Werk & Studie alle pijlers

Woon werk afstand

25-01-2017 11:41 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft een aanbod gekregen bij een leuk bedrijf, alles is positief, alleen vind ik persoonlijk de afstand te ver.

Hij moet straks 75 km rijden (enkele reis). Hij reist nu ook al veel (55 km).

Zijn er mensen die deze afstand dagelijks rijden?

Het enige voordeel is dat hij buiten de spits rijdt, dus hopelijk weinig tot geen file.
Ik heb het onlangs eens gereden (ga normaal op de fiets) voor een mogelijke nieuwe baan. Heen in de middag was het lekker rustig en goed te doen. 's middags al een stuk drukker en ik merkte dat ik het toch wel pittig vond en dan had ik nu niet eens een werkdag er tussen gehad. Voor mij toch reden geweest het niet te doen. Zag mezelf al een beetje suffen op de terugweg, geen goed plan.

Mijn vriend daarentegen gaat naar alle uithoeken van het land en vind het nooit geen probleem. Vaak files e.d. maar hij is eraan gewend. Nu is hij wel heel flexibel in start en eindtijden.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
quote:Arizona15 schreef op 25 januari 2017 @ 13:29:

[...]

Ze vergoeden 200 euro per maand, dus niet geheel, maar ze hebben wel een fiscale regeling om een bruto bestanddeel uit te ruilen voor een netto vergoeding (geen idee wat dat precies inhoudt, maar dat weet man wel).Dat betekent dat als hij bijvoorbeeld een eindejaarsuitkering krijgt, die uitkering als ware het reiskostenvergoeding wordt betaald. Dat kan betekenen dat 'ie z'n eindejaarsuitkering (of iets anders, net wat er mogelijk is bij dat bedrijf) volledig netto krijgt, in plaats van de helft aan de fiscus te moeten overhandigen.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik rijdt dagelijks 90 km enkele reis. Maar het maakt echt alles uit of je buiten de spits kunt rijden. Als ik zie wat je schrijft over de ploegendienst denk ik dat het prima te doen is. Op die tijden is er geen file dus ben je waarschijnlijk binnen een uur op het werk. Lijkt me goed te doen.
Partner zit ook op vergelijkbare afstand als hij in nl zit. Hij vindt het niet erg. Zijn baan is er leuk genoeg voor en auto van de zaak (geen prive km dus 0 kosten )
quote:Lady_Vintage schreef op 25 januari 2017 @ 12:26:

[...]

Is er geen andere mogelijkheid om op je werk te komen? Trein bijvoorbeeld? 50 km en 1,5 uur reistijd is wel heel erg veel als je met de auto gaat.

Ik reis zelf 65 km per dag met de trein en ben van deur tot deur 1 uur 20 minuten onderweg. Auto is helaas geen optie i.v.m. het ontbreken van parkeermogelijkheden bij mijn werk. Dan zou de reistijd omlaag gaan naar ongeveer een uur.

De reistijd is doorgaans een uur (enkele reis) en ongeveer een keer per week doe ik er anderhalf uur over. En met de trein (deur tot deur) die ik er langer over (buiten de randstad hè ) en kan ik een groot deel van het traject staan als een sardientje in een blik.

Bovendien betaal je meteen de hoofdprijs voor het ov (ten opzichte van mijn autootje) en krijg ik geen reiskostenvergoeding.

Van mij mogen ze het over hier wel verbeteren trouwens! Ik zou dan meteen met het ov gaan.
quote:Arizona15 schreef op 25 januari 2017 @ 12:02:

[...]

Ik heb nooit gezegd dat het niet doorgaat. Ik vraag mij alleen af of dat niet ver is.

Mijn man zelf vind het geen probleem, het is meer mijn eigen overpeinzingen, verder niet.

Het is gelukkig alleen maar snelweg, de a27 en een stuk a20, dus zonder file ben je misschien 3 kwartier kwijt?

Hij komt straks te werken in een ploegendienst, dus 6 uur beginnen en 14.00 uur beginnen, dus ik ga ervan uit dat het dan een stuk minder druk is dan tijdens de spit.De A20 sluit helemaal niet aan op de A27?
quote:chentolove schreef op 25 januari 2017 @ 13:16:

[...]

Hangt natuurlijk ook van de verbinding af.

Hier 3u van deur tot deur met trein/bus over 80 km Dat snap ik. Daarom was het ook een vraag
Hayek op die manier, dat is wel weer een voordeel.

Ik moet het gewoon van mij afzetten, dank voor jullie inzichten geeft mij toch weer een beter gevoel
quote:Marana_ schreef op 25 januari 2017 @ 13:58:

[...]

De A20 sluit helemaal niet aan op de A27?Foutje inderdaad, het is de A12.
Ik vind het wel een goed voorstel dat hij het eens probeert, moest hij toch ook wat twijfelen.

Of hij zich om 5u zo lang ziet rijden zonder in slaap te vallen.
quote:chentolove schreef op 25 januari 2017 @ 14:23:

Ik vind het wel een goed voorstel dat hij het eens probeert, moest hij toch ook wat twijfelen.

Of hij zich om 5u zo lang ziet rijden zonder in slaap te vallen.Ik zou 22:00 veel lastiger vinden!
Oh dear, how sad, never mind.
Afstanden zeggen inderdaad niet veel. ik reis 35 km enkele reis naar mijn werk, maar doe daar maar 20-25 minuten over. Omdat ik in een provincie woon waar amper nooit files zijn, vanuit mijn huis in 5 km op de snelweg zit, en bij mijn werk ook in 4 km weer op de snelweg naar huis

Dus moeilijk te zeggen

Ik zou het overhebben voor een leuke baan, maar dan net als nu zonder files
Het hangt ervan af hoe lang hij doet over die 75 km rijden. Kan dat bijvoorbeeld via de snelweg (met of zonder file) of moet hij binnendoor met veel vrachtverkeer, stoplichten, slechte wegen etc.

Mijn man rijdt nu dagelijks (5 dgn per week) 135 km enkele reis. Daar doet hij 1 uur en 45 min over. Hiervoor reed hij 175 km enkele reis en daar deed hij vaak 2 uur over. Vaak in de spits dus drukte op de weg.

Het gaat er ook om of hij het ziet zitten om dat dagelijks te rijden. Mijn man heeft er geen problemen mee, maar toen ik nog werkte moest ik 4 dagen per week 85 km enkele reis en ik vond dat zelf niet prettig. Ik deed daar 1 uur en 15 min over dan.

[...]

Ik maak mij zorgen dat hij het te zwaar gaat vinden. De baan is wel helemaal wat hij wil. Ze vergoeden 200 euro per maand, dus niet geheel, maar ze hebben wel een fiscale regeling om een bruto bestanddeel uit te ruilen voor een netto vergoeding (geen idee wat dat precies inhoudt, maar dat weet man wel).

200 euro pm kilometervergoeding is niet heel ruim, maar sommige bedrijven geven niet de volledige vergoeding, beter iets dan niets toch?

aan het eind van het jaar de niet gekregen vergoeding inruilen tegen bruto uitkering ( of hoe dat ook zit) heeft mij ook lekker 250 euro extra opgeleverd
Als ik hoor dat je man om 6 uur of 2 uur begint, dan is het goed te doen hoor! Dan is het echt nog niet druk. Ik heb zelf een reisafstand van 125 km enkele reis, ook deels over de a27, als je daar rond 7 uur moet rijden dan ben je echt niet blij . Ik doe er in principe 1 uur en 10 minuten over zonder file, maar meestal 1,5 uur en 2 uur komt ook voor.

Tja, je stelt je er op in. Het is belangrijk dat je geen hekel hebt aan autorijden. Sommigen in mijn omgeving vinden het echt onbegrijpelijk dat je deze afstand af zou leggen voor werk, anderen doen het zelf ook. Als het voor een baan is die je leuk vindt, is dat al een verzachtende omstandigheid.
45 minuten enkele reis buiten de spits vind ik goed te doen. Als je er een fijne baan voor terug krijgt, heb je het er sneller voor over dan wanneer je met enige tegenzin naar je werk gaat en dan ook nog eens zo lang onderweg bent. Als je een half uur moet rijden kun je net zo goed gigantisch in de file staan, daar heb je niets over te zeggen.

[...]

Ik maak mij zorgen dat hij het te zwaar gaat vinden. De baan is wel helemaal wat hij wil. Ze vergoeden 200 euro per maand, dus niet geheel, maar ze hebben wel een fiscale regeling om een bruto bestanddeel uit te ruilen voor een netto vergoeding (geen idee wat dat precies inhoudt, maar dat weet man wel).200 euro per maand voor deze afstand is weinig. Bij mij op het werk is de vergoeding gemaximeerd op 50km enkele reis en daar krijgen we dan ca. 250 euro voor. En dat is nog steeds niet kostendekkend.
Het is idd niet heel erg ruim. Gelukkig heeft man een diesel dat scheelt wel weer een stuk.

Gisteren concept contract binnen gekregen en het ziet er allemaal prima uit. Het eerste jaar is zijn functie nog i.o en daarna gaat hij weer een schaal omhoog. Hij komt nu op 49.000 euro per jaar inclusief vakantiegeld. Het bedrijf biedt verder heel veel scholing, dus dat is erg prettig.
quote:Arizona15 schreef op 26 januari 2017 @ 10:02:

Het is idd niet heel erg ruim. Gelukkig heeft man een diesel dat scheelt wel weer een stuk.

Gisteren concept contract binnen gekregen en het ziet er allemaal prima uit. Het eerste jaar is zijn functie nog i.o en daarna gaat hij weer een schaal omhoog. Hij komt nu op 49.000 euro per jaar inclusief vakantiegeld. Het bedrijf biedt verder heel veel scholing, dus dat is erg prettig.Dat is zeker geen verkeerd salaris volgens mij. Dan lijkt het me ook wel mogelijk om zelf nog iets toe te leggen op reiskosten, zonder er meteen van aan de bedelstaf te raken.
Zouden jullie van baan veranderen als je dan voor minder werken hetzelfde betaald krijgt, maar daarvoor wel langer (1 uur) moet reizen ipv 2 km?
Ik werk momenteel zo'n 100 km enkele reis van huis. Maar gelukkig niet in de randstad, als de afsluitdijk meewerkt doe ik er een uur en een kwartier over. Op 1 dag in de week rijd ik zo'n 140 km enkele reis, maar dit is buiten de spits en allemaal snelweg, dus dit doe ik ook in een uur en een kwartier ongeveer. Ik vind het goed te doen. Ik heb gelukkig wel een goed rijdende nieuwe auto van het bedrijf. Als ik de auto zelf had moeten betalen was het een klein koekblik geworden en dan was het een heel ander verhaal geweest.
Met de werktijden die hij heeft, lijkt me dit prima te doen. Als hij het geen probleem vindt, en alle andere opties zijn goed bij deze baan, zou ik er gewoon voor gaan.
gaultier schreef:
30-06-2017 14:26
Zouden jullie van baan veranderen als je dan voor minder werken hetzelfde betaald krijgt, maar daarvoor wel langer (1 uur) moet reizen ipv 2 km?
Ligt eraan. Als ik de nieuwe baan leuker/uitdagender vind dan de huidige baan, dan zou ik het doen. Is het hetzelfde dan zou ik het niet doen.
FiIee schreef:
30-06-2017 16:17
Ligt eraan. Als ik de nieuwe baan leuker/uitdagender vind dan de huidige baan, dan zou ik het doen. Is het hetzelfde dan zou ik het niet doen.
İs wel iets uitdagender maar grootste voordeel is toch wel 2 hele dagen thuis zijn voor hetzelfde
Ik doe op rustige dagen 50 minuten over een afstand van 40km. Op regendagen doe ik er wel een anderhalf uur over. Op zulke dagen zit ik dus 3 uur in de auto.

Vind ik geen probleem voor mijn droombaan. Ik vind mezelf nog altijd een bofkont. :proud:
Gelukkig zal mijn baas ook enkel "goedemorgen" roepen als ik eens wat later ben omdat ik plots 40 minuten langer over mijn rit heb gedaan dan gewoonlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven