ziet er minder vol uit dan iemand met een peer figuur bij voorbeeld. Maar dat verandert toch niets aan BMI verder?

Overigens in NL heeft 50,3% van mensen >20j overgewicht, waar van 13,7% obesitas (BMI van af 30). Bron: https://www.volksgezondhe ... e-overgewicht-volwassenen

Dat is in sommige plaatsen in de USA wel erger, maar dat verandert toch verder niets aan het probleem en aan de feiten dat men van af BMI 30 iemand ziet als obees, ongeacht figuur? De enige uitzondering daar op zijn mensen met extreme spier ontwikkeling.

Waar om zie jij een BMI van 30 dan niet als vol of obees?

De grens van overgewicht en ernstig overgewicht (obese) zit op BMI 30. Dat is niet "volgens ons" , dat is volgens de medische wetenschap.

Dat jij dat niet in het straatbeeld ziet, en dat de maten veranderen betekend niet dat TO niet op een zeer gevaarlijke grens zit.

Je bagataliseert een ernstig eerste wereld probleem
quote:thee schreef op 30 oktober 2016 @ 16:14:

Nog even, ja ik vind wel dat Dalfix soort van goed bezig is want bewustwording is een 1e stap. Daarbij, als zij zegt ik eerdere gevallen een 2e broodje kroket zou hebben genomen maakt dat ene broodje nu niet heel gezond maar wel een lagere calorie-inname en die bewustwording/aanpassingen zullen m.i. ook toenemen bij afname van gewicht. Zien dat je het ergens voor doet zal motiveren.

En van mij mag iedereen vet/suiker/kh vrij eten zonder enige vorm van snacken , dat maakt jullie niet superieur of zo.

Met je eens. Ze is op de goede weg en alles kan gedaan worden met vallen, opstaan en weer doorgaan. Het begin is toch maar mooi gemaakt. Daar mag je trots op zijn hoor TO.

Ik geloof niet dat er mensen bestaan die helemaal nooit wat snacken. Maar dat lees ik hier ook niet veel toch?

Bij welk bmi ligt volgens jullie de grens tusse obese en morbide obese?Omdat ze in de USA en UK nóg veel dikker zijn wil dat natuurlijk niet zeggen dat maat 42 dan maar normaal is.
Als ik dan lees dat de kast na een snoepje op slot ging snap ik best dat je op je 15e los bent gegaan. Jouw relatie tot eten is er een van verboden dingen. Door verboden dingen creëer je ook enorme verlangens!

In ons gezin is niks verboden en niks gekoppeld aan vaste momenten. Dus hier eten we chips gerust voor het eten op maandagmiddag. En is er op zondag soms alleen maar een biscuitje bij de thee.

Belangrijkste dat alles met mate gaat.
Ik vind dat echt een interessant/leuk programma om naar te kijken!
Verboden vind ik dan ook een groot woord.

Want mijn moeder wist dat ik anders de hele kast leeg zou vreten. Op de een of andere manier was ik altijd zo... als het lekker was dan at ik het op. Als ze de kast vergat op slot te doen dan pikte ik snoepjes/koekjes en heb zelfs een keer de sleutel verstopt in mijn ondergoed la Ze heeft me eigenlijk behoed voor nog meer overgewicht.
quote:Dalfx schreef op 30 oktober 2016 @ 16:30:

Verboden vind ik dan ook een groot woord.

Want mijn moeder wist dat ik anders de hele kast leeg zou vreten. Op de een of andere manier was ik altijd zo... als het lekker was dan at ik het op. Als ze de kast vergat op slot te doen dan pikte ik snoepjes/koekjes en heb zelfs een keer de sleutel verstopt in mijn ondergoed la Ze heeft me eigenlijk behoed voor nog meer overgewicht.

Dat vraag ik me dus af. Zou ook kunnen dat zij van af dat je heel jong was, door dat verbieden heeft gezorgd dat jij zulke extreme verlangens hebt kunnen/moeten ontwikkelen.

Ik zie/zag hier vriendjes die altijd maar één snoepje kregen thuis, die gingen later helemaal los. Die mochten ook alleen maar chips in het weekend en dan best streng. Wij namen ook meestal maar één van iets, maar we doen ook wel eens gek en nemen er twee.
quote:rosanna08 schreef op 30 oktober 2016 @ 16:19:

[...]

my 600lbs life zeker? Dat is echt een categorie die we in Nederland niet zo heel veel zien, maar in Amerika veel meer soort van "normaal" is

Nee, dat was met dr. Now

Dit is 'my weight is killing me', wel ook in Houston maar chirurgen zijn vader en zoon.
Ik wist niet obese begon bij een bmi van 30, dat weet ik nu dus wel

Neemt niet weg dat ik 40/42 dik/gezet vinden echt niet begrijp, ik vind dat toch echt normaal.
quote:thee schreef op 30 oktober 2016 @ 16:47:

Neemt niet weg dat ik 40/42 dik/gezet vinden echt niet begrijp, ik vind dat toch echt normaal.Maat 42 bij een lengte van 160 is heel anders dan bij een lengte van 180 natuurlijk. Maat 42 voor een meisje van 16 is weer heel anders dan voor een moeder van 40 van drie kinderen.
quote:thee schreef op 30 oktober 2016 @ 16:47:

Neemt niet weg dat ik 40/42 dik/gezet vinden echt niet begrijp, ik vind dat toch echt normaal.Dat vinden heel veel mensen. En daarom heeft 50% van de Nederlanders overgewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven