En weer een nederlandse soldaat gesneuveld in Afghanistan :(

15-06-2007 16:08 638 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaja, ik weet het. Die jongens en meiden kiezen er zelf voor om het leger in te gaan en ze weten dat ze kunnen wprden uitgezonden naar Afghanistan en wat hebben we daar ook te zoeken en er sterven zoveel jonge mensen en blablabla.Maar ik vind het zo ontzettend triest dat er weer zo'n jong iemand zover van huis is omgekomen. Ik ben er helemaal naar van. En tegelijkertijd ben ik zo ontzettend dankbaar dat het die lieve grote stoere neef van me niet is.Nederlander komt om in Uruzgan Uitgegeven: 15 juni 2007 15:20 Laatst gewijzigd: 15 juni 2007 16:04 AMSTERDAM - Bij een zelfmoordaanslag in de Afghaanse provincie Uruzgan is vrijdag een Nederlandse militair (20) om het leven gekomen. Daarnaast zijn er drie militairen gewond geraakt. Hun toestand is stabiel. Dat gebeurde door een autobom in het centrum van Tarin Kowt, dichtbij de Nederlandse basis. Ook vijf Afghaanse kinderen vonden de dood en dertien Afghanen raakten gewond. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten generaal Dick Berlijn vrijdag bekendgemaakt. Hij sprak van een "laffe aanslag". Inlichten Defensie heeft nog niet alle families van de betrokken militairen kunnen inlichten. Inmiddels is wel de familie van de omgekomen militair geïnformeerd. Het gaat om een soldaat eerste klasse van het 42e bataljon Limburgse jagers. Defensie betreurde dat zij de familie niet kon bereiken voordat het nieuws naar buiten werd gebracht, zoals gebruikelijk is. "Berichtgeving van de internationale media dwong ons van deze procedure af te wijken, aldus Berlijn. Geraakt Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) is "diep geraakt" door de gebeurtenis, zei hij. Hij heeft direct het kabinet op de hoogte gesteld toen hij halverwege de ochtend werd geïnformeerd over de aanslag. "Het kabinet reageerde geschokt", zei de minister. Hij sprak zijn oprechte deelneming aan de nabestaanden en de familie uit. Steun Deze "laffe aanslag" geeft volgens hem aan met welke tegenstander ISAF te maken heeft in Afghanistan. "Ze zijn er op uit om veel slachtoffers te maken." Toch doet de aanslag volgens hem niets af aan de vastberadenheid om de Afghaanse bevolking te helpen. "De Afghaanse bevolking kon en kan rekenen op onze steun", aldus de minister. Geweld De militair is de tweede Nederlander die in Afghanistan omkomt door geweld. Vier Nederlanders kwamen door ongelukken om het leven; één pleegde zelfmoord.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Ik zie er ook 2.
quote:

Dat ik iets insinueer dat maak jij er van. Ik stelde alleen maar een vraag, meer niet. Als ik zou insinueren dan zou ik zeggen 'jij doet dat zeker ook op een topic over miskramen etc'. 

Knap trouwens dat jij het over pagina 3 hebt terwijl ik er maar 2 zie op deze pijler. Ja knap he? Ik heb er zelfs vier.

En nogmaals mijn opmerking ging niet over de dood van deze soldaat, het was een antwoord op de vraag van iemand anders.
Nee hoor, alleen in deze discussie, daar staan 4 blz.

Niet op de hele pijlert.
Ik heb hem maar even omhoog gehaald, zodat de dames zien dat ik het niet uit mijn duim zuig.
Dan nog Meisje, op dergelijke topics vind ik het gewoon niet kunnen als je stomme geintjes zit te maken.

En up gerust dat oude topic dan gaan we daar verder en vraag ik de angels om deze te verwijderen vanwege dubbeloppigheid.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Waarom zie ik maar 2 blz dan?
quote:Waarom zie ik maar 2 blz dan?Ik heb de vraag al op de V pijler gezet Yas. Idioot toch?
quote:

Dan nog Meisje, op dergelijke topics vind ik het gewoon niet kunnen als je stomme geintjes zit te maken.

Nou bij deze dan, mijn nederige excuses, Zuss. Ik zal nooit meer antwoord geven als iemand vraagt hoeveel topics er per soldaat geopend gaan worden.

Mijn opmerking was ook helemaal niet kwetsend bedoeld. Als je me zou kennen, zou je dat weten. Maar je kent me niet, want dat bleek al aan je posts aan mijn adres.
Ja.

En deze is voor de forumbelg, kan iedereen zien hoe ie mijn woorden verdraaid heeft, :@

Uit het oude topic:

Ik ben net precies terug van de ouder/partnerdag van de militaire basis waar mijn zoon gelegerd is.

Daar hoorden wij het trieste nieuws en het was een kippenvelmoment toen bij het eindappel een minuut stilte in acht werd genomen.

Diep respect. Voor mijn zoon, voor de jongens in zijn peloton, voor de gesneuvelde korporaal vandaag, voor allen die zich inzetten voor vrijheid en democratie.

Ik zat en zit in zak en as  door de keuze van Yaszoon. Vandaag hebben wij alles kunnen meemaken wat ze leren, waar ze voor staan, echt alles.

Ik kan echt maar 1 woord zeggen:

Respect.

Ik ben zo trots op mijn zoon! Hij wil dit en gaat ervoor.

Over een paar maanden kan ik hem ook uitzwaaien. Vreselijk voor mij en zijn vader.

Maar wij respecteren wat hij wil en doet.

Het zijn niet de minste jongens wat ik vandaag heb gezien en wat ze kunnen en hun oersterke karakters.

Klasse.
quote:

Ja, Loomi, commando's. Die gaan met een iets andere missie dan de gewone soldaat.

Heb je enig idee wat commando's voor opleiding krijgen?

Is het niet zo dat de commando's inderdaad Taliban moeten elimineren? Ja. Het volk zucht onder de juk van de Taliban! Of weet je niet hoe het Afghaanse volk lijdt?

Onderdrukte vrouwen in burqa , meisjes die niet naar school mogen, noem alles maar op.

Ik raad je aan wat boeken te lezen die geschreven zijn door Afghanen. Bv gevluchte Afghaanse meisjes/vrouwen. Daar zijn er genoeg van. En  van westerse hulpverleners.

yasmijn, doe me een lol zeg! Dat ik het niet 100% met je eens ben, zou dat komen doordat ik geen idee heb wat er loos is in Afghanistan?

Natuurlijk lijdt het Afghaanse volk. Dat doet het al decennia. Onder andere met dank aan de amerikanen, die de Taliban, de Mudjahideen en Al-Queda gefinancierd en geholpen hebben te worden tot wat ze nu zijn.
quote:Doddie, dat die mensen geloven in wat ze doen, lijkt me logisch. Maar jij en ik zien toch wel het verschil tussen het bouwen van een school voor meisjes of die leerlingetjes letterlijk aan de hoogste boom opknopen?ik denk dat zij van uit hun overtuiging ook denken iets bij te dragen. Ik ben het natuurlijk met je eens maar grote verschil is dat wij hier wonen en daar dus heel anders tegen aan kijken.

Hoe belangrijk is een school als je er nooit geweest bent? Voor hen is het geloof belangrijk en dat geloof wordt misbruikt om jonge kinderen de dood in te jagen tegen de gecreeerde vijand, Het westen dat verdervelijk is. Scholen gebouwd door de vijand ja en de gene die er naar toe gaan heulen ermee.

Dat wordt hen wijsgemaakt en omdat ze geloven en niet kunnen lezen en  moeten aannemen wat hen wordt verteld "zo wil allah dat" daarom gaat zo'n jongen zichzelf opblazen. En zijn moeder die denkt dat het een held is.

Maar ik zeg dit allemaal helemaal niet om die discussie aan te gaan. Ik zeg het alleen maar omdat het allemaal jonge jongens zijn met een missie. En ze worden zowel door westen als oosten misbruikt omdat ze jong zijn en beinvloedbaar. Zij zijn nog zo gek om hun leven te geven. Bin laden zal zichzelf niet opblazen, en Bush zie je echt niet zichzelf in de strijd begeven.  Daarvoor hebben ze jonge jongens nodig die nog niets te verliezen hebben en het allemaal stoer en machtig mooi vinden. Die denken dat ze daarmee de held zullen worden. Maar als ze straks kapot thuis zitten van wat ze hebben meegemaakt kijkt er geen hond meer naar ze om.

En die jongen uit midden oosten is gewoon dood en zal nooit meer weten hoe het is om uberhaubt een maagd te mogen kussen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:

quote: Zuss reageerde

Dat ik iets insinueer dat maak jij er van. Ik stelde alleen maar een vraag, meer niet. Als ik zou insinueren dan zou ik zeggen 'jij doet dat zeker ook op een topic over miskramen etc'. 

Knap trouwens dat jij het over pagina 3 hebt terwijl ik er maar 2 zie op deze pijler. Ja knap he? Ik heb er zelfs vier.

En nogmaals mijn opmerking ging niet over de dood van deze soldaat, het was een antwoord op de vraag van iemand anders.

Ik heb er ook vier. Daarbij kun je een topic naar ik meen nog van 3 maanden terug uit de archieven halen door de zoekfunctie.

Dat van de 2 pagina's zal dus wel een instelling zijn die bij jasmijn en zuss anders is dan bij ons.
quote:

Nee hoor, alleen in deze discussie, daar staan 4 blz.

Niet op de hele pijlert. je hebt gelijk, ik vergiste me ook met het topic. Op de pijler heb ik er ook maar twee.
Hoe kun je nou respect hebben voor jongens/mannen die naar een land gaan om mensen af te schieten? Ik heb er totaal geen respect voor. En dat ze zelf afgeknald worden, tja je weet dat dat kan gebeuren als je oorlogje wilt spelen.
instelling dus. Naast de optie of je het laatste of eerste bericht bovenaan wil hebben (oud/nieuw) heb je staan "aktief" hier kun je invoeren hoelang je een topic wil bewaren. Bij een maand is dat voor deze pijler dus 2 pagina's, vul je kwartaal in krijg je er 4.
instelling dus. Naast de optie of je het laatste of eerste bericht bovenaan wil hebben (oud/nieuw) heb je staan "aktief" hier kun je invoeren hoelang je een topic wil bewaren. Bij een maand is dat voor deze pijler dus 2 pagina's, vul je kwartaal in krijg je er 4.
quote:Hoe kun je nou respect hebben voor jongens/mannen die naar een land gaan om mensen af te schieten? Ik heb er totaal geen respect voor. En dat ze zelf afgeknald worden, tja je weet dat dat kan gebeuren als je oorlogje wilt spelen.Het gaat hier om een vredesmissie. Dus de lokale bevolking ondersteunen ipv ze af te schieten. Niet dat ik daar nu mee akkoord ga, maar ik vind niet dat je zo ongevoelig moet doen nu.

En al ís het oorlog, mensen denken -net als Doddie vind ik trouwens die jonge Talibanstrijders daar ook onder vallen want die zijn ook gewoon gehersenspoeld- dat ze iets goeds gaan doen. De top niet natuurlijk, maar die jonge kereltjes van 20 wél. En voor de nabestaanden is het altijd erg. Toen ik uit een vliegtuig sprong, wist ik ook wel dat de parachute niet open kon gaan. Zelf opgezocht, die situatie. Maar denk je nu echt dat mijn móeder gaat relativeren en zegt: tja, ze wíst het he.
Ja, inderdaad zeg. Als ik in een auto stap, kan ik ook wel denken: straks word ik misschien aangereden door een halve gare. Tja, ik wist het hè, dat die dingen kunnen gebeuren. Risico van het vak. (?????)
Juist Persephone, je kunt als moeder, vader, partner, enz niet alles gaan relativeren. Moet niet gekker worden .

Mijn partner is daar geweest. Ik ben elke dag bang geweest dat hij misschien niet meer terug zou komen. Het was verschrikkelijk om dit soort berichten in de media te lezen. Zenuwslopend en heel verdrietig. Ik was de gelukigste vrouw op aarde toen hij weer veilig en gezond voor mijn neus stond. En ik ben ook trots op mijn vriend, hij heeft daar goede dingen gedaan.

Ik kan toch trots en bang tegelijk zijn?
quote:

Juist Persephone, je kunt als moeder, vader, partner, enz niet alles gaan relativeren. Moet niet gekker worden .

Mijn partner is daar geweest. Ik ben elke dag bang geweest dat hij misschien niet meer terug zou komen. Het was verschrikkelijk om dit soort berichten in de media te lezen. Zenuwslopend en heel verdrietig. Ik was de gelukigste vrouw op aarde toen hij weer veilig en gezond voor mijn neus stond. En ik ben ook trots op mijn vriend, hij heeft daar goede dingen gedaan.

Ik kan toch trots en bang tegelijk zijn?

Ja inderdaad Pruttel. Als een bekende van me naar een oorlogsgebied zou gaan als journalist, zou ik dat heel tof vinden. Echt. Maar wat zou ik in angst zitten! Emoties sluiten elkaar niet uit.

Ik vind het zo frappant dat als mensen ergens zelf voor kiezen, je blijkbaar geen medelijden met hen mag hebben. Stomme vergelijking, maar toen ik -als hoer- aangerand werd, kon ik ook niet veel sympathie verwachten van een hoop mensen. Tja, wat voor bekrompen idioot ben je dan. Of, laten we zeggen Steve (die Australier die het tof vond om met krokodillen te worstelen enzo) die in een van zijn avonturen omkwam. Moet je dat ook relativeren dan? Nee! Want dood is dood, verdriet is verdriet.
Dommere mensen nemen meer risico's in het leven en lopen dus meer kans om te sterven.
Doofus is een troll denk ik.

Iig, het is totale onzin wat je beweert. Domheid heeft er niets mee te maken. Overigens loop ik liever het risico te sterven dan een gezapig stom leventje te leiden waarin ik nooit uit mijn eigen achtertuin kom.

En doet dat íets af aan het feit dat nabestaanden verdriet hebben? Offe, ga jij dat dan -als jouw kind omkomt door een stommiteit- relativeren?
quote:Dommere mensen nemen meer risico's in het leven en lopen dus meer kans om te sterven.Ik zie hier maar één dom mens.
quote:Dommere mensen nemen meer risico's in het leven en lopen dus meer kans om te sterven.Domme mensen blijven juist zitten waar ze zitten, vanwege het gebrek aan fantasie en daadkracht dat ze hebben.
quote:Want dood is dood, verdriet is verdriet.Dit is helemaal waar. Hoe dan ook en onder welke omstandigheden het ook is gebeurd, het blijft iemands kind/broer/vriend. Of je nou Afghaan, Nederlander, Irakees, Amerikaan, Israëliër of Palestijn bent. Weg is weg, dood is dood en verdriet is verdriet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven