tips voor bijvoedne gevraagd!

06-01-2009 15:32 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
(ik bedoel natuurlijk bijvoeden)

hallo,

ik heb een vraagje: mijn dochter is net 4 maanden, en heeft wat ondergewicht. Ze groeit wel goed in de lengte, maar qua gewicht niet, ze zit nu ruim 1 kg onder de norm voor haar lengte.

Maar, ze lijkt er geen last van te hebben.

Ze drinkt 5x 180 cc (fv) in 10 minuten, helemaal op, en knaagt aardig wat op haar vuistjes en lijkt behoefte te hebben aan meer voeding. Ze slaapt s nachts nog wel goed door.

Nu zegt het cb dat we maar flessen van 200 cc met 6 scheppen moeten aanbieden, maar ik wil beginnen met rijstebloem.

Volgens het cb is ze daar "echt nog niet aan toe", maar ik vraag me af op basis waarvan ze dat bepalen, want dat is niet uitgelegd. Letterlijk: als ik naar haar kijk, dan zie ik dat ze er gewoon nog niet aan toe is. En dat terwijl ze op zoveel punten al zo sterk en snel is (hoofd goed omhoog houden omhoog komen, kijken, brabbelen etc.) dus we hebben niet het idee dat ze een achterstand heeft ofzo

Zo stom, want ik hoor het aan en denk dan oke, maar later denk ik weer: wacht even, ik zie haar de hele dag, en zij kijkt 10 minuten en weet dan of mijn dochter er wel of niet aan toe is.

Kortom: wat voor wijsheden/ervaringen hebben jullie hiermee?

Overigens vroeg ik me wel af of in rijstebloem meer voedingsstoffen zitten, zodat het misschien ook helpt om wat aan te komen, maar de 1e reden om te beginnen is de zin in meer voeding.

beetje warrig verhaal misschien, maar goed: wie heeft tips/info?
anoniem_65938 wijzigde dit bericht op 06-01-2009 15:37
Reden: wilde de titel aanpassen, maar lukt niet :-(
% gewijzigd
Op basis van het feit dat darmen pas met zes maanden klaar zijn voor bijvoeding.
Met 4 maanden is een baby gewoon niet toe aan bijvoeding. Pas met 6 maanden wordt bijvoeden geadviseerd. En in rijstebloem zitten bijna geen calorieen, en in fruit en groente ook niet, dus als je wilt dat ze aankomt moet je meer melk geven.
De WHO adviseert bijvoeden met 6 maanden, dat lijkt me een redelijk goede basis voor het CB om dat óók te adviseren.
Oh en onder de norm zitten boeit echt geen ruk, als ze maar gewoon volgens haar eigen lijntje blijft groeien.
Klopt Eow.

In dit geval dus een verstandig advies van het CB.
maar... wel meer flessen geven? want volgens het cb mag ze niet extra scheppen voeding, alleen extra water.

plus, hier wordt gezegd dat je bij flesvoeding in principe vanaf 4 maanden moet beginnen met bijvoeden.

op zich hoeft ze van mij niet aan te komen, ga er vanuit dat alles goed is zolang ze qua lengte maar blijft groeien, toch?
Ze mag niet over 1 liter per dag komen, kunnen nieren nog niet verwerken.
Dat zeggen alleen de bijvoedingsfabrikanten Ezeltje Die gaan voor hun eigen portomonnee, niet voor de gezondheid van jouw kind.

Als ze niet hongerig is zou ik het zo laten, ookal is bijvoeden nog zo leuk.
ik vind t zo moeilijk in te schatten, ze huilt niet om voeding, maar komt wel steeds eerder, en verwacht dat er meer is. na de fles krijgt ze nog wel haar speen, maar daar lijkt ze weinig aan te hebben, maar misschien maar wat meer water toevoegen inderdaad.
Ik zou het iig eerst zo proberen ja. Succes!
@eowynn, ja, zal idd meer voor de fabricanten zijn, dan voor mijn kleine meid.

maar ze heeft dus geen ondergewicht omdat ze nog niet aan de bijvoeding zit. fijn!
Ik zou die 200ml melk aanbieden met 6 schepjes per fles. Lijkt mij dat je kind best meer wil en op kan dus waarom dat niet aanbieden?

Die rijstebloem is alleen om een voller gevoel te geven, ik geloof niet dat er (veel) voedingstoffen in zitten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Een baby kan onder de 6 maanden de bijvoeding nog niet goed verwerken en je kunt zelfs daardoor je kind opzadelen met allergieen.

Als ze honger heeft moet ze meer melk. Rijstbloem geeft vaak verstopping en voegt helemaal nietskommanul toe in voedingswaarde.

En elke baby van 4 maanden knaagt aan de vuistjes.dat zegt niets.

En een hoofdje recht kunnen houden zegt ook niets over of de darmen al voldoende zijn ontwikkeld om bijvoeding te kunnen verwerken. Dat is pas bij 6 maanden.
Oh ja en ondergewicht, hoe bedoel je dat? Wijkt haar eigen groeicurve opeens vlakker af?

Of zit ze gewoon onder het gemiddelde? Dat laatste geeft niets hoor.

Mijn dochter zit niet eens in de curve (3 jaar, 88 cm en 11 kilo) en die doet het ook nog
ondergewicht is vastgesteld op basis van het volgende:

bij geboorte zat ze tussen gemiddeld en -1 met gewicht en tussen gemiddeld en +1 met haar lengte.

Nu groeit ze als kool in de lengte, zit al bijna op de +2lijn, maar het gewicht groeit bijna niet,daar zit ze nu bijna op de -2 lijn. De lijn voor haar gewicht is bijna horizontaal, terwijl lengte heel schuin is, dus de afstand tussen lengte en gewicht wordt steeds groter.
Dan zou ik liever een verwijzing voor de kinderarts vragen dan te gaan bijvoeden eerlijk gezegd
Klinkt een beetje als: ik groei als kool maar krijg misschien niet voldoende voeding om dat aan te kunnen. Maar goed, dit is maar een eerste gedachte van iemand die er weinig verstand van heeft. Jonge kinderen groeien met sprongen en soms kan het gewicht de lengtegroei even niet aan tenzij het structureel is.

Ik zou echt een kijken of ze geen 5 keer 200 ml wil drinken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wij hadden ook zon fase, na de fles heel boos dat de melk op is en leek honger te hebben. Eigenlijk was dit zuigbehoefte of gewoon lekker genieten van flesje melk, want als de fles op was en we leidden hem wat af dan hield hij al op met huilen.

Je kunt er ook iets meer water bij doen dan doet ze langer met de fles.

Je kunt ook proberen om de flessen wat groter te maken, of je begint eerst met 1 voeding naar 200cc met 1 schep extra.
quote:louise1 schreef op 06 januari 2009 @ 16:02:

Ik zou die 200ml melk aanbieden met 6 schepjes per fles. Lijkt mij dat je kind best meer wil en op kan dus waarom dat niet aanbieden?

Die rijstebloem is alleen om een voller gevoel te geven, ik geloof niet dat er (veel) voedingstoffen in zitten.Ben het hiermee eens. en rijstebloem is idd voor een voller gevoel. De meeste geven dat bij de laatste voeding zodat kindjes langer doorslapen, maar zitten niet meer voedingstoffen in.
ik heb ook gevraagd of we niet naar de kinderarts moeten, maar de cb-arts zegt dat het wel wat vreemd is, maar niet meteen dramatisch, en aangezien we eigenlijk een ontzettend actief en alert en vrolijk meisje hebben, hebben we daarmee ingestemd. Als ze zich niet goed voelt, zal ze zich wel niet zo rot voelen. Ik merk ook aan haar niet dat ze zich rot voelt, maar het blijft wel raar voelen en eruit zien, alsof ze veel jonger is, en ze is gewoon mager.

maar, we gaan gewoon maar oefenen met de 200ml per voeding.
Ik begrijp niet waarom je niet wat meer kan geven. 200ml en 6 schepjes in eerste instantie proberen. Ze heeft honger en is mager dus heeft ze meer eten nodig zou je denken.

En ik zou sowiso nar de kinderarts gaan!
Ik zou me er niet druk om maken hoor. Sommige kinderen groeien eerst een eind in de lengte en dan een stuk in de breedte of andersom. En dan is die groeicurve een beetje anders. Het zal wel. Ze is nog maar 4 maanden, dus veel kun je er nog niet over zeggen, pas als ze iets groter is kun je iets zinnigs zeggen lijkt me, en dikke kans dat ze dan weer gewoon op een gemiddeld curve zit.

De ene baby is de andere niet, de een is lang en dun, de ander klein en dik en een enkeling is normaal, maar ik zou zeker niet gaan bijvoeden om die reden, tenzij een arts zegt dat het moet.

Ik zou het beeld van 'de gemiddelde baby' even overboord gooien, want jouw baby is niet gemiddeld, maar gewoon jouw baby. En zolang ze vrolijk is, goed eet en het CB tevreden is over haar groei zou ik het lekker zo laten.

Als je begint met bijvoeding is dat nog zó weinig dat ze qua calorieen nog niets extra's binnenkrijgt. Pas met een maand of 6/7 wordt dat een beetje meer. Dus even geduld hebben nog.

4 maanden is nog héél erg jong, nog lang niet klaar voor ander voedsel.
Marjan, zou je echt om zoiets kleins al naar een kinderarts gaan? Beetje overdreven.
ppffff dat consternatieburo weer, laat je niet onzeker maken en geef haar gewoon wat ze zelf aangeeft.

dik worden ze niet met 4 maanden en overeten hebben ze nog ook nooit van gehoord.f

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven