Weg met het woord kerst?!

22-12-2016 08:50 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe discussie is opgedoken, voor mijn gevoel vanuit het niets.

Het woord wordt op scholen en in supermarkten steeds meer vermeden. Dit om andersgelovigen niet te kwetsen. Deze andersgelovigen hebben geen boodschap aan het woord kerst en de gedachte er achter. Daarom besluiten verscheidene organisaties wensdiner, eindejaarsdiner en dergelijke woorden in het leven te roepen.

Link naar het nieuwsbericht http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet

Tevens kwam het vanochtend ter sprake bij WNL.

Het woord 'kerst' is discriminerend..

Totaal aantal stemmen: 285

Ja (1%)
Nee (95%)
Maakt mij niet uit (4%)
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Wat te fuck is nou weer een wensdiner
Ben deze discussie nog niet tegengekomen en vind het ook onzin. Kerst wordt in een groot gedeelte van de wereld gevierd. Beetje onzinnig om voor alle (van oorsprong) religieuze feestdagen een andere naam te gaan verzinnen omdat er wel iemand aanstoot aan kan nemen.
Wat een onzin zeg. Waarom moet het woord kerst nou weer weg? Het is al van oudsher het kerstfeest geweest, de herdenking van de geboorte van Jezus. Het lijkt wel of tegenwoordig alles wat geweest is niet meer goed is ofzo.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Een onzinnige discussie wat mij betreft. Langzamerhand wordt heel Nederland afgebroken voor mijn gevoel. Wat is er nou discriminerend aan? Ik neem toch ook geen aanstoot aan het Suikerfeest of Ramadan? En dan is het woord 'Eindejaarss...' ook niet correct, want niet elke cultuur houdt deze westerse jaartelling aan. Waar stopt deze waanzin?
En nog meer betutteling in Nederland. Het wordt steeds erger met wat wel of niet mag. En dan gaat het niet eens om echt belangrijke zaken. Jammer.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 22 december 2016 @ 08:52:

Wat te fuck is nou weer een wensdiner

Ik krijg maar één iets gegoogeld, en dat is gekoppeld aan de "Make-a-Wish foundation". Prima instelling, overigens.

Ik mag er van uit gaan dat vanuit het Ivoren Kruis Symbool al wordt geageerd tegen bedenksels als het Suikerfeest ??

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:groenebroek schreef op 22 december 2016 @ 08:53:

Ben deze discussie nog niet tegengekomen en vind het ook onzin. Kerst wordt in een groot gedeelte van de wereld gevierd. Beetje onzinnig om voor alle (van oorsprong) religieuze feestdagen een andere naam te gaan verzinnen omdat er wel iemand aanstoot aan kan nemen.http://m.telegraaf.nl/art ... k-kerst-krijgt-zwartepiet
De amerikanen doen het al jaren , happy holidays. Merry christmas happy chanukah etc is afgeschaft.

Lekker algemeen en politiek correct dat holidays maar er zijn best wel mensen die met een button lopen met "I say merry christmas!"

Hoop niet dat het hier zo overdreven gaat worden maar het gaat wel die kant uit met feeststol ipv kerststol en de liedjes die geweerd worden , jingle bells kan nog net.
Ik ben het gelukkig nog niet tegen gekomen. Snap eigenlijk niet waarom je dit topic opent. Hoe meer voeding je aan dit soort flauwekul geeft, hoe erger het wordt.
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
O, telegraaf. Tja.......

Vast nepnieuws wat veel mensen wel voor waar aannemen. Ikzelf merk er helemaal niets van en vind het een onzin discussie die vooral anders gelovigen in een verkeerd kwaad daglicht zet.
O, telegraaf. Tja.......

Vast nepnieuws wat veel mensen wel voor waar aannemen. Ikzelf merk er helemaal niets van en vind het een onzin discussie die vooral anders gelovigen in een verkeerd kwaad daglicht zet.
Iedereen die aanstoot neemt aan het woord Kerst, mag wat mij betreft lekker van een brug springen.

Prima dat je een ander geloof aanhangt, maar een beetje respect voor mensen die anders geloven is best op zn plaats.
Happy holidays is hier al jaren in zwang om onze joodse vrienden niet voor het hoofd te stoten. Ach.
quote:julius schreef op 22 december 2016 @ 09:00:

Iedereen die aanstoot neemt aan het woord Kerst, mag wat mij betreft lekker van een brug springen.

Prima dat je een ander geloof aanhangt, maar een beetje respect voor mensen die anders geloven is best op zn plaats.Maar heel eerlijk, wie gelooft er nog in de geboorte van Jezus? Dat zijn er niet veel meer. Van mij mag het nog jaren en jaren kerst heten hoor, daar niet van. Maar slechts weinig mensen gedenken werkelijk de geboorte van Jezus met kerst.
Ik dacht dat we voor culturele diversiteit moesten gaan ? Laat mensen lekker Divali, Chanoeka of Maria-ten-Hemelopneming vieren. Ik doe geen van drieën, maar gun een ander zijn plezier.

Vuurwerk verbieden, dat zou wel fijn zijn, maar dat is alleen een lastig bijverschijnsel, en niet een verbod op Sylvesterfeesten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nooit iemand 'fijne dagen' horen roepen?
Dit soort waanzin stopt pas als allerhande deugmensen eens ophouden met verzinnen waar andersgelovigen oftewel moslims aanstoot aan nemen.

Meestal komt dit niet eens van moslims zelf.
quote:poolparty schreef op 22 december 2016 @ 09:06:

Nooit iemand 'fijne dagen' horen roepen?

Ik zeg altijd ´prettige feestdagen´,

Ik vier zelf ook niet de geboorte van Christus, dus waarom zou ik het kerst noemen?
Dit staat niet alleen in de Telegraaf en is iets wat al langer speelt. Alleen komen er nu meer mensen tegenin omdat zo langzamerhand ons steeds meer dingen uit onze cultuur wordt afgenomen. Scholen hebben inderdaad eindejaarsdiner wat 2 jaar geleden nog gewoon kerstdiner werd genoemd. Zelfde voor spotje NPO: lijkt mij toch echt over kerst gaan maar we noemen het nu december vieren we samen. We hebben wel respect voor mensen die suikerfeest vieren maar leveren onze tradities in voor mensen die geen kerst vieren. Ik word beetje verdrietig van de huidige samenleving en vraag me af waar dit naar toe gaat.
Heel erg triest!
quote:sssssst schreef op 22 december 2016 @ 09:05:

[...]

Maar heel eerlijk, wie gelooft er nog in de geboorte van Jezus? Dat zijn er niet veel meer. Van mij mag het nog jaren en jaren kerst heten hoor, daar niet van. Maar slechts weinig mensen gedenken werkelijk de geboorte van Jezus met kerst.Precies! Het is wat je er zelf van maakt. Ik vier de terugkeer van het licht.
quote:ririanneke schreef op 22 december 2016 @ 09:08:

Dit staat niet alleen in de Telegraaf en is iets wat al langer speelt. Alleen komen er nu meer mensen tegenin omdat zo langzamerhand ons steeds meer dingen uit onze cultuur wordt afgenomen. Scholen hebben inderdaad eindejaarsdiner wat 2 jaar geleden nog gewoon kerstdiner werd genoemd. Zelfde voor spotje NPO: lijkt mij toch echt over kerst gaan maar we noemen het nu december vieren we samen. We hebben wel respect voor mensen die suikerfeest vieren maar leveren onze tradities in voor mensen die geen kerst vieren. Ik word beetje verdrietig van de huidige samenleving en vraag me af waar dit naar toe gaat.Hoezo is Kerst een Nederlandse traditie?
quote:YellowDiamond schreef op 22 december 2016 @ 09:07:

Dit soort waanzin stopt pas als allerhande deugmensen eens ophouden met verzinnen waar andersgelovigen oftewel moslims aanstoot aan nemen.

Meestal komt dit niet eens van moslims zelf.Dit!
Mijn moslimvrienden vieren gewoon kerst bij ons hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven