Kosten uitzet
maandag 7 november 2016 om 20:34
Hoi allemaal,
Hoeveel zal het ongeveer kosten wanneer ik uit huis ga en ik een eigen huis (woonkamer/keuken/badkamer/1slaapkamer/kleine tuin of balkon) in moet richten?
Rekenhoudend met dat ik alles (nieuw of deels tweedehands) moet kopen.
En hebben jullie nog adviezen of dingen waar ik echt op moet letten wanneer ik alles ga aanschaffen?
En welke spullen zouden jullie wel tweedehands kopen en welke spullen écht niet?
Hoeveel zal het ongeveer kosten wanneer ik uit huis ga en ik een eigen huis (woonkamer/keuken/badkamer/1slaapkamer/kleine tuin of balkon) in moet richten?
Rekenhoudend met dat ik alles (nieuw of deels tweedehands) moet kopen.
En hebben jullie nog adviezen of dingen waar ik echt op moet letten wanneer ik alles ga aanschaffen?
En welke spullen zouden jullie wel tweedehands kopen en welke spullen écht niet?
maandag 7 november 2016 om 20:38
maandag 7 november 2016 om 20:39
meubels 2e hands, maar niet de zachte dingen zoals matrassen en kussens. Bank alleen als het leer is.
http://www.stuworld.nl/nl/shop/46/startpakketten
Handdoeken en beddengoed niet 2e hands.
http://www.stuworld.nl/nl/shop/46/startpakketten
Handdoeken en beddengoed niet 2e hands.
maandag 7 november 2016 om 20:40
Hangt er totaal vanaf... ik was achttien en had een oud bureau een oud kastje, een tweedehands eenpersoonsbed en een spliksplinter nieuwe Ikea garderobekast (de allergoedkoopste, dat dan weer wel). Ik denk €300,00
Maar er zijn ook mensen die er €5000,00 aan uitgeven.
Maar er zijn ook mensen die er €5000,00 aan uitgeven.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
maandag 7 november 2016 om 20:41
Als je inkoopt bij winkels zoals leenbakker, kwantum etc. en verder meubels tweedehands dan schat ik een duizendje of 4.
Ga vooral ook rondbazuinen bij familie, vrienden, buren etc. etc. dat je op jezelf wil gaan wonen. Want dan heb je grote kans dat de een nog wel een paar pannen voor je heeft, of de ander nog iemand kent die gratis een bank wegdoet etc. etc. Zo ben ik ook ooit aan een hoop spullen gekomen toen ik op mezelf ging wonen.
Ga vooral ook rondbazuinen bij familie, vrienden, buren etc. etc. dat je op jezelf wil gaan wonen. Want dan heb je grote kans dat de een nog wel een paar pannen voor je heeft, of de ander nog iemand kent die gratis een bank wegdoet etc. etc. Zo ben ik ook ooit aan een hoop spullen gekomen toen ik op mezelf ging wonen.
maandag 7 november 2016 om 20:45
Dingen als servies, keukengerei, meubels kunnen best tweedehands.
Matras, kussens, dekens, bedtextiel, handdoeken zou ik liever nieuw kopen, of misschien van familie/bekenden overnemen. Maar niet van de kringloop ofzo.
Hoeveel je kwijt bent ligt helemaal aan wat je wil uitgeven, hoeveel tijd je hebt om het bij elkaar te sprokkelen, en hoe perfect en compleet je het wil hebben. Als je morgen alles wil aanschaffen zul je een flink bedragje kwijt zijn. Als je de tijd hebt en de komende maanden marktplaats, de kringloopwinkel en de aanbiedingen van andere winkels goed in de gaten houdt kun je een hoop mooie spulletjes voor een prikkie op de kop tikken. En minder noodzakelijke dingen als tafelkleden, bijzettafeltjes, schemerlampjes etc kun je in de loop van maanden/jaren verzamelen als je er al woont.
Laat ook familie en vrienden weten dat je binnenkort op jezelf wil. Wie weet wat er nog allemaal op zolders ligt wat je zo mag hebben of voor een klein bedrag mag overnemen!
Vergeet ook niet de kosten van vloerbedekking en gordijnen, als dat niet al in de woning aanwezig is. Laminaat kun je soms trouwens ook wel tweedehands van marktplaats halen.
Matras, kussens, dekens, bedtextiel, handdoeken zou ik liever nieuw kopen, of misschien van familie/bekenden overnemen. Maar niet van de kringloop ofzo.
Hoeveel je kwijt bent ligt helemaal aan wat je wil uitgeven, hoeveel tijd je hebt om het bij elkaar te sprokkelen, en hoe perfect en compleet je het wil hebben. Als je morgen alles wil aanschaffen zul je een flink bedragje kwijt zijn. Als je de tijd hebt en de komende maanden marktplaats, de kringloopwinkel en de aanbiedingen van andere winkels goed in de gaten houdt kun je een hoop mooie spulletjes voor een prikkie op de kop tikken. En minder noodzakelijke dingen als tafelkleden, bijzettafeltjes, schemerlampjes etc kun je in de loop van maanden/jaren verzamelen als je er al woont.
Laat ook familie en vrienden weten dat je binnenkort op jezelf wil. Wie weet wat er nog allemaal op zolders ligt wat je zo mag hebben of voor een klein bedrag mag overnemen!
Vergeet ook niet de kosten van vloerbedekking en gordijnen, als dat niet al in de woning aanwezig is. Laminaat kun je soms trouwens ook wel tweedehands van marktplaats halen.
maandag 7 november 2016 om 20:57
Als je een lijstje maakt van spullen die je wil hebben, en dan een poosje marktplaats en de reclamefolders in de gaten houdt, kun je je een beeld vormen van wat het gaat kosten.
Eerste aanzet voor een lijstje:
Bed en matras
Dekbed, kussen, 2x dekbedovertrek, 2x hoeslaken
Kleerkast
Bank of twee gemakkelijke stoelen
Eettafel met stoelen
Pannen, servies, bestek
Keukengerei (schilmesjes, snijplankjes, vergiet/zeef stamppotstamper...)
Keukentextiel
Schoonmaakspullen
Badtextiel
Koelkast
Wasmachine en wasrekje
Plafondlampen in elke kamer
Gordijnen
Vloerbedekking
Soms moet je douchekop en wc-bril zelf aanschaffen.
...
Het is ook maar net hoe hoog de nood is om op jezelf te gaan. Als het moet kan het matras ook op de grond, zonder bed. En vloerbedekking kan ook later, eerst op kale vloer wonen. Waterkoker of fluitketel of koffiezetter is fijn, maar een pannetje op het fornuis werkt ook. Een stofzuiger is handig, maar bij een gladde vloer werkt vegen met een bezem ook.
Eerste aanzet voor een lijstje:
Bed en matras
Dekbed, kussen, 2x dekbedovertrek, 2x hoeslaken
Kleerkast
Bank of twee gemakkelijke stoelen
Eettafel met stoelen
Pannen, servies, bestek
Keukengerei (schilmesjes, snijplankjes, vergiet/zeef stamppotstamper...)
Keukentextiel
Schoonmaakspullen
Badtextiel
Koelkast
Wasmachine en wasrekje
Plafondlampen in elke kamer
Gordijnen
Vloerbedekking
Soms moet je douchekop en wc-bril zelf aanschaffen.
...
Het is ook maar net hoe hoog de nood is om op jezelf te gaan. Als het moet kan het matras ook op de grond, zonder bed. En vloerbedekking kan ook later, eerst op kale vloer wonen. Waterkoker of fluitketel of koffiezetter is fijn, maar een pannetje op het fornuis werkt ook. Een stofzuiger is handig, maar bij een gladde vloer werkt vegen met een bezem ook.
maandag 7 november 2016 om 21:00
Ik was klaar voor €2500,- euro met het inrichten van mijn huis.
Heb veel dingen zoals textiel, servies, bestek en troepjes bij de action/Ikea/Hema/xenos gehaald en meubels groot en deels tweedehands. Meeste zo goedkoop mogelijk.
Bijvoorbeeld eerst goedkope gordijnen uit een opruimbak. Wit standaard servies van de Ikea. Tapijt ipv laminaat. Bank van marktplaats af. Tafels en stoelen uit de kringloop.
Mijn oma en moeder waren zo lief om witgoed te sponsoren. Een stofzuiger, droger en wasmachine.
Gaandeweg heb ik veel dingen vervangen en/of erbij gekocht wat beter van kwaliteit was of meer mijn smaak.
Maar ik moest uit nood toen alles kopen en was allang blij met een eigen plekje.
Ik kwam er wel achter toen dat een mens in principe weinig nodig heeft.
Heb veel dingen zoals textiel, servies, bestek en troepjes bij de action/Ikea/Hema/xenos gehaald en meubels groot en deels tweedehands. Meeste zo goedkoop mogelijk.
Bijvoorbeeld eerst goedkope gordijnen uit een opruimbak. Wit standaard servies van de Ikea. Tapijt ipv laminaat. Bank van marktplaats af. Tafels en stoelen uit de kringloop.
Mijn oma en moeder waren zo lief om witgoed te sponsoren. Een stofzuiger, droger en wasmachine.
Gaandeweg heb ik veel dingen vervangen en/of erbij gekocht wat beter van kwaliteit was of meer mijn smaak.
Maar ik moest uit nood toen alles kopen en was allang blij met een eigen plekje.
Ik kwam er wel achter toen dat een mens in principe weinig nodig heeft.
maandag 7 november 2016 om 21:27
Ik heb nog niet echte concrete plannen om uit huis te gaan maar zo nu en dan denk ik er dan over na wat het allemaal zal kosten etc.
Er is dus ook nog genoeg tijd om van alles bij elkaar te verzamelen.
Ik heb ook al wat spullen zoals; handdoeken (met een spaaractie van de supermarkt), taartvorm, cakevorm, wat keukengerei, waterglazen + karaf, 3 koekenpannen. Ook heb ik een kleding kast die mee kan, een bed die ik eventueel ook mee kan nemen + 2 leuke nachtkastjes.
Wanneer het zover is zal ik ongetwijfeld wat toe krijgen van mijn ouders en familie.
Maar ik dacht, als ik gewoon vraag wat het kost wanneer ik alles nog moet aanschaffen, dan is alles wat ik heb vast mooi meegenomen!
Ik zit alleen nog te denken; wat voor uitzetspulletjes kan ik nog meer vragen voor bijvoorbeeld kerst/verjaardag?
En alvast bedankt voor jullie tips!!
Er is dus ook nog genoeg tijd om van alles bij elkaar te verzamelen.
Ik heb ook al wat spullen zoals; handdoeken (met een spaaractie van de supermarkt), taartvorm, cakevorm, wat keukengerei, waterglazen + karaf, 3 koekenpannen. Ook heb ik een kleding kast die mee kan, een bed die ik eventueel ook mee kan nemen + 2 leuke nachtkastjes.
Wanneer het zover is zal ik ongetwijfeld wat toe krijgen van mijn ouders en familie.
Maar ik dacht, als ik gewoon vraag wat het kost wanneer ik alles nog moet aanschaffen, dan is alles wat ik heb vast mooi meegenomen!
Ik zit alleen nog te denken; wat voor uitzetspulletjes kan ik nog meer vragen voor bijvoorbeeld kerst/verjaardag?
En alvast bedankt voor jullie tips!!
maandag 7 november 2016 om 21:31
Wij zijn best gierig, maar kopen weinig tweedehands:
Bankstel 600
Bed+matras 800
beddengoed minimaal 150 (dekbed, kussens, omtrekken)
eettafel 230
4 eetstoelen 140 (marktplaats)
kasten (boekenkast, servieskast, dressoir, nachtkastjes) 400
salontafel 100
tv-meubel 60
handdoeken en theedoeken moet je voor 30 euro wel klaar voor zijn in je eentje
servies 50 euro (borden, glazen, schaaltjes etc)
pannen ook 50 minimaal
bestek vanaf 10 euro (ikea)
lampen zijn godsgruwelijk duur. tot nu toe 200 euro en dan hebben we echt zuinig gedaan
kapstok en schoenenkastje 50
Maar tweedehands is uiteraard goedkoper. Houd aanbiedingen goed in de gaten en vraag voor je verjaardag etc bonnen van winkels zoals ikea, gamma, leenbakker, hema etc.
Bankstel 600
Bed+matras 800
beddengoed minimaal 150 (dekbed, kussens, omtrekken)
eettafel 230
4 eetstoelen 140 (marktplaats)
kasten (boekenkast, servieskast, dressoir, nachtkastjes) 400
salontafel 100
tv-meubel 60
handdoeken en theedoeken moet je voor 30 euro wel klaar voor zijn in je eentje
servies 50 euro (borden, glazen, schaaltjes etc)
pannen ook 50 minimaal
bestek vanaf 10 euro (ikea)
lampen zijn godsgruwelijk duur. tot nu toe 200 euro en dan hebben we echt zuinig gedaan
kapstok en schoenenkastje 50
Maar tweedehands is uiteraard goedkoper. Houd aanbiedingen goed in de gaten en vraag voor je verjaardag etc bonnen van winkels zoals ikea, gamma, leenbakker, hema etc.
maandag 7 november 2016 om 21:40
Voor het begin heb je eigenlijk voor de keuken denk ik wel genoeg aan een grote en een kleine pan. Ook een grote en kleine koekenpan. Een kleine ovenschaal. Verder een vergiet, bestek voor een paar dagen, 4 glazen, 2 houten lepels om mee in pannen te roeren, paar kleine mesjes en een groot mes.
Dingen zoals een deegroller of staafmixer pas kopen als je ze echt nodig hebt. Zo spreid je de kosten.
Dingen zoals een deegroller of staafmixer pas kopen als je ze echt nodig hebt. Zo spreid je de kosten.
maandag 7 november 2016 om 21:53
Wat je zou kunnen vragen op verjaardag en kerst is ook afhankelijk van de opslagruimte die je hebt.
Geen elektrische apparatuur, want misschien is de garantietijd dan al bijna over als je echt je eigen woning hebt.
Ook geen dingen om weg te zetten/ op te hangen, kan weer uit de mode zijn als je je huis hebt.
Denk aan een basiskookboek, als je daar nog niet zo'n held in bent
Wil je een gewoon servies wat je in een keer koopt of wil je er een wat misschien wat duurder is maar wat je in onderdelen kunt kopen. Zodat je bijvoorbeeld borden/ kop en schotels, schalen apart kunt vragen.
Geen elektrische apparatuur, want misschien is de garantietijd dan al bijna over als je echt je eigen woning hebt.
Ook geen dingen om weg te zetten/ op te hangen, kan weer uit de mode zijn als je je huis hebt.
Denk aan een basiskookboek, als je daar nog niet zo'n held in bent
Wil je een gewoon servies wat je in een keer koopt of wil je er een wat misschien wat duurder is maar wat je in onderdelen kunt kopen. Zodat je bijvoorbeeld borden/ kop en schotels, schalen apart kunt vragen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 7 november 2016 om 22:02
Goed dat je al vast wat dingen bij elkaar spaart. Anders is het wel een grote kostenpost in 1 keer!
Dingen op je wensenlijstje:
-hapjespan
-kookpannen
-strijkijzer en strijkplank
-koffiemokken
-stapel washandjes
-mixer
-toiletborstel
-vaatdoekjes
-leuke schaaltjes voor nootjes ed
-ovenwanten
-theelepeltjes
-voorraadpotten
-kledinghangers
-knijpers
-wasrekje
-badmat
-dweilstok plus dweil
-raamwisser
Er zijn zoveel dingen die je nog kunt vragen
-hapjespan
-kookpannen
-koffiemokken
-stapel washandjes
-mixer
-toiletborstel
-vaatdoekjes
-ovenwanten
-theelepeltjes
-voorraadpotten
-kledinghangers
-knijpers
-wasrekje
-badmat
-dweilstok plus dweil
-raamwisser
maandag 7 november 2016 om 22:20
quote:knusengezellig schreef op 07 november 2016 @ 22:02:
Goed dat je al vast wat dingen bij elkaar spaart. Anders is het wel een grote kostenpost in 1 keer!
-hapjespan
-kookpannen
-koffiemokken
-stapel washandjes
-mixer
-toiletborstel
-vaatdoekjes
-ovenwanten
-theelepeltjes
-voorraadpotten
-kledinghangers
-knijpers
-wasrekje
-badmat
-dweilstok plus dweil
-raamwisser
Hier staan zoveel dingen tussen die ik niet zou kopen.
Een badmat? Hapjespan? Knijpers en wasrekke ?
Een hoop dingen ga je vanzelf tegenkomen, en dan wordt vanzelf duidelijk of je iets nodig hebt, dat is het moment om het te kopen. Je hoeft geen mixer te kopen als je net op jezelf gaat. Eerst de dingen die je gelijk gebruikt. Dan spreid je de kosten ook uit.
En ook: pas als je op jezelf woont zie je welk wasrek handig is voor jouw ruimte, heel veel dingen zijn echt niet handig om nu al te kopen.
-hapjespan
-kookpannen
-koffiemokken
-stapel washandjes
-mixer
-toiletborstel
-vaatdoekjes
-ovenwanten
-theelepeltjes
-voorraadpotten
-kledinghangers
-knijpers
-wasrekje
-badmat
-dweilstok plus dweil
-raamwisser
Hier staan zoveel dingen tussen die ik niet zou kopen.
Een badmat? Hapjespan? Knijpers en wasrekke ?
Een hoop dingen ga je vanzelf tegenkomen, en dan wordt vanzelf duidelijk of je iets nodig hebt, dat is het moment om het te kopen. Je hoeft geen mixer te kopen als je net op jezelf gaat. Eerst de dingen die je gelijk gebruikt. Dan spreid je de kosten ook uit.
En ook: pas als je op jezelf woont zie je welk wasrek handig is voor jouw ruimte, heel veel dingen zijn echt niet handig om nu al te kopen.
maandag 7 november 2016 om 22:25
Nee je kunt ook alleen 1 koekenpan en een steelpan nemen. En niets kopen om je huis en je huishouden enigszins comfortabel en praktisch te maken, maar waarom zou je dat doen tenzij je echt met spoed het huis uit moet?
Maar ik ben dan ook weer iemand die niet graag misgrijpt en houdt van een huis met enig comfort. En waar in de keukenkastjes alle basisdingen staan die je toch normaliter wel gebruikt. Jij hebt geen wasrek en knijpers?
Maar ik ben dan ook weer iemand die niet graag misgrijpt en houdt van een huis met enig comfort. En waar in de keukenkastjes alle basisdingen staan die je toch normaliter wel gebruikt. Jij hebt geen wasrek en knijpers?
maandag 7 november 2016 om 22:36
Ik heb geen knijpers, nee. Ik hang alles dubbel over het rek. Ik vind die knijpdeuken in kleding lelijk. Dat vormpje dia knijpers achter laten.
En tuurlijk heb ik wasrekken, maar pas nadat ik hier woonde aangeschaft, omdat ik toen wist dat ik prima een traprek kwijt kon, een geen torenrek.
Toen ik net op mezelf ging heb ik ook alles gekocht wat mijn moeder ook had. Maar ja, zij is nog van de generatie schort aan bij huishouden en koken enzo. Dus ik kocht een schort, en een theezeefje, en tafellinnen, en allerlei spullen die ik niet bleek te gebruiken. Want ik deed het anders (lees: handiger en efficienter).
Dus daarom zeg ik: schaf aan wat je echt zeker weer gaat gebruiken (koffiemokken, theeglazen, borden etc), en koop goede spullen zoals kwaliteitshandoeken en bedtextiel, maar laat de praktijk ook een heleboel uitwijzen. Dan koop je geen rommel, en niks wat je later niet gebruikt.
En tuurlijk heb ik wasrekken, maar pas nadat ik hier woonde aangeschaft, omdat ik toen wist dat ik prima een traprek kwijt kon, een geen torenrek.
Toen ik net op mezelf ging heb ik ook alles gekocht wat mijn moeder ook had. Maar ja, zij is nog van de generatie schort aan bij huishouden en koken enzo. Dus ik kocht een schort, en een theezeefje, en tafellinnen, en allerlei spullen die ik niet bleek te gebruiken. Want ik deed het anders (lees: handiger en efficienter).
Dus daarom zeg ik: schaf aan wat je echt zeker weer gaat gebruiken (koffiemokken, theeglazen, borden etc), en koop goede spullen zoals kwaliteitshandoeken en bedtextiel, maar laat de praktijk ook een heleboel uitwijzen. Dan koop je geen rommel, en niks wat je later niet gebruikt.
maandag 7 november 2016 om 22:39
Mijn ultieme tip voor een wasmand (dus om de was van en naar de machine mee te vervoeren, niet de verzamelwasmand in de badkamer), is:
Neem daarvoor geen standaard wasmand, maa opvouwbare boodschappenkratten. Ik heb er 3 die dus dienen als wasmand en als ze buiten gebruik zijn staan ze opengeklapt weg.
Zoveel beter dan die grote witte plastic dingen die mijn ex-schoonmoeder me destijds aansmeerde.
Neem daarvoor geen standaard wasmand, maa opvouwbare boodschappenkratten. Ik heb er 3 die dus dienen als wasmand en als ze buiten gebruik zijn staan ze opengeklapt weg.
Zoveel beter dan die grote witte plastic dingen die mijn ex-schoonmoeder me destijds aansmeerde.