Doorstuderen?
donderdag 16 maart 2017 om 19:09
Hi!
Op het moment ben ik een eerste jaars studente van 20 jaar op de opleiding HBO Social Work. Na deze opleiding zou ik eigenlijk graag een Master Psychologie op de Erasmus Universiteit gaan volgen. Dit zou echter betekenen dat (als alles goed verloopt) ik op mijn 26ste ben afgestudeerd en hopelijk aan de slag kan.
Mijn ouders kunnen mij niet financieel ondersteunen maar verdienen blijkbaar toch te veel waardoor ik niet in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Dat betekent dus dat ik zelf mijn eigen studie(s) moet financieren.
Ik heb zelf een bijbaantje waar ik gemiddeld 400-500 euro per maand aan verdien, maar daar blijft door het schoolgeld en overige vaste lasten helaas niet veel van over.
Ondanks dat ik nog maar net ben begonnen met mijn HBO opleiding ben ik mij zelf al aan het oriënteren over hoe ik derest van mijn leven wil in delen.
Nu vraag ik mij af.. zijn er meer mensen die hun eigen studie voor zo'n "lange" (meningen zijn verdeeld over wat wel en niet lang studeren is) tijd financieren? En zoja, hoe delen jullie dat in?
Wat mij zorgen maakt is dat dit betekend dat ik voor een groot gedeelte van mijn jeugd weinig financiële ruimte heb, dus niet op mij zelf kunnen en dergerlijke.
En is 26 jaar overigens een hoge leeftijd om (afgezien van stage en bijbaantjes) te beginnen op de arbeidsmarkt of valt dat ook mee?
Tenslotte.. zijn er mensen die bezig zijn in het werkveld als Psycholoog of ook bezig zijn met de Master?
Kortom: ik ben erg benieuwd naar ervaringen/tips/meningen etc.
Thanks in advance!
Op het moment ben ik een eerste jaars studente van 20 jaar op de opleiding HBO Social Work. Na deze opleiding zou ik eigenlijk graag een Master Psychologie op de Erasmus Universiteit gaan volgen. Dit zou echter betekenen dat (als alles goed verloopt) ik op mijn 26ste ben afgestudeerd en hopelijk aan de slag kan.
Mijn ouders kunnen mij niet financieel ondersteunen maar verdienen blijkbaar toch te veel waardoor ik niet in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Dat betekent dus dat ik zelf mijn eigen studie(s) moet financieren.
Ik heb zelf een bijbaantje waar ik gemiddeld 400-500 euro per maand aan verdien, maar daar blijft door het schoolgeld en overige vaste lasten helaas niet veel van over.
Ondanks dat ik nog maar net ben begonnen met mijn HBO opleiding ben ik mij zelf al aan het oriënteren over hoe ik derest van mijn leven wil in delen.
Nu vraag ik mij af.. zijn er meer mensen die hun eigen studie voor zo'n "lange" (meningen zijn verdeeld over wat wel en niet lang studeren is) tijd financieren? En zoja, hoe delen jullie dat in?
Wat mij zorgen maakt is dat dit betekend dat ik voor een groot gedeelte van mijn jeugd weinig financiële ruimte heb, dus niet op mij zelf kunnen en dergerlijke.
En is 26 jaar overigens een hoge leeftijd om (afgezien van stage en bijbaantjes) te beginnen op de arbeidsmarkt of valt dat ook mee?
Tenslotte.. zijn er mensen die bezig zijn in het werkveld als Psycholoog of ook bezig zijn met de Master?
Kortom: ik ben erg benieuwd naar ervaringen/tips/meningen etc.
Thanks in advance!
donderdag 16 maart 2017 om 19:43
Is het een optie voor je om in België te studeren? Het is er goedkoper dan in Nederland alvast.
26 is absoluut niet te oud. Je zal nog je hele leven moeten werken dus geniet aub van je studieperiode en maak je geen zorgen om je leeftijd. Werken + studies is wel een zware combinatie. Ik heb wel iemand geweten die bij ons afstudeerde, een eigen zaak had ondertussen en zomaar eventjes grote onderscheiding haalde
dus het kan, maar het zal niet makkelijk zijn. Maar dat maakt het nadien des te leuker wanneer je jouw diploma('s) op zak hebt.
26 is absoluut niet te oud. Je zal nog je hele leven moeten werken dus geniet aub van je studieperiode en maak je geen zorgen om je leeftijd. Werken + studies is wel een zware combinatie. Ik heb wel iemand geweten die bij ons afstudeerde, een eigen zaak had ondertussen en zomaar eventjes grote onderscheiding haalde
donderdag 16 maart 2017 om 19:49
quote:Vikhui schreef op 16 maart 2017 @ 19:42:
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? .......Zelfde regio hier, ik heb gemerkt dat het erg afhangt van het netwerken tijdens je studieperiode. Ik ervaar dat het prima te doen is als je heel gemotiveerd bent vanaf de start van je studie en je best doet om vanaf dan te netwerken. En jezelf onderscheiden helpt ook.
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? .......Zelfde regio hier, ik heb gemerkt dat het erg afhangt van het netwerken tijdens je studieperiode. Ik ervaar dat het prima te doen is als je heel gemotiveerd bent vanaf de start van je studie en je best doet om vanaf dan te netwerken. En jezelf onderscheiden helpt ook.
donderdag 16 maart 2017 om 19:49
quote:Renaissance schreef op 16 maart 2017 @ 19:22:
[...]
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!
Ja dat is ook wel het belangrijkste dan denk ik! Dankjewel
quote:Nomad schreef op 16 maart 2017 @ 19:26:
[...]
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.Heel goed advies bedankt! Ja ik ben me er van bewust dat dit niet het "makkelijkste" werkveld is, en dat er vast wel wat moeite zal zijn met het vinden van een baan. Maar hoop toch door mijn motivatie, enthausiasme, daadkracht stages en misschien ook genoegen nemen met wat lagere functies wanneer het even niet mee zit toch uiteindelijk op een juiste plek te kunnen eindigen.
[...]
Niet naar fairytaillover luisteren, zij reageert altijd alleen maar negatief.
26 is niet oud hoor, als je dat echt leuk vindt moet je er gewoon voor gaan! Succes!
Ja dat is ook wel het belangrijkste dan denk ik! Dankjewel
quote:Nomad schreef op 16 maart 2017 @ 19:26:
[...]
Ik zou ook lekker doen wat je leuk vindt.
Maar je moet wel even nadenken over hoe jij jouw toekomst voor je ziet. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om een vaste baan en stabiliteit te hebben. De kans dat je dat direct vindt na je afstuderen is denk ik niet heel groot (zijn er mensen uit jouw vakgebied in de zaal?). Je kunt je kansen vergroten door te zorgen dat jij tot de top 10% van de studenten behoort. Maar ook daar heeft niet iedereen zin in.
Zelf ben ik een groot voorstander van doen wat je leuk vindt. Ik maak me niet druk over baankansen, maar heb er wel voor gezorgd dat ik doorgegroeid ben in mijn vak ook al kostte mij dat veel tijd en moeite. De meeste van mijn studiegenoten werken nu in een heel ander vakgebied omdat ze de voorkeur geven aan vaste banen en zekerheid. Dat kan natuurlijk, elk mens is anders, maar ik doe liever iets wat ik echt leuk vind en doe het dan in een keer super goed.
Ik ken je niet, dus weet niet wat er bij jou past, maar ik zou wel even nadenken over dit soort vragen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.Heel goed advies bedankt! Ja ik ben me er van bewust dat dit niet het "makkelijkste" werkveld is, en dat er vast wel wat moeite zal zijn met het vinden van een baan. Maar hoop toch door mijn motivatie, enthausiasme, daadkracht stages en misschien ook genoegen nemen met wat lagere functies wanneer het even niet mee zit toch uiteindelijk op een juiste plek te kunnen eindigen.
donderdag 16 maart 2017 om 20:07
quote:erzed schreef op 16 maart 2017 @ 19:28:
Wat je kan doen is werk zoeken met je sociale work. Als je straks je master hebt heb je al ervaring in het werkveld, dan ben je meer interessant. Organisaties als welzijnswerk, sociale wijkteams en misschien kijken of je een recruiter kunt interesseren. Zoek eens op jeugd consulent of Wmo consulent.
Ja dit zijn inderdaad ook banen die mij interesseren. Het lijkt me toch het prettigst om daarnaast toch nog een stapje doorgestudeerd te hebben. Maar het is natuurlijk ideaal om naast het studeren in het werkveld gewoon lekker ervaring op te doen en van zoveel mogelijk mee proeven.
quote:daantje1044 schreef op 16 maart 2017 @ 19:29:
Ik ben 31 en rond dit jaar mijn mlo af. (laboratoriumonderwijs). Ik vind 26 dus niet te oud Als ik het zo bij andere hoor steeds lijkt het me ook steeds minder een probleem eigenlijk! We zijn alsnog minder lang aan het studeren dan dat we aan het werk zijn, dus in verhouding valt het altijd mee haha.
Wat je kan doen is werk zoeken met je sociale work. Als je straks je master hebt heb je al ervaring in het werkveld, dan ben je meer interessant. Organisaties als welzijnswerk, sociale wijkteams en misschien kijken of je een recruiter kunt interesseren. Zoek eens op jeugd consulent of Wmo consulent.
Ja dit zijn inderdaad ook banen die mij interesseren. Het lijkt me toch het prettigst om daarnaast toch nog een stapje doorgestudeerd te hebben. Maar het is natuurlijk ideaal om naast het studeren in het werkveld gewoon lekker ervaring op te doen en van zoveel mogelijk mee proeven.
quote:daantje1044 schreef op 16 maart 2017 @ 19:29:
Ik ben 31 en rond dit jaar mijn mlo af. (laboratoriumonderwijs). Ik vind 26 dus niet te oud Als ik het zo bij andere hoor steeds lijkt het me ook steeds minder een probleem eigenlijk! We zijn alsnog minder lang aan het studeren dan dat we aan het werk zijn, dus in verhouding valt het altijd mee haha.
donderdag 16 maart 2017 om 20:16
quote:Vikhui schreef op 16 maart 2017 @ 19:42:
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? Ik heb het echt onderschat. Daarnaast begrijp ik dat je voorkeur hebt voor een doelgroep en dat je met social work best veel kanten op kan, maar dan moeten er wel net vacatures zijn he. Ik kom ze nauwelijks tegen, maar ik woon ook in regio Groningen en dat is een extra lastige regio.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.quote:Discover schreef op 16 maart 2017 @ 19:32:
Ik ken meerdere mensen uit mijn directe omgeving die in het sociale werkveld zitten. Van buurtcoördinatoren tot psychologen. Ze komen allemaal maar moeilijk of niet aan werk. Mbo achtergrond of Uni, het lijkt weinig uit te maken voor je banen perspectief. De mensen die werk hebben, hebben dit veelal maar tijdelijk en dus veel onzekerheid. Ik ken 1 zeer succesvolle psychologe maar zij heeft ook bakken aan ervaring en geweldige stages en daarmee een goede uitgangspositie gecreëerd voor zichzelf. Dus, zeker doen als het je passie is maar wees bewust van de lastige arbeidsmarkt.
Ja, zelf heb ik ook een MBO4 Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener diploma op zak. Ik had deze opleiding versneld afgerond, in de hoop dat ik dan al een halfjaar ervaring kon op doen in het werkveld voor ik aan een HBO studie zou beginnen. Wat werd ik met mijn 18 jaar jonge neus even hard op de feiten gedrukt.. Niks! Echt werkelijk waar niks te vinden. Ik had echter verwacht dat het met een HBO diploma toch wel iets makkelijker zou moeten zijn, ik zie bij ons in Rotterdam namelijk wel redelijk wat sollicitaties voor bij komen voor HBO denk- en werk niveau.
Je verpest mijn droom absoluut niet. Ik vind deze eerlijke reacties/ervaringen juist fijn, dat bereid me wel al wat beter voor vind ik. Vind het wel erg schrikken om te horen dat je al zo lang vast zit.. heel veel succes met wat je dan ook wilt gaan doen, hoop dat het goed komt!
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? Ik heb het echt onderschat. Daarnaast begrijp ik dat je voorkeur hebt voor een doelgroep en dat je met social work best veel kanten op kan, maar dan moeten er wel net vacatures zijn he. Ik kom ze nauwelijks tegen, maar ik woon ook in regio Groningen en dat is een extra lastige regio.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.quote:Discover schreef op 16 maart 2017 @ 19:32:
Ik ken meerdere mensen uit mijn directe omgeving die in het sociale werkveld zitten. Van buurtcoördinatoren tot psychologen. Ze komen allemaal maar moeilijk of niet aan werk. Mbo achtergrond of Uni, het lijkt weinig uit te maken voor je banen perspectief. De mensen die werk hebben, hebben dit veelal maar tijdelijk en dus veel onzekerheid. Ik ken 1 zeer succesvolle psychologe maar zij heeft ook bakken aan ervaring en geweldige stages en daarmee een goede uitgangspositie gecreëerd voor zichzelf. Dus, zeker doen als het je passie is maar wees bewust van de lastige arbeidsmarkt.
Ja, zelf heb ik ook een MBO4 Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener diploma op zak. Ik had deze opleiding versneld afgerond, in de hoop dat ik dan al een halfjaar ervaring kon op doen in het werkveld voor ik aan een HBO studie zou beginnen. Wat werd ik met mijn 18 jaar jonge neus even hard op de feiten gedrukt.. Niks! Echt werkelijk waar niks te vinden. Ik had echter verwacht dat het met een HBO diploma toch wel iets makkelijker zou moeten zijn, ik zie bij ons in Rotterdam namelijk wel redelijk wat sollicitaties voor bij komen voor HBO denk- en werk niveau.
Je verpest mijn droom absoluut niet. Ik vind deze eerlijke reacties/ervaringen juist fijn, dat bereid me wel al wat beter voor vind ik. Vind het wel erg schrikken om te horen dat je al zo lang vast zit.. heel veel succes met wat je dan ook wilt gaan doen, hoop dat het goed komt!
donderdag 16 maart 2017 om 20:26
quote:SnoopyLove schreef op 16 maart 2017 @ 19:44:
Maar na je HBO moet je een schakeljaar doen, als je vervolgens master aan de uni wilt doen. Dus ik geloof dat je dan 27 bent ipv 26. Maar dat is nog steeds super jong!
Oh, dat zou best nog eens kunnen dan. Ik vind het zo lastig om die info terug te vinden. Ik lees heel het internet af, echter lees ik overal weer wat anders. Wat is precies een schakeljaar?
quote:Luna_ schreef op 16 maart 2017 @ 19:46:
Je kunt overigens ook na je propedeuse HBO overstappen naar uni. Alleen HBO is dan weer handig voor de stage-ervaring die je er opdoet.
Ja klopt! Echter kies ik er toch liever voor om de gehele tijd op het HBO door te brengen omdat ik inderdaad ook stage wil lopen maar daarnaast omdat ik bang ben dat direct naar de Uni een iets te hoge stap voor mij is.. Ik kom van het MBO4 af, waar ik eigenlijk nooit echt heb hoeven leren (voornamelijk praktijk) en merk dat ik die tijd op het HBO nog wel nodig heb om me verder te ontwikkelen.
quote:Bloody_Mary schreef op 16 maart 2017 @ 19:43:
Is het een optie voor je om in België te studeren? Het is er goedkoper dan in Nederland alvast.
26 is absoluut niet te oud. Je zal nog je hele leven moeten werken dus geniet aub van je studieperiode en maak je geen zorgen om je leeftijd. Werken + studies is wel een zware combinatie. Ik heb wel iemand geweten die bij ons afstudeerde, een eigen zaak had ondertussen en zomaar eventjes grote onderscheiding haalde
dus het kan, maar het zal niet makkelijk zijn. Maar dat maakt het nadien des te leuker wanneer je jouw diploma('s) op zak hebt.
Nou ik hoor het nu toch echt steeds vaker, dus ik wil het zeker in overweging nemen. Ik zou alleen niet weten waar te beginnen.. Disclaimer: ik kom uit een klein dorpje en ben de eerste uit mijn familie die daadwerkelijk gaat studeren, dus ik heb niet bepaald een sociaal netwerk die mij hier bij kan helpen haha. Zijn er misschien forums hier over, of andere hulpbronnen waar ik misschien wat van kan opsteken?
Ja ik raak er ook steeds meer van overtuigd, zeker nu ik andermans verhalen ook hoor. Fijn om te weten dat het dus niet ''raar'' is! Bedankt voor je advies alvast.
quote:Mietrot schreef op 16 maart 2017 @ 19:49:
Hier in België is psychologie (aan unief) 5 jaar ...
Als je volgend jaar zou je waarschijnlijk dus een jaar winnen.
Of misschien meer als je jaar in Nederland meetelt.Oh, is dat dan iets anders dan een Master, dat het 5 jaar duurt zeg maar?
Maar na je HBO moet je een schakeljaar doen, als je vervolgens master aan de uni wilt doen. Dus ik geloof dat je dan 27 bent ipv 26. Maar dat is nog steeds super jong!
Oh, dat zou best nog eens kunnen dan. Ik vind het zo lastig om die info terug te vinden. Ik lees heel het internet af, echter lees ik overal weer wat anders. Wat is precies een schakeljaar?
quote:Luna_ schreef op 16 maart 2017 @ 19:46:
Je kunt overigens ook na je propedeuse HBO overstappen naar uni. Alleen HBO is dan weer handig voor de stage-ervaring die je er opdoet.
Ja klopt! Echter kies ik er toch liever voor om de gehele tijd op het HBO door te brengen omdat ik inderdaad ook stage wil lopen maar daarnaast omdat ik bang ben dat direct naar de Uni een iets te hoge stap voor mij is.. Ik kom van het MBO4 af, waar ik eigenlijk nooit echt heb hoeven leren (voornamelijk praktijk) en merk dat ik die tijd op het HBO nog wel nodig heb om me verder te ontwikkelen.
quote:Bloody_Mary schreef op 16 maart 2017 @ 19:43:
Is het een optie voor je om in België te studeren? Het is er goedkoper dan in Nederland alvast.
26 is absoluut niet te oud. Je zal nog je hele leven moeten werken dus geniet aub van je studieperiode en maak je geen zorgen om je leeftijd. Werken + studies is wel een zware combinatie. Ik heb wel iemand geweten die bij ons afstudeerde, een eigen zaak had ondertussen en zomaar eventjes grote onderscheiding haalde
Nou ik hoor het nu toch echt steeds vaker, dus ik wil het zeker in overweging nemen. Ik zou alleen niet weten waar te beginnen.. Disclaimer: ik kom uit een klein dorpje en ben de eerste uit mijn familie die daadwerkelijk gaat studeren, dus ik heb niet bepaald een sociaal netwerk die mij hier bij kan helpen haha. Zijn er misschien forums hier over, of andere hulpbronnen waar ik misschien wat van kan opsteken?
Ja ik raak er ook steeds meer van overtuigd, zeker nu ik andermans verhalen ook hoor. Fijn om te weten dat het dus niet ''raar'' is! Bedankt voor je advies alvast.
quote:Mietrot schreef op 16 maart 2017 @ 19:49:
Hier in België is psychologie (aan unief) 5 jaar ...
Als je volgend jaar zou je waarschijnlijk dus een jaar winnen.
Of misschien meer als je jaar in Nederland meetelt.Oh, is dat dan iets anders dan een Master, dat het 5 jaar duurt zeg maar?
donderdag 16 maart 2017 om 20:28
quote:Luna_ schreef op 16 maart 2017 @ 19:49:
[...]
Zelfde regio hier, ik heb gemerkt dat het erg afhangt van het netwerken tijdens je studieperiode. Ik ervaar dat het prima te doen is als je heel gemotiveerd bent vanaf de start van je studie en je best doet om vanaf dan te netwerken. En jezelf onderscheiden helpt ook.Oh wat hoop ik dat maar zeg! Ik hoor inderdaad ook van bekende dat zij voornamelijk aan een baan komen doordat zij zichzelf hebben bewezen op hun stage.
[...]
Zelfde regio hier, ik heb gemerkt dat het erg afhangt van het netwerken tijdens je studieperiode. Ik ervaar dat het prima te doen is als je heel gemotiveerd bent vanaf de start van je studie en je best doet om vanaf dan te netwerken. En jezelf onderscheiden helpt ook.Oh wat hoop ik dat maar zeg! Ik hoor inderdaad ook van bekende dat zij voornamelijk aan een baan komen doordat zij zichzelf hebben bewezen op hun stage.
donderdag 16 maart 2017 om 20:34
Schakeljaar is om je hbo opleiding aan te laten sluiten op de master. Vergis je er niet in dat je om echt als psycholoog mensen te behandelen in de GGZ beter de postmaster ga psychologie kan doen, maar dat is een latere zorg
. Waarom ga je niet eens in gesprek met de studieadviseur van de WO psychologiestudie in jouw buurt? Dan kan je goede informatie opdoen en je verder oriënteren. Houd je ook rekening met het verplichte uitstroomprofiel bij Social Work als je in de jeugdzorg wilt werken?
Wat voor psychologiemaster wil je eigenlijk doen? Welk werkveld?
Wat voor psychologiemaster wil je eigenlijk doen? Welk werkveld?
donderdag 16 maart 2017 om 20:45
Kans op een fatsoenlijke baan met psychologie is bijna alleen maar mogelijk als je de GZ post academische opleiding hebt gedaan. De plaatsen daarvoor zijn schaars en gaan bij een organisatie eerst naar mensen die al veel langer in dienst zijn.
Zonder die GZ aantekening...tja kun je niet zo bijzonder veel
Zonder die GZ aantekening...tja kun je niet zo bijzonder veel
donderdag 16 maart 2017 om 20:51
quote:studiemiepmiep schreef op 16 maart 2017 @ 20:45:
Kans op een fatsoenlijke baan met psychologie is bijna alleen maar mogelijk als je de GZ post academische opleiding hebt gedaan. De plaatsen daarvoor zijn schaars en gaan bij een organisatie eerst naar mensen die al veel langer in dienst zijn.
Zonder die GZ aantekening...tja kun je niet zo bijzonder veel
Dit klopt. Dus eigenlijk ben je er nog niet als je psycholoog bent, zonder ervaring en zonder de GZ-opleiding. En die opleiding is ook minstens 2 jaar en heel duur.
Je mag als psycholoog namelijk geen werk doen zelfstandig, van de zorgverzekeraars. Dan moet je dat onder 'begeleiding' en verantwoordelijkheid van bijv. een GZ-psycholoog doen. Dus instellingen nemen die laatsten liever aan.
Kans op een fatsoenlijke baan met psychologie is bijna alleen maar mogelijk als je de GZ post academische opleiding hebt gedaan. De plaatsen daarvoor zijn schaars en gaan bij een organisatie eerst naar mensen die al veel langer in dienst zijn.
Zonder die GZ aantekening...tja kun je niet zo bijzonder veel
Dit klopt. Dus eigenlijk ben je er nog niet als je psycholoog bent, zonder ervaring en zonder de GZ-opleiding. En die opleiding is ook minstens 2 jaar en heel duur.
Je mag als psycholoog namelijk geen werk doen zelfstandig, van de zorgverzekeraars. Dan moet je dat onder 'begeleiding' en verantwoordelijkheid van bijv. een GZ-psycholoog doen. Dus instellingen nemen die laatsten liever aan.
donderdag 16 maart 2017 om 20:53
quote:Bcws schreef op 16 maart 2017 @ 19:31:
[...]
Ja, daar heb je wel een punt denk ik.. Ik was eigenlijk altijd bang om te lenen maar je kan het natuurlijk over een lange periode terug betalen, ik zal daarmee ook niet de enige zijn dan denk ik.
Misschien is het niet helemaal goed verwoord. Ik heb echt een passie voor het vak en ik zou het liefst zo snel mogelijk aan de bak willen natuurlijk maar ik begrijp dat daar echt wel wat tijd overheen kan gaan, zeker met dit werkveld. Ik heb verschillende plannen op het oog die mij interessant lijken, ook een aantal functies die je in principe (volgens mij dan) op HBO-niveau moet kunnen uitvoeren. Zoals bvb: werken bij de reclassering, schoolmaatschappelijkwerkster. De doelgroep 12-20 interesseert mij denk ik wel het meest.
Maar het lijkt mij fijn om meer de verdieping in te kunnen. Dus waarom handelt/denkt deze persoon zo? En dat hoop ik dus nog meer te kunnen leren bij de Master Psychologie. Ik weet niet of je daar overigens echt Psycholoog mee zou kunnen worden (ik lees namelijk op verschil verschillenden bronnen iets anders) want dat lijkt mij (voor hoeveel ik er nu over weet/begrijp) wel het meest interessant.
Klinkt alsof je al goed hebt nagedacht! Als je graag psycholoog zou willen worden zou ik even uitzoeken of dat inderdaad iets voor je is en hoe je daar dan komt. Misschien kun je zelfs nu al overstappen naar de universiteit?
En tja, die lening die had ik liever niet gehad natuurlijk. Ik heb ongeveer 20.000 euro schuld bij DUO, maar pas een paar jaar na afstuderen hoe je te beginnen met terugbetalen. Ik geloof dat ik elke maand 150 euro oid aflos. Ondanks dat ik de kostwinner ben voor mij en partner en ik maar parttime (80%) werk met een starterssalaris, eet ik echt geen boterham minder door die DUO schuld. Ik heb een geweldige tijd gehad, had zeker niet thuis willen blijven of kunnen wonen en heb nu mijn droombaan. O en ik heb totaal niet op mijn geld gelet tijdens studeren. Ik deed min of meer alles waar ik zin in had, inclusief best wat reizen en elke week wel een paar keer buiten de deuren een drankje, lunch of diner. Ik had ook best wat minder kunnen lenen denk ik.
[...]
Ja, daar heb je wel een punt denk ik.. Ik was eigenlijk altijd bang om te lenen maar je kan het natuurlijk over een lange periode terug betalen, ik zal daarmee ook niet de enige zijn dan denk ik.
Misschien is het niet helemaal goed verwoord. Ik heb echt een passie voor het vak en ik zou het liefst zo snel mogelijk aan de bak willen natuurlijk maar ik begrijp dat daar echt wel wat tijd overheen kan gaan, zeker met dit werkveld. Ik heb verschillende plannen op het oog die mij interessant lijken, ook een aantal functies die je in principe (volgens mij dan) op HBO-niveau moet kunnen uitvoeren. Zoals bvb: werken bij de reclassering, schoolmaatschappelijkwerkster. De doelgroep 12-20 interesseert mij denk ik wel het meest.
Maar het lijkt mij fijn om meer de verdieping in te kunnen. Dus waarom handelt/denkt deze persoon zo? En dat hoop ik dus nog meer te kunnen leren bij de Master Psychologie. Ik weet niet of je daar overigens echt Psycholoog mee zou kunnen worden (ik lees namelijk op verschil verschillenden bronnen iets anders) want dat lijkt mij (voor hoeveel ik er nu over weet/begrijp) wel het meest interessant.
Klinkt alsof je al goed hebt nagedacht! Als je graag psycholoog zou willen worden zou ik even uitzoeken of dat inderdaad iets voor je is en hoe je daar dan komt. Misschien kun je zelfs nu al overstappen naar de universiteit?
En tja, die lening die had ik liever niet gehad natuurlijk. Ik heb ongeveer 20.000 euro schuld bij DUO, maar pas een paar jaar na afstuderen hoe je te beginnen met terugbetalen. Ik geloof dat ik elke maand 150 euro oid aflos. Ondanks dat ik de kostwinner ben voor mij en partner en ik maar parttime (80%) werk met een starterssalaris, eet ik echt geen boterham minder door die DUO schuld. Ik heb een geweldige tijd gehad, had zeker niet thuis willen blijven of kunnen wonen en heb nu mijn droombaan. O en ik heb totaal niet op mijn geld gelet tijdens studeren. Ik deed min of meer alles waar ik zin in had, inclusief best wat reizen en elke week wel een paar keer buiten de deuren een drankje, lunch of diner. Ik had ook best wat minder kunnen lenen denk ik.
donderdag 16 maart 2017 om 20:57
quote:Vikhui schreef op 16 maart 2017 @ 19:42:
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? Ik heb het echt onderschat. Daarnaast begrijp ik dat je voorkeur hebt voor een doelgroep en dat je met social work best veel kanten op kan, maar dan moeten er wel net vacatures zijn he. Ik kom ze nauwelijks tegen, maar ik woon ook in regio Groningen en dat is een extra lastige regio.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.
Wat rot zeg! Lijkt me echt een domper.
Maar heb je tijdens je studie wel dingen gedaan om je te onderscheiden? Bijvoorbeeld hoge cijfers/cum laude afstuderen, publicaties, interessante stages, relevante bijbanen enzovoorts? Dat is namelijk cruciaal als je een studie doet met geringe baankansen.
Ik heb ook social work gedaan en kan al twee jaar geen werk vinden binnen mijn werkveld. Op heel veel andere plekken word ik echter ook niet aangenomen; krijg regelmatig te horen dat ik te hoog opgeleid ben en voor veel baantjes zoeken ze zo jong (en dus goedkoop) mogelijke mensen. Mijn studiegenoten van toen lopen tegen hetzelfde aan. Man, wat hebben we een spijt van die studiekeuze, al leek het ook onze droom en 'roeping'. Ik wist tijdens mijn studie al dat de arbeidsmarkt slecht was, maar zó slecht!? Ik heb het echt onderschat. Daarnaast begrijp ik dat je voorkeur hebt voor een doelgroep en dat je met social work best veel kanten op kan, maar dan moeten er wel net vacatures zijn he. Ik kom ze nauwelijks tegen, maar ik woon ook in regio Groningen en dat is een extra lastige regio.
Met psychologie kun je meer, maar het is ook een heel lastige arbeidsmarkt omdat er zoveel mensen zijn die hierin afstuderen. Daarnaast zul je met alleen die master ook wel beperkte mogelijkheden hebben. Zou me goed inlezen in wat je daar precies mee kan worden, want vaal heb je nog allerlei extra vakken en aantekeningen nodig om verder te komen.
Ik wil je droom niet verpesten, maar ik wil je graag waarschuwen omdat ik er dus midden in zit. Nu we hoogstwaarschijnlijk weer een aardig rechts kabinet krijgen wordt dit ook niet zomaar beter in de komende jaren. Zelf ben ik inmiddels hard op zoek naar een heel andere studierichting, maar dit wordt heel erg duur omdat ik al een studie heb afgerond. Echt lastig waar je dan staat.
Wat rot zeg! Lijkt me echt een domper.
Maar heb je tijdens je studie wel dingen gedaan om je te onderscheiden? Bijvoorbeeld hoge cijfers/cum laude afstuderen, publicaties, interessante stages, relevante bijbanen enzovoorts? Dat is namelijk cruciaal als je een studie doet met geringe baankansen.
donderdag 16 maart 2017 om 21:06
quote:Bcws schreef op 16 maart 2017 @ 20:26:
[...]
Oh, dat zou best nog eens kunnen dan. Ik vind het zo lastig om die info terug te vinden. Ik lees heel het internet af, echter lees ik overal weer wat anders. Wat is precies een schakeljaar?
[...]
Ja klopt! Echter kies ik er toch liever voor om de gehele tijd op het HBO door te brengen omdat ik inderdaad ook stage wil lopen maar daarnaast omdat ik bang ben dat direct naar de Uni een iets te hoge stap voor mij is.. Ik kom van het MBO4 af, waar ik eigenlijk nooit echt heb hoeven leren (voornamelijk praktijk) en merk dat ik die tijd op het HBO nog wel nodig heb om me verder te ontwikkelen.
[...]
Nou ik hoor het nu toch echt steeds vaker, dus ik wil het zeker in overweging nemen. Ik zou alleen niet weten waar te beginnen.. Disclaimer: ik kom uit een klein dorpje en ben de eerste uit mijn familie die daadwerkelijk gaat studeren, dus ik heb niet bepaald een sociaal netwerk die mij hier bij kan helpen haha. Zijn er misschien forums hier over, of andere hulpbronnen waar ik misschien wat van kan opsteken?
Ja ik raak er ook steeds meer van overtuigd, zeker nu ik andermans verhalen ook hoor. Fijn om te weten dat het dus niet ''raar'' is! Bedankt voor je advies alvast.
[...]
Oh, is dat dan iets anders dan een Master, dat het 5 jaar duurt zeg maar?Volgens mij kom jij er wel, je klinkt veel gemotiveerder dan je in je openingspost deed voorkomen. Ik ben ook de eerste in mijn omgeving en familie die ging studeren. Als kind was het nooit in mijn hoofd opgekomen dat ik dat zou gaan doen. Ik had ook altijd de neiging om te denken dat bepaalde beroepen of bepaalde studies of niveaus niet voor mij weggelegd zijn. Inmiddels heb ik geleerd dat je geen genius hoeft te zijn om carriere te maken, maar je moet weten wat je wilt. Voor mij geldt tegenwoordig echt de sky is the limit. Ik heb vorig jaar een flinke carriere stap gezet die mij heel veel heeft gebracht en nog zal brengen, gewoon door mijn mond open te doen en wat mailtjes te sturen naar mensen waarin ik uitlegde wat ik wilde doen en waarom. Zo ben ik terechtgekomen op mijn huidige doch tijdelijke werkplek en ik zie nu mogelijkheden om het "lot" nog wat verder te pushen en gewoon aan de top van mijn vakgebied terecht te komen. Moraal van dit verhaal is dat je nooit moet denken dat iets niet kan of iets niet is weggelegd voor je. Neem dat netwerken bijvoorbeeld. Ik had in mijn omgeving ook totaal geen hoopopgeleiden contacten. Ouders hebben geen voor mij relevant netwerk. Dus moet ik zelf aan de bak. Ik vind dit moeilijk, maar ik doe het wel en zo heel langzaam bouw ik een netwerk op. Alles kun je leren, dat dus ook. En zo kun je je droombaan bereiken.
[...]
Oh, dat zou best nog eens kunnen dan. Ik vind het zo lastig om die info terug te vinden. Ik lees heel het internet af, echter lees ik overal weer wat anders. Wat is precies een schakeljaar?
[...]
Ja klopt! Echter kies ik er toch liever voor om de gehele tijd op het HBO door te brengen omdat ik inderdaad ook stage wil lopen maar daarnaast omdat ik bang ben dat direct naar de Uni een iets te hoge stap voor mij is.. Ik kom van het MBO4 af, waar ik eigenlijk nooit echt heb hoeven leren (voornamelijk praktijk) en merk dat ik die tijd op het HBO nog wel nodig heb om me verder te ontwikkelen.
[...]
Nou ik hoor het nu toch echt steeds vaker, dus ik wil het zeker in overweging nemen. Ik zou alleen niet weten waar te beginnen.. Disclaimer: ik kom uit een klein dorpje en ben de eerste uit mijn familie die daadwerkelijk gaat studeren, dus ik heb niet bepaald een sociaal netwerk die mij hier bij kan helpen haha. Zijn er misschien forums hier over, of andere hulpbronnen waar ik misschien wat van kan opsteken?
Ja ik raak er ook steeds meer van overtuigd, zeker nu ik andermans verhalen ook hoor. Fijn om te weten dat het dus niet ''raar'' is! Bedankt voor je advies alvast.
[...]
Oh, is dat dan iets anders dan een Master, dat het 5 jaar duurt zeg maar?Volgens mij kom jij er wel, je klinkt veel gemotiveerder dan je in je openingspost deed voorkomen. Ik ben ook de eerste in mijn omgeving en familie die ging studeren. Als kind was het nooit in mijn hoofd opgekomen dat ik dat zou gaan doen. Ik had ook altijd de neiging om te denken dat bepaalde beroepen of bepaalde studies of niveaus niet voor mij weggelegd zijn. Inmiddels heb ik geleerd dat je geen genius hoeft te zijn om carriere te maken, maar je moet weten wat je wilt. Voor mij geldt tegenwoordig echt de sky is the limit. Ik heb vorig jaar een flinke carriere stap gezet die mij heel veel heeft gebracht en nog zal brengen, gewoon door mijn mond open te doen en wat mailtjes te sturen naar mensen waarin ik uitlegde wat ik wilde doen en waarom. Zo ben ik terechtgekomen op mijn huidige doch tijdelijke werkplek en ik zie nu mogelijkheden om het "lot" nog wat verder te pushen en gewoon aan de top van mijn vakgebied terecht te komen. Moraal van dit verhaal is dat je nooit moet denken dat iets niet kan of iets niet is weggelegd voor je. Neem dat netwerken bijvoorbeeld. Ik had in mijn omgeving ook totaal geen hoopopgeleiden contacten. Ouders hebben geen voor mij relevant netwerk. Dus moet ik zelf aan de bak. Ik vind dit moeilijk, maar ik doe het wel en zo heel langzaam bouw ik een netwerk op. Alles kun je leren, dat dus ook. En zo kun je je droombaan bereiken.