Wat te doen?

06-02-2017 09:52 46 berichten
Ik zou heel graag wat advies willen. Mijn vriend en ik zijn bijna 9 jaar samen. We wonen al bijna 7 jaar samen en hebben het altijd fijn gehad. Vorig jaar is zijn vader vrij plotseling gestorven. Dit was zijn beste vriend. Er is een enorme periode van rouw geweest. Vriend is daarbij ook nog een enorme workaholic. Veel bezig met zijn werk en ook veel stress hierdoor. Schoonmoeder hangt behoorlijk aan vriend. Hij is heel zorgzaam ten opzichte van haar. Alle stress en rouw die vriend ervaart uit hij bij mij. Hij wordt daar verbaal behoorlijk agressief van. Veel vloeken, tieren en uit zijn dak gaan om de kleinste dingen. Ik probeer te luisteren en hem te ondersteunen maar dit is nu bijna een jaar aan de gang en het breekt mij op. Ik merk dat we hierdoor uit elkaar groeien en dat ik door zijn buien niet meer zo graag bij hem ben. Ik ben hem hier wel mee geconfronteerd en hij biedt dan zijn excuses aan en wil er dan op gaan letten. Helaas gebeurt dan de volgende dag weer het zelfde. Ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik moet doen. Hebben jullie tips?
anoniem_65195e15e4226 wijzigde dit bericht op 06-02-2017 09:52
Reden: Typefout
% gewijzigd
quote:lisanne22 schreef op 06 februari 2017 @ 10:56:

Ik zal vanavond gesprek met hem aangaan en duidelijk mijn grenzen aangeven. Benoemen dat ik graag met hem verder wil maar dat er hulp moet komen omdat we er zo samen niet uitkomen.

En als hij dan morgen weer de pan uit flipt en zegt 'sorry, ik werk eraan'?

Dat eindeloze gepraat heeft niets te maken met grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik ben hem hier wel mee geconfronteerd en hij biedt dan zijn excuses aan en wil er dan op gaan letten.

Schuldgevoel komt vaak voor. Hij bedenkt achteraf dat het niet netjes is wat hij doet in een vlaag van zelfkritiek. Maar schuldgevoel is totaal iets anders dan liefde en kan daar totaal los van bestaan. In feite zorgt schuldgevoel voor minder liefde omdat het ego zichzelf aanvalt.

quote:Helaas gebeurt dan de volgende dag weer het zelfde.Op dat moment manifesteren zijn echte gevoel en agressie zich weer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat kan ik dan wel doen? Om nu maar mijn hele hebben en houden te pakken vind ik zelf heel drastisch. We houden wel veel van elkaar
Hem zeggen dat je het zat bent en dat hij zijn gedrag moet veranderen. Als hem dat zelf niet lukt professionele hulp zoeken. Een jaar lang geregeld zulke aanvallen is dodelijk voor je relatie.
Ik geef dat bovenstaand toch aan? Of is dat nog te lief?
quote:lisanne22 schreef op 06 februari 2017 @ 11:06:

Wat kan ik dan wel doen? Om nu maar mijn hele hebben en houden te pakken vind ik zelf heel drastisch. We houden wel veel van elkaar

Begrip hebben voor een siuatie als rouw is eindig. Als je vriend zijn rouw verwerkt door zijn stress en verdriet op jouw te botvieren wordt het tijd om paal & perk te stellen.

Niet wéér een begripvol goed gesprek met hem voeren. In plaats daarvan eis je dat hij hulp zoekt, te beginnen om gelijk een afspraak te maken bij de huisarts en een doorverwijzing naar een hulpverlener te vragen.

De belofte van je vriend om 'beter te letten op zijn uitvallen', die ken je nu wel. Het is overduidelijk dat hij zijn issues niet de baas wordt zonder hulp.
Je hebt toch al eindeloos gepraat? En wat heeft je dat opgeleverd?

Een gesprek om duidelijk maken dat hij nu hulp moet zoeken is goed, maar zeg in dat gesprek niet weer dat je begrip het, hem ondersteund enz. enz. Ga niet in op rouw, werk e.d.. Dat verhaal ken je nu wel en verandert niet. Je kunt wel zeggen dat het voor jou klaar is en hij nog een laatste kans krijgt.
quote:lisanne22 schreef op 06 februari 2017 @ 11:22:

Ik geef dat bovenstaand toch aan? Of is dat nog te lief?Hij gaat er mee door en respecteert jouw grens niet. Dus ergens gaat er iets mis. Zolang jij geen consequenties aan zijn gedrag verbindt, gaat hij ermee door. Kennelijk voelt hij niet vanuit zichzelf de behoefte om ermee op te houden. Daar kun jij een heel pseudo psychologisch verhaal aan ophangen, maar dat is wel hoe het is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:lisanne22 schreef op 06 februari 2017 @ 11:06:

We houden wel veel van elkaarweet je dat zeker? volgens mij houdt hij nl niet zoveel van jou.
'aangeven' en 'confronteren' zijn gewoon nogal slappe acties en hebben geen nut. Dat heb je al gedaan. Werkt niet.

Dus als hij weer uit zijn plaat flipt loop je weg. Gaat hij achter je aan dan vertrek je uit huis. Dán geef je aan dat hij nú moet stoppen en af moet gaan koelen. En als hij dat gedaan heeft dan zeg je dat je verwacht dat hij zodra het kan naar de huisarts belt voor een afspraak omdat dit niet is zoals jij een relatie wilt hebben en dat het hem kennelijk niet lukt om op eigen kracht zijn gedrag onder controle te krijgen. Dat je echt ziet dat hij het lastig heeft maar dat voor jou de maat vol is en dat hij iets zal moeten veranderen, actief en zichtbaar, wil een relatie met jou er in zitten. En, het belangrijkste, dit gesprek voer je één keer. Niet elke week, niet elke keer als hij flipt. Anders is het net zo nutteloos als alles wat je tot nu toe gedaan hebt.

Of je grens is niet echt bereikt en je doet maar alsof, dan kun je het gewoon uitzitten en wachten tot het over gaat.
Ik weet niet meer hoe dr Phil het zegt, maar als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je ook het resultaat wat je altijd kreeg.
quote:Belle73 schreef op 06 februari 2017 @ 12:08:

Ik weet niet meer hoe dr Phil het zegt, maar als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je ook het resultaat wat je altijd kreeg.

die uitspraak kan aan een heleboel mensen worden toegeschreven (oa mr Ford), maar Dr Phil heeft die uitspraak in elk geval niet bedacht

“If you always do what you’ve always done, you always get what you’ve always gotten.”
quote:lisanne22 schreef op 06 februari 2017 @ 10:06:

Ja ik heb dit al heel vaak met hem besproken. Hij heeft echt twee kanten. Vb zaterdag gingen we naar vrienden. We konden de auto niet direct voor de deur parkeren maar wel een meter of 6 verderop. Vriend gaat enorm uit zijn dak hierdoor. Ik geef aan dat hij gewoon rustig moet doen en verderop kan parkeren. Vriend gaat al vloekend parkeren en biedt zijn excuses aan. We komen binnen bij vrienden en ineens is hij weer gezellig en is er niks aan de hand. Ik vind dit zo vreemd gedrag. Ik denk dat hij bij mijn zijn echte gevoel kan tonen maar ik raak echt uitgeblust hierdoor.Waarom geef jij op zo'n moment iets aan? Je probeert hem op te voeden maar hij is je kind niet. Stap gewoon uit de auto zodra hij begint te tieren, voeg er eventueel nog aan toe dat hij zich als een stampvoetende kleuter/achterlijke viool gedraagt. Maar stáp uit de situatie en stop met opvoeden.
quote:hoelahoepla schreef op 06 februari 2017 @ 12:17:

[...]

die uitspraak kan aan een heleboel mensen worden toegeschreven (oa mr Ford), maar Dr Phil heeft die uitspraak in elk geval niet bedacht

“If you always do what you’ve always done, you always get what you’ve always gotten.”Nou, dan heeft dr Phil 'm vast ook eens geleend.
quote:Belle73 schreef op 06 februari 2017 @ 12:08:

Einstein zei: “The definition of insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results”.

Denk dat het daarop gebaseerd is
Van Phil ken ik wel: "When you choose the behaviour, you choose the consequenses." Zijn acties hebben er niet zo veel, dus voor hem geen reden om het daadwerkelijk anders te doen.
Hoe dan ook, ik denk dat het duidelijk is ik bedoel. Ik hoop voor TO ook.
Succes met het gesprek vanavond, Lisanne.

Probeer ook voor jezelf de consequenties en het tijdsplan voor ogen te houden, waarin je veranderingen wilt zien.

Anders is het another poging om hem met woorden tot ander gedrag te verleiden, en dit heeft tot nu niet geholpen.

Ook als hij niet inziet dat hij een probleem heeft, of wegwuift dat zijn gedrag jou enorm dwars zit, zal de situatie niet veranderen. Je vriend heeft de sleutel, hierin, hij zal zelf moeten veranderen. En dat lukt alleen als hij zijn gedrag als problematisch ervaart.
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Hoe is het gegaan?
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Enne?
Het is goed gegaan. Hij gaat naar de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven