Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
quote:Pinarcik schreef op 03 januari 2017 @ 20:20:

Wat ik me afvraag is of ongelovigen zich soms stiekem afvragen, 'wat als God toch wel bestaat'?? Ben je er altijd helemaal zeker van of heb je soms twijfels?

Nooit twijfels. Ook als kind nooit gehad. Het is gewoon geen onderdeel van mijn leven of mijn beleving en ik kan me er ook helemaal niks bij voorstellen.

Ik vind het overigens jammer dat je niet meer inhoudelijk hebt gereageerd op mijn uitgebreide post eerder.
quote:MaryCrawley schreef op 03 januari 2017 @ 20:21:

[...]

Ik vind het een hele goede vraag, maar volgens mij (correct me if I'm wrong), is julius zelf niet gelovig en vraag je dit dus aan de verkeerde persoon.

Ik ben overigens wel heel erg geinteresseerd in hoe gelovigen hier tegen aan kijken.Volgens mij staat er ergens in de bijbel dat als je er nooit van hebt gehoord jou ook dat oordeel niet treft. Maar hoe het er precies staat zou ik je niet kunnen vertellen.
quote:Pinarcik schreef op 03 januari 2017 @ 20:20:

Wat ik me afvraag is of ongelovigen zich soms stiekem afvragen, 'wat als God toch wel bestaat'?? Ben je er altijd helemaal zeker van of heb je soms twijfels?Ik ervaar geen twijfels. De mogenlijkheid "wat als toch..." heb ik wel eens over nagedacht, maar niet als twijfel(en) gezien, eerder als speculeren/filosoferen aan de hand van gesprekken zoals deze hier
quote:MaryCrawley schreef op 03 januari 2017 @ 20:27:

[...]

Nooit twijfels. Ook als kind nooit gehad. Het is gewoon geen onderdeel van mijn leven of mijn beleving en ik kan me er ook helemaal niks bij voorstellen.

Ik vind het overigens jammer dat je niet meer inhoudelijk hebt gereageerd op mijn uitgebreide post eerder.Sorry kinderen hebben vakantie nog hè. Er wordt zo veel geschreven; lukt me niet alles te bijhouden. Ik probeer het wel hoor, want ik vind dit zo boeiend !!
quote:Pinarcik schreef op 03 januari 2017 @ 20:29:

[...]

Sorry kinderen hebben vakantie nog hè. Er wordt zo veel geschreven; lukt me niet alles te bijhouden. Ik probeer het wel hoor, want ik vind dit zo boeiend !!Ik ook . Daarom zei ik dat ook, heel interessant om verschillende perspectieven te lezen.
quote:MaryCrawley schreef op 03 januari 2017 @ 20:27:

[...]

Nooit twijfels. Ook als kind nooit gehad. Het is gewoon geen onderdeel van mijn leven of mijn beleving

Precies.

Ik heb het er wel eens met Amerikaanse kennissen over gehad, maar die konden zich helemaal niets voorstellen bij iemand zonder 'geloofsbril': ik kreeg het idee dat ze dachten dat iemand zonder godsdienst de hele dag bezig was met het niet-geloven, zoals zij bezig waren met geloven, terwijl ik het meer zie als ongekleurd/de default/zonder bril, waarbij die hele god nergens een rol in speelde. Ze noemden niet gelovig zijn ook een godsdienst, bijvoorbeeld, omdat je dan fijn kunt zeggen 'dat doen jullie ook'. Maar als zij 'what would Jesus do' denken, denk ik echt niet 'what would Jesus not do' of iets dergelijks.

[...]

Ik vind het een hele goede vraag, maar volgens mij (correct me if I'm wrong), is julius zelf niet gelovig en vraag je dit dus aan de verkeerde persoon.

Ik ben overigens wel heel erg geinteresseerd in hoe gelovigen hier tegen aan kijken.Je hebt helemaal gelijk, het ging verkeerd met quoten. De vraag was voor Pinarcik!
quote:2koffie schreef op 03 januari 2017 @ 20:36:

[...]

Precies.

Ik heb het er wel eens met Amerikaanse kennissen over gehad, maar die konden zich helemaal niets voorstellen bij iemand zonder 'geloofsbril': ik kreeg het idee dat ze dachten dat iemand zonder godsdienst de hele dag bezig was met het niet-geloven, zoals zij bezig waren met geloven, terwijl ik het meer zie als ongekleurd/de default/zonder bril, waarbij die hele god nergens een rol in speelde. Ze noemden niet gelovig zijn ook een godsdienst, bijvoorbeeld, omdat je dan fijn kunt zeggen 'dat doen jullie ook'. Maar als zij 'what would Jesus do' denken, denk ik echt niet 'what would Jesus not do' of iets dergelijks.

Goede uitleg! Ik heb ook wel eens een vergelijkbaar gesprek gehad waarbij het moeilijk was om uit te leggen dat geloof gewoon geen onderdeel van mijn leven is. Ook niet op een negatieve of anti-manier want ik ben helemaal niet tegen geloof. Ik hou me er in mijn eigen dagelijkse leven gewoon niet mee bezig (behalve in leuke discussies zoals hier )

Als je kaal bent spendeer je ook geen tijd aan je haar borstelen zeg maar
quote:2koffie schreef op 03 januari 2017 @ 20:36:

[...]

Precies.

Het hele woord 'atheist' is eigenlijk ook overbodig. Ik ben ook geen 'niet filatelist' en geen 'niet voetballer'.

Overigens zijn allen die in één bepaalde god geloven ook atheist wat betreft alle andere honderden goden, ze hebben een uitzondering gemaakt voor één.

[...]

Ik ben overigens wel heel erg geinteresseerd in hoe gelovigen hier tegen aan kijken.

Ik als gelovige denk dat het afzonderlijk van de wereld leven ook een zonde is. We moeten op onderzoek uitgaan en alles van de wereld hebben gezien. Daarmee bedoel ik geen wereldreis maken, maar veel lezen en bewust zijn van wat er speelt op de wereld.

Alle volken kregen van God een Profeet tot en met Mohammed. Hij was de laatste profeet en via hen heeft God ons de Koran geschonken als leidraad voor de rest van de mensheid. Islam is begonnen in het midden-oosten, maar nu zie je overal ter wereld Islamitische volken. Ik denk dat God dat bewust zo heeft gedaan, zodat de ongelovigen er ook mee in aanraking kunnen komen. Ik denk dat de migratie van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders ook hier een onderdeel van is. God heeft daarmee de Islam verder verspreid over Europa.

Ongelovige: Waarom straft U mij, ik heb het nooit geweten. Ook mijn ouders hebben het me nooit geleerd.

God: Ik heb je zoveel gelegenheid gegeven, ik heb je een intellectueel vermogen en verstand gegeven en het vermogen om na te denken. Waarom heb je er geen gebruik van gemaakt?

Dat laatste uit de Koran.
quote:Pinarcik schreef op 03 januari 2017 @ 20:49:

[...]

Ik als gelovige denk dat het afzonderlijk van de wereld leven ook een zonde is. We moeten op onderzoek uitgaan en alles van de wereld hebben gezien. Daarmee bedoel ik geen wereldreis maken, maar veel lezen en bewust zijn van wat er speelt op de wereld.

Alle volken kregen van God een Profeet tot en met Mohammed. Hij was de laatste profeet en via hen heeft God ons de Koran geschonken als leidraad voor de rest van de mensheid. Islam is begonnen in het midden-oosten, maar nu zie je overal ter wereld Islamitische volken. Ik denk dat God dat bewust zo heeft gedaan, zodat de ongelovigen er ook mee in aanraking kunnen komen. Ik denk dat de migratie van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders ook hier een onderdeel van is. God heeft daarmee de Islam verder verspreid over Europa.

Ongelovige: Waarom straft U mij, ik heb het nooit geweten. Ook mijn ouders hebben het me nooit geleerd.

God: Ik heb je zoveel gelegenheid gegeven, ik heb je een intellectueel vermogen en verstand gegeven en het vermogen om na te denken. Waarom heb je er geen gebruik van gemaakt?

Dat laatste uit de Koran.Dus iemand die af van alles en iedereen afgezonderd leeft had zomaar uit het niets precies jouw God moeten vinden? Jouw god uit de Koran? Met alle bijbehorende regeltjes?
Mijn kinderen gaan naar een openbare school, bewuste keuze. Geloofsopvoeding doen we thuis, al is in de praktijk gebleken dat je kind vrijzinnig opvoeden nog best lastig is. Wat dat betreft is het makkelijker als je een rechtlijniger geloof belijdt. De oudste begrijpt nu zo'n beetje dat wij de verhalen uit de Bijbel allegorisch lezen en dat we ze als een leidraad zien, maar is zelf nogal natuur-wetenschappelijk, dus gelooft ze niet in God, maar in evolutie. Ja, dat is een beetje een impasse, hier in huis. De twijfel die je als ouder laat zien, ziet zo'n kind natuurlijk ook.

Dat vind ik de grootste uitdaging van iemand die een beetje religieus is, zoals ik.
Ik zie de geografische beperktheid van de bron van godsdiensten juist als argument dat er niet één de waarheid is. Iedere locatie had z'n eigen godsdienst(en).
Pinarcik, je zou je laatste zin ook uit kunnen leggen als: "Je hebt een intellectueel vermogen en verstand en het vermogen om na te denken. Op basis van dit heb ik besloten om niet te geloven."

Overigens denk ik niet dat de gastarbeiders onderdeel is geweest van een plan om ongelovigen in aanraking te brengen met god. Ze zijn hier vanuit economische overwegingen gekomen is mijn mening.

Ik heb vandaag nog nagedacht over de term "ongelovig". Ongelovig ben ik niet. Ik geloof alleen dat er geen god is die zorgt voor de mooie en daarmee samenhangende lelijke dingen in de wereld. Ik geloof dat de mens in combinatie met natuurkrachten en natuurwetten daarvoor zorgt. Sec gezien ben ik dus niet ongelovig.
quote:Hetvrijewoord schreef op 03 januari 2017 @ 20:53:

[...]

Dus iemand die af van alles en iedereen afgezonderd leeft had zomaar uit het niets precies jouw God moeten vinden? Jouw god uit de Koran? Met alle bijbehorende regeltjes?Dan is er natuurlijk ook de uitzondering, dat iemand echt nooit noooit de mogelijkheid heeft gehad om in aanraking te komen met God. Nee ik geloof niet dat hij daar enige consequentie van gaat zien. Maar ik geloof serieus niet dat iemand die mogelijkheid niet heeft of krijgt. Alleen in uitzonderlijke gevallen misschien.
BarbaraCartland, wij hebben de keuze andersom gemaakt! Man en ik zijn beiden niet gelovig, maar onze kinderen zitten op een christelijke school. Dat hele christelijke zijn ze alleen op papier; genoeg leerkrachten die niets aan godsdienst doen omdat ze zelf niet geloven. De Marokkaanse leerkracht van dochter besteedt er nog het meeste tijd aan. We hebben overigens voor deze school gekozen omdat we ons er prettig voelden en onze kinderen zich daar goed kunnen ontwikkelen. Ze hebben veel aandacht voor kinderen die een andere benadering nodig hebben en staan heel open voor de visie van de ouders. De openbare school waar ze hiervoor zaten was niet zo open, helaas.

Ik moet wel bekennen dat ik moeite had met mijn kleuter die een heel gesprek aanging over Jezus, het ezeltje en de rest van het kerstverhaal. Ze raakte bijna overstuur van het feit dat man en ik niet in Jezus en alle verhalen geloven. De juf had het verteld, dus was het waar! Daarnaast had ze In Excelsis Deo geleerd en dat was dus ook waar. Hoe kon ik nou zo stom zijn om dat niet te geloven? Ik had vast een hele stomme juf gehad!

Als zij gelooft in Jezus, dan vinden man en ik dat prima overigens.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 03 januari 2017 @ 21:01:

Pinarcik, je zou je laatste zin ook uit kunnen leggen als: "Je hebt een intellectueel vermogen en verstand en het vermogen om na te denken. Op basis van dit heb ik besloten om niet te geloven."

Overigens denk ik niet dat de gastarbeiders onderdeel is geweest van een plan om ongelovigen in aanraking te brengen met god. Ze zijn hier vanuit economische overwegingen gekomen is mijn mening.

Ik heb vandaag nog nagedacht over de term "ongelovig". Ongelovig ben ik niet. Ik geloof alleen dat er geen god is die zorgt voor de mooie en daarmee samenhangende lelijke dingen in de wereld. Ik geloof dat de mens in combinatie met natuurkrachten en natuurwetten daarvoor zorgt. Sec gezien ben ik dus niet ongelovig. Mijn opa is inderdaad uit economische overwegingen gekomen naar Europa, maar dat hele proces kan alsnog een hoger doel hebben toch ?
quote:Pinarcik schreef op 03 januari 2017 @ 21:05:

[...]

Dan is er natuurlijk ook de uitzondering, dat iemand echt nooit noooit de mogelijkheid heeft gehad om in aanraking te komen met God. Nee ik geloof niet dat hij daar enige consequentie van gaat zien. Maar ik geloof serieus niet dat iemand die mogelijkheid niet heeft of krijgt. Alleen in uitzonderlijke gevallen misschien.

Ok.

Een paar eeuwen geleden was dat een juist een grote mogelijkheid overigens: nooit in aanraking met een (andere) religie komen.
quote:MaryCrawley schreef op 03 januari 2017 @ 19:55:

[...]

Dat laatste is natuurlijk puur toeval bij deze scholen. Ergens anders kan dat andersom zijn.

En over die normen en waarden. Ik snap wel wat jij probeert te zeggen maar het komt wel meteen zo over dat de eigen waarden superieur zijn. En dat is niet zo netjes.

Klopt hoor, het is ook niet zo netjes. Had het me nooit gerealiseerd eigenlijk hoe zoiets overkomt.

[...]

Dit vind ik heel erg onbeschoft. Krijg je die vraag echt vaker? Wat vervelend lijkt me dat.Ja die vraag heb ik echt heel erg vaak gehad! Blijkbaar toch iets waar mensen heel nieuwsgierig naar zijn. Ik vraag me ook altijd af wat mensen dan graag willen horen en wat ze ervan denken.
Ik kan me het goed voorstellen dat je als niet-gelovige problemen ervaart met christelijk onderwijs. Ik heb makkelijk praten omdat de openbare school hier gewoon goed is, dat begrijp ik.
Barbara, dat van mijn kleutertje vind ik het enige probleem. Mijn zoons hebben allemaal leerkrachten die er of een eigen interpretatie aangeven of er helemaal niets aan doen. Een juf heeft rond de kerst een heel gesprek gehad met de klas over wie wat of waarin gelooft. Volgens mijn zoon was dit ontzettend leuk en het had hem tot nadenken gezet. Na wat heen en weer denken is hij meegegaan in het Oerknal-verhaal, net als het grootste gedeelte van zijn klas. Andere zoon heeft besloten om in reincarnatie te geloven en zoon nummer drie gelooft nergens in.

Bidden en dergelijke doen ze niet op school. Dat doen ze op een andere christelijke school aan de andere kant van de stad, maar die zijn erg christelijk. Het onderwijs is er fantastisch (serieus een van de beste scholen van de stad), maar je mag er als ongelovige ouder bijvoorbeeld niet in de ouderraad. Ook vrouwelijke leerkrachten mogen geen broek aan voor de klas en bidden doen ze elke ochtend. Hoe goed die school ook is, wij vonden het te christelijk en te ver van ons afstaan.
quote:Hetvrijewoord schreef op 03 januari 2017 @ 20:49:

[...]

Het hele woord 'atheist' is eigenlijk ook overbodig. Ik ben ook geen 'niet filatelist' en geen 'niet voetballer'.

Overigens zijn allen die in één bepaalde god geloven ook atheist wat betreft alle andere honderden goden, ze hebben een uitzondering gemaakt voor één.

Ik heb daar ook altijd moeite mee gehad. Ik ben gewoon een mens. Hoezo moet ik mij definiëren aan de hand van een geloof als dat juist afwezig is.

Ik ben ook geen a-sinterklaasgelover. Niemand zou zichzelf zo omschrijven.
De andere school die je noemt, daarvan zou ik nou echt niet begrijpen dat je je kind daar heenstuurt als niet-, anders- of licht-gelovige. Wellicht ook omdat ik wat meer ervaring heb met de inhoudelijke zijde van dat geloof (zit in de familie) en daarom heel zeker weet dat ik mijn kinderen niet bloot zou willen stellen aan de onzekerheid en de veroordeling van het reformatorisch christendom (in zijn extremen), alleen maar omdat ze daar beter onderwijs krijgen. Dan thuis maar werkwoorden oefenen.

Prettig dat er de school van je kinderen zoveel ruimte is voor een goed gesprek!
MaryCrawly, ik ben het met je eens.

Jaren geleden woonde ik in de VS en geloof speelt daar een grote rol. Al mijn vriendinnen gingen naar de kerk en dat was een heel ding. Ik ging niet. Bij het leren kennen van nieuwe mensen kwam standaard het geloof ter sprake en ze waren vaak helemaal van de leg als ik zei dat ik niet in god geloofde en niet naar de kerk ging. Ik moest dus een atheist zijn! Ook al was ik nog een puber, ik vond dat zo'n vervelend woord en begon gesprekken over god te mijden. Dat was nog niet zo makkelijk, want god, jezus en de bijbel werden overal bijgesleept. Voor allerlei wedstrijden werd er eerst collectief gebeden. Als ik ergens mee zat kreeg ik als advies na te denken over wat Jezus zou doen en moest ik vooral bidden. Dan zou alles goed komen.

Het was heel lief bedoeld allemaal, maar ik kon er niets mee.
BC, dat hadden wij dus ook. Wij wilden niet dat onze kinderen gepest zouden worden omdat ze niet geloofden. Volgens de directeur was dit totaal niet aan de orde, maar wij wilden het risico niet nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven