Werk & Studie alle pijlers

Weer studeren op je 40e

07-03-2017 20:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eraan te denken om HBO-V te gaan studeren... denken dus...ik ga me nu eens verdiepen. Kan het, wat zijn de kosten, waar, is het te doen, is het te doen?

Misschien dat hier al ervaringsdeskundigen zitten? Ik hoor graag jullie ervaringen, tips, aanraders, afraders...
Ik lees mee.
volg je hart, want dat klopt.
Mbt de kosten: heb je al een afgeronde HBO of WO opleiding in de zorg of onderwijs? Ivm instellingsgeld vs gesubsidieerd collegegeld
Ik lees ook mee..
Je kunt het collegegeld lenen bij duo.

Verder geen tips..
Ik heb al een afgeronde hbo opleiding...
het kan duaal:

https://www.vumc.nl/onder ... kunde-HBO-V-werken-leren/
Of deeltijd

http://www.deeltijd-opleidingen.nl/zorg/verpleegkunde/
@hoelahoepla. Mijn hbo opleding was een soort sommunicatie-opleiding. Dus geen zorg... dat zou betekenen dat ik niet het instellingsgeld hoef te betalen?

Thanks sandra!
https://duo.nl/particulie ... n/collegegeld-betalen.jsp

Wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld

Er zijn 2 soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. De meeste studenten betalen het wettelijk collegegeld. Voor het studiejaar 2016-2017 is dat € 1.984,-. Je kunt hiervoor € 165,33 per maand lenen. Voor het studiejaar 2017-2018 is het collegegeld € 2.006,04. Je kunt hiervoor € 167,17 per maand lenen.

De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld. In sommige gevallen betaal je instellingscollegegeld, bijvoorbeeld wanneer je aan een particuliere instelling studeert. Universiteiten en hogescholen bepalen de hoogte van het instellingscollegegeld. Dat is meestal meer dan het wettelijk collegegeld. Als je instellingscollegegeld betaalt, kun je daarom meer lenen: tot maximaal € 826,67 per maand. Voor 2017-2018 is dat € 835,83. Je kunt nooit meer collegegeldkrediet krijgen dan je aan collegegeld moet betalen.
Een hbo volgen nadat je al een hbo-diploma hebt, is heel erg duur.

Hogeschool van Amsterdam: wettelijk collegegeld: 1984 euro, instellingscollegegeld: 7973 euro.

Per jaar.

Ze hebben trouwens ook een mooi overzicht van wanneer je instellingscollegegeld betaalt:

http://www.hva.nl/onderwi ... ettelijk-collegegeld.html

o.a. dus als je al een hogeronderwijsdiploma hebt behaald.
Ik las deze uitzondering...dat gaat voor mij op volgens mij:

Voor een paar categorieën wordt een uitzondering gemaakt. Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als:

je al wel een (bachelor- of master) graad hebt behaald, maar je voor de eerste keer een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg volgt.
Volgens mij kan je momenteel niet lenen bij duo als je na je 30e begint met een studie:

https://duo.nl/particulie ... g/weten-hoe-het-werkt.jsp

Ik geloof wel dat ik heb gelezen dat ze bezig zijn om een lening aan te bieden voor volwassenen maar dat is er nog niet, wel zeer snel, maar hoe het precies werkt is nog niet duidelijk:

http://rbo.nl/duo-iedereen-tot-55-jaar- ... en-studie/

edit: hier link met hoe het precies werkt https://www.duo.nl/particulier/levenlan ... rediet.jsp

dit is toch voor iedereen anders. Ik ken een 40 plusser die universitaire opleidingen voor haar lol doet. Ik zou de investering willen 'terugverdienen'.
Ik ben op mijn 36 weer gaan studeren. Mijn 2e hbo-opleiding. Maar omdat het de 1e x is dat ik een opleiding op het gebied van onderwijs volg, betaal ik niet meer dan het wettelijke collegegeld.

Het was voor mij en de meeste van mijn klasgenoten best pittig om weer te gaan studeren naast baan en het hebben van kinderen. En ook degenen zonder kinderen vonden het pittig.

Op mijn opleiding was er ongeveer 15% uitval en 40% deed (en doet) er een jaar langer over. Als het niet meer is.

Maar dit is niet om je te ontmoedigen! Alleen iets om rekening mee te houden. Je haalt er ook veel uit natuurlijk en niet alleen je diploma.

Ik zie mijn oud-klasgenoten nog regelmatig. Geweldig clubje is het.
Dank voor je bijdrage Kittens. Zeker iets om rekening mee te houden. Dank je wel
...
anoniem_6368c0de068c3 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 14:16
99.26% gewijzigd
Vespert....oei...dat klinkt pittig zeg. Ik heb ene gezin, moet ernaast werken en dan nog een studie... maar dan de baan waar ik wel gelukkig van wordt... daar doe ik het dan voor.
Het verschilt erg per regio in welke vorm je de opleiding kunt volgen. Info is vaak wel te vinden op websites van opleidingen. En ook bij ziekenhuizen/zorginstellingen.

Voor jezelf is het natuurlijk ook belangrijk te beseffen dat een nieuwe Hbo studie een grote investering is; heb je nu bv een baan en /of gezin? Hoe ga je dat ernaast doen? (Ook gezien de stages waarin je vaak al alle soorten diensten moet gaan meedraaien, ook nachtdienst/weekends/feestdagen etc)

Heb je goed voor ogen waarom je dit wilt gaan doen? (Niet bijdehand bedoeld, maar ik vraag het uit interesse ;) )

Als je al een opleiding hebt afgerond in de zorg of het onderwijs betaal je voor een tweede Hbo studie in zorg of onderwijs instellingscollegegeld en dat is een paar duizend euro per jaar! Wel is er vanaf komend schooljaar het LevenLangLeren krediet (zie Rijksoverheid info)

Ben me ook al een hele tijd aan het oriënteren om me om te kunnen gaan scholen richting zorg. Ik kom veel hobbels en valkuilen tegen, maar volgens mij moet het lukken met veel doorzettingsvermogen.
Duaal kan vaak alleen als je al ervaring hebt in de zorg op mbo 4 niveau. Of; (zoals bij de opleiding die ik op het oog heb) je volgt eerst 2,5 jaar de deeltijd studie en daarna gaat die over in de duale variant voor 2 jaar.

Ben op een open dag geweest van de deeltijd studie en daar waarschuwen ze wel dat deze studie icm gezin én baan erg pittig is! Je gaat dan wel maar 1 dag in de week naar school maar je moet veel thuis doen én je moet de stages ook kunnen combineren met je werk..
Ik twijfel mijn hele leven al. Ik laat me al jaren tegenhouden door de zwaarte ervan. Ik moet blijven werken, maar wel minder dan ik nu doe. Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder... het wordt zwaar maar het kan wel. Duaal lijkt me niet 4 jaar lang te combineren. Deeltijd wel. Al wordt het pittig. Een aantal jaren veel investeren.

Verpleegster worden...eigenlijk wil het al zo lang. Nooit aangedurfd en al jaren echt ongelukkig in mijn werk. Het is een beetje nu of nooit.

En het lijkt nu alsof, als je een studie in de zorg kiest, je dan niet het instellingsgeld hoeft te betalen. want als ik en minder ga werken en het instellingsgeld moet betalen dan wordt het wel lastig te bekostigen.
Doe je wel een beetje rustig aan? Ik kwam je in het topic over rouw tegen. Het is fijn ergens naartoe te leven en plannen te maken, maar het hoeft niet allemaal meteen, he?

Als je trouwens een opleiding op het oog hebt, zou je ook een afspraak voor een gesprek met de decaan aldaar kunnen maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Sorry voor het foutje over het instellingsgeld. Gelukkig had je het zelf via de link gelezen hoe het zit.
Jazeker SF. Ik wil het ook pas over een jaar oden. Eerst even bijkomen van alles. Dank je wel. Lief

Ik ben ook nog erg in de oriënterende fase-)
Dat klinkt bekend Noerie; ik heb er vroeger ook niet voor durven kiezen (zou ik op m'n 16e, vers van de havo af ook veel te onzeker voor zijn geweest hoor ;) )

Daarna heb ik het nooit meer echt als serieuze optie gezien. Maar nu denk ik ook; waarom niet? Ok ik kan wel tien redenen bedenken waarom niet. Maar goed, het lijkt mij ook heel mooi werk, met veel mogelijkheden en ik moet ook gewoon nog 30 jaar werken dus het is toch zeker de moeite waard :D

Ik denk ook dat jij niet het instellingscollegegeld hoeft te betalen!!! Dat scheelt alvast duizenden euro's! Fijn!

Misschien ook iets om rekening mee te houden is dat de plekken vaak beperkt zijn en de aanmeldingen veel ruimer in aantal, dus je zult ook door de selectie heen moeten komen.

Veel succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven