slachtoffer(s) van een Bordineliner

09-01-2009 13:22 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 9 maanden geleden, heb ik een voormalige vriendin gezegt, dat ik tijd en ruimte nodig heb om na te denken over onze vriendschap (geen sexuele). Die heel intensief was maar slechts 1 jaar heeft geduurd. We leerden elkaar kennen via de kinderdagverblijf waar ze 'n aardige opmerking maakte over het jasje van mijn dochtertje. Ze begon, na 3 maanden van onze vriendschap, copieergedrag te vertonen. Eerst kocht ze kleding voor haar dochtertje, die ik voor mijn dochter ookal had gekocht. Daarna kocht ze kleding die ik had en deed ze het af met een 'Goh, ik wist niet dat jij die ook had gekocht'. Daarna wilde ze me bijna elke dag zien, noemde ze me 'haar zus' en ging qua uiterlijk steeds meer op me lijken. Ze gebruikte zelfs mijn woorden, uitdrukkingen, humor. Strooide met complimenten richting mij en mijn kinderen maar zichzelf beschreef ze als 'ik ben niet zo creatief, sorry dat 'k er niet uit zie' of 'excuses dat mijn kind flaporen heeft' of 'mijn kind praat nog niet en die van jou wel'. Het enige wat we nog samen leken te hebben was het shoppen en over merkkleding praten. Een competitiestrijd over wie het mooiste/duurste had gekocht, het misgunnen en loze beloftes van haar kant, bleven niet uit. Wanneer een ander over haar/zijn problemen gingen praten, sloot ze zichzelf af en liep weg. Oren voor problemen van wie dan ook had ze echter niet.

Het viel me ook steeds meer op dat haar man een rol had als 'haar leermeester', hij verteld haar wat te doen in situaties maar is verder veel aan het werken en kan haar handel en wandelen niet controleren. Wanneer hij wel thuis is, is zij ineens een ander mens. Gedraagt zich als vooral uitstekende moeder en huisvrouw. Voor de buitenwereld gedraagt ze zich als iemand met 'status' terwijl ik meemaakte dat ze zich zeer onzeker gedroeg en ik wist dat ze 'teveel' geld uitgaf. Haar dochtertje vertoonde gedrag, tegenover mijn dochtertje, dat ik niet vind horen niet bij een kindje van een paar jaartjes oud. Van de kant van mijn voormalige vriendin, was er geen aanpak/waarschuwing voor dat gedrag want altijd had iets/iemand anders dat gedaan of was in het openbaar niet geoorloofd. Dat laatste deed de deur dicht! Het liegen over wat ze haar verleden, over wat ze had gedaan of zou gaan doen en wat ze zou bezitten.. Ik baalde van dat schoneschijn gedrag! Dat is niet wat ik wil uit een vriendin en zeker niet uit een vriendschap!

De tijd en ruimte die heb ik echter nooit gekregen. De ene haat/verwijt- of aandachts- en liefdes-smsjes of mail na de andere, het vermoedelijk inloggen en blogjes verwijderen op mijn hyves, het vermoedelijk aanmaken van een netlogaccount onder mijn naam en vermoedelijk stelen van mijn mobiel..

Ik heb er nooit aandacht aan geschonken omdat ik gewoonweg niet meer wist waar de ruzie vandaan kwam. Hadden we wel een ruzie? In haar ene sms stond dat het over mijn Diorlaarzen zou gaan en in een ander sms zou het gaan over de door haar verzonnen feit dat ik haar dochtertje niet zou mogen.. Wat hebben die kleintjes hier toch mee te maken? Sterker nog, ik heb ook haar kinderen altijd met liefde en zorg opgevangen!

Nee, ik heb slechts een keer gezegt dat ik 'iets vervelends zag aangaande' het gedrag van haar dochtertje, tegenover mijn dochtertje. Maar ik heb ook gezegt dat 'ik er wel eens naast zou kunnen zitten, tenslotte ben ik slechts de andere opvoedster'.

Een tijdje geleden stond ineens een medeslachtoffer van mijn voormalige vriendin voor de deur. Zij vertelde mij haar verhaal. We blijken domweg in hetzelfde schuitje te zitten. (en nog 2 anderen)

We hebben eens zitten te bedenken of er een mogelijkheid was, deze voormalige vriendin te laten stoppen met haar (anomiene)bel, sms en mail verkeer. Geen contact meer!

Ook de mailboxen van onze mannen moest geen berichten van haar meer ontvangen. Als antwoord op haar mail, hebben de mannen wel eens verzocht de gezinnen met rust te laten. Die van mijn man bevatte; 3 zinnen, geen details. Ja, reactie: een mail van de echtgenoot van deze voormalige vriendin met een heel verhaal met wat ik en anderen allemaal gedaan zouden hebben. En uiteraard 3 puntjes met wat zij gedaan zou hebben.

Als dat de waarheid zou zijn, dan snap ik niet waarom: 1) Er 9 maanden overheen moeten gaan om me los te laten. 2) Er nog meer medeslachtoffers zijn die dezelfde dingen hebben moeten meemaken.

Rollen omdraaien, het gelieg... komt iedere keer maar weer terug!

Jammer genoeg, heeft de einde van de vriendschap en gevolg gehad. Het gevolg daarvan is, is dat er nog een meer slachtoffers zullen vallen.

Hoezeer ik ook van haar gehouden heb en ik verdriet heb dat ze zo ziek is. Ik vind dat dit moet stoppen!

Tot nu toe is ze er alleen maar goed vanaf gekomen doordat de goedheid en ruimdenkendheid van de slachtoffers altijd maar weer op de voorgrond heeft getreden.

Ik zou heel graag zwart op wit met haar afspreken dat ze geen enkel contact meer met me moet zoeken.

Is dat met een bordeliner af te spreken?

Zou zij zich eraan kunnen houden?

PS:

Herken je jezelf in zo'n situatie?

Ben jezelf ook slachtoffer in een situatie waarin een Bordeliner de hoofdrol speelt dan wel heeft gespeeld?

Ik wil graag je verhaal weten en hoe je ermee hebt om leren gaan.
quote:eleonora schreef op 09 januari 2009 @ 14:27:

Krengebaby, we zeggen hetzelfde, zie je dat...? Dat si wel vaker, al heb jij doorgaans de vriendelijke versie. we doen het goed als "good cop/bad cop". Heb niet zovel geduld als jij. Zeker niet met slachtoffergedrag.
quote:damiaan schreef op 09 januari 2009 @ 14:29:

Solly solly solly..

Het was idd een warrig verhaal maar ik zit er nog middenin he?

Raar geformuleerd idd maar ik ben er niet zo goed in om mijn gevoel duidelijk op papier te zetten.

Misschien was het beter om niet zo'n levensverhaal op papier te zetten..maar slecht een korte vraag.

Om heel kort door de bocht te zijn..

JA, ik en mijn gezin zijn door deze voormalige vriendin 9 maanden lang, bijna iedere dag lastig gevallen.

Op diverse wijze zelfs.

En kan ik met haar (even door de psyg met liefde benoemd als bordeliner) een papieren afspraak maken?

Kan. Ik zou niet weten waarom niet.

Maar of zij vindt dat die afspraak geldt, dat weet ik niet.

Jij hebt jouw standpunt: geen contact. Hou je daar aan. De lol gaat er vanaf als je niet reageert.

Neem desnoods een ander mailadres, of telefoonnummer maar sluit haar buiten, gooi die vrouw uit je leven als je haar er niet meer in wil hebben. Je hóeft niet met haar om te gaan. Ook al vindt zij van wel, ze heeft daar geen gelijk in. Jij bent haar niks verplicht. Recht je rug en blijf bij je standpunt en in geval van nood; bel de politie.
quote:return_of_kreng schreef op 09 januari 2009 @ 14:34:

[...]

Dat si wel vaker, al heb jij doorgaans de vriendelijke versie. we doen het goed als "good cop/bad cop". Heb niet zovel geduld als jij. Zeker niet met slachtoffergedrag.Ik kies andere woorden, de boodschap ik hetzelfde, inderdaad, dat is vaak zo bij jou en mij
Nee, helaas geen Floris Nighting for me.

Nee, niet raar van de psy want ik ging voor mezelf en mijn toekomst. Dat naast de korte diagnose over mijn voormalig vriendin, was ik vooral zelf aan de beurt...

En weet ik ook waarom ik open stond en hoe ik dingen anders kan doen.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik beoordeel geen bordeliners.Ik haat niemand. Verre van. Ik wist tot voor kort niets eens wat het was.

Ik beoordeel mensen vanuit hun hart niet vanuit andere menselijke dingen.En zal vooral niemand willen kwetsen
Ik ben zelf psycholoog, en afgezien van de florence nightingale ( is overigens een term die ik zelf heb verzonnen, geen idee of het ook echt zo heet, maar het dekt de lading wel) zou ik nooit een diagnose stellen over iemand die ik niet ken op basis van het verhaal van een client. Dat kan gewoon niet en is in strijd met beroepscode. Mischien is het wel verhelderend voor jou om te horen dat het gedrag van die "vriendin" wel abnormaal of mss zelfs ziekelijk is. Of zij daadwerkelijk borderline heeft of iets anders, maakt op zich niet zoveel uit. Belangrijk is hoe jij ermee gaat dealen.
quote:return_of_kreng schreef op 09 januari 2009 @ 14:25:

Slachtoffer van een borderliner kun je alleen zijn als het een van je ouders betreft, want daar ben je afhankelijk van als kind dus die beiinvbloeden je leven zonder dat je daar een streep onder kunt zetten. Als volwassene kun je een borderliner, asperger, narcist, adhd-er of gewoon vervelend mens gewoon uit je leven mieteren. .

Borderliners kunnen wel degelijk andere mensen tot slachtoffers maken .

En je laatste zin vind ik ook erg kort door de bocht .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Damiaan, die afspraak kun je natuurlijk maken, maar jij hebt geen controle of zij zich daar aan houdt of niet. Denk voor jezelf even door hoe je dit voor je ziet. Je kunt haar niet verbieden bij gezamelijke dingen van jullie kinderen te zijn (als het iets openbaars is bijvoorbeeld). Persoonlijk denk ik dat heel duidelijk zeggen dat je geen vriendschap en geen persoonlijk contact meer wilt een goed idee is en daarna alles negeren. En probeer ook als je haar wel ergens ziet of tegenkomt om geen extra energie aan haar te besteden, ga je ook niet staan ergeren (als dat lukt). Dat voelen mensen ook en dat kan een stimulans zijn, want je besteedt nog energie aan haar. Als het kan negeren, als je iets moet zeggen of doen, zoveel mogelijk zakelijk houden. Succes
Wat is jou probleem, R_O_K?

Het is zo gemakkelijk iedereen af te schieten of met syndromen te gooien.. Als er eentje is die de wereld wil verbeteren, zou jij dat heel goed kunnen.

Nee, dank je ik hoef geen leermeester rol... ik houd niet van zweepjes.

Dat mensen iets emotioneels met zich meedragen, is helemaal prima.

Wie heeft het niet?!

Wanneer iemand vanuit oprechte emotie dingen doet, kan ik inkomen... maar iemand afschieten zonder eerst een verhaal goed te lezen of alleen hetgeen lezen waarover je kan zeuren en afzeiken is zeker een vak apart!
quote:damiaan schreef op 09 januari 2009 @ 15:44:

Wat is jou probleem, R_O_K?

Het is zo gemakkelijk iedereen af te schieten of met syndromen te gooien.. Als er eentje is die de wereld wil verbeteren, zou jij dat heel goed kunnen.

Nee, dank je ik hoef geen leermeester rol... ik houd niet van zweepjes.

Dat mensen iets emotioneels met zich meedragen, is helemaal prima.

Wie heeft het niet?!

Wanneer iemand vanuit oprechte emotie dingen doet, kan ik inkomen... maar iemand afschieten zonder eerst een verhaal goed te lezen of alleen hetgeen lezen waarover je kan zeuren en afzeiken is zeker een vak apart!nou je laat jezelf wel erg kennen. Ik denk dat jij zelf ook niet zo'n fijn persoon bent.
Stressed is just desserts spelled backwards
Tsjonge zorg in ieder geval dat je het goed kan spellen...

Het is B-o-r-d-e-r-l-i-n-e

In je topictitel staat Bordineliner

Hilarisch vond ik het :-)

Dacht aan een soort hond whahahaaa
Aikidoka, bedankt voor je begripvolle reactie.

Ik heb haar al eerder ( 2x) laten weten geen contact meer met haar te willen. Helaas geeft ze geen gehoor. Ze probeert me terug te winnen met bossen bloemen, toenaderingsmailtjes e.d.

De bloemist stuur ik terug. De deur heb ik in haar neus dichtgegooid. Ik reageer niet op haar smsjes en mailtjes.

Wellicht wordt het moeilijk uit het systeem te raken omdat wij elkaar nog regelmatig op de schooltijden tegenkom.

Negeren is ook een vak en dat kan ik als de beste.. maar toch krijg je prikkels mee. Ze copieert me nog steeds en die ogen gaan als scanner over mijn lichaam. (lees uiterlijk)

Iemand schreef net dat het als een compliment kan worden beschouwd.. Dat is helemaal waar!

Dank je voor je advies Akidoka.. ik kan er iets mee.
Tja bordeline he gewoon laten gaan ook al heb je het nog zo goed met haar voor.Veranderd niet wordt alleen maar erger.
Absoluut.. alleen tegen mensen die tegen beter weten in, zomaar onnadenkend dingen roepen.

Verder heb ik honden en een paar schapen en speel ik viool..

quote:damiaan schreef op 09 januari 2009 @ 16:01:

. Ze copieert me nog steeds en die ogen gaan als scanner over mijn lichaam. (lees uiterlijk)

hier kun je haar natuurlijk lekker kinderachtig op terugpakken: trek als je weet dat je haar tegen gaat komen de meest afgrijselijke hobbezakken aan die je kunt vinden, en kijk of zij er in het vervolg ook zo bij gaat lopen

(niet echt doen natuurlijk, kost jou maar onnodige energie, maar het voelt wel lekker om het te bedenken, toch?)
Een hele vervelende situatie. Sommige punten herken ik wel van inderdaad iemand die ook Borderliner was... Wij zaten samen in een psychiatrische kliniek. Ik moet zeggen dat ik het etiketje Borderline ook nog had.

Wij waren totaal verschillend, gelukkig maar.....

Zet 100 borderliners op een rijtje en ze zijn allemaal verschillend. Waar ik bij haar vooral tegenaan liep, en dat herken ik ook in het verhaal van TO was het verschrikkelijke geclaim. Ik vroeg haar altijd of ik lijm aan mijn kont had, kon er helemaal niet tegen.

Het copieergedrag herken ik ook wel en het doordrammen ook.

Ik heb verschillende gesprekken met de leiding gehad over hoe ik kon loskomen van haar en het is gewoon heel moeilijk. Sommige mensen hebben gewoon een plank voor hun hoofd en daar hoef je nog niet eens een psychische ziekte voor te hebben....

Negeren, negeren en nog eens negeren. Ze zal de gekste dingen uit de kast halen voor aandacht dus wees er voor op je hoede en houd vol.

Of je schriftelijke afspraken met haar kunt maken weet ik niet.... Bij mij hielp het wel altijd, vond het vreselijk als ik een afspraak niet na kon komen. Als ik jouw verhaal lees denk ik dat zij er heel anders over denkt maar je kunt het proberen....

Succes in ieder geval

Sungirl.... Borderliner wordt juist milder op latere leeftijd dus denk eerst eens na als je iets schrijft.

Zelf heb ik de diagnose na veel onderzoeken ook gehad en heb er veel last van gehad. In diverse opnames en dagbehandelingen heb ik er mee leren omgaan en werd het steeds milder. Sinds 2 jaar is mijn Borderline officieel weggestreept uit mijn dossier en ik ben echt niet de enige!
En daar wordt de Bordelinepersoonlijkheidsstoornis weer fijn gebruikt voor alle negativiteit.

Echt leuk zeg.

Heeft jouw psycholoog serieus een diagnose voor je vriendin gesteld?

Ik zie eigenlijk niet zo'n groot drama.

Kopieergedrag...overkomt de meeste beste vriendinnen.

Ze is mischien niet zo sociaal handig (hebben veel mensen last van)

Vind het lastig om met de emotie's of problemen van anderen om te gaan (hebben ook heel veel mensen)

Ze corrigeert haar dochter niet wat in jouw ogen wel moest?

Ze vraagt veel aandacht (geen goede balans dus in de verwachtingen die jullie van de vriendschap hebben)

En nog twee slachtoffers????

Slachtoffers!!

Waarvan?

Heel vervelend verhaal verder hoor.

Weet ze eigenlijk wel waarom je geen contact meer wil?

kennelijk heb jij haar het gevoel gegeven een hechte vriendschap te hebben samen.

Nu wil je ineens geen enkel contact meer?

Waarom niet eerder met haar in gesprek gegaan over je ongenoegen in jullie vriendschap.

Ooit eens gevraagd hoe ze zich voelde in jullie vriendschap.Waarom ze jou zo belangrijk maakte?

Ik vind het ook niet betuigen van goede vriendschap als je niet eerlijk bent geweest en het uit de hand laat lopen.

Ik denk dat je vriendin niet eens begrijpt wat ze verkeerd heeft gedaan.

Of beter gezegd,wat er verkeerd is gegaan in jullie vriendschap en wat het aandeel van jullie beide daarin is geweest.
Je lange adem gaat je redden Damiaan.

Volhouden, het is het enige wat je kunt doen. Als zij iemand is die negatieve aandacht ook als aandacht ervaart dan zou het niks helpen als je kwaad wordt of lelijk gaat doen.

Zoveel mogelijk uit je systeem bannen en negeren is denk ik de enige manier waarop je jezelf kunt bevrijden.

En nogmaals, als ze jet werkelijk op je huid gaat zitten, als je gestalkt wordt en lastiggevallen, dan is de politie ook een aanrader. Al is het maar om eens te vragen wat zij voor tips hebben.
In de hulpverlening wordt gebruik gemaakt van de DSM-IV criteria, dit zijn criteria die wereldwijd worden gebruikt. Als bij een persoonlijkheidstest aan minimaal 5 van de onderstaande 9 DSM-IV criteria voldaan wordt wordt de diagnose Borderline gegeven. De testen worden voornamelijk uitgevoerd door de diverse Riaggs.

Angst om verlaten te worden en dat krampachtig proberen te voorkomen

De eigen identiteit is verdwenen, de patiënt past zich aan aan wat hij/zij denkt dat van hem/haar verwacht wordt, wringt zich in alle bochten en is bereid tot manipulatie om te voorkomen dat hij/zij in de steek gelaten wordt.

Een patroon van instabiele en intense intermenselijke relaties, gekenmerkt

door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren. Iemand is of hartsvriend(in), al binnen een minuut, of wordt totaal verworpen. Mensen worden onderverdeeld in ‘veilig’ of ‘niet veilig’. Een jarenlange vriendschap kan plotseling beëindigd worden door één enkele opmerking waardoor de persoon overgaat van alles naar niets.

Zwart-wit denken

Voortkomend uit wantrouwen, altijd zoeken naar ruzie, prikkels, om het vervolgens niet aan te kunnen.

Stemmingswisselingen

Eén woord of één beeld op televisie kan een plotselinge wisseling van stemming opleveren, van vrolijk naar intens somber, maar ook andersom. De wisselingen kunnen ook zonder aanwijsbare reden komen, maar beide uitersten zijn extreem. De wisselingen kunnen enkele minuten tot een aantal dagen duren.

Impulsiviteit op tenminste twee gebieden die in potentie betrokkene zelf kunnen schaden

Bijvoorbeeld geld verkwisten, verschillende seksuele kontakten, gok- of drankverslaving, criminaliteit, vreetbuien, roekeloos rijden of automutilatie (zelfverwonding). Bij mannen wordt eerder vluchten in drank-, gokverslaving en criminaliteit gezien en bij vrouwen eerder automutilatie.

Moeilijk alleen kunnen zijn en geen ritme hebben

Verlatingsangst, het lijkt heel goed met de patiënt te gaan tot dat je weg gaat. Omslaan in stemming, paniek en agressie volgen. Het ritme van de dag aan houden is moeilijk, de patiënt zakt snel weg in een lusteloze bui en ligt de hele dag op de bank of speelt computerspelletjes.

Identiteitsstoornis: duidelijk aanhoudend instabiel zelfbeeld of zelfgevoel; chronisch gevoel van leegte.

Leegte, de patiënt weet niet wat hij/zij voelt, denkt of vindt. Dit wordt beschouwd als het ‘engste’ gevoel van Borderline, niet vrolijk of verdrietig, maar helemaal niets voelen. Niet bestaan, niet ‘zijn’. En het steeds terugkerende gevoel van ‘wie kan er nou van MIJ houden?’.

Inadequate intense woede of moeite kwaadheid te beheersen.

Woedeaanvallen die niet misselijk zijn, als de patiënt alleen gelaten wordt, denkt verstoten te worden of zomaar. Ook agressie naar zichzelf toe, ‘straffen moet ik’, zeer voelen.

Dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, dissociatieve- en psychotische verschijnselen.

Een " erge " borderliner is toch wel iets meer dan een " moeilijk mens "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Joh, ik dacht dat dit topic over Borodini ging!
Zucht.... Gaan we weer.....

Diegene die zijn gediagnosticeerd als Borderliner voldoen inderdaad aan een aantal, misschien wel alle kenmerken van het DSM IV handboek. Dit is echter niet het enigste waarnaar gekeken wordt. Er wordt gekeken naar je jeugd, je opvoeding, wat je meegemaakt hebt en hoe het je gevormt heeft.

Bij veel vrouwen die Borderline hebben is het bekend dat ze in hun jeugd psychisch, sexueel of geestelijk misbruikt zijn door één van hun ouders of iemand die dicht bij staat (denk aan oom, dominee etc)

Borderliners zijn niet per definitie lastig.... Ze KUNNEN het zijn maar hoeft niet. De meesten zijn trouwens lastiger voor zichzelf dan voor anderen. Die kleine groep die het voor anderen vaak zo moeilijk maakt staat echter veel meer in the picture... Helaas...

Jammer dat iemand die moeilijk doet zo vaak in één adem genoemd wordt met een Borderliner....
Dat is absoluut waar Bia maar wat kun je anders doen dan je poot stijf houden? Ik heb in mijn ervaring met verschillende borderliners geleerd dat het enige wat ik kon doen is je niet mee laten slepen. Ook niet als er gedreigd wordt met zelfmoord e.d.

Geen aandacht werkt het beste uiteindelijk en ik snap wel wat Kreng bedoelt; als je ouders bent van een kind met een borderline stoornis zoals in de OP beschreven dan is het moeilijker om die poot stijf te houden dan wanneer het om een vriendschap gaat. Omdat je als vriend makkelijker alle banden door kunt snijden dan wanneer het familie of zelfs je kind betreft.
Veel Borderliners zijn heel lief.
Ik denk dat het ook belangrijk is de adviezen te beperken tot iemand met borderline zoals in de OP beschreven. Borderline op zich is natuurlijk een noemer waaronder vele vormen en soorten van borderline zijn opgehangen. In dit geval gaat het om iemand die op een extreme manier aandacht vraagt. Dat doen niet alle mensen met deze stoornis per definitie.
Jij toch Iry!
quote:iry schreef op 09 januari 2009 @ 17:02:

Veel Borderliners zijn heel lief.

Welja schat, tuurlijk. Dat over één kam gescheer moet ook niet.

Ik denk echt dat we ons moeten beperken tot de vriendin van Damiaan en haar situatie. Toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven