Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
quote:Valdemar_II schreef op 28 februari 2017 @ 22:16:

[...]

Dit is toch een grapje mag ik hopen. Hebben jullie in Nederland onbeperkte vrijheid van meningsuiting? Jullie mogen oproepen tot geweld, haat zaaien etc?

Wie zijn 'jullie' ?

Nee, in Nederland mag men geen haat zaaien (nuancering: sommige mogen een beetje haat zaaien, vooral als het een religieuze achtergrond heeft) en nee in Nederland mag men niet oproepen tot geweld.
Wat volgens mij weer wel mag is tijdens de koffie en koek met je vriendinnen vertellen dat je hoopt dat je overspelige vriend zijn snikkel eraf valt. Of dat hij struikelt over zijn losse veters en op een opstaand stuk glas valt en dan zijn snikkel eraf snijdt.

Absurd voorbeeld natuurlijk...
die ik wilde bestaat al...
En ik zie op het forum regelmatig oproepen voor knokploegen voorbij komen...
quote:attribuutje schreef op 28 februari 2017 @ 22:42:

En ik zie op het forum regelmatig oproepen voor knokploegen voorbij komen...

Het OM heeft andere prioriteiten.

Ondertussen in of all places Denemarken:

(vast nodig: nee, ik ben geen voorstander van het verbranden van de Koran, Bijbel of Dianetics)

https://www.nytimes.com/2 ... enmark-quran-burning.html
Ik zie het geloof als een leidraad goed voor elkaar te zorgen, God is liefde, Allah is groot/goed, Boedhisme straalt zoiets ook uit, geen idee wat het Spaghettimonster wil. Maar de kern is volgens mij goed?

Zo ben ik door mijn ouders groot gebracht en daar heb ik geen "hogere" macht (meer) bij nodig.
quote:attribuutje schreef op 28 februari 2017 @ 22:34:

Een onbeschofte mening moet verboden worden??? Wie bepaald dan of iets onbeschoft is??? Daar valt niet aan te voldoen, ik vind dat zelfs een beetje eng.

Ik hang het geloof van mijn mama aan, wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet.

Niemand zegt toch dat dat verboden moet worden? Maar een feit is dat onze maatschappij erg verhard is de laatste jaren. Er wordt maar raak gescholden. Op de sociale media. Bijvoorbeeld de haatberichten vs. Sylvana of Patricia Paay. Of op straat. Hoe vaak ik om me heen niet de woorden "kankerhoer" of "kankerlul" hoor. Natuurlijk is dat niet strafbaar en je kunt het niet verbieden, maar ik vind het heel naar en ik vraag me af wat we daar aan kunnen doen.

In hetzelfde verband zie ik de benaming "geitenneuker" voor Moslims, of"zwakzinnigen" voor gelovigen in het algemeen. Zelf ben ik op dit forum "stompzinnig" genoemd omdat ik het opnam voor een multiculturele samenleving.

Waarom kunnen we niet een beetje aardiger voor elkaar zijn? Of op z'n minst beleefd. Iedereen mag van me denken wat hij/zij wil, maar ga me niet uitschelden voor "zwakzinnige" of "kankerhoer".
Persoonlijk denk ik dat mensen eerst maar eens moeten leren dat er een verschil zit tussen Geloof en Religie.

Dat iemand vanuit zijn geloof graag dat gevoel wil delen met anderen kan ik begrijpen, dan bedank ik voor de eer wanneer dat niet voor mij uitkomt en daar blijft het dan bij. Maar wanneer iemand vanuit zijn religie mij gaat vertellen wat ik moet geloven, en mij zelfs bedreigen met ellende (nu of na mijn dood) als ik niet precies doe zoals zij mij opdragen, dan is dat geen vrijheid van meningsuiting meer maar een regelrechte bedreiging van mijn vrijheid.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 01 maart 2017 @ 10:03:

Persoonlijk denk ik dat mensen eerst maar eens moeten leren dat er een verschil zit tussen Geloof en Religie.

Dat iemand vanuit zijn geloof graag dat gevoel wil delen met anderen kan ik begrijpen, dan bedank ik voor de eer wanneer dat niet voor mij uitkomt en daar blijft het dan bij. Maar wanneer iemand vanuit zijn religie mij gaat vertellen wat ik moet geloven, en mij zelfs bedreigen met ellende (nu of na mijn dood) als ik niet precies doe zoals zij mij opdragen, dan is dat geen vrijheid van meningsuiting meer maar een regelrechte bedreiging van mijn vrijheid.Ik ben zelf gelovig en heb er een hekel aan als mij door andere gelovigen verteld wordt dat ik vaker naar de kerk zou moeten komen.
Ik vraag mij ook wel eens af of al die mensen die Religies aanhangen gebaseerd op een geschreven getuigenis, zoals Joden, Christenen, Islamisten, wel eens de moeite hebben genomen om die bijbehorende geloofsboeken ook daadwerkelijk begrijpend te lezen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 01 maart 2017 @ 10:29:

Ik vraag mij ook wel eens af of al die mensen die Religies aanhangen gebaseerd op een geschreven getuigenis, zoals Joden, Christenen, Islamisten, wel eens de moeite hebben genomen om die bijbehorende geloofsboeken ook daadwerkelijk begrijpend te lezen.Wat bedoel je met begrijpend lezen? Ik ken behoorlijk wat bijbelteksten en -verhalen, maar neem weinig letterlijk.
quote:Valdemar_II schreef op 28 februari 2017 @ 22:16:

[...]

Dit is toch een grapje mag ik hopen. Hebben jullie in Nederland onbeperkte vrijheid van meningsuiting? Jullie mogen oproepen tot geweld, haat zaaien etc?

Jullie?

Maar nee, haatzaaien en oproepen tot geweld mag niet. Uitzondering is er nog altijd voor bepaalde religieus gefundeerde meningen. Ik ben er voorstander van die uitzonderingen ook te schrappen.

Religie behoeft geen wettelijke bescherming. De vrijheid van meningsuiting is meer dan genoeg.
quote:attribuutje schreef op 28 februari 2017 @ 23:01:

Ik zie het geloof als een leidraad goed voor elkaar te zorgen, God is liefde, Allah is groot/goed, Boedhisme straalt zoiets ook uit, geen idee wat het Spaghettimonster wil. Maar de kern is volgens mij goed?

Zo ben ik door mijn ouders groot gebracht en daar heb ik geen "hogere" macht (meer) bij nodig.

Zelfs de paus heeft nu door dat er vreselijk veel hypocriete gelovigen zijn. Wijzen naar anderen, terwijl ze zelf alles doen en laten wat god verboden heeft.

Ik ben er ook een voorstander van om iedereen die omwille van zijn geloof een uitzondering wil op wettelijke bepalingen (bijvoorbeeld de zondagsrust), eerst te controleren of ze zich ook aan alle andere regels van hun geloof houden. Dat scheelt een hoop discussies.
quote:amarna schreef op 01 maart 2017 @ 09:45:

[...]

Niemand zegt toch dat dat verboden moet worden? Maar een feit is dat onze maatschappij erg verhard is de laatste jaren. Er wordt maar raak gescholden. Op de sociale media. Bijvoorbeeld de haatberichten vs. Sylvana of Patricia Paay. Of op straat. Hoe vaak ik om me heen niet de woorden "kankerhoer" of "kankerlul" hoor. Natuurlijk is dat niet strafbaar en je kunt het niet verbieden, maar ik vind het heel naar en ik vraag me af wat we daar aan kunnen doen.

In hetzelfde verband zie ik de benaming "geitenneuker" voor Moslims, of"zwakzinnigen" voor gelovigen in het algemeen. Zelf ben ik op dit forum "stompzinnig" genoemd omdat ik het opnam voor een multiculturele samenleving.

Waarom kunnen we niet een beetje aardiger voor elkaar zijn? Of op z'n minst beleefd. Iedereen mag van me denken wat hij/zij wil, maar ga me niet uitschelden voor "zwakzinnige" of "kankerhoer".Er is er een in dit topic die dat dus juist wel zou willen verbieden.
quote:amarna schreef op 01 maart 2017 @ 10:50:

[...]

Wat bedoel je met begrijpend lezen? Ik ken behoorlijk wat bijbelteksten en -verhalen, maar neem weinig letterlijk.

Door ten eerste alles te lezen, niet alleen de populaire verhalen. Er meteen ook de overwegingen ernaast houden van de vertalingskeuzes van de verschillende bronteksten. Deze ook af te spiegelen tegenover de mening van de vertegenwoordigers van hun specifieke religieuze stroming.

Gelukkig nemen veel Nederlanders de Bijbel met een korreltje zout. En zouden Christenen moeten weten dat het oude testament intussen al lang vervangen is. Maar toch zijn er nog steeds hele groepen die mensen veroordelen op de ene set regels die er in staat terwijl ze de vele regels die er omheen staan worden genegeerd. En alle zich tegensprekende items worden voor het gemak maar afgedaan.
quote:Hetvrijewoord schreef op 01 maart 2017 @ 12:34:

[...]

Er is er een in dit topic die dat dus juist wel zou willen verbieden.Heb ik niet begrepen. Ik dacht dat ik bedoeld werd omdat ik het over onbeschoft had, maar ik heb de betreffende post inmiddels gevonden.
quote:2koffie schreef op 28 februari 2017 @ 19:46:

[...]

OK, ik breng in, al het goede zit in de mens (en het slechte ook), en verder hebben we niets nodig.

Op zich eens, maar het leven vind ik toch een stuk meer de moeite waard dankzij allemaal zaken die strikt gezien totaal onnodig zijn.

Chocolade, muziek, mooie boeken, de ideale hardloopbroek, lome gesprekken over uiterst onwaarschijnlijke what-if-scenario's, filmpjes van egelbaby's die een wortel eten, jezelf verbeelden dat je een spion op een supergeheime missie bent... niet nodig, wel leuk/waardevol.

Ik kan me voorstellen dat rituelen, verhalen en mythen op een soortgelijke manier (oke, misschien op een iets andere manier) kleur geven aan het leven.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik vloek b.v. niet, niet omdat ik geloof, maar omdat gelovige mensen er aanstoot aan nemen. Ik kan mij b.v. ook ergeren aan verharding in de maatschappij, ik erger me potdikkeme al over het gebruik van het woord "lullen" ipv praten in een reclame (eentje over energie geloof ik).

Ik zal iemand die vloekt in mijn bijzijn daar ook altijd op aanspreken, maar het hem verbieden, neuh...
quote:Pinarcik schreef op 28 februari 2017 @ 18:29:

[...]

Ik zou een kerkelijk gezang bijvoorbeeld nooit en kutdeuntje noemen en laten we eerlijk zijn, mocht ik een dergelijke uitspraak hebben gedaan dan zou ik inmiddels overdonderd zijn met verontwaardigde reacties en waarschuwingen vanuit de mod's. Dat gaan we nu achteraf natuurlijk keihard ontkennen, want gelukkig hebben we vrijheidvanmeningsuiting, maar owee dat ik als moslima zo'n uitspraak zou hebben gedaan

Stoort het je omdat het muziek betreft die bij een geloof hoort?

Stoort het je ook als iemand zegt dat de nieuwe single van Anouk kutmuziek is?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:attribuutje schreef op 01 maart 2017 @ 18:56:

Ik vloek b.v. niet, niet omdat ik geloof, maar omdat gelovige mensen er aanstoot aan nemen. Ik kan mij b.v. ook ergeren aan verharding in de maatschappij, ik erger me potdikkeme al over het gebruik van het woord "lullen" ipv praten in een reclame (eentje over energie geloof ik).

Ik zal iemand die vloekt in mijn bijzijn daar ook altijd op aanspreken, maar het hem verbieden, neuh...Dat is ook net een kwestie van hoe je opgevoed bent. Ik ben hartstikke gelovig, maar lullen is een woord dat ik zonder enig bezwaar gewoon gebruik......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:julius schreef op 01 maart 2017 @ 11:51:

Religie behoeft geen wettelijke bescherming. De vrijheid van meningsuiting is meer dan genoeg.Zou jij het acceptabel vinden dat iemand wordt afgewezen voor een baan omdat hij/zij lid is van een bepaalde kerk of een bepaalde moskee?
quote:Hayek schreef op 01 maart 2017 @ 20:43:

[...]

Zou jij het acceptabel vinden dat iemand wordt afgewezen voor een baan omdat hij/zij lid is van een bepaalde kerk of een bepaalde moskee?Je haalt zaken door elkaar.
quote:Hetvrijewoord schreef op 01 maart 2017 @ 20:52:

[...]

Je haalt zaken door elkaar.Ik reageer op een stelling, heb ik context gemist?
quote:Hayek schreef op 01 maart 2017 @ 21:01:

[...]

Ik reageer op een stelling, heb ik context gemist?

Ik denk dat het ging om extra bescherming.

De wet beschermt al tegen discriminatie op grond van godsdienst levensovertuiging en er is vrijheid van godsdienst. Religie hoeft daarnaast niet ook nog beschermd te worden tegen belediging.
quote:Hayek schreef op 01 maart 2017 @ 20:43:

[...]

Zou jij het acceptabel vinden dat iemand wordt afgewezen voor een baan omdat hij/zij lid is van een bepaalde kerk of een bepaalde moskee?

Ja, dat vind ik acceptabel, aangezien het andersom ook acceptabel wordt gevonden.

Zolang gelovigen mogen discrimineren (ik noem even homoseksuele leraren die niet bij de grondslag van een school passen), vind ik het niet meer dan normaal dat dat andersom ook gebeurt.
Dus discriminatie is oke want 'zij begonnen'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven