Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe collega

14-11-2016 19:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is op ons werk een nieuwe collega, waar ik mee samen moet werken.Eerste indruk leek prima vlotte babbel enthousiast.

Een paar weken later blijkt het echter toch iets anders te worden.

Deze collega blaast enorm vd toren doet of ze alles op orde heeft.

Maar in de praktijk blijkt dat dus helemaal niet zo. Er blijft veel werk ongedaan waardoor ik in de problemen kom als ik weer werk.

Ik leg echt alles zoveel mogelijk klaar. Deze persoon komt echt terecht in een gespreid bedje. Nu blijkt deze collega dus als ik er niet ben maar heel snel te roepen dat ze het niet snapt en het allemaal niet weet. Computers kan ze niks mee. Het komt er nu op meer dat ik fulltime time werk in een paar dagen wat eigenlijk niet hoort.

Ze belast nu steeds een andere collega met haar problemen en ik denk achteraf waarom??? Duidelijker kon ik het je niet maken.

Ik had het hier vanmorgen over met deze collega die steeds de pineut is als ik er niet ben.

ik baal enorm van deze situatie , want voorlopig blijft deze persoon nog wel even.

Nu moet ik haar vd week duidelijk maken dat dit zo niet werkt en ik vind het zo moeilijk om voor mezelf op te komen....

Iemand herkenning of tips?
Maar is ze wel goed ingewerkt dan? Wie heeft dat gedaan?
Ga een eerlijk gesprek aan zonder gelijk met verwijten te komen. Maar benoem gewoon de feiten. Zonder waardeoordeel. Benoem hoe jij en je andere collega het ervaren en laat haar vervolgens haar visie geven.

Als ze oprecht en eerlijk is zal ze jullie 'kritiek' als opbouwend ter harte willen nemen. Stippel dan samen een plan uit om zaken te verbeteren.

Krijg je het idee dat ze willens en wetens de kantjes eraf loopt, ten koste van jullie? Ga dan ook het gesprek aan maar schakel dan op een gegeven moment wel je leidinggevende in.

(En documenteer al je acties)
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Neem het op met een leidinggevende, dit is niet te doen......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik zou het inderdaad met haar bespreken en zeggen dat jij gewoon verwacht dat zij haar portie van het werk heeft gedaan op het moment dat jij het weer overneemt. Blijft het structureel, dan zou ik een gesprek met de leidinggevende aangaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:MarindaH schreef op 14 november 2016 @ 19:19:

Maar is ze wel goed ingewerkt dan? Wie heeft dat gedaan?

Daar ben ik druk mee bezig. Elke week ben ik een poosje daarmee bezig met vragen beantwoorden, vertellen hoe we dingen doen.

Geloof me ik heb al wat jaartjes ervaring , maar deze houding van ' ik kan alles' en vervolgens de kantjes er vanaf lopen heb ik nog niet zo vaak meegemaakt.
Ga het gesprek aan. Probeer niet te vijandig over te komen. Vraag haar eerst hoe zij het ervaart en haak daar op in. Geeft ze aan dat het haar nog niet duidelijk is, vraag haar dan hoe je kunt helpen. Zegt ze dat alles super gaat, geef dan aan dat je vindt dat ze er dan een paar van jouw taken bij kan doen.

Helpt dit niet of schiet ze alleen maar in de verdediging, dan zou ik er een leidinggevende bijroepen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik zou dit duidelijk met haar bespreken en vragen of haar echt wel alles duidelijk is, omdat je van je collega hoort op andere dagen dat dit juist niet zo is.

Blijf bij de feiten. Benoem duidelijk wat precies niet goed gaat en wat wel en zet dat zwart op wit om daar later samen op terug te kunnen komen.

Zo heb je ook nog een mooi dossier opgebouwd voor jullie leidinggevende mocht dit nog niet helpen.
Eens met Vera8: ga neutraal in gesprek en benoem de feiten. Zeker als ze (in jouw afwezigheid) roept dat ze het niet snapt en niet weet, is ze misschien niet goed ingewerkt. Sommige mensen reageren hier heel goed op (door eerlijk te zijn, dit aan te geven en er dus wat aan te doen) maar er zijn ook mensen die zich er misschien voor schamen en zich groot houden, of juist hard roepen dat het niet snappen maar verder geen actie ondernemen. Aangezien je collega nieuw is ligt hier misschien juist een belangrijke rol voor jou als meer ervaren werknemer: probeer erachter te komen wat het probleem is en help je collega (in samenspraak met je leidinggevende) om te verbeteren.
Het voelt een beetje als roddelen maar zo bedoel ik het niet dat ik het er met de ander over gehad heb.

Wat ik gewoon lastig vind is dat ik me vaak laat overrulen door types met een grote mond. En nu moet ik deze persoon een halt toeroepen voordat ze alles overneemt en dat vind ik lastig...

ik had het niet eens zo in de gaten . Maar ik kreeg door dat ze na 1 week deed of ze er 10 jaar werkt en zich overal tussendoor bemoeide bij anderen en dat werd niet goed ontvangen...
Oe vervelende situatie. Hebben wij op werk ook meegemaakt. Collega maakte daarbij enorme fouten. Is niet lang goed gegaan... halfjaar contract is destijds niet verlengd.
Ik heb ook zo'n collega van wie ik dat dacht, en wat wij doen is het werk verdelen.

Na een eerlijk gesprek hebben we de taken in stukjes gehakt. Naar bleek deed zij weer allemaal dingen waar ik nooit bij nadacht en waar haar talent ligt.

Haar nonchalante en wat laconieke houding relativeert voor mij heel veel. Ze is idd gemakzuchtiger dan ik maar even met haar zitten levert mij gelijk tig keer minder stress op.

Dus ik heb een lesje geleerd in loslaten en zij vindt het weer leuk om af en toe wat peper in haar reet te krijgen.

Het opdelen zorgt voor duidelijkheid en geeft ook een eerlijker gevoel. Mijn taken zijn dan dus gewoon af.

Ik hoop dat je ook werk hebt waarbij dat kan of zo eens met haar naar jullie taken kan kijken.

Op deze manier kom je er denk ik niet uit.
Het is het onderwijs.

Punt is dat ze ook dingen liever niet geeft omdat ze het te lastig vindt.

Tja als je gewend bent om af en toe ergens te werken is dat anders dan dat je voor een tijdje vast werkt.

Dus ook dat hoort erbij.

En ik werk net wat meer dus voel me ook verantwoordelijker.

Zelfs op vrije dagen ben ik in gedachten nog bezig met mijn werk.
Als je het lastig vindt zon gesprek te voeren schrijf anders eerst voor jezelf op wat je wil zeggen. Dat kan je nog herschrijven totdat t naar je smaak is. Dat helpt je als je tegenover haar zit, en daardoor kun je het waarschijnlijk iets luchtiger vertellen.
Laat haar die fouten maken. Jouw leven, jouw job. Dat ze je opleiding niet snapt is jouw schuld niet.

Je kan niet iedereen redden.
quote:FF2017 schreef op 15 november 2016 @ 01:50:

Laat haar die fouten maken. Jouw leven, jouw job. Dat ze je opleiding niet snapt is jouw schuld niet.

Wat een gemakzuchtige houding. Mensen met hart voor de zaak willen graag dat het werk goed gedaan wordt, als jij een collega half werk ziet doen dan pak je dat toch aan ipv dat je oogkleppen opzet?

En blijkbaar valt inwerken van deze nieuwe collega onder de verantwoordelijkheid van TO, dadelijk wordt zij er nog op aangesproken dat deze nieuwe collega niet functioneert!

TO, ik adviseer je in ieder geval om je feedback in de ik-vorm te gieten en het bij feiten te houden ipv interpretaties te gaan doen. En probeer ook niet de hele zaak in 1 gesprek op te lossen, maar geef haar een aantal aandachtspunten per keer - anders raakt ze wellicht ontmoedigd en klapt ze dicht. Als ze in de verdediging schiet of ontkent, benoem dat dan ook, kritiek accepteren is namelijk ook een belangrijk leerpunt.

Dat klopt maar zo makkelijk is dat dus niet. Want door dingen die niet gedaan worden kom ik op mijn werkdagen in de problemen.

En uiteindelijk word ik daar als verantwoordelijke op aangesproken.

Dus nee dat is geen optie.
Goeie tips honingbij dank je
Dus jij stuurt deze persoon aan? Als zij zegt dat het prima gaat kun je toch aangeven dat dat niet zo is, en onderbouwen? (want taken niet af etc.) En vervolgens een duidelijk takenpakket geven, en haar aan het eind van de dag laten rapporteren wat wel en niet af is en waarom. Dus beter inwerken.

En als je nog een tijd een goede kracht nodig hebt adviseer ik je toch om niet te lang aan te modderen.
En als je het gesprek aangaat haal dan ook je collega er bij die er is op de dagen dat jij er niet bent. En laat die vertellen wat zij/hij ervaart. Niet zelf gaan vertellen wat je van anderen hebt gehoord. En probeer niet direct jullie manier van werken op te leggen. Wellicht heeft zij andere inzichten hoe het werk gedaan kan worden, waar iedereen weer wat van kan leren.

Als je allemaal je eigen toko hebt, werkt het zo. Dan kan je zeggen 'jouw leven, jouw job''.

Maar in een team op het werk gaat het er om dat de klanten goed bediend worden.

En als ik de klachten van ontevreden klanten steeds moet afhandelen (omdat collega haar werk niet doet), ga ik niet zeggen "Ach, laat mijn collega die fouten maar maken."

Wat collega's doen, heeft zijn weerslag op het hele team.
Ik begrijp dat ze er nog niet zo lang is. Gun haar ook wat tijd!
Jouw collega begeleidt dus eigenlijk deze persoon? Weet je zeker dat je collega goed is in inwerken? Je oordeelt nu eigenlijk over wat er gebeurt op de dagen dat je zelf niet werkt, of begrijp ik dat verkeerd?
quote:Fiorah schreef op 15 november 2016 @ 22:57:

Jouw collega begeleidt dus eigenlijk deze persoon? Weet je zeker dat je collega goed is in inwerken? Je oordeelt nu eigenlijk over wat er gebeurt op de dagen dat je zelf niet werkt, of begrijp ik dat verkeerd?

Ik werk deze persoon in. Op mijn laatste werkdag zien we elkaar en dan leg ik dingen uit en stelt zij me vragen.

Verder schrijf ik alles op.

Maar als ik er dan de andere dagen niet ben vergeet ze ineens een berg lijkt wel en dan gaat ze bij anderen om raad.
Heeft je collega wel voldoende ervaring / is ze voldoende toegerust voor de werkzaamheden? Is ze zelfredzaam genoeg? Waarom is ze aangenomen om te werken met een pc als ze dat niet kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven