Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 11:05:

[...]

Hah nee die auto was gewoon een voorbeeld omdat ik me afvroeg hoe mensen die geen spaargeld hebben, extra kosten kunnen betalen, als ze van niemand anders kunnen lenen zoals ik wel kan.

Ben me er namelijk wel van bewust hoe gelukkig ik kan zijn dat mijn ouders mij veel betalen want zonder hen wist ik echt niet hoe ik het zou moeten regelen. Omdat ik het niet fijn vind om afhankelijk van mijn ouders te zijn vroeg ik me af hoe anderen dat zouden oplossen die echt van niemand het geld kunnen lenen of krijgen.

Je kan niet zelf bedenken dat mensen dan gewoon de auto weg doen? Echt niet?

En ik vraag me nog steeds af wat volgens jou redenen zijn om die auto per se te moeten houden. Dat ze hem echt niet weg kunnen doen.

Blijkbaar had je daar een idee over dus?
Alle reacties Link kopieren

[...]

Hah nee die auto was gewoon een voorbeeld omdat ik me afvroeg hoe mensen die geen spaargeld hebben, extra kosten kunnen betalen, als ze van niemand anders kunnen lenen zoals ik wel kan.

Ben me er namelijk wel van bewust hoe gelukkig ik kan zijn dat mijn ouders mij veel betalen want zonder hen wist ik echt niet hoe ik het zou moeten regelen. Omdat ik het niet fijn vind om afhankelijk van mijn ouders te zijn vroeg ik me af hoe anderen dat zouden oplossen die echt van niemand het geld kunnen lenen of krijgen.Ik denk dat jij heel veel op je boodschappen zou kunnen besparen zodat je wel een buffertje op kunt bouwen. Ook wel zo fijn voor je ouders, lijkt mij, als jij op je ouwe dag nog een keertje zelfstandig wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb geen ouders waar ik op terug kan vallen, dus zorg ik altijd voor een buffertje. Zelfs toen ik heel weinig inkomen had, zorgde ik dat ik 50,- in huis had, wat blikvoer in de kast en meestal ook wel wat vvvbonnen. Daar kon ik dan de maand wel mee uitzingen.

En ja, dus ook even wassen op de hand als de wasmachine kapot ging.
En ik had uiteraard geen auto.
Een auto is luxe, je zou ook met de fiets, bus of kunnen gaan lopen. En als je werk te ver is wellicht kun je met een collega uit de buurt carpoolen.

Wasmachine stuk: Was alles met de hand of vraag vrienden of je daar een wasje mag draaien.

TV kapot: Kijk via internet

Magnetron/Oven kapot: Dan koop en maak je even niks wat daarin moet.

Fiets weg: Leen er eentje van iemand of koop een barrel van nog een 25 euro.

Computer kapot: Ga naar de bibliotheek, daar kun je vaak gratis gebruik maken van computers als je lid bent of vraag vrienden of ze een oude over hebben.

Mobiel kapot: Pak je oudere mobiel weer of vraag aan vrienden of ze er eentje over hebben die je even kan lenen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:05:

[...]

Dat is mooi. Maar ik kan me ook situaties voorstellen ( die van mij heel lang geleden) waarin sparen niet echt gaat. Dan ga je werken aan hoger inkomen en kijk je waar je kan besparen en dan komt dat als je niet ziek bent ook na een tijdje goed.

Maar ik had ook geen auto ofzo.

Ik snap nog steeds niet wat TO wil met dit topic.Dan doe je je auto weg ipv boven je stand te leven.
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:10:

[...]

Dan doe je je auto weg ipv boven je stand te leven.Precies.

[...]

Ben me er namelijk wel van bewust hoe gelukkig ik kan zijn dat mijn ouders mij veel betalen want zonder hen wist ik echt niet hoe ik het zou moeten regelen. Omdat ik het niet fijn vind om afhankelijk van mijn ouders te zijn vroeg ik me af hoe anderen dat zouden oplossen die echt van niemand het geld kunnen lenen of krijgen.Wehkamp
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.

Ik ben ook alleenstaand, met kind overigens. Ik heb een tijdje op bijstandsniveau moeten leven, en dat ging ook maar net, ik leefde super zuinig, kon mijn auto net bekostigen, en ik kon jaarlijks een goedkope kampeervakantie bekostigen, maar echt sparen zat er niet in. Nu verdien ik genoeg en let ik nog steeds op mijn uitgaven (ben zoveel mogelijk minimalistisch aan het leven). Hierdoor kan ik mijn auto bekostigen (op den duur wordt dat een auto van de zaak met een tankkaart), kan ik leuke dingen doen, kan ik mijn oude kringloopmeubels vervangen, kan ik op vakantie, en kan ik veel sparen.

Als ik mijn hele leven op bijstandsniveau had moeten leven, dan was dat zeker niet goed gekomen. Dan had ik wel de vaste lasten kunnen betalen, en in mijn levensonderhoud kunnen voorzien, maar dan had ik nooit geld om kapotte apparaten of meubels te vervangen. Tenzij ik die auto uit de deur zou doen, maar ja, ik woon in een gehucht en dochter gaat in een ander gehucht naar school, er is geen directe verbinding met een bus, dat is dus niet te doen zonder auto.
En voor veel andere spullen kan je terecht op marktplaats, facebookhoekjes en de kringloop voor weinig.
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:11:

[...]

Wehkamp
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:07:

[...]

Je kan niet zelf bedenken dat mensen dan gewoon de auto weg doen? Echt niet?

En ik vraag me nog steeds af wat volgens jou redenen zijn om die auto per se te moeten houden. Dat ze hem echt niet weg kunnen doen.

Blijkbaar had je daar een idee over dus?Ik vraag me hetzelfde af.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:12:

[...]

Zo veel mensen die daar vet in de schulden zitten.
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:14:

[...]

Zo veel mensen die daar vet in de schulden zitten.Vind het een goede tip. Ze verkopen alleen geen auto's of monteurs.
Jij vraagt je af hoe andere mensen dat doen? Ik denk dat de meeste mensen er wel voor zorgen dat ze geld achter de hand hebben om dingen te kunnen vervangen die kapot gaan en anders moet je er voor zorgen dat je meer inkomsten krijgt.
Stelen is ook nog een optie maar niet de meest handige.

Hoe andere mensen zoiets oplossen? Vooral door een buffer te hebben denk ik. Door geen dingen te doen die niet inje budget passen kun je een buffer opbouwen. En auto hebben is geen recht maar een luxe die je je kunt veroorloven door andere dingen te laten. Leven naar je inkomen etc.

Hoe krap wij ook zaten, nooit zonder buffer gezeten. Wel zonder auto, zonder tapijt, zonder koelkast etc.
Ow... sexindustrie is ook een optie qua werk?
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:14:

[...]

Vind het een goede tip. Ze verkopen alleen geen auto's of monteurs.Ze had het toch over andere noodzakelijke spullen?
De afhankelijkheid van jouw ouders is ook een keuze he? je kan het vervelend vinden, maar je kiest er zelf voor.

Houd eens een kasboek bij en schrijf elke cent die erin komt en eruit gaat op. En dan ook echt elke cent, vaak kun je dan nog bezuinigen. Je zult mogelijk wat luxe (winkelen, uitstapjes, etentjes e.d.) in moeten leveren, andere keuzes moeten maken, maar het kan vaak wel.

Krijg je het geld van je ouders of leen je het? In het laatste geval, je kunt het dan ook terugbetalen? Waarom kan je dan niet sparen?
Ik zou in die situatie geen auto kopen.

Als de auto er als is, zou ik de fiets of bus pakken naar werk.
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:17:

[...]

Ze had het toch over andere noodzakelijke spullen?Ook. Maar vooral die auto die je echt niet weg kan doen toch?
quote:Filee schreef op 19 februari 2017 @ 11:17:

Ik zou in die situatie geen auto kopen.

Als de auto er als is, zou ik de fiets of bus pakken naar werk.Die auto is er al. Of niet want is een hypothetische vraag blijkbaar.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:18:

[...]

Ook. Maar vooral die auto die je echt niet weg kan doen toch? Neeeee, dat was een voorbeeld.
Dat hadden wij twee jaar terug. We hebben de auto verkocht en doen nu alles met de fiets en ov. En dat was een enorme stap, maar het valt enorm mee en scheelt zoveel geld!

Werk: mijn man neemt de trein en ik fiets of bus bij slecht weer.

Vakantie: auto lenen of huren

Dagje weg: trein of auto lenen/huren

Met spoed met kind naar ziekenhuis (had ik laatst): taxi. Wordt je nog voor de deur afgezet ook.

Boodschappen: laat ik bezorgen

Toen we gingen verhuizen bleven we in de stad en kozen een rustige wijk met goed ov.

Lenen doen wij eigenlijk nooit, alleen hypotheek.

Wij dachten ook niet zonder auto te kunnen, zoals de meesten dat denken. Praktijk is toch echt heel anders

[...]

Ben me er namelijk wel van bewust hoe gelukkig ik kan zijn dat mijn ouders mij veel betalen want zonder hen wist ik echt niet hoe ik het zou moeten regelen. Omdat ik het niet fijn vind om afhankelijk van mijn ouders te zijn vroeg ik me af hoe anderen dat zouden oplossen die echt van niemand het geld kunnen lenen of krijgen.Verreweg de meeste mensen kunnen of willen geen geld lenen of krijgen. De meeste mensen hebben dan ook geen dolce gusto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven