Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:22:

[...]

De dubbele moraal is dat politici ontslag moeten nemen ivm hun "politieke verantwoordelijkheid" voor zaken die voor hun tijd speelden. Zolang zij hun baan kwijt kunnen raken door fouten die buiten hun directe beinvloedingssfeer liggen, lijkt het me ook normaal dat zij voor dat risico financieel gecompenseerd worden.Dat.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 20:17:

Ik denk dat het probleem breder ligt. Zo lang "men" strafbare feiten of ander immoreel handelen goedkeurt, niet openlijk afkeurt, niet meldt, etc

Dan treedt er een verloedering op. Het is niet normaal om de boel te flessen, fraude te plegen, vreemd te gaan, je vrouw te slaan etc. Laten we als maatschappij nou niet doen of dit wel normaal is. Zou zoveel schelen100% mee eens.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 19:58:

[...]

Dat hoef ik je niet wijs te maken, dat is zo. Ik heb nooit gestolen of gefraudeerd, nog geen dubbeltje.

Nog nooit bij makro iets gekocht, terwijl je particulier was? Nog nooit een pool of een werkster ingehuurd waar je geen belasting over betaald hebt? Nog nooit een kwartiertje geparkeerd, zonder geld in de parkeerautomaat gegooid te hebben? Nog nooit iets in het buitenland gekocht en toen bleek dat er geen inklaringskosten en invoerrechten over berekend waren dat niet gemeld?

Zo niet, dan hebben we hier een onvervalste Moeder Theresa.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:17:

[...]

Oke dan ligt daar mijn grens. Bij misbruik.

De mijne schijnbaar ook, bij misbruik en mishandeling.

Als men een ander (opzettelijk) pijn doet, lichamelijk of geestelijk.

Voor de rest zal het mij aan mijn derrière oxideren.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 18:41:

Ja ook echt shocking dat velen de melder lager inschalen dan een fraudeur. Onbegrijpelijk. Hoeveel van deze toleranten zouden zelf in de hoogste belastingschaal zitten. Ik betaal dus voor dit soort lage fraudeurs.

Ik val ook steil achterover van alle reacties die zeggen 'bemoei je er niet mee', kan het gewoon bijna niet geloven

Als TO had geschreven 'ik woon in het buitenland bij mijn vriend, maar sta bij mijn ouders ingeschreven zodat ik nog drie jaar WW kan ontvangen' was ze voor 100% afgefakkeld door dit forum. Nu iemand daadwerkelijk iets wil doen aan zo'n (mogelijke) situatie is het niet goed.

Schiet mij maar lek.
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:22:

[...]

De dubbele moraal is dat politici ontslag moeten nemen ivm hun "politieke verantwoordelijkheid" voor zaken die voor hun tijd speelden. Zolang zij hun baan kwijt kunnen raken door fouten die buiten hun directe beinvloedingssfeer liggen, lijkt het me ook normaal dat zij voor dat risico financieel gecompenseerd worden.Als dat het probleem is dan moet je de wet aanpassen, maar niet dit goedkeuren lijkt me.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 20:21:

[...]

Ja dus...

[...]

Ja dat moet je vooral citeren. Foei Blondie want er zijn bijna geen mensen zoals ik die wel eens een klusje laten doen in het zwart. Ik voel me nu echt slecht
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 20:20:

[...]

Ik heb jou helemaal niet geciteerd, ik heb je gequote, omdat jij mij een vraag stelde, daar antwoord ik op door jou een vraag te stellen: met voorbeelden vraag ik aan jou, wanneer is iets fraude, ligt daar een intentie aan ten grondslag, of een bedrag, of je moraal. Verder snap ik idd sowieso niet dat je zo aanvallend richting iedereen reageert, blijkbaar zit het je nogal hoog. Dat zijn nou niet de meest rationele discussiepartners, maar goed.

Oh en wat heeft moord nou weer met fraude te maken.Ik zeg toch juist ook dat jij mij QUOTE? Nb in de tekst zelf die je van mij quote, daar maak je van dat ik zeg dat jij mij citeert? Inderdaad, ik vind dit wat onbenullig, dat ervaar jij als aanvallend, kan.
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 20:25:

[...]

Nog nooit bij makro iets gekocht, terwijl je particulier was? Nog nooit een pool of een werkster ingehuurd waar je geen belasting over betaald hebt? Nog nooit een kwartiertje geparkeerd, zonder geld in de parkeerautomaat gegooid te hebben? Nog nooit iets in het buitenland gekocht en toen bleek dat er geen inklaringskosten en invoerrechten over berekend waren dat niet gemeld?

Zo niet, dan hebben we hier een onvervalste Moeder Theresa.Ja sommige zijn hier roomser dan de paus.
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 19:44:

[...]

Ik vind het walgelijk dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die de andere kant opkijken als er gejat, gefraudeerd, vernield, mishandeld of misbruikt wordt. Niet zo gek dat de maatschappij verloedert als een meerderheid dat allemaal maar normaal vindt en vindt dat je daar vooral maar niets over mag zeggen.+100
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:28:

[...]

Ja sommige zijn hier roomser dan de paus.En sommigen komen mij voor als antisociale tokkies
Van die mensen die zelf ook zwart bijbeunen en dan altijd die ijzeren zonwering thuis naar beneden hebben hangen en een hek om hun tuin en een camera hangen want God verhoede dat iemand aan HUN spulletjes komt.

Waar leg je de grens? Wel moeilijk. Een bijstandsmoeder gun ik best haar wekelijkse werkhuis voor een paar tientjes extra.

Maar als je zo moedwillig de boel oplicht met andere adressen opgeven etc. dan vind ik dat behoorlijk triest.

En inderdaad, ging het hier om Marokko dan zouden de reacties niet mals zijn.

TO ik zou precies doen wat je zelf denkt dat je moet doen.

Wat de rest doet moeten zij weten.
quote:Kastanjez schreef op 30 maart 2017 @ 20:26:

[...]

Ik val ook steil achterover van alle reacties die zeggen 'bemoei je er niet mee', kan het gewoon bijna niet geloven

Als TO had geschreven 'ik woon in het buitenland bij mijn vriend, maar sta bij mijn ouders ingeschreven zodat ik nog drie jaar WW kan ontvangen' was ze voor 100% afgefakkeld door dit forum. Nu iemand daadwerkelijk iets wil doen aan zo'n (mogelijke) situatie is het niet goed.

Schiet mij maar lek.

Ik denk, maar wat weet ik, dat veel mensen het absoluut fout vinden om fraude te plegen, maar dat ze moeite hebben met het melden van fraude bij een instantie. Ik denk dat dat komt omdat mensen zichzelf graag zien als menselijke eenheid ten opzichte van grote, logge, gemene en onmenselijke instituten en dat ze vinden dat er een soort solidariteit tussen mensen moet zijn, want iedereen doet wel eens iets wat niet mag.

Dat voorzieningen alleen gebruikt mogen worden door rechthebbenden weten ze wel, maar het voelt niet goed wanneer iemand uit de eigen groep misbruik meldt.

Daarnaast speelt wellicht ook wel dat het slachtoffer (in tegenstelling tot bij diefstal bijvoorbeeld) geen mens is, maar een instantie (uiteraard indirect alle belastingbetalers, maar dat is te ver gedacht).

Ik herken dit heel erg uit mijn jeugd. In mijn familie werd hard gewerkt (veel voor weinig, nooit chagrijnig), maar de buurman die afgekeurd was ("last van de rug") en wel elke dag ergens op een ladder iemands woning stond te schilderen, werd met rust gelaten. Ze vonden het niet fijn, maar er was een misplaatst gevoel van verbondenheid.

Denk ik. Maar ik ben wat filosofisch, vandaag.
quote:Kastanjez schreef op 30 maart 2017 @ 20:26:

[...]

Schiet mij maar lek.Dat denk ik ook.
quote:HasseSimonsdochter schreef op 30 maart 2017 @ 20:27:

[...]

Ik zeg toch juist ook dat jij mij QUOTE? Nb in de tekst zelf die je van mij quote, daar maak je van dat ik zeg dat jij mij citeert? Inderdaad, ik vind dit wat onbenullig, dat ervaar jij als aanvallend, kan.Dat was van beide wat onbenullig ja. So, wat is wel meldingswaardig bij de pliesie en wat niet?
quote:sam1968 schreef op 30 maart 2017 @ 20:30:

Waar leg je de grens? Wel moeilijk. Een bijstandsmoeder gun ik best haar wekelijkse werkhuis voor een paar tientjes extra.

Maar als je zo moedwillig de boel oplicht met andere adressen opgeven etc. dan vind ik dat behoorlijk triest.

Dit dus. Ik vind het ook ingewikkeld, want met zulke voorbeelden is het grensgebied gewoon vaag.
Waarom letten mensen zo op elkaar? Niet mee bemoeien!

Van die mensen die zelf ook zwart bijbeunen en dan altijd die ijzeren zonwering thuis naar beneden hebben hangen en een hek om hun tuin en een camera hangen want God verhoede dat iemand aan HUN spulletjes komt.

TO ik zou precies doen wat je zelf denkt dat je moet doen.

Wat de rest doet moeten zij weten.De meeste mensen die hier geen enkel probleem hebben met fraude en het melden daarvan "klikken" vinden, zijn ook de mensen die "al die criminele Moslims" het land uit willen hebben wegens hun gebrek aan normen en waarden. Opvallend...
quote:vrouwjagersma schreef op 30 maart 2017 @ 20:33:

[...]

Ik denk, maar wat weet ik, dat veel mensen het absoluut fout vinden om fraude te plegen, maar dat ze moeite hebben met het melden van fraude bij een instantie. Ik denk dat dat komt omdat mensen zichzelf graag zien als menselijke eenheid ten opzichte van grote, logge, gemene en onmenselijke instituten en dat ze vinden dat er een soort solidariteit tussen mensen moet zijn, want iedereen doet wel eens iets wat niet mag.

Dat voorzieningen alleen gebruikt mogen worden door rechthebbenden weten ze wel, maar het voelt niet goed wanneer iemand uit de eigen groep misbruik meldt.

Daarnaast speelt wellicht ook wel dat het slachtoffer (in tegenstelling tot bij diefstal bijvoorbeeld) geen mens is, maar een instantie (uiteraard indirect alle belastingbetalers, maar dat is te ver gedacht).

Ik herken dit heel erg uit mijn jeugd. In mijn familie werd hard gewerkt (veel voor weinig, nooit chagrijnig), maar de buurman die afgekeurd was ("last van de rug") en wel elke dag ergens op een ladder iemands woning stond te schilderen, werd met rust gelaten. Ze vonden het niet fijn, maar er was een misplaatst gevoel van verbondenheid.

Denk ik. Maar ik ben wat filosofisch, vandaag.Nou. Eigenlijk lees ik hier dat de meesten zelf willens en wetens ook gefraudeerd hebben en het daarom van een ander ook prima vinden.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:28:

[...]

Ja sommige zijn hier roomser dan de paus.

Ach welnee, puur eigenbelang.

Als ik klussen in huis zwart laat uitvoeren, krijg ik geen garantie op het werk.

En ik moet eerlijk toegeven, toen ik vroeger behoorlijk arm was en toch af en toe geld moest uitgeven voor kleren voor de kinderen, heb ik vaak met de gedachte gespeeld om met de spullen de winkel uit te lopen zonder te betalen.

Maar ik was zo bang gesnapt te worden, dat die angst mij weerhield om het ook te doen.

Die hand op je schouder..............brrrrrrrrrrrr.

Zo niet, dan hebben we hier een onvervalste Moeder Theresa.Dus je bent een Moeder Theresa als je je gewoon aan de wet houdt? Bijzondere kijk op de wereld heb jij. En de rest van de tokkies hier die het normaal vinden om te stelen en te frauderen.

[...]

Zo niet, dan hebben we hier een onvervalste Moeder Theresa.

Zouden er werkelijk mensen zijn die bewuste uitkeringsfraude durven te vergelijken met een keer parkeren zonder geld in de automaat gegooid te hebben, of als niet-ondernemer iets kopen bij de Makro?

Onthutsend.
Ik snap je, kan zeker meewegen.

Maar ik zie toch echt een verloedering. In real life maar ook op het forum. Wat allemaal gewoon gevonden wordt, waar op straat bijv niks van gezegd wordt etc 2nd love advertenties / reclames. Ik vind het echt achteruit hollen. Taalgebruik op tv etc
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:35:

[...]

De meeste mensen die hier geen enkel probleem hebben met fraude en het melden daarvan "klikken" vinden, zijn ook de mensen die "al die criminele Moslims" het land uit willen hebben wegens hun gebrek aan normen en waarden. Opvallend...

Ik wil niet 'alle moslims' het land uit hebben. Dan zou ik vrienden verliezen.

Maar ik heb wel een hekel aan fraude, omdat ons sociale stelsel gebaseerd is op solidariteit die zo onderuit gehaald wordt. En ja, dat vind ik erg. Blame me. Blijkbaar ben je al een racist als je fraude verwerpelijk vindt. Die is nieuw voor mij.

Ook lullig voor die moeder, die het minimum verdient en met hard werken elke dag minder krijgt dan de bijklussende bijstandsmoeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven