Gezondheid alle pijlers

gestopt blijven, hoe??

27-12-2016 21:36 100 berichten
Hoi hoi,

Ik ben sinds 5 weken gestopt met roken. Het gaat redelijk. Ik ben al vaker gestopt met roken en als ik eenmaal de keuze gemaakt hebt om te stoppen dan gaat het me redelijk af maar altijd komt er een moment waarin het niet meer zo goed gaat.

En dat moment wordt oud en nieuw. Drank, sigaretten en mijn zwakte om hier in mee te gaan. Ik ben er al weken mee bezig en ik twijfel tussen dan mag ik roken voor 1 avondje en daarna is het echt klaar of niet roken. Al wordt dat laatste een zware dobber want ik weet dat op het moment dat ik in die situatie zit de zwakte een zware overhand gaat hebben.

Hoe ga ik hier mee om? Hoe gaan jullie met dit soort situaties om wat betreft stoppen met roken/alcohol/ andere verslavingen??

Ik voel me niet heel sterk om oud/nieuw door te komen zonder toe te geven aan die verslaving en ergens voel ik die behoefte en het fijne gevoel als ik het doorstaan heb!!

Input is zeer welkom !!
Gatver, dan drink je met oud en nieuw en ga je roken maar omdat je de nictine al helemaal ontwent bent word je een beetje misselijk en zweterig en je krijgt een vervelend gevoel in je darmen, straks moet je nog ter plekke poepen.

Je kunt gerust roken met oud en nieuw maar dan ben je weer een roker en was alles voor niks,

Hou jezelf nou niet voor de gek, zonde!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Wonderfilled schreef op 28 december 2016 @ 00:16:

Gatver, dan drink je met oud en nieuw en ga je roken maar omdat je de nictine al helemaal ontwent bent word je een beetje misselijk en zweterig en je krijgt een vervelend gevoel in je darmen, straks moet je nog ter plekke poepen.

Je kunt gerust roken met oud en nieuw maar dan ben je weer een roker en was alles voor niks,

Hou jezelf nou niet voor de gek, zonde!!!

Wat een onzin. Als je een avond lekker hapjes eet en te veel champie drinkt, ben je toch ook niet 'terug bij af'?

Ik ken genoeg mensen die gelegenheidsrokers zijn. En mensen die bij gelegenheden meer eten of drinken dan normaal gesproken.
Wat een onzin lees ik hier.

Nogmaals lees het boek van alan carr
Is die 5 weken doorzetten om te stoppen het weer waard om te gaan beginnen?

Daarnaast wat brengt roken je behalve teer die je inademt etc etc.
quote:blackberry1980 schreef op 28 december 2016 @ 00:19:

[...]

Wat een onzin. Als je een avond lekker hapjes eet en te veel champie drinkt, ben je toch ook niet 'terug bij af'?

Ik ken genoeg mensen die gelegenheidsrokers zijn. En mensen die bij gelegenheden meer eten of drinken dan normaal gesproken.Heb jij de OP gelezen? TO is geen gelegenheidsroker. Een verslaafde kent maar twee standjes: roken of niet roken. Been there, got the T-shirt (en inmiddels tien jaar gestopt, omdat ik dus nooit meer die ene sigaret heb opgestoken)
Ik baalde er ook van. Rookte pas echt sinds ja wat zou het zijn juli, augustus?! Daarvoor hooguit 1 sigaret per dag vaak een dag helemaal niks. De stress naderde en het werden er meer ik schoot ze zelf. Gewone dag 10-15 sigaretten stressvolle dag zo'n 20 zeker. Vond het wel jammer want daarvoor rookte ik er dus niet meer dan 1 per dag. En dat was vanaf november. Nu kwam ik er achter dat ik zwanger was ondanks prikpil en de bus gelijk weg gegeven en geen sigaret meer gerookt
Viel me vandaag op in de stad hoeveel mensen roken, en man wat stinkt dat! To wil daar bij horen, bij de stinkrokers, omdat oud en nieuw ofzo.

Ik snap het echt niet. Blijf er vanaf. Doe het niet. Hou de knop op standje nee.

[...]

Ik ken genoeg mensen die gelegenheidsrokers zijn. En mensen die bij gelegenheden meer eten of drinken dan normaal gesproken.Voor de meeste mensen die vaste rokers zijn (geweest) werkt dit niet want die kunnen geen maat houden met sigsretten en gaan daarna gewoon weer elke dag roken.
Probeer de avond zodanig te organiseren dat zich minder gelegenheid / triggers voordoen om te gaan roken. Vertel iedereen in je gezelschap dat je gestopt bent en dat je níet gaat roken.

Als je er ook maar één neemt ben je verloren. Wat zou dat jammer zijn. Denk eens aan al die sigaretten die je al niet gerookt hebt, en hoe je gezondheid zich aan het herstellen is nu.

Ben zelf ook vijf weken gestopt en vastbesloten om gestopt te blijven.

Succes, je kúnt het!
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.

[...]

Ik ken genoeg mensen die gelegenheidsrokers zijn. En mensen die bij gelegenheden meer eten of drinken dan normaal gesproken.Jij bent een gelukkig mens want geen enkele ervaring met verslaving zo te lezen. En dat terwijl ik gedroomd heb zojuist dat het carnaval was en ik weer rookte, kun je nagaan...
Djengaz, als je die ene avond gaat roken moet je weer die ellendige vijf weken door die je nu al achter de rug hebt. Als je echt niet met je vrienden op pad kunt gaan zonder te roken, dan zou ik voor 1x oud en nieuw niet gaan vieren.
quote:blackberry1980 schreef op 28 december 2016 @ 00:05:

Ach ja, het is net als met lijnen. Maar dan vindt iedereen dat een dagje zonderen mag.

Als je een feestelijke avond een paar peukies doet, wat dan nog?

Of gaan alle aan-de-lijn-doende-mensen ook meteen weer 4-ever de 'fout' in na oud&nieuw, waarbij ze meer eten dan ze voorgenomen hadden?Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt.
quote:hebjehaarookweer schreef op 28 december 2016 @ 00:37:

[...]

Heb jij de OP gelezen? TO is geen gelegenheidsroker. Een verslaafde kent maar twee standjes: roken of niet roken. Been there, got the T-shirt (en inmiddels tien jaar gestopt, omdat ik dus nooit meer die ene sigaret heb opgestoken)

Dit heb ik mezelf ook altijd heel hard toegeroepen toen ik stopte met roken: Ik hoef alleen maar van die éne sigaret af te blijven.

Inmiddels rook ik al een 25 jaar niet meer, en ik ben er echt heel blij mee. Het leven is veel rustiger als je geen rekening meer met een verslaving hoeft te houden. Roken zit nu niet meer in mijn systeem, maar ik zou sowieso nooit meer een sigaret pakken omdat ik bang zou zijn dat ik met die ene sigaret alles weer wakker schud. Ik snap jou hoor TO, oud op nieuw, gezellig, hapje, drankje, die ene sigaret.. maar doe het echt niet, je bent al zo ver, hebt al zoveel bereikt! Als je dit nu volhoud, dan is het roken volgend jaar zo uit je systeem dat je er niet eens meer aan denkt. Schrijf anders voor jezelf nog eens op waarom je graag wilde stoppen, en welke voordelen je nu al merkt. Misschien dat dat helpt.
quote:blackberry1980 schreef op 28 december 2016 @ 00:05:

Ach ja, het is net als met lijnen. Maar dan vindt iedereen dat een dagje zonderen mag.

Als je een feestelijke avond een paar peukies doet, wat dan nog?

Of gaan alle aan-de-lijn-doende-mensen ook meteen weer 4-ever de 'fout' in na oud&nieuw, waarbij ze meer eten dan ze voorgenomen hadden?

Er is een heel groot verschil tussen niet meer roken en lijnen.

Een peuk is niet nodig. Je kunt heel goed leven zonder peuken. Sterker nog; zonder peuken is dat leven geuriger, gezonder, goedkoper en hoogstwaarschijnlijk langer.

Helaas geldt voor lijnen dat je niet kunt leven zonder eten. En als je op gewicht wilt blijven, om het even welk gewicht, dan moet je een balans zien te vinden tussen de dingen die mogen en de dingen die moeten. En een dagje zondigen zie je pas na een week of vier op de weegschaal terug. Precies dat maakt het moeilijk om die balans ook te vinden.

Maar, TO, ik zie de worsteling bij mijn zus en diverse vriendinnen. Stoppen met roken is gewoon retemoeilijk. En het is nog veel moeilijker als je vrienden om je heen hebt die allemaal wel een sigaret opsteken.

Is die avond echt alleen maar gezellig met drank én sigaretten?? Dan moet je je misschien eens afvragen waarom dat zo leuk is. Een écht leuke avond heeft dat namelijk niet nodig. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan maar helemaal niet moet drinken, maar je kunt mixen, als je niet wilt dat anderen doorhebben dat je je niet lam wilt zuipen. Gooi wat amaretto ofzo in je cola. Na drie mixdrankjes neem je alleen nog de cola. Tegen die tijd is de rest zo kachel dat ze dat toch niet meer doorhebben .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als niet roker binnen tussen de rokers zitten is gewoon kut. Ik zou dat dus ook gewoon niet doen. Ik vertik dat momenteel. Van die verslaving afkomen is gewoon even belangrijker dan gezelligheid.
Waarom wilde je vijf weken terug stoppen met roken?

Wat zoek je in een sigaret? Rust, gezelligheid? Kun je dat op een andere manier vinden?

Welke voor- en nadelen zie je in weer beginnen met roken en welke voor- en nadelen wanneer je gestopt blijft? Wegen je voordelen om weer te beginnen dan wel op tegen je voordelen om gestopt te blijven?

Als je gestopt wilt blijven met roken, moet je dat zelf willen. Een ander kan het niet voor je doen.

Ik zou het zonde vinden als je toegeeft aan je verslaving. Je bent net zo goed op weg!
quote:Haley schreef op 28 december 2016 @ 08:52:

[...]

Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt.Merkwaardig dat jij mij beter kent dan ikzelf.
Ik vond het anders ook grote onzin wat je vertelde hoor blackberry1980...

Roken is inderdaad als een heel geniepig monstertje dat alle keren weer opleeft als je een peuk opsteekt, het kreng is bijna dood djengaz...maak hem nu met de feestdagen niet weer wakker!!! 5 weken gestopt, meid ik ben stikjaloers op je, ik en mijn man gaan er in 2017 voor. Alle rokers willen stoppen, bewust of onbewust, met oud en nieuw roken knikkert je weer helemaal terug bij af, heb een knalavond en rook niet.
die ik wilde bestaat al...
quote:attribuutje schreef op 28 december 2016 @ 12:02:

Ik vond het anders ook grote onzin wat je vertelde hoor blackberry1980...

Roken is inderdaad als een heel geniepig monstertje dat alle keren weer opleeft als je een peuk opsteekt, het kreng is bijna dood djengaz...maak hem nu met de feestdagen niet weer wakker!!! 5 weken gestopt, meid ik ben stikjaloers op je, ik en mijn man gaan er in 2017 voor. Alle rokers willen stoppen, bewust of onbewust, met oud en nieuw roken knikkert je weer helemaal terug bij af, heb een knalavond en rook niet.ach welnee, je bent het zelf die een sigaret opsteekt hoor, het is niet iets buiten je zelf om waar je geen invloed op hebt. Jij rookt. niet een zelfbedacht monstertje.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom we TO proberen te overtuigen om vol te houden. Ze weet dat het duur is, en vies en dat ze er dood aan gaat. Toch vind ze het blijkbaar zo belangrijk dat ze alle nadelen aan de kant schuift. Haar keuze.
quote:S-Meds schreef op 28 december 2016 @ 12:07:

Ik snap eigenlijk ook niet waarom we TO proberen te overtuigen om vol te houden. Ze weet dat het duur is, en vies en dat ze er dood aan gaat. Toch vind ze het blijkbaar zo belangrijk dat ze alle nadelen aan de kant schuift. Haar keuze.En dat niet alleen, ze heeft zich vast voorgenomen om die avond te roken. Als je je koppie op die manier al voor het blok zet, volgt je lijf vanzelf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:S-Meds schreef op 28 december 2016 @ 12:05:

[...]

ach welnee, je bent het zelf die een sigaret opsteekt hoor, het is niet iets buiten je zelf om waar je geen invloed op hebt. Jij rookt. niet een zelfbedacht monstertje.

Nou, dit klopt niet helemaal...

In dit boek van Pauline Dekker en Wanda de Kanter, beide longarts, staat goed beschreven wat roken met je doet en waarom het zo ontzettend slecht is en waarom het zo moeilijk is om van je rookverslaving af te komen.

Als je ontzettende trek in een sigaret krijgt moet je drie minuten wachten, daarna is die trek weer weg. Ik stelde me de trek altijd voor als een soort monstertjes in mijn hersenen die even wakker werden, luid begonnen te schreeuwen en na een minuut of drie weer in slaap vielen Werkte perfect.

Overigens wordt in het boek ook uitgelegd dat de sigarettenindustrie heel veel verslavende stoffen aan sigaretten toevoegt, alles om mensen maar zo veel mogelijk te laten roken. Het boek was wel een eye-opener voor mij.

http://thoeris.nl/boek/nederland-stopt-met-roken/
Ik zou het inderdaad ook echt zonde vinden als ik weer ga roken al is het maar voor 1 dag want de afgelopen tijd is toch zwaar zat geweest. Ik denk dat ik mezelf het beste in de hand kan houden door weinig te drinken, dus dat ga ik dan maar doen. Ik wilde sowieso vanaf 1 januari 100 dagen stoppen met alcohol dus drinken met mate tijdens oud en nieuw is een goed idee.

Fijn dat jullie meedenken en ook goed om te lezen dat mensen het begrijpen

Ik zou het echt geweldig vinden als ik volgend jaar dit probleem niet meer heb omdat ik dan gewoon meer dan een jaar gestopt ben met roken en aankomend oud en nieuw is een belangrijke stap hierin!!
quote:deepspace schreef op 28 december 2016 @ 12:57:

[...]

Nou, dit klopt niet helemaal...

In dit boek van Pauline Dekker en Wanda de Kanter, beide longarts, staat goed beschreven wat roken met je doet en waarom het zo ontzettend slecht is en waarom het zo moeilijk is om van je rookverslaving af te komen.

Als je ontzettende trek in een sigaret krijgt moet je drie minuten wachten, daarna is die trek weer weg. Ik stelde me de trek altijd voor als een soort monstertjes in mijn hersenen die even wakker werden, luid begonnen te schreeuwen en na een minuut of drie weer in slaap vielen Werkte perfect.

Overigens wordt in het boek ook uitgelegd dat de sigarettenindustrie heel veel verslavende stoffen aan sigaretten toevoegt, alles om mensen maar zo veel mogelijk te laten roken. Het boek was wel een eye-opener voor mij.

http://thoeris.nl/boek/nederland-stopt-met-roken/Het klopt wel hoor, je bent gewoon een weldenkend mens en je hebt toch geen last van gespleten persoonlijkheden? Jij bent zelf die verslaving, het is niet iets dat buiten jezelf ligt. En ja de industrie maakt sigaretten extra verslavend, dat is misdadig maar als je ze niet opsteekt heb je er ook geen last van.
quote:matroesjka_ schreef op 28 december 2016 @ 09:47:

Als niet roker binnen tussen de rokers zitten is gewoon kut. Ik zou dat dus ook gewoon niet doen. Ik vertik dat momenteel. Van die verslaving afkomen is gewoon even belangrijker dan gezelligheid.Ik denk niet dat als je van de verslaving af bent, het dan wel een goed idee is om in een kamer vol rokers te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven