Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
quote:hollebollegijs schreef op 23 december 2016 @ 13:36:

[...]

Uit Trouw

School organiseert een Kerstdiner en de moskee geeft haar mening.

Merkwaardig, een geloofsinstelling die zich met het onderwijs bemoeit...........

Overigens gaan de meeste islamitische kinderen gewoon.

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... muypan.jpg[/IMG]

Tis hoe je het leest he? 'bij de moskee zeiden mensen dat ik niet hoefde te gaan'. Wie zegt dat dat de moslims waren die dat zeiden. Misschien waren het mensen die voor de moskee stonden? Dát is nou mijn punt..

Overigens een schat van een meisje
anoniem_37973 wijzigde dit bericht op 23-12-2016 13:45
Reden: typo
% gewijzigd
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 13:45:

[...]

Tis hoe je het leest he? 'bij de moskee zeiden mensen dat ik niet hoefde te gaan'. Wie zegt dat dat de moslims waren die dat zeiden. Misschien waren het mensen die voor de moskee stonden? Dát is nou mijn punt..

Bij de moskee zeiden ze ook niet dat ze niet mócht gaan en dat het kwetsend en beledigend naar hun toe was.

Gewoon "het hoeft niet"
Later is nu
Van mij mogen ze alle geloven zo de prullenbak ingooien ik geloof zelf niks maar respecteert wel een ander die wel geloofd. Heb gisteren documentaire zitten kijken van de Scientology kerk gewoon een verzonnen geloof van een of andere sf schrijver. Ben benieuwd hoe aanbeden dit geloof over 1000 jaar is. Maar dat is weer een andere discussie
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 13:45:

[...]

Glashelder maar het was een reactie op de opmerking dat andersgelovigen er "niets van vinden"

Die groep is er dus wel.

Sowieso vreemd dat je iemand gaat vertellen niet naar een schoolactiviteit te gaan omdat de oorsprong christelijk is.

Wel mooi dat de ouders / kinderen zich er niets van aantrekken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik word op social media doodgegooid met berichten over kerstdiners met opgedirkte kinderen, enorme schalen met eten voor het kerstdiner en 9 van de 10 berichten zijn afkomstig van Marokkaanse en Turkse moeders omdat die het leuk vinden om uit te pakken met feestdagen.

Momenteel erg in zijn de sneeuwmannen op stokjes van marshmellows (wel halal ) en cupcakes met krakelingen erop zodat ze op rendieren lijken, cupcakes met groene toefjes als kerstboom en andere kitsch.

Ik ken echt niemand die hier raar over doet.
Het kerstfeest is op veel scholen geen verplichte schooltijd. Op de school van mijn jongste hebben ze tijdens schooltijd een kerstontbijt, maar of je 's avonds naar de kerstmarkt gaat waar ook ouders etc. welkom zijn, moet je zelf weten. Dus toen hij me gisteravond vroeg of we naar Kerst op school moesten, was het enige juiste antwoord: nope, dat hoeft niet!

Gelukkig kwam ik er niet mee in de krant en wordt me ook niet verweten dat ik me met het onderwijs bemoei.
Bij mijn dochter zit een moslimmeisje in de klas. Deed gewoon mee met het kerstdiner.
ach wat een gedoe om niks, feestdagen heten zoals ze heten en een ieder is vrij om ze wel te vieren of niet. Wij vieren kerst en andere katholieke feestdagen en een ander viert islamitische of joodse feestdagen. Of misschien wel een mengeling van feestdagen.

En heb me werkelijk nog nooit bedacht dat mensen ´prettige (feest)dagen' wensen om het woord kerst te vermijden i.v.m. het onverhoopt kwetsen van mensen die geen kerst vieren. In mijn (wellicht wat naïeve) hoofd is dit gewoon omdat we zowel kerst als oud & nieuw vlak bij elkaar vieren en ik een heel deel van die mensen in de tussentijd niet zie, dus ik wens ze daarmee zowel fijne kerstdagen als een goed oud & nieuw.
Het klopt dat het woord kerst meer en meer vermeden gaat worden. Belachelijk eigenlijk. En de supermarkten zijn het ergst van allemaal. De Plusmarkt voorop. Elk jaar krijg je zegels voor het kerstpakket. Maar zo mag het kennelijk niet meer heten. Voortaan heet het boodschappenpakket. Maar ik vind kerstpakket veel leuker klinken. Zo klinkt het meer als een cadeau. Yep, ik spaar dus zegeltjes voor zo'n pakket. Ik vind het leuk om uit te pakken om te zien wat er allemaal in zit.

Ik kan me niet voorstellen dat andersgelovigen daar over vallen. Tenslotte leven ook zij nu in saaie lange donkere dagen die alleen maar hun charme hebben vanwege de gezellige kerstverlichting overal.

Sterker nog, ik heb een vriendin in het onderwijs waar heel veel allochtone kinderen zitten. En guess what.... Die hebben thuis bijna allemaal een kerstboom!!!!!

Een kerstboom is eigenlijk ook helemaal niet zo'n gelovig verschijnsel, het is eigenlijk een heidens gebruik. En ik zelf ben ook niet gelovig. Ik ben alleen gek op kerst en kerstbomen.....
quote:hollebollegijs schreef op 23 december 2016 @ 13:56:

[...]

Glashelder maar het was een reactie op de opmerking dat andersgelovigen er "niets van vinden"

Die groep is er dus wel.

Sowieso vreemd dat je iemand gaat vertellen niet naar een schoolactiviteit te gaan omdat de oorsprong christelijk is.

Wel mooi dat de ouders / kinderen zich er niets van aantrekken.Wederom doe je aannames.
quote:evelynsalt schreef op 23 december 2016 @ 15:17:

Bij mijn dochter zit een moslimmeisje in de klas. Deed gewoon mee met het kerstdiner.Op de school waar ik werk is ongeveer 1/3 moslim en die doen allemaal mee met het kerstdiner. De meeste kinderen krijgen ook een cadeau thuis met kerst (en met Sint trouwens) en een kerstboom hebben ze vrijwel allemaal. De moeders helpen ook mee met kerststukjes maken en met het kerstdiner (lekker eten!).
rutte zegt nu op TV: In Nederland vieren we kerst. Fijne kerstdagen!
Eigenlijk wordt het woord kerst dus vermeden op initiatief van een heel kleine groep die aanneemt dat er veel mensen er aanstoot of wat dan ook aan nemen. Maar in hoeverre is dat eigenlijk wel zo? Is er wel een onderzoek, poll of enquete gedaan?
quote:Saz schreef op 23 december 2016 @ 16:59:

[...]

Wederom doe je aannames.Vertel
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:iones schreef op 23 december 2016 @ 15:56:

Het klopt dat het woord kerst meer en meer vermeden gaat worden. Belachelijk eigenlijk. En de supermarkten zijn het ergst van allemaal. De Plusmarkt voorop. Elk jaar krijg je zegels voor het kerstpakket. Maar zo mag het kennelijk niet meer heten. Voortaan heet het boodschappenpakket. Maar ik vind kerstpakket veel leuker klinken. Zo klinkt het meer als een cadeau. Yep, ik spaar dus zegeltjes voor zo'n pakket. Ik vind het leuk om uit te pakken om te zien wat er allemaal in zit.

Ik kan me niet voorstellen dat andersgelovigen daar over vallen. Tenslotte leven ook zij nu in saaie lange donkere dagen die alleen maar hun charme hebben vanwege de gezellige kerstverlichting overal.

Sterker nog, ik heb een vriendin in het onderwijs waar heel veel allochtone kinderen zitten. En guess what.... Die hebben thuis bijna allemaal een kerstboom!!!!!

Een kerstboom is eigenlijk ook helemaal niet zo'n gelovig verschijnsel, het is eigenlijk een heidens gebruik. En ik zelf ben ook niet gelovig. Ik ben alleen gek op kerst en kerstbomen.....Voor het boodschappenpakket kun je tot 14 februari zegels sparen. Beetje raar om 't dan kerstpakket te noemen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik vind het kolder om het woord "Kerst" en de daarvan afgeleide woorden als vermijden (als Kerst een religieuze betekenis heeft schrijf ik het met een hoofdletter: Kerstmis, Kerstdag, Kerstkind, anders met een kleine letter: kerstboom, kerstmuts, kerstcadeau. Voor mij is er een klein betekenisverschil tussen Kerstman en kerstman). Het vermijden van "kerstmis" is een vorm van islamisering in mijn ogen, en speelt Geert Wilders in de kaart. Als wij verder doorgaan, spelen we radicale moslims (die - ondanks dat ze hier zijn - zich toch storen aan onze cultuur) in de kaart, en zijn zij uiteindelijk de baas over ons.

Ik ben niet eens moslim, maar ik zou "suikerfeest" en "offerfeest", namen van islamitische feesten en "ramadan" (islamitisch vasten) ook niet mijden.

Mijn avatar (deze gebruik ik alleen rond de Kerst) verwijst op dit moment naar Winter Veil, een World-of-Warcraft-variant van Kerstmis. De naam "Christmas" wordt gemeden omdat er roleplaying-servers zijn, en "Christmas" verwijst naar onze realiteit, en niet naar de Warcraft Universe. Als je naar mijn huidige avatar kijkt, lijkt het ontegenzeglijk op Kerstmis.
World of Warcraft: Legion
quote:iones schreef op 23 december 2016 @ 18:48:

Eigenlijk wordt het woord kerst dus vermeden op initiatief van een heel kleine groep die aanneemt dat er veel mensen er aanstoot of wat dan ook aan nemen. Maar in hoeverre is dat eigenlijk wel zo? Is er wel een onderzoek, poll of enquete gedaan?Dat vraag ik mij ook af. Een reden te meer om niet aan die onzin mee te doen dat woorden met "kerst" erin niet zouden deugen.
World of Warcraft: Legion
quote:hollebollegijs schreef op 23 december 2016 @ 13:56:

[...]

Die groep is er dus wel.

Wel mooi dat de ouders / kinderen zich er niets van aantrekken.Dat iemand vertelt niet naar een schoolactiviteit te gaan omdat de oorsprong christelijk is. Dat staat nergens. Dus aangenomen. En nu stop ik met reageren op nonsens.
quote:hans66 schreef op 23 december 2016 @ 23:18:

Ik vind het kolder om het woord "Kerst" en de daarvan afgeleide woorden als vermijden (als Kerst een religieuze betekenis heeft schrijf ik het met een hoofdletter: Kerstmis, Kerstdag, Kerstkind, anders met een kleine letter: kerstboom, kerstmuts, kerstcadeau. Voor mij is er een klein betekenisverschil tussen Kerstman en kerstman). Het vermijden van "kerstmis" is een vorm van islamisering in mijn ogen, en speelt Geert Wilders in de kaart. Als wij verder doorgaan, spelen we radicale moslims (die - ondanks dat ze hier zijn - zich toch storen aan onze cultuur) in de kaart, en zijn zij uiteindelijk de baas over ons.

Ik ben niet eens moslim, maar ik zou "suikerfeest" en "offerfeest", namen van islamitische feesten en "ramadan" (islamitisch vasten) ook niet mijden.

Mijn avatar (deze gebruik ik alleen rond de Kerst) verwijst op dit moment naar Winter Veil, een World-of-Warcraft-variant van Kerstmis. De naam "Christmas" wordt gemeden omdat er roleplaying-servers zijn, en "Christmas" verwijst naar onze realiteit, en niet naar de Warcraft Universe. Als je naar mijn huidige avatar kijkt, lijkt het ontegenzeglijk op Kerstmis.PVV wenst iedereen op twitter fijne FEESTdagen
Later is nu
En Hans, lees ff verder, het heeft dus niets met islamisering ga maken maar met atheïsme en jehova's
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 24 december 2016 @ 18:01:

En Hans, lees ff verder, het heeft dus niets met islamisering ga maken maar met atheïsme en jehova's
quote:hans66 schreef op 23 december 2016 @ 23:18:

Mijn avatar (deze gebruik ik alleen rond de Kerst) verwijst op dit moment naar Winter Veil, een World-of-Warcraft-variant van Kerstmis. De naam "Christmas" wordt gemeden omdat er roleplaying-servers zijn, en "Christmas" verwijst naar onze realiteit, en niet naar de Warcraft Universe. Als je naar mijn huidige avatar kijkt, lijkt het ontegenzeglijk op Kerstmis.

Buiten dat ik de hele discussie belachelijk vind is dit het meest slechte argument wat ik de hele tijd overal tegen kom.

De feesten heten: eid-el-fitr en eid el adha. Feest van het vasten verbreken en het grote feest. DAT zijn de islamitische namen. Suikerfeest en offerfeest zijn de in Nederland bedachte namen die hier nu ingeburgerd zijn. Eigenlijk precies zoiets als winterfeest voor kerstfeest gebruiken. Dat is allemaal prima. Ken ook geen boze moslims hierover die eisen dat mensen hen een gezegend eid el fitr wensen ipv een fijn suikerfeest. Maar het is dus een raar en slecht argument in deze discussie.
quote:lillah schreef op 28 december 2016 @ 21:58:

[...]

Buiten dat ik de hele discussie belachelijk vind is dit het meest slechte argument wat ik de hele tijd overal tegen kom.

De feesten heten: eid-el-fitr en eid el adha. Feest van het vasten verbreken en het grote feest. DAT zijn de islamitische namen. Suikerfeest en offerfeest zijn de in Nederland bedachte namen die hier nu ingeburgerd zijn. Eigenlijk precies zoiets als winterfeest voor kerstfeest gebruiken. Dat is allemaal prima. Ken ook geen boze moslims hierover die eisen dat mensen hen een gezegend eid el fitr wensen ipv een fijn suikerfeest. Maar het is dus een raar en slecht argument in deze discussie.Goed voorbeeld en inderdaad zelf nooit bij nagedacht.
Dus onze kerst moet nu ook al weg, na de sinterklaas? Prima, maar dan gaat wel eerst de ramadan eruit.
quote:KennyBee schreef op 28 december 2016 @ 23:31:

Dus onze kerst moet nu ook al weg, na de sinterklaas? Prima, maar dan gaat wel eerst de ramadan eruit.Ik zou even het topic doorlezen als ik jou was- zal veel van je zorgen wegnemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven