Doorstuderen?
donderdag 16 maart 2017 om 19:09
Hi!
Op het moment ben ik een eerste jaars studente van 20 jaar op de opleiding HBO Social Work. Na deze opleiding zou ik eigenlijk graag een Master Psychologie op de Erasmus Universiteit gaan volgen. Dit zou echter betekenen dat (als alles goed verloopt) ik op mijn 26ste ben afgestudeerd en hopelijk aan de slag kan.
Mijn ouders kunnen mij niet financieel ondersteunen maar verdienen blijkbaar toch te veel waardoor ik niet in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Dat betekent dus dat ik zelf mijn eigen studie(s) moet financieren.
Ik heb zelf een bijbaantje waar ik gemiddeld 400-500 euro per maand aan verdien, maar daar blijft door het schoolgeld en overige vaste lasten helaas niet veel van over.
Ondanks dat ik nog maar net ben begonnen met mijn HBO opleiding ben ik mij zelf al aan het oriënteren over hoe ik derest van mijn leven wil in delen.
Nu vraag ik mij af.. zijn er meer mensen die hun eigen studie voor zo'n "lange" (meningen zijn verdeeld over wat wel en niet lang studeren is) tijd financieren? En zoja, hoe delen jullie dat in?
Wat mij zorgen maakt is dat dit betekend dat ik voor een groot gedeelte van mijn jeugd weinig financiële ruimte heb, dus niet op mij zelf kunnen en dergerlijke.
En is 26 jaar overigens een hoge leeftijd om (afgezien van stage en bijbaantjes) te beginnen op de arbeidsmarkt of valt dat ook mee?
Tenslotte.. zijn er mensen die bezig zijn in het werkveld als Psycholoog of ook bezig zijn met de Master?
Kortom: ik ben erg benieuwd naar ervaringen/tips/meningen etc.
Thanks in advance!
Op het moment ben ik een eerste jaars studente van 20 jaar op de opleiding HBO Social Work. Na deze opleiding zou ik eigenlijk graag een Master Psychologie op de Erasmus Universiteit gaan volgen. Dit zou echter betekenen dat (als alles goed verloopt) ik op mijn 26ste ben afgestudeerd en hopelijk aan de slag kan.
Mijn ouders kunnen mij niet financieel ondersteunen maar verdienen blijkbaar toch te veel waardoor ik niet in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Dat betekent dus dat ik zelf mijn eigen studie(s) moet financieren.
Ik heb zelf een bijbaantje waar ik gemiddeld 400-500 euro per maand aan verdien, maar daar blijft door het schoolgeld en overige vaste lasten helaas niet veel van over.
Ondanks dat ik nog maar net ben begonnen met mijn HBO opleiding ben ik mij zelf al aan het oriënteren over hoe ik derest van mijn leven wil in delen.
Nu vraag ik mij af.. zijn er meer mensen die hun eigen studie voor zo'n "lange" (meningen zijn verdeeld over wat wel en niet lang studeren is) tijd financieren? En zoja, hoe delen jullie dat in?
Wat mij zorgen maakt is dat dit betekend dat ik voor een groot gedeelte van mijn jeugd weinig financiële ruimte heb, dus niet op mij zelf kunnen en dergerlijke.
En is 26 jaar overigens een hoge leeftijd om (afgezien van stage en bijbaantjes) te beginnen op de arbeidsmarkt of valt dat ook mee?
Tenslotte.. zijn er mensen die bezig zijn in het werkveld als Psycholoog of ook bezig zijn met de Master?
Kortom: ik ben erg benieuwd naar ervaringen/tips/meningen etc.
Thanks in advance!
donderdag 16 maart 2017 om 19:19
Natuurlijk hoef je niet te wachten tot je 26 bent voor je op jezelf kunt. Hele volksstammen studenten redden het zonder toelage van hun ouders. Ik heb zelf een jaar of 7 gestudeerd (en altijd op kamers/zelfstandig gewoond) en heb dat gefinancieerd op verschillende manieren: kortlopende lening bij de bank, DUO lening, bijbanen, en studiebeurzen. Ik heb echt alles uit mijn studententijd gehaald met veel buitenland verblijf en nu een lening van 20.000 euro. Vind ik geen probleem want nu heb ik heb een geweldige tijd gehad en heb nu mijn droombaan.
Uit je bericht maak ik op dat je studeert zodat je een baan kunt vinden. Heb je iets specifieks op het oog qua functie? Als "aan de slag" gan en een vaste baan belangrijk voor je is, zou ik zoals Fairytalelover hierboven al aangeeft, toch even nadenken of je kans maakt op het direct vinden van zo'n baan na afstuderen.
26 is niet te oud om af te studeren, daar zou ik geen nacht van wakker liggen.
Uit je bericht maak ik op dat je studeert zodat je een baan kunt vinden. Heb je iets specifieks op het oog qua functie? Als "aan de slag" gan en een vaste baan belangrijk voor je is, zou ik zoals Fairytalelover hierboven al aangeeft, toch even nadenken of je kans maakt op het direct vinden van zo'n baan na afstuderen.
26 is niet te oud om af te studeren, daar zou ik geen nacht van wakker liggen.
donderdag 16 maart 2017 om 19:19
quote:Fairytalelover schreef op 16 maart 2017 @ 19:10:
hopelijk aan de slag? Denk t niet aangezien de markt verzadigd is. Waarom kiest iedereen amar voor social studies en psychologie? wordt lasser ofzoOh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
hopelijk aan de slag? Denk t niet aangezien de markt verzadigd is. Waarom kiest iedereen amar voor social studies en psychologie? wordt lasser ofzoOh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
donderdag 16 maart 2017 om 19:21
donderdag 16 maart 2017 om 19:22
quote:Bcws schreef op 16 maart 2017 @ 19:19:
[...]
Oh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!
[...]
Oh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!
donderdag 16 maart 2017 om 19:26
quote:Bcws schreef op 16 maart 2017 @ 19:19:
[...]
Oh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
[...]
Oh jeetje is het zo deprimerend? Ik kies voor deze opleiding omdat het mijn passie is om met mensen te werken en omdat de vraagstukken over de mens mij zo interesseren. Lasser lijkt me niet echt iets voor mij haha.
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
donderdag 16 maart 2017 om 19:26
quote:Renaissance schreef op 16 maart 2017 @ 19:22:
[...]
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!Nou dit is lekker kort door te bocht. Je baankansen zijn namelijk wel klein. Mag je je flink onderscheiden
[...]
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!Nou dit is lekker kort door te bocht. Je baankansen zijn namelijk wel klein. Mag je je flink onderscheiden
donderdag 16 maart 2017 om 19:28
Wat je kan doen is werk zoeken met je sociale work. Als je straks je master hebt heb je al ervaring in het werkveld, dan ben je meer interessant. Organisaties als welzijnswerk, sociale wijkteams en misschien kijken of je een recruiter kunt interesseren. Zoek eens op jeugd consulent of Wmo consulent.
donderdag 16 maart 2017 om 19:29
quote:Filee schreef op 16 maart 2017 @ 19:17:
Je zou voor opleidingen in het buitenland kunnen kijken. België is veel goedkoper om te studeren dan Nederland. Ik heb destijds een master in het buitenland gedaan, juist omdat dat goedkoper was.dit is een heel goede tip. In het buitenland (in bepaalde landen iig) is het ook gebruikelijker om een beurs aan te vragen en te krijgen als masterstudent. Zo heb ik destijds mijn master betaald.
Je zou voor opleidingen in het buitenland kunnen kijken. België is veel goedkoper om te studeren dan Nederland. Ik heb destijds een master in het buitenland gedaan, juist omdat dat goedkoper was.dit is een heel goede tip. In het buitenland (in bepaalde landen iig) is het ook gebruikelijker om een beurs aan te vragen en te krijgen als masterstudent. Zo heb ik destijds mijn master betaald.
donderdag 16 maart 2017 om 19:30
quote:Nomad schreef op 16 maart 2017 @ 19:26:
[...]
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.Ik las dit van jou geloof ik ook in een ander topic en wilde je even zeggen dat het mij inspireert. Gewoon gaan voor wat je echt wil en langzaam iets echt moois opbouwen.
[...]
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.Ik las dit van jou geloof ik ook in een ander topic en wilde je even zeggen dat het mij inspireert. Gewoon gaan voor wat je echt wil en langzaam iets echt moois opbouwen.
donderdag 16 maart 2017 om 19:31
quote:Nomad schreef op 16 maart 2017 @ 19:19:
Natuurlijk hoef je niet te wachten tot je 26 bent voor je op jezelf kunt. Hele volksstammen studenten redden het zonder toelage van hun ouders. Ik heb zelf een jaar of 7 gestudeerd (en altijd op kamers/zelfstandig gewoond) en heb dat gefinancieerd op verschillende manieren: kortlopende lening bij de bank, DUO lening, bijbanen, en studiebeurzen. Ik heb echt alles uit mijn studententijd gehaald met veel buitenland verblijf en nu een lening van 20.000 euro. Vind ik geen probleem want nu heb ik heb een geweldige tijd gehad en heb nu mijn droombaan.
Uit je bericht maak ik op dat je studeert zodat je een baan kunt vinden. Heb je iets specifieks op het oog qua functie? Als "aan de slag" gan en een vaste baan belangrijk voor je is, zou ik zoals Fairytalelover hierboven al aangeeft, toch even nadenken of je kans maakt op het direct vinden van zo'n baan na afstuderen.
26 is niet te oud om af te studeren, daar zou ik geen nacht van wakker liggen.
Ja, daar heb je wel een punt denk ik.. Ik was eigenlijk altijd bang om te lenen maar je kan het natuurlijk over een lange periode terug betalen, ik zal daarmee ook niet de enige zijn dan denk ik.
Misschien is het niet helemaal goed verwoord. Ik heb echt een passie voor het vak en ik zou het liefst zo snel mogelijk aan de bak willen natuurlijk maar ik begrijp dat daar echt wel wat tijd overheen kan gaan, zeker met dit werkveld. Ik heb verschillende plannen op het oog die mij interessant lijken, ook een aantal functies die je in principe (volgens mij dan) op HBO-niveau moet kunnen uitvoeren. Zoals bvb: werken bij de reclassering, schoolmaatschappelijkwerkster. De doelgroep 12-20 interesseert mij denk ik wel het meest.
Maar het lijkt mij fijn om meer de verdieping in te kunnen. Dus waarom handelt/denkt deze persoon zo? En dat hoop ik dus nog meer te kunnen leren bij de Master Psychologie. Ik weet niet of je daar overigens echt Psycholoog mee zou kunnen worden (ik lees namelijk op verschil verschillenden bronnen iets anders) want dat lijkt mij (voor hoeveel ik er nu over weet/begrijp) wel het meest interessant.
Natuurlijk hoef je niet te wachten tot je 26 bent voor je op jezelf kunt. Hele volksstammen studenten redden het zonder toelage van hun ouders. Ik heb zelf een jaar of 7 gestudeerd (en altijd op kamers/zelfstandig gewoond) en heb dat gefinancieerd op verschillende manieren: kortlopende lening bij de bank, DUO lening, bijbanen, en studiebeurzen. Ik heb echt alles uit mijn studententijd gehaald met veel buitenland verblijf en nu een lening van 20.000 euro. Vind ik geen probleem want nu heb ik heb een geweldige tijd gehad en heb nu mijn droombaan.
Uit je bericht maak ik op dat je studeert zodat je een baan kunt vinden. Heb je iets specifieks op het oog qua functie? Als "aan de slag" gan en een vaste baan belangrijk voor je is, zou ik zoals Fairytalelover hierboven al aangeeft, toch even nadenken of je kans maakt op het direct vinden van zo'n baan na afstuderen.
26 is niet te oud om af te studeren, daar zou ik geen nacht van wakker liggen.
Ja, daar heb je wel een punt denk ik.. Ik was eigenlijk altijd bang om te lenen maar je kan het natuurlijk over een lange periode terug betalen, ik zal daarmee ook niet de enige zijn dan denk ik.
Misschien is het niet helemaal goed verwoord. Ik heb echt een passie voor het vak en ik zou het liefst zo snel mogelijk aan de bak willen natuurlijk maar ik begrijp dat daar echt wel wat tijd overheen kan gaan, zeker met dit werkveld. Ik heb verschillende plannen op het oog die mij interessant lijken, ook een aantal functies die je in principe (volgens mij dan) op HBO-niveau moet kunnen uitvoeren. Zoals bvb: werken bij de reclassering, schoolmaatschappelijkwerkster. De doelgroep 12-20 interesseert mij denk ik wel het meest.
Maar het lijkt mij fijn om meer de verdieping in te kunnen. Dus waarom handelt/denkt deze persoon zo? En dat hoop ik dus nog meer te kunnen leren bij de Master Psychologie. Ik weet niet of je daar overigens echt Psycholoog mee zou kunnen worden (ik lees namelijk op verschil verschillenden bronnen iets anders) want dat lijkt mij (voor hoeveel ik er nu over weet/begrijp) wel het meest interessant.
donderdag 16 maart 2017 om 19:32
Ik ken meerdere mensen uit mijn directe omgeving die in het sociale werkveld zitten. Van buurtcoördinatoren tot psychologen. Ze komen allemaal maar moeilijk of niet aan werk. Mbo achtergrond of Uni, het lijkt weinig uit te maken voor je banen perspectief. De mensen die werk hebben, hebben dit veelal maar tijdelijk en dus veel onzekerheid. Ik ken 1 zeer succesvolle psychologe maar zij heeft ook bakken aan ervaring en geweldige stages en daarmee een goede uitgangspositie gecreëerd voor zichzelf. Dus, zeker doen als het je passie is maar wees bewust van de lastige arbeidsmarkt.
donderdag 16 maart 2017 om 19:33
donderdag 16 maart 2017 om 19:36
quote:Nomad schreef op 16 maart 2017 @ 19:29:
[...]
dit is een heel goede tip. In het buitenland (in bepaalde landen iig) is het ook gebruikelijker om een beurs aan te vragen en te krijgen als masterstudent. Zo heb ik destijds mijn master betaald.En de studentenkamers zijn veel goedkoper dan in Nederland. Vooral in de Scandinavische landen hebben ze vaak hele studentenwijken met flats met goedkopere kamers (rond de 280 euro pm) met eigen badkamers en gedeelde keuken en wasruimte.
[...]
dit is een heel goede tip. In het buitenland (in bepaalde landen iig) is het ook gebruikelijker om een beurs aan te vragen en te krijgen als masterstudent. Zo heb ik destijds mijn master betaald.En de studentenkamers zijn veel goedkoper dan in Nederland. Vooral in de Scandinavische landen hebben ze vaak hele studentenwijken met flats met goedkopere kamers (rond de 280 euro pm) met eigen badkamers en gedeelde keuken en wasruimte.
donderdag 16 maart 2017 om 19:42
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? Ik heb het echt onderschat. Daarnaast begrijp ik dat je voorkeur hebt voor een doelgroep en dat je met social work best veel kanten op kan, maar dan moeten er wel net vacatures zijn he. Ik kom ze nauwelijks tegen, maar ik woon ook in regio Groningen en dat is een extra lastige regio.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.