Termijnbedrag energie te hoog

27-02-2017 17:23 258 berichten
Hoihoi,

Er klopt iets niet aan wat wij voor energie betalen, maar ik snap niet wat en waar het dan mis gaat..

Wij hebben een 2-persoonshuishouding. In ons vorige huis, vrij klein appartement op 3 hoog, betaalden we €50,- per maand. We hoefden aan het eind van het jaar maar een klein bedrag bij te betalen. Maar sinds we in onze nieuwe woning zitten, een rijtjeshuis met 3 kamers en zolder, betalen we ruim €400,- per maand en hier hebben we ook niets van terug gekregen! Ik snap heus wel dat deze woning duurder uitvalt met de energiekosten dan onze vorige woning, maar €350,- hoger? We huren particulier en onze huisbaas geeft aan zelf €180,- betaald te hebben.

Wat doen wij fout? Of is er iets mis? Ik heb geen idee door wie ik dit na kan laten kijken, onze energieleverancier zegt hier niet voor te komen en verwees ons door naar de netbeheerder, maar ook die geeft aan dat zij hier niets mee kunnen. Wie kan ik het dan wel na laten kijken? Wat zijn de dingen waar het zo erg mis kan gaan met de kosten? De whirlpool (bad)? Vloerverwarming? (deze zetten we overigens uit, maar springt eens in de zoveel tijd vanzelf weer op aan en soms duurt het even voor we dit door hebben)

Ik weet het even niet meer en er zijn tijden waarbij ik dit bedrag niet op kan hoesten. Iemand tips?
Als je bij eon zit, kun je je termijn bedrag online wijzigen

Edit: ik weet niet waar je die dingen die je wilt zien, kan zien.
Is veel geld, niet alleen voor jou/jullie, dus voel je niet bezwaard dat je de vraag stelt.

Je kunt de hoogte van de rekening per maand zelf bijstellen, hoger of lager. Normaliter is het zo dat een overschot aan betaalde kosten deels wordt verrekend met eerstvolgende betaling van eerstvolgende maand en de rest uitbetaling in geld.

Als jij twijfelt of de hoogte per maand klopt of dat het verbruik niet klopt.....trek aan de bel. De energieleverancier kan jou uitleggen hoe de berekening plaatsvind en hoeveel jullie verbruiken.
quote:Filee schreef op 27 februari 2017 @ 17:24:

Als je bij eon zit, kun je je termijn bedrag online wijzigen

Edit: ik weet niet waar je die dingen die je wilt zien, kan zien.Ik kan het termijnbedrag inderdaad wijzigen, maar dat betaal je aan het eind van het jaar weer bij. Zo heb ik over 2015 een klein bedrag teruggekregen en over 2016 niets, dus klopt het bedrag wel. Maar wij kunnen bij een normaal huishouden toch niet zoveel verbruiken? Het begint na 2 jaar toch wel aan me te knagen...
180 euro voor een eengezinswoning is - afhankelijk van isolering ed - toch een normaal bedrag?
Alle reacties Link kopieren
En wat is je verbruik per jaar? Elektriciteit en gas?

Meten is weten....
Tapt de buuan stroom af voor een illegale wietkwekerij?

Je kunt eens proberen alles uit te zetten en kijken of de meter nog draait. Of heb je toon ofzo?
quote:Troeteltje schreef op 27 februari 2017 @ 17:28:

Is veel geld, niet alleen voor jou/jullie, dus voel je niet bezwaard dat je de vraag stelt.

Je kunt de hoogte van de rekening per maand zelf bijstellen, hoger of lager. Normaliter is het zo dat een overschot aan betaalde kosten deels wordt verrekend met eerstvolgende betaling van eerstvolgende maand en de rest uitbetaling in geld.

Als jij twijfelt of de hoogte per maand klopt of dat het verbruik niet klopt.....trek aan de bel. De energieleverancier kan jou uitleggen hoe de berekening plaatsvind en hoeveel jullie verbruiken.Vorig jaar heb ik hier inderdaad contact over opgenomen met mijn energieleverancier, ze vroegen de meterstanden zoals het er toen voor stond en gaven aan dat het bedrag nog steeds klopt. Dus het verbruik blijkt te kloppen met het bedrag wat ik betaal, ik begrijp alleen niet hoe ik aan zo'n hoog bedrag kom. Er moet toch een instantie zijn die mij hierbij kan helpen? Al leef ik dusdanig gek, wil ik dat ook graag horen zodat ik erop kan letten. Nu weet ik niets...
Heb je een droger? Hoe is het huis geisoleerd? Overal ledlampen? Oude koelkast/wasmachine/vriezer?

Is de cv ketel hr? Aqarium? Waterbed?

Wat verbruikt die whirlpool?

Zet je de kachel laag als je weggaat en s nachts?

Staat de cv uit in de ruimtes waar je overdag niet bent?

Informeer eens bij de buren.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 17:32:

[...]

Vorig jaar heb ik hier inderdaad contact over opgenomen met mijn energieleverancier, ze vroegen de meterstanden zoals het er toen voor stond en gaven aan dat het bedrag nog steeds klopt. Dus het verbruik blijkt te kloppen met het bedrag wat ik betaal, ik begrijp alleen niet hoe ik aan zo'n hoog bedrag kom. Er moet toch een instantie zijn die mij hierbij kan helpen? Al leef ik dusdanig gek, wil ik dat ook graag horen zodat ik erop kan letten. Nu weet ik niets...

Wat is je verbruik dan per jaar?

En ga eens meten... schrijf de meterstanden per dag/week/maand op. En vergelijk dat met elkaar.

Wat is je verbruik als je een hele dag thuis bent, wat als je niet thuis bent.

Staat de verwarming overal aan? Computers de hele dag?
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 februari 2017 @ 17:30:

180 euro voor een eengezinswoning is - afhankelijk van isolering ed - toch een normaal bedrag?Ja, maar ze betaald nu 400.
Heb je wel eens per maand je meterstanden op genomen? Dan kan je goed zien wat je verbruikt.
Is het alleen gas en electra, of wordt er nog meer aan belastingen geïnd via de energie rekening, afvalstoffen riool of dergelijke?
Wat is je verbruik in kwh?

Stook je je huis met gas of elektra?

Als je denkt dat je verbruik niet klopt kan je de elektra meter laten ijken, als het inderdaad niet klopt krijg je een nieuwe meter en betalen zij de kosten voor het ijken. Maar als je meter in orde is kost het jouw geld.

Ik zou de meterstanden wekelijks bijhouden en alle apparaten doormeten met zo'n kleine kwh-meter die je in het stopcontact steekt. Als je dan (na een paar weken) nog denkt dat het niet klopt zou ik een ijking aanvragen.
Verwarming en heet water zijn de grootste verbruikers.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:In ons vorige huis, vrij klein appartement op 3 hoog, betaalden we €50,- per maand.Dat kan nooit inclusief verwarming en heet water geweest zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat is precies hoog? Gasverbruik of elektriciteit?

Hebben jullie toevallig blokverwarming?
Weet je zeker dat je de meterstanden correct hebt doorgegeven? 400 euro per maand kan niet kloppen, er van uitgaande dat je geen wietplantage hebt

Neem is nu en over 24 uur de meterstanden (elektra en gas) op en publiceer hier, dan kijken we even mee.
quote:Pluisi schreef op 27 februari 2017 @ 17:33:

Heb je een droger? Hoe is het huis geisoleerd? Overal ledlampen? Oude koelkast/wasmachine/vriezer?

Is de cv ketel hr? Aqarium? Waterbed?

Wat verbruikt die whirlpool?

Zet je de kachel laag als je weggaat en s nachts?

Staat de cv uit in de ruimtes waar je overdag niet bent?

Informeer eens bij de buren.

We hebben geen droger. Aan de voorkant van het huis zit enkelglas. De rest van de woning is wel voorzien van dubbelglas. Geen ledlampen, hier dachten we afgelopen week wel zelf ook aan (zal dat echt zo'n groot verschil maken?), koelkast hebben we drie jaar geleden nieuw gekocht, zo ook de wasmachine. Vriezer is tweedehands, geen idee hoe oud deze is. Wat bedoel je met cv ketel hr? Aquarium en een waterbed hebben we niet. De verwarming staat alleen beneden aan en deze zetten we s nachts inderdaad laag.

Hoe kom ik achter het verbruik van mijn apparaten? Sorry, ik ben zo'n verschrikkelijke leek in zulke dingen

En ik heb net alles uitgezet, de meter stopte toen ook met draaien. Dus ook geen aftapping
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 17:45:

[...]

We hebben geen droger. Aan de voorkant van het huis zit enkelglas. De rest van de woning is wel voorzien van dubbelglas. Geen ledlampen, hier dachten we afgelopen week wel zelf ook aan (zal dat echt zo'n groot verschil maken?), koelkast hebben we drie jaar geleden nieuw gekocht, zo ook de wasmachine. Vriezer is tweedehands, geen idee hoe oud deze is. Wat bedoel je met cv ketel hr? Aquarium en een waterbed hebben we niet. De verwarming staat alleen beneden aan en deze zetten we s nachts inderdaad laag.

Hoe kom ik achter het verbruik van mijn apparaten? Sorry, ik ben zo'n verschrikkelijke leek in zulke dingen

En ik heb net alles uitgezet, de meter stopte toen ook met draaien. Dus ook geen aftapping

WAT IS JE VERBRUIK DAN OVER HET AFGELOPEN JAAR?

tjemig.... begin eens bij het begin, niet bij het verbruik van de afzonderlijke apparaten.
quote:7102 schreef op 27 februari 2017 @ 17:35:

Heb je wel eens per maand je meterstanden op genomen? Dan kan je goed zien wat je verbruikt.Ga ik vanaf nu doen, bedankt!
quote:retrostar schreef op 27 februari 2017 @ 17:38:

[...]

Dat kan nooit inclusief verwarming en heet water geweest zijn.

Een paar jaar geleden voor een klein appartement? Waarom niet? Ik woon op zo'n 55 m2 en betaal voor gas en elektra 68 euro per maand.

Ik vind 400 per maand echt onvoorstelbaar veel en kan bijna niet geloven dat je dit al 2 jaar betaalt en nu pas op zoek gaat waardoor die rekening zo hoog is. De wirlpool staat neem ik aan niet constant aan? Zijn er andere bijzondere omstandigheden, gebruik je non stop een elektrische kachel, is het idioot slecht geisoleerd?

Ik zou eens beginnen met alles uit zetten en dan kijken of de meter nog loopt of niet.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:ted63 schreef op 27 februari 2017 @ 17:36:

Is het alleen gas en electra, of wordt er nog meer aan belastingen geïnd via de energie rekening, afvalstoffen riool of dergelijke?Alleen gas en elektra
Wat ik heb begrepen is dat je na een verhuizing in eerste instantie een termijnbedrag betaald dat is gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners. Als je zelf minder gaat verbruiken wordt dat bedrag en je jaarlijkse verbruik steeds minder (kan wel een paar jaar duren). Dus je eigen verbruik lijkt vooralsnog te hoog te zijn. Kijk eens op milieucentraal.nl voor besparingstips. Weet je ook de hoogte van je netbeheerkosten? Normaliter liggen deze rond de 13/16 euro incl. BTW voor gas/elektra. Als deze hoger zijn, dan heb je een grotere aansluiting en dat loopt ook wel in de kosten.
Sjongejongejongejonge........
400 per maand is absurd hoog.

Wanneer was je jaarafrekening?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven