Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Pff. Ik en veel van mijn kennisen vieren ook geen kerst, en wensen het winkelend publiek met volle overtuiging ook een fijne kerst als het ons toegewenst wordt. En dan ben ik in het verleden ook best hevig kerst-moe geweest, maar dat heeft heel weinig te maken met vriendelijke well-wishers en het woord "kerst".

Lijkt mij een artikeltje van "één persoon in heel Nederland zei een keertje iets, o, en mensen uit Amerika lopen hier ook over te brullen"
Ik weiger iemand een fijne decembermaand te wensen. Kerst is het, en blijft het. Het wordt echt steeds erger in Nederland. Ik schaam me kapot. Dussss, plannen met kerst?
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Ik kwam terecht op de facebook pagina van Geertje. De mensen daar gaan helemaal los op dit nieuwsbericht, hilarisch gewoon.
Na Bosma haakt nu ook Wilders gretig in op de discussie (twitter).
quote:Roos_85 schreef op 23 december 2016 @ 10:33:

Ik weiger iemand een fijne decembermaand te wensen. Kerst is het, en blijft het. Het wordt echt steeds erger in Nederland. Ik schaam me kapot. Dussss, plannen met kerst?Kijk, met deze houding komen we verder!
quote:Roos_85 schreef op 23 december 2016 @ 10:33:

Ik weiger iemand een fijne decembermaand te wensen. Kerst is het, en blijft het. Het wordt echt steeds erger in Nederland. Ik schaam me kapot. Dussss, plannen met kerst?

Waar schaam je je precies voor dan?

Het woord kerst bannen is in België aangezwengeld door Atheïsten, misschien is dat logisch? Mij maakt het woord niet uit, maar ik koop al zeker 20 jaar liefst kaartjes met 'prettige feestdagen' ipv kerstdagen (ook omdat mijn kaartjes vaak pas na de kerst aankomen )

De school, die hier in het topic genoemd wordt, die geen kerst maar 'oudejaar' vierde, deed dat vanwege de Jehova-kindertjes.

Dus.. schaam je je voor Atheïsten of voor Jehova's?

Of...??
Later is nu
quote:Debora schreef op 22 december 2016 @ 15:36:

[...]

Ik heb uitgebreide discussies gevoerd met PVV-stemmers, al hun argumenten ontkracht, hun incorrecte denkpatronen aangewezen,En toen werd je wakker.
Het irriteert me eigenlijk mateloos. Ik vind de kerst de leukste periode van het jaar, en dan is dit ook al fout? En volgens wie?

Atheïsten hebben zich er nog nooit in verdiept blijkbaar, want het kerstfeest heeft een puur heidense oorsprong.
Maar Jezus en het kindeke, waar mee steeds over gesproken wordt natuurlijk niet, Ostara

EN het is toch wel een beetje sneu om, wanneer Atheïsten het liever geen kerst noemen, ineens te beginnen met 'het heeft een Heidense oorsprong'. Vertel dat maar aan de kerk, al die mensen met kerststalletjes en die K muziek de hele dag.
Later is nu
quote:ostara. schreef op 23 december 2016 @ 11:12:

Het irriteert me eigenlijk mateloos. Ik vind de kerst de leukste periode van het jaar, en dan is dit ook al fout? En volgens wie?

Atheïsten hebben zich er nog nooit in verdiept blijkbaar, want het kerstfeest heeft een puur heidense oorsprong.Al een paar atheisten hebben het tegendeel bewezen in dit topic en in dezelfde discussie in het zwarte pieten topic waar het ook ter sprake kwam.
quote:ostara. schreef op 23 december 2016 @ 11:12:

Atheïsten hebben zich er nog nooit in verdiept blijkbaar, want het kerstfeest heeft een puur heidense oorsprong.

Volgens wie? M.n. de Telegraaf is een hetze begonnen door alle veranderingen te koppelen aan de islam.

Terwijl de reden dat bedrijven kerst vervangen door feest o.i.d. is puur commercieel. Zoals Nynke de Jong in haar column in het AD schreef: "Die laatste twee kniebuigingen zijn natuurlijk gewoon marketingtrucs, want je kunt een kerststol langer verkopen als je er een feeststol van maakt en je kunt een spotje langer uitzenden als je 't geschikt maakt voor de gehele decembermaand." (http://www.ad.nl/nieuws/christelijke-tr ... ~a579d05e/)
quote:Dreamer schreef op 23 december 2016 @ 11:27:

Maar Jezus en het kindeke, waar mee steeds over gesproken wordt natuurlijk niet, Ostara

EN het is toch wel een beetje sneu om, wanneer Atheïsten het liever geen kerst noemen, ineens te beginnen met 'het heeft een Heidense oorsprong'. Vertel dat maar aan de kerk, al die mensen met kerststalletjes en die K muziek de hele dag.

De kerk heeft er blijkbaar niets van begrepen, zoals met wel meer dingen....

de kerststalletjes zijn natuurlijk ook gewoon hartstikke fout, aangezien Jezus een Jood was. In de stal staan allemaal onreine dieren en hij ligt in een voederbakje. Staat ook allemaal niet in de bijbel. Er staat zelfs dat de wijzen hem bezochten in het HUIS
quote:jeansjacket schreef op 22 december 2016 @ 22:08:

[...]

Dit staat toch in het topic? Ik begrijp gewoon niet waarom we zo krampachtig moeten doen? Ik zie het niet in waarom we hiermee kwetsen?Dit is het 'probleem'; er staat nergens dat 'andersgelovigen' dat vinden of geuit hebben. Maar de schreeuwers en verongelijkten springen er alweer bovenop. Schijn-patriottisme.
quote:ostara. schreef op 23 december 2016 @ 11:41:

[...]

De kerk heeft er blijkbaar niets van begrepen, zoals met wel meer dingen....

de kerststalletjes zijn natuurlijk ook gewoon hartstikke fout, aangezien Jezus een Jood was. In de stal staan allemaal onreine dieren en hij ligt in een voederbakje. Staat ook allemaal niet in de bijbel. Er staat zelfs dat de wijzen hem bezochten in het HUIS

Nou, dan is het maar goed dat we het hele Kerstgebeuren gaan schrappen, want het feit dat het zo gevierd wordt, komt wel vanuit het christelijk geloof en die snappen er dus ook al niets van.

En ja.. de 'heidenen' vierden de zonnewende, dat weet ik ja..
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 23 december 2016 @ 11:56:

[...]

Nou, dan is het maar goed dat we het hele Kerstgebeuren gaan schrappen, want het feit dat het zo gevierd wordt, komt wel vanuit het christelijk geloof en die snappen er dus ook al niets van.

En ja.. de 'heidenen' vierden de zonnewende, dat weet ik ja..

Hoezo schrappen, het woord kerst heeft toch ook geen christelijke oorsprong?

De meeste vieren het gewoon met lekker eten en familie en een kerstboom in huis.
quote:ostara. schreef op 23 december 2016 @ 12:08:

[...]

De meeste vieren het gewoon met lekker eten en familie en een kerstboom in huis.

Het woord kerst lijkt me juist van Christus afgeleid.

We kennen ook de term kerstenen.
quote:ostara. schreef op 23 december 2016 @ 12:08:

[...]

De meeste vieren het gewoon met lekker eten en familie en een kerstboom in huis.Zoals het hier nu gevierd wordt heeft het wél een christelijke oorsprong. EN zoals jij nu aan het roepen bent "kerst moet blijven, want het is toch niet christelijk" geloof me, daar gaan anderen nog harder van steigeren.
Later is nu
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 11:03:

[...]

Kijk, met deze houding komen we verder! Vreemde reactie.
Kerst heeft wel degelijk een christelijke oorsprong. De kerstboom symboliseert namelijk de engel, die de 3 wijzen naar Jozef en Maria brachten...zo heb ik het altijd begrepen
Kerst heeft natuurlijk wel een Christelijke oorsprong maar het feest vieren rondom de zonnewende en de daarbij behorende heidense dingen als de kerstboom en lichtjes dan weet niet.

Alleen is in onze westerse cultuur alles door elkaar gaan lopen en 1 feestdag geworden.
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 11:42:

[...]

Dit is het 'probleem'; er staat nergens dat 'andersgelovigen' dat vinden of geuit hebben. Maar de schreeuwers en verongelijkten springen er alweer bovenop. Schijn-patriottisme.Exact dit! Dit topic mag van mijn genomineerd worden tot een van de meest zinloze topics van dit jaar!
quote:minnimouse schreef op 23 december 2016 @ 12:32:

[...]

Vreemde reactie.Ik denk dat het cynisch is bedoeld en ja, ik ben het er wel mee eens. Het is een vreemde reactie. Waar schaamt ze zich voor en vooral waarom. Blaas niet zo hoog van de toren....
quote:AnAppleADay schreef op 23 december 2016 @ 12:44:

Kerst heeft natuurlijk wel een Christelijke oorsprong maar het feest vieren rondom de zonnewende en de daarbij behorende heidense dingen als de kerstboom en lichtjes dan weet niet.

Alleen is in onze westerse cultuur alles door elkaar gaan lopen en 1 feestdag geworden.Wel zo gezellig
Later is nu
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 11:42:

[...]

Dit is het 'probleem'; er staat nergens dat 'andersgelovigen' dat vinden of geuit hebben. Maar de schreeuwers en verongelijkten springen er alweer bovenop. Schijn-patriottisme.

Uit Trouw

School organiseert een Kerstdiner en de moskee geeft haar mening.

Merkwaardig, een geloofsinstelling die zich met het onderwijs bemoeit...........

Overigens gaan de meeste islamitische kinderen gewoon.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Dreamer schreef op 23 december 2016 @ 13:20:

[...]

Wel zo gezellig Zeker, en het samenbrengen van verschillende tradities en geloven past ook helemaal bij de kerstgedachte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven