Wel of niet naar begrafenis?

12-01-2009 01:58 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Weet niet of dit onderwerp op relaties past, maar wist niet waar ik t anders kon plaatsen)

Een goede kennis van mij is gisteren verongelukt.

Deze week zal zijn begrafenis zijn. Nu komt deze man uit een kennissen kring van 'vroeger' waarvan iedereen mij uitgekotst heeft, om bepaalde redenen. Hij en z'n vrouw waren de enigen die mij wel accepteerden en contact met mij hebben gehouden. Ik weet zeker dat bepaalde mensen die op zijn begrafenis zullen zijn het ontzettend tegen de borst zal stuiten als ik daar ben. Dit zijn trouwens de echt goede vrienden van deze familie.

Nu twijfel ik of ik naar de begrafenis moet gaan. Ik weet dat deze dag om hem draait, en dat z'n vrouw het absoluut op prijs zal stellen. Toch zullen bepaalde mensen zich verschrikkelijk op gaan winden mij daar te zien. En ik wil hen, die nog dichter bij deze man stonden dat niet 'aandoen'. Voor mezelf wil ik ontzettend graag deze geweldige man een laatste eer bewijzen, omdat hij veel voor mij betekend heeft.

Wat vinden jullie?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:Guinnevere schreef op 15 januari 2009 @ 14:50:

Voor mij is het voornaamste dat de overledene helemaal geen partij is in het conflict. Hij had er, voorzover ik kan lezen, helemaal niets mee te maken. Dan moet je gewoon kunnen gaan, en blijkbaar stelt zijn vrouw er ook prijs op. Gaan dus, als jou dat goeddunkt. En blijf dan voor alle zekerheid een beetje low-profile.

Tja, ik kan ook wel eens ruzie hebben met bijv. de buren. Moet ik dan ook maar wegblijven bij elke begrafenis in het dorp waar zij ook zijn? Kom zeg, 't moet niet gekker worden.als het nou een enorm goede vriend was geweest, dan zou ik ook gaan, ongeacht of de andere vrienden het niet leuk zouden vinden,maar kom op zeg, hij had alleen haar 06 nummer,niet eens haar adres en ze zagen elkaar in de kroeg. Om de boel op de spits te drijven om maar je zin te krijgen door naar de uitvaart van een vage kennis te gaan,gaat me echt te ver en als het mij zou overkomen, zou ik je er hoogstpersoonlijk uitzetten
eensch met feeks.
Ik ook eens met feeks.

Er ontstaat nogal eens wat begrafenisleed omdat mensen zichzelf belangrijk maken op een dag dat het helemaal niet over hun gaat.

Zo ging de scharrel van de vriend van mijn beste vriendin, met wie hij 8 héle weken een verhouding had gehad, alvorens hij het schielijk uitmaakte en weer terugkeerde bij mijn beste vriendin met wie hij al 12,5 jaar samen was, op de tweede rij achter de familie zitten in de aula en stond ze bij het condoleren naast de deur en nam condoleances in ontvangst, alsof zíj de treurende weduwe was. Ze hield mijn beste vriendin, die haar duldde, onbehoorlijk lang vast in een belachelijke omhelzing en vroeg veel aandacht op een dag dat ze zich heel erg gedeisd had moeten houden.

Dat zul jij niet doen hoor Bladora maar ik ook ik zie de toegevoegde waarde er niet van als je nou ook nog naar de begrafenis zelf zou gaan. Het zijn kennissen van je, niet je beste vrienden, de omgeving van die mensen hebben, volgens jouw eigen zeggen, grote problemen met jou en je hébt nu je respect betoont.

Hierna gaat het niet meer om jou, met alle respect, maar om de naasten van de overledene en daar hoor jij toch echt niet bij. Tenminste, dat haal ik niet uit je postings.
Mijn dilemma heeft zichzelf uiteindelijk 'opgelost' Na het bericht gekregen te hebben van iemand die dichtbij de familie staat dat ik welkom was op de uitvaart ben ik toch gegaan. Heel wat scheve gezichten door bepaalde personen Na de uitvaart ben ik zonder iemand aan te kijken naar buiten gelopen. Later vernomen dat sommigen zich er inderdaad erg over op hebben gewonden. Ook gehoord dat de weduwe en kinderen het wel fijn vonden. Ik ben blij dat ik toch gegaan ben.
zucht, wat had men dan moeten zeggen "dat je niet welkom was?" denk je dat die weduwe zin had in zo'n vraagstuk?

Denk je dat die werkelijk met jou bezig is geweest?

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de "aandacht" dat sommigen zich er over opgewonden hadden wel prima vond. Denk je dat die "sommigen" nu wel fijn afscheid hebben kunnen nemen van hun vriend? Je bent toch naar de condoleance geweest??? Het komt allemaal erg theatraal en egocentrisch over.
je bent inderdaad morally challenged en gezakt
Eens met Meds, Feeks en Leo.Je maakt jezelf belangrijker dan je bent.

Dit topic komt op mij nu ook meer als theater over dan dat je écht advies wilde.
quote:Spinster schreef op 18 januari 2009 @ 10:44:

Eens met Meds, Feeks en Leo.Je maakt jezelf belangrijker dan je bent.

Dit topic komt op mij nu ook meer als theater over dan dat je écht advies wilde.

Dat kon je eigenlijk al merken aan haar manier van reageren op allerlei adviesen.

Die niet in haar straatje waren (dus wel gaan) ging ze vrij snel aan voorbij

Ze was gewoon vastbesloten om te gaan en zichzelf heel belangrijk te maken.

Totaal voorbijgaand aan het feit hoe het voor de mensen was die oprecht verdrietig waren en nu met haar 'ongewenste' aanwezigheid werden geconfronteerd.

Was ook wel heel opvallend dat ze niet wilde laten weten waarom die mensen zo pissed op haar waren. (of ik moet er overheen gelezen hebben)
anoniem_20995 wijzigde dit bericht op 18-01-2009 10:57
Reden: aanvulling
% gewijzigd
waar het om gaat is dat de weduwe het fijn vond dat jij er was.

het spijt me voor die anderen maar zij is de belangrijkste persoon op dat moment en als die anderen ook maar denken het recht te hebben om jou niet op die uitvaart te hebben dan hebben ze dikke vette pech. Jij ging goed om met de overledene en zijn vrouw, daar gaat het om en niet om Jantje en Pietje die jou niet mogen.

goed dat je geweest bent.
Ze heeft wel laten weten waarom die mensen haar niet mogen:

" de naaste vrienden van deze man zijn de vriendengroep van de toenmalige vriendin van mijn ex-minnaar....(klinkt ingewikkeld)"
Nou, ik vind t jammer dat jackie, spinster, meds en feeks hun ordeel vellen op deze manier. T is een issue waar ik heel erg meegezeten heb. De condoleance wás in eerste instantie genoeg voor mij. Ik heb aboluut nooit mezelf belangrijk willen maken, er een theater van willen maken of wat er nog meer gezegd wordt. En ik ben ook oprecht verdrietig over het overlijden van deze geweldige man die voor mij veel betekent heeft. Als ik niet via een goede kennis van de familie te horen gekregen had dat de weduwe en kinderen hadden gezegd dat ik welkom was op de begrafenis was ik niet gegaan. (omdat ik wel op de condoleance was geweest maar geen rouwkaart had gehad ging het via die weg). En ik ben blij dat ik gegaan om het een plekje te kunnen geven. Als jullie dat egocentrisch vinden dan is dat jullie mening. Ik sluit me meer aan met wat slagroom schrijft.

Jammer dat ik alsnog t gevoel heb om me te verdedigen maar dat de oprechtheid van mijn vragen hier in twijfel wordt getrokken en wordt geschetst als een theater oid vind ik erg jammer. Als julle al mijn reacties gelezen hebben zullen jullie ook zien dat ik in het begin helemaal niet al voornemens was heen te gaan. Of theater wou gaan maken, of mezelf op de voorgrond wou zetten, maar juist dat ik daar bang voor was.
Het belangrijkste is of dit gewaardeerd werd door de weduwe en de kinderen en het belangrijkste is ook dat deze vriend van je ook altijd het contact met je heeft willen onderhouden.

Dat andere vrienden op de begrafenis het belangrijker vinden wat ze zelf vervelend/fijn vinden dan hoe de weduwe/kinderen het ervaren en of de overleden persoon zelf het gewaardeerd zou hebben... tsja, dat is toch echt HUN probleem.

Ik denk dat je goed gehandeld hebt. Je hebt expliciet te horen gekregen dat je welkom was (dat zal men heus niet zomaar zeggen uit zichzelf dan wanneer het ook zo is; tenzij jij er naar gevist hebt, uiteraard.), je had een goed contact met de overledene die jou nooit heeft laten vallen toen anderen dat wel deden. De overledene zou vermoedelijk graag gehad hebben dat je er bij geweest was en zou ook schijt aan zijn eigen vrienden gehad hebben. Anders had hij nooit tegen de wil van die vrienden in het contact met je gehouden.
Bedankt kiks.
Je bent bij de condoleance geweest. Wat voegt zo'n begrafenis dat nog toe? Behalve dan dat je een hele vriendengroep overstuur maakt. Door deze handelwijze lijkt het gewoon alleen maar om je eigenbelang te gaan. Je had de weduwe al gecondoleerd dus voor haar had je niet bij de begrafenis hoeven zijn, anders had ze je bovendien wel een kaart gestuurd. Dat jij naar die begrafenis wilde ging puur en alleen om jezelf, en dan na die tijd nog hier te schrijven dat men wel "scheve gezichten had" en zich er over opgewonden had, vind ik niet echt getuigen van een groot empathisch vermogen. Deze mensen zijn hun vriend verloren en horen tot de inner circle, waar jij niet bij hoorde. Je hebt ze onnodig gekwetst op een hele moeilijke dag.
Hallo hee Meds, over een omgekeerde wereld gesproken. Die vrienden hebben helemaal niets met het verhaal te maken, ik sluit me idd aan bij wat Slagroom gezegd heeft. De weduwe heeft blijkbaar uit zichzelf laten weten dat Bladora welkom is. Dan is het zo klaar als een klontje, gaan!
Nou volgens mij heeft ze duidelijk aangegeven dat het om een hechte vriendenclub ging waar zij behoorlijk in heeft lopen roeren om wat voor reden dan ook. Als die weduwe haar er graag bij had gehad had ze wel een kaart gestuurd. Blijkbaar is ze niet belangrijk. Weduwe heeft gereageerd op een vraag via iemand anders. Alsof je in die situatie zou zeggen: nee liever niet. Ik denk dat het voor de weduwe niet veel uitmaakt. Maar dat was ook niet de issue, het ging om die vriendenclub

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven