Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
quote:Debora schreef op 22 december 2016 @ 15:36:

[...]

[...]

Dit is echt zulk typisch gedrag hè. Pagina na pagina wordt er bewijs aan geleverd dat het niet klopt en dit soort lui komen even hun onvrede braken en verdwijnen weer.

Echt... Ik heb uitgebreide discussies gevoerd met PVV-stemmers, al hun argumenten ontkracht, hun incorrecte denkpatronen aangewezen, en uiteindelijk moeten ze me wel gelijk geven dat hun redenatietrant niet klopt. Maar als je aan het einde van het gesprek vraagt wat ze er nu van vinden, dan is er niks veranderd. Nog steeds een hekel aan en angst voor alles wat geen witte huidskleur heeft. Ondanks dat ze letterlijk toe hebben gegeven dat ik gelijk heb.

Het is puur, onvervalst racisme. En ze willen van geen wijken weten.Helemaal eens. Dit gedoe om het woord kerst slaat helemaal nergens op. Het is bedacht door enge racisten die het gebruiken om nog meer haat te zaaien. Met de nazi krant de Telegraaf voorop.
quote:biebje schreef op 22 december 2016 @ 17:47:

[...]

Helemaal eens. Dit gedoe om het woord kerst slaat helemaal nergens op. Het is bedacht door enge racisten die het gebruiken om nog meer haat te zaaien. Met de nazi krant de Telegraaf voorop.Je vergeet extreem rechts,xenofoob en fascisten nog in je policor riedeltje.!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-12-2016 18:30
Reden: provocerend/op de man
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-12-2016 19:13
Reden: provocerend/op de man
% gewijzigd
ik hoorde op radio 1 een item hierover, het hele gebeuren wordt een beetje gebracht onder het mom van: moslims hebben problemen met kerst. Maar er is echter geen enkele moslim of moslimorganisatie die hier iets over gezegd heeft. Als voorbeeld wordt een school aangehaald die het kerstfeest heeft veranderd in een midwinterfeest. De reden dat die school dit heeft gedaan heeft helemaal niks te maken met kinderen van moslims maar met de jehovakinderen. Die mogen namelijk anders niet naar het feest komen. En dit is bij meer scholen de reden. dit is niks nieuws trouwens, gebeurt al zeker 20 jaar op enkele openbare scholen in nederland.
quote:YellowDiamond schreef op 22 december 2016 @ 18:03:

[...]

Je vergeet extreem rechts,xenofoob en fascisten nog in je policor riedeltje.!

policolor riedeltje ook zo origineel.

Wat is er policolor aan het riedeltje?
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 18:42:

ik hoorde op radio 1 een item hierover, het hele gebeuren wordt een beetje gebracht onder het mom van: moslims hebben problemen met kerst. Maar er is echter geen enkele moslim of moslimorganisatie die hier iets over gezegd heeft. Als voorbeeld wordt een school aangehaald die het kerstfeest heeft veranderd in een midwinterfeest. De reden dat die school dit heeft gedaan heeft helemaal niks te maken met kinderen van moslims maar met de jehovakinderen. Die mogen namelijk anders niet naar het feest komen. En dit is bij meer scholen de reden. dit is niks nieuws trouwens, gebeurt al zeker 20 jaar op enkele openbare scholen in nederland.Er zijn ook scholen die dit doen i.v.m. met moslimkinderen maar dat is niet omdat moslimouders daar zelf over klagen nee zo'n geitenwollensokken schoolbestuur bedenkt wel even wat wel eens kwetsend voor moslims kan zijn.
quote:AnAppleADay schreef op 22 december 2016 @ 15:41:

[...]

De geboorte van Jezus is de geboorte van nieuw licht.

Vandaar dat het is geplaatst wanneer de dagen weer langer worden, het nieuwe licht werd immers toch al gevierd door de heidenen.

Maakt het bekeren enz. ook makkelijker. Ja, dat is bekend, dat heidense feesten leidend waren voor christeiljke feesten. Maar er werd net ook genoemd dat Jezus niet in december geboren kan zijn. Josef en Maria waren op weg voor een volkstelling en in deze tijd van het jaar schijn je niet makkelijk te reizen in die omgeving. Vandaar.
Later is nu
Dus 'ons' kerstfeest wordt verziekt door de Jehova's?

Het schijnt, zag ik net bij 1 vandaag, dat het in België is aangezwengeld door de ateisten.
Later is nu
quote:minnimouse schreef op 22 december 2016 @ 16:33:

Ik word zooooo moe van dit soort discussies.Je hoeft niet niet mee te lezen/schrijven hoor.
quote:Debora schreef op 22 december 2016 @ 15:43:

[...]

Ja precies, racisme is wereldwijd in opmars. Jammer dat jij zo slecht geïntegreerd bent dat je niet normaal ABN kunt schrijven...
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 18:42:

ik hoorde op radio 1 een item hierover, het hele gebeuren wordt een beetje gebracht onder het mom van: moslims hebben problemen met kerst. Maar er is echter geen enkele moslim of moslimorganisatie die hier iets over gezegd heeft. Als voorbeeld wordt een school aangehaald die het kerstfeest heeft veranderd in een midwinterfeest. De reden dat die school dit heeft gedaan heeft helemaal niks te maken met kinderen van moslims maar met de jehovakinderen. Die mogen namelijk anders niet naar het feest komen. En dit is bij meer scholen de reden. dit is niks nieuws trouwens, gebeurt al zeker 20 jaar op enkele openbare scholen in nederland.

Ik heb nog nooit moslims horen klagen over Kerst.

Maar ik ken er wel die het niet mee willen vieren omdat het een christelijk feest is.

Dat zou op scholen misschien ook kunnen spelen.

Zelf vierde ik 25 jaar geleden al een ''midwinterfeest'' met moslimvrienden.
Woon tegenover een katholieke school en die hadden vanavond kerst diner en denk dat iedere ouder wat te eten mee moest brengen en zag ik ook gewoon Marokkaanse en turkse moeders met hun kindjes lopen met bordjes met eten in aluminium folie dus die vieren t ook gewoon mee gezellig hoor! Zolang je elkaars feesten respecteert is er niks aan de hand. We leven nu eenmaal in een land waar kerst als officiële feestdagen worden gezien. Dat moet je niet willen veranderen
Ik heb er nog niets van gemerkt. Maar ik denk dat je eerder moet denken aan de verklaring die de NPO gaf over "we vieren december". Dat was niet om het woord kerst te vermijden, maar omdat het qua marketing een stuk krachtiger is omdat we in december een aaneenschakeling van evenementen hebben: Sinterklaas, Serious Request, Top2000, Kerstmis, Oud&Nieuw. Voor supermarkten geldt dat ook. Grote kans dat ze ook nog eens meer verkopen als ze het breder trekken door zich niet op kerst te focussen.
quote:Lovely7 schreef op 22 december 2016 @ 20:28:

Woon tegenover een katholieke school en die hadden vanavond kerst diner en denk dat iedere ouder wat te eten mee moest brengen en zag ik ook gewoon Marokkaanse en turkse moeders met hun kindjes lopen met bordjes met eten in aluminium folie dus die vieren t ook gewoon mee gezellig hoor! Zolang je elkaars feesten respecteert is er niks aan de hand. We leven nu eenmaal in een land waar kerst als officiële feestdagen worden gezien. Dat moet je niet willen veranderen

Van wie moet dat niet?

Miljoenen mensen werken gewoon tijdens de kerst, die nemen die dagen al elders in het jaar op.
Ik ben niet religieus, maar bij God dat ik niet zou weten wat afstoten is aan kerst.

Je viert het of je viert het niet.
Pffft, ik word hier zo moe van. Zwarte Piet in de ban, het woord "Kerst" is opeens discriminerend..... wat is het volgende?

Laat iedereen in elkaars waarde en respecteer die gewoon dan is al die betutteling niet nodig.
Enjoy the little things in life
quote:ikke46 schreef op 22 december 2016 @ 20:50:

Pffft, ik word hier zo moe van. Zwarte Piet in de ban, het woord "Kerst" is opeens discriminerend..... wat is het volgende?

Laat iedereen in elkaars waarde en respecteer die gewoon dan is al die betutteling niet nodig.waar lees je dit?
Ik snap niet waarom andersgelovigen gekwetst worden als we fijne kerstdagen zeggen? Omdat je zelf geen kerst viert?
you go girl
quote:jeansjacket schreef op 22 december 2016 @ 21:06:

Ik snap niet waarom andersgelovigen gekwetst worden als we fijne kerstdagen zeggen? Omdat je zelf geen kerst viert?

Wie is er gekwetst dan?

Ik zie alleen maar 'boze witte mensen' schreeuwen en gekwetst doen.
quote:kadanz schreef op 22 december 2016 @ 21:08:

[...]

Wie is er gekwetst dan?

Ik zie alleen maar 'boze witte mensen' schreeuwen en gekwetst doen.Er bestaan geen witte mensen net zo goed als er geen zwarte mensen bestaan.
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 21:01:

[...]

waar lees je dit?Meds, je hebt helemaal gelijk. Ik verwarde de poll met de vraag van het topic en die is Weg met het woord Kerst? Het woord Kerst hoeft van mij helemaal niet weg dus net zomin als Zwarte Piet. Zoals ik al eerder vermeldde, laat iedereen gewoon in elkaars waarde en respecteer die.
Enjoy the little things in life
quote:jeansjacket schreef op 22 december 2016 @ 21:06:

Ik snap niet waarom andersgelovigen gekwetst worden als we fijne kerstdagen zeggen? Omdat je zelf geen kerst viert?Dit staat toch in het topic? Ik begrijp gewoon niet waarom we zo krampachtig moeten doen? Ik zie het niet in waarom we hiermee kwetsen?
you go girl
Eh nee, dat staat in één vaag artikeltje van de Telegraaf. Algemeen bekend dat die wel vaker hun nieuws compleet zelf verzinnen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik ben een andersgelovige en ik vind het totaal niet kwetsend. Ik heb dit ook nooit gehoord van anderen, dus ik denk ook dat het verzonnen is. Er zijn wel strenge moslims die niet willen deelnemen aan activiteiten die met kerst te maken hebben. Maar die zullen dat ook niet doen als het een andere naam heeft gekregen. Want er zijn maar twee feestdagen binnen de islam en dat zijn het offerfeest en Suikerfeest,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven