Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe collega

14-11-2016 19:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is op ons werk een nieuwe collega, waar ik mee samen moet werken.Eerste indruk leek prima vlotte babbel enthousiast.

Een paar weken later blijkt het echter toch iets anders te worden.

Deze collega blaast enorm vd toren doet of ze alles op orde heeft.

Maar in de praktijk blijkt dat dus helemaal niet zo. Er blijft veel werk ongedaan waardoor ik in de problemen kom als ik weer werk.

Ik leg echt alles zoveel mogelijk klaar. Deze persoon komt echt terecht in een gespreid bedje. Nu blijkt deze collega dus als ik er niet ben maar heel snel te roepen dat ze het niet snapt en het allemaal niet weet. Computers kan ze niks mee. Het komt er nu op meer dat ik fulltime time werk in een paar dagen wat eigenlijk niet hoort.

Ze belast nu steeds een andere collega met haar problemen en ik denk achteraf waarom??? Duidelijker kon ik het je niet maken.

Ik had het hier vanmorgen over met deze collega die steeds de pineut is als ik er niet ben.

ik baal enorm van deze situatie , want voorlopig blijft deze persoon nog wel even.

Nu moet ik haar vd week duidelijk maken dat dit zo niet werkt en ik vind het zo moeilijk om voor mezelf op te komen....

Iemand herkenning of tips?
Kan er niet een aanspreekpersoon komen voor de dagen dat jij er niet bent? Ik vind het persoonlijk ook niet zo handig om ingewerkt te worden door iemand die er niet zo vaak is. Er ontstaan vaak vragen tijdens het werk zelf en sommige kun je prima opsparen maar op sommige vragen heb je wel meteen antwoord nodig om verder te kunnen werken.

Kun je met haar en de collega die nu steeds "de pineut is" samen gaan zitten en kijken waar de belangrijkste knelpunten zitten? Niets aantrekken dat ze een air heeft dat ze alles kan. Dat kan ze blijkbaar dus toch niet.
Dit klinkt toch niet als een grondige inwerkperiode. Wat paperlantern zegt. Je kan niet alles in één dag uitleggen en verwachten dat het de rest van de dagen goed gaat als je er zelf niet bent.

Als je zelf ergens langer zit, vergeet je nog wel eens hoe het is om ergens nieuw in te stappen en je nieuwe taken eigen te moeten maken. Denk meer vanuit haar en minder vanuit jezelf.
quote:binkie schreef op 16 november 2016 @ 06:08:

[...]

Ik werk deze persoon in. Op mijn laatste werkdag zien we elkaar en dan leg ik dingen uit en stelt zij me vragen.

Verder schrijf ik alles op.

Maar als ik er dan de andere dagen niet ben vergeet ze ineens een berg lijkt wel en dan gaat ze bij anderen om raad.

Zet de afspraken in een mailtje.

Maak een weekplanning voor haar.

Belangrijk: als je haar iets hebt uitgelegd, vraag haar of ze het zelf op papier zet. Dan kan ze haar aantekeningen nalezen.

Ik ken ze hoor, de typen die zichzelf heel goed weten te verkopen (en een erg goed salaris voor zichzelf bedingen) en dan vervolgens hun praatjes niet waarmaken.

Als je afspraken en planning op papier hebt gezet, kan je eventueel later binnen de proeftijd naar je LG gaan.

Als iemand geen basiscomputervaardigheden heeft, wat doet ze dan in een een administratief beroep?
quote:alysha00 schreef op 16 november 2016 @ 07:41:

Heeft je collega wel voldoende ervaring / is ze voldoende toegerust voor de werkzaamheden? Is ze zelfredzaam genoeg?Waarom is ze aangenomen om te werken met een pc als ze dat niet kan?

De ervaring is ongeveer 25 jaar flinke tijd dus.

Maar bij organisaties die nog niet zover ontwikkeld waren op het gebied van internet
quote:Zus- schreef op 16 november 2016 @ 19:11:

[...]

Zet de afspraken in een mailtje.

Maak een weekplanning voor haar.

Belangrijk: als je haar iets hebt uitgelegd, vraag haar of ze het zelf op papier zet. Dan kan ze haar aantekeningen nalezen.

Ik ken ze hoor, de typen die zichzelf heel goed weten te verkopen (en een erg goed salaris voor zichzelf bedingen) en dan vervolgens hun praatjes niet waarmaken.

Als je afspraken en planning op papier hebt gezet, kan je eventueel later binnen de proeftijd naar je LG gaan.

Als iemand geen basiscomputervaardigheden heeft, wat doet ze dan in een een administratief beroep?

Aantekeningen worden er elke week gemaakt dus dat is alleen maar handig. Daar kan op terug gegrepen worden.

De werkplannen maak ik ook in orde zelfs voor meerdere weken zodat er ruim van tevoren gekeken kan worden hoe of wat.
quote:MarindaH schreef op 16 november 2016 @ 08:31:

Dit klinkt toch niet als een grondige inwerkperiode. Wat paperlantern zegt. Je kan niet alles in één dag uitleggen en verwachten dat het de rest van de dagen goed gaat als je er zelf niet bent.

Als je zelf ergens langer zit, vergeet je nog wel eens hoe het is om ergens nieuw in te stappen en je nieuwe taken eigen te moeten maken. Denk meer vanuit haar en minder vanuit jezelf.Eens met Marinda!
quote:MarindaH schreef op 16 november 2016 @ 08:31:

Als je zelf ergens langer zit, vergeet je nog wel eens hoe het is om ergens nieuw in te stappen en je nieuwe taken eigen te moeten maken. Denk meer vanuit haar en minder vanuit jezelf.

Ik vraag me af wat die collega bij haar sollicitatiegesprek (en op haar c.v.) heeft beweerd over computervaardigheden.

Bijvoorbeeld bij ons op het werk werd er iemand aangenomen voor een administratieve functie.

Ze kon een Excel-sheet openen en sluiten, maar verder niets. Dus als er een kolom verwijderd moest worden, dan moest een collega dat voor haar doen. Voor het toepassen van een filter moest ik komen opdraven. (Keer op keer.)

Excel leren uit een boek weigerde ze.

Ze gaf zich op voor een cursus Excel (die pas twee maanden later begon).

In de tussentijd moesten anderen haar Excel-sheets bewerken.

Dat was iemand met een HBO-diploma.

En maar roepen dat ze niet genoeg ondersteuning kreeg en niet goed ingewerkt werd.

Ik was trouwens niet degene die haar inwerkte. Ik zat bij haar in de buurt.

@Binkie, als jouw collega vergelijkbaar werkt, dan kan ik me voorstellen, dat je moe bent van steeds maar uitleg geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven