Geld & Recht alle pijlers

Naam gebruik

01-02-2017 15:48 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Hopeloos ben ik aan het zoeken en burgerzaken van mijn gemeente is niet te bereiken. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

We gaan als het goed is binnenkort een huis kopen. We willen graag geregistreerde partnerschap. De reden hiervoor is dat we graag alles willen delen. En via Samenlevingscontract kun je dat ook vast stellen maar daar zijn wat kosten aangebonden. Partnerschap is hier 1 dag gratis.

Maar ooit willen wij wel trouwen maar dat is een jaren plan. Dus dan willen we het omzetten naar een Huwelijk. Dat kan.

Maar kan ik nu tijdens geregistreerde partnerschap kiezen voor mijn eigen achternaam en als we het laten omzetten om ook zijn naam erbij te gebruiken?

Voor de mensen die zich afvragen waarom niet gelijk; uit principes.. Als ik ga trouwen wil ik het liefst dan pas zijn achternaam erbij dragen. Maar is dit mogelijk wat ik wil.
Bam!!!!
Je houdt altijd je eigen naam. Je kan alleen de gemeente e.d. vragen om jou aan te schrijven met de naam van je partner. Dat kan je dus ook zo vaak wijzigen als je wil, want het is alleen maar de naam bovenaan de brief. Je achternaam verandert nooit.

En hoe je de telefoon op neemt maakt ook niemand verder iets uit dus dat kan je ook per dag bedenken
Je kunt als je een partnerschap of huwelijk hebt je aanschrijfwijze op ieder moment laten veranderen: al wil je iedere week door de overheid op een andere manier worden aangeschreven, dat mag . Je mag dus ook nu je eigen naam houden, trouwen en zijn naam gebruiken, en na 10 jaar huwelijk weer je eigen naam gaan voeren.

Dit kun je meestal regelen op de site van je gemeente
Ja hoor, dat kan. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Eigen naam gehouden bij GR ivm huis kopen, een jaar later zijn we getrouwd en heb ik mijn mans naam aangenomen.

Kreeg ik toen een formuliertje voor mee, wat ik in moest vullen.

Houd er rekening mee dat het alleen nog maar een omzetting is van het een naar het ander op het moment dat je gaat trouwen, dan heb je in principe ook geen getuigen meer nodig, je hoeft geen ja meer te zeggen etc... Kan natuurlijk allemaal wel als je dat afspreekt met de BABS.
Je moet je trouwens wel bedenken dat er limieten zijn aan de omzetting van partnerschap naar huwelijk. Volgens mij kan het oa alleen in je eigen gemeente. Je kan ook vaak geen ceremonie meer doen en het wordt een puur administrative handelen (dus ook zonder getuigen e.d.). I

Misschien zeg ik het verkeerd want ik weet de details niet precies, maar dat zou ik wel even goed uitzoeken.
quote:Voor de mensen die zich afvragen waarom niet gelijk; uit principes..Wat voor principes zijn dat dan? Juridisch zit er namelijk geen enkel verschil tussen een geregistreerd partnerschap en een huwelijk.
Bedankt, bedankt.

Hier heb ik wat aan.

MaryCrawley, Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik ken de regels wel.
Bam!!!!
Stel je ook huwelijkse voorwaarden op?
Wat eten we vanavond?
Waarom willen vrouwen andere naam hebben als ze trouwen of iets dergelijks??
Trouwen en geregistreerd partnerschap geeft toch dezelfde plichten? En rechten?

Wat maakt gp dan minderwaardig aan trouwen om dan pas de naam te willen dragen? Als het ontbonden moet worden ben je na gp net zoveel de sjaak als na trouwen, dus het is nét zo echt allemaal.

En als het eigenlijk tegen je principes ingaat, al die plichten aangaan net als met trouwen maar dan anders genoemd, dan kun je er beter niet aan beginnen.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal
Je mag altijd je eigen achternaam houden.
quote:Ikhierhuh schreef op 01 februari 2017 @ 16:42:

Waarom willen vrouwen andere naam hebben als ze trouwen of iets dergelijks??Geen idee, ik heb ook niet gedaan.
quote:Fee-de-Goede schreef op 02 februari 2017 @ 18:49:

Je mag altijd je eigen achternaam houden.Sterker nog: je móet je eigen achternaam houden. En daarnaast mag je de naam van je partner gebruiken.
quote:Tr0tter schreef op 02 februari 2017 @ 19:03:

[...]

Sterker nog: je móet je eigen achternaam houden. En daarnaast mag je de naam van je partner gebruiken.Precies. Die verandert niet.
Het naam gebruik van zijn achternaam nu nemen gaat tegen principes in. In mijn ogen is boterbriefje en feest geven. Echt trouwen. Dus mijn eigen principes.

Maar dat was mijn vraag ook helemaal niet. Daarom stond er ook geen uitleg verder want wat jij er van vindt interesseert me niet. Maaar vroeg wel om uitleg hoe dat naamgebruik in elkaar zit. Feiten dus.
Bam!!!!
Zo.. dat is duidelijk.

Wij hebben ook geregistreerd partnerschap gedaan en ik heb zijn naam aangenomen. Vooral omdat we (hopelijk) eerder een kindje samen krijgen dan dat we gaan trouwen (tig jaren plan) en ik graag dezelfde naam wil als mijn gezin.

Maar zoals je al zo netjes is uitgelegd, je kunt er op elk ander moment voor kiezen om zijn naa, aan te nemen. Kwestie van formulier bij gemeente invullen.
Hij mag ook jouw naam gaan voeren.
Ja sorry haha.

Ja hoe jij het gedaan hebt heb ik ook over nagedacht. Ik wil ook graag dezelfde naam als mijn gezin inderdaad. En het is niet zo moeilijk anders vul je het formulier ff in. :') maar deze informatie had ik eerder niet. Nu wel.
Bam!!!!
Je kunt geen andere achternaam aannemen. Je houdt altijd je geboortenaam. Welke naam je in het dagelijks leven voert mag je helemaal zelf weten. Daar heb je geen huwelijk of gp voor nodig.
Ab imo pectore
quote:Ycjoo- schreef op 02 februari 2017 @ 22:21:

Het naam gebruik van zijn achternaam nu nemen gaat tegen principes in. In mijn ogen is boterbriefje en feest geven. Echt trouwen. Dus mijn eigen principes.Als je het dan toch zo graag over feiten hebt: er zit geen enkel verschil tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Je principes slaan dus nergens op.
Beslis jij of mijn principes nergens op slaan? Iedereen mag het zelf weten wat ze doen en hoe ze het willen. Daar hoef jij niet over te beoordelen.
Bam!!!!
quote:Ycjoo- schreef op 02 februari 2017 @ 23:14:

Beslis jij of mijn principes nergens op slaan? Iedereen mag het zelf weten wat ze doen en hoe ze het willen. Daar hoef jij niet over te beoordelen.

Natuurlijk mag je zelf weten wat en hoe je het doet. Maar ik mag ook vinden dat het nergens op slaat.

Verdiep je eens in de rechten en plichten van een huwelijk, want daar heb je volgens mij nog niet echt bij stilgestaan.
quote:emmylou schreef op 02 februari 2017 @ 23:02:

Je kunt geen andere achternaam aannemen. Je houdt altijd je geboortenaam. Welke naam je in het dagelijks leven voert mag je helemaal zelf weten. Daar heb je geen huwelijk of gp voor nodig.Ik benadruk dit nog maar even want volgens mij is dit nogal essentiele punt nog niet geland.
Jep dat was al wel geland. Maar we gaan een huis kopen. Samenlevingscontract of gp.

Maargoed we komen er uit! Bedankt
Bam!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven