Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
quote:aaaanne schreef op 31 maart 2017 @ 00:02:

Nee, de vraag was niet of deze dame er recht op heeft, de vraag was of je het zou gaan melden. Ze heeft er geen recht op, maar om bovengenoemde redenen zou ik het niet gaan melden.

Ik meldt dingen als ik ze erg of heel associaal vind, ik meldt niet per se alles wat gemeldt kan worden en ik meldt ook niet alleen maar waar ik last van heb. Als ik een diefstal zie gebeuren zal ik dat dus wel melden, als iemand me vol trots zou vertellen en fulltime baan te hebben naast de bijstand ook, maar in dit geval vind ik het zuur dat ze net niet aan de regels voldoet en zal ik het dus niet melden.

Soms zijn regels heel zwart wit terwijl de werkelijkheid niet zo zwart wit is. Ik denk graag in kleur en als jij dat niet doet is dat je goed recht, maar als gevraagd wordt wat ik zou doen dan zou ik het dus niet melden.

Ik ga slapen, trusten!

Huh? Verdiep je eens in het waarom van die regels. Zit een heel verhaal achter. Regels zijn zwart wit en de werkelijkheid niet? Fraude is fraude. En zo heel strikt zijn de regels nu ook weer niet. Best wat landen waar je ww wel mee naartoe kunt nemen.

Het is trouwens ik 'meld' en niet ik 'meldt'. Dacht ik meld het even.
quote:Amand_ schreef op 30 maart 2017 @ 22:15:

[...]

Weet ik wel, maar ik zocht zorgvuldige bewoordingen om blondie en het groepje in één omschrijving te vatten zonder ze bij naam te noemen.

Oh shit. Mislukt.

Ik heb jouw inkomen weleens gelezen en ik denk dat we met ons pensioen gelijk kunnen afrekenen hoor.
quote:tvandattum schreef op 31 maart 2017 @ 07:10:

[...]

Huh? Verdiep je eens in het waarom van die regels. Zit een heel verhaal achter. Regels zijn zwart wit en de werkelijkheid niet? Fraude is fraude. En zo heel strikt zijn de regels nu ook weer niet. Best wat landen waar je ww wel mee naartoe kunt nemen.

Het is trouwens ik 'meld' en niet ik 'meldt'. Dacht ik meld het even.

Wat ik al eerder zei: als je graag de wereld zwart wit ziet, ga je gang. Ik zie graag wat meer nuance.

Sorry voor de dt fout.
En ik snap ook wel dat een verhalen achter regels zitten hoor. Meestal zitten er achter mensen en situaties trouwens ook verhalen
quote:aaaanne schreef op 31 maart 2017 @ 07:57:

En ik snap ook wel dat een verhalen achter regels zitten hoor. Meestal zitten er achter mensen en situaties trouwens ook verhalen Precies dit.
quote:fietsertje schreef op 31 maart 2017 @ 01:09:

Oh en het enige waar ik me wel eens schuldig aan maak is afslaan op de fiets zonder mijn hand uit te steken.

Ik heb geen huishoudelijke hulp of tuinman, laat staan dat ik hem/haar zwart uitbetaal.

En als je spullen voor privé gebruik bij de Makro koopt dan is dat gewoon toegestaan. Je mag alleen de betaalde BTW niet opvoeren.Je bent een bijzonder mens
Zijn we al aanbeland bij de conclusie dat TO de grootste aso in dit verhaal is?
quote:fietsertje schreef op 31 maart 2017 @ 01:05:

Zo, wat een reacties....

Ik heb het daarnet even met iemand anders over gehad, die mijn vage kennissen net wat beter kent. Marietje (zo noem ik haar maar even) is per 1 dec jl. op non-actief gezet, met behoud van salaris tot 1 april. Ze hebben in november op stel en sprong besloten om te vertrekken.

Marietje heeft zich 2 weken geleden bij haar ouders ingeschreven om recht te houden op haar ww.

En die ander had het ook al gehoord, en die denkt dus dat zuslief het maar tegen iedereen vertelt in de hoop dat iemand haar zus verlinkt, omdat ze bang is dat haar ouders er problemen mee krijgen.

Zoals ik al eerder scheef, waarom zeg je dan niet tegen die persoon zélf: "Als je je zorgen maakt dat er iets niet in de haak is dan neem je even contact op met het UWV." Waarom zou jij degene zijn die dit moet doen?

En nee, ik vind echt niet dat je altijd moet redeneren: "dat moet een ander maar melden" maar ik vind het wel een verschil of je een vernieling of diefstal redelijk voor je ogen ziet gebeuren of dat je via via allerlei vage informatie krijgt terwijl de gedetailleerde informatie was het om gaat daarbij eigenlijk van uiterst belang is.
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:56:

je titel klopt niet, je hebt geen gewetensprobleem. Je bent gewoon bemoeizuchtigDit!
quote:sassa_82 schreef op 31 maart 2017 @ 11:48:

[...]

Dit!
OH fietsertje MAAK die melding want je had dat toch al besloten voordat je hier topic opende.

Die vriendin van jou heeft gewerkt en heeft gewoon recht op WW. Als het geen EU land is is de kans groot dat ze er toch recht op heeft want het UWV heeft met heel veel landen een verdrag hiervoor.

Ik hoop alleen dat als die vriendin ooit weer in NL is dat je niet achterbaks een vriendschap gaat veinzen. Mens get a life!!!!
quote:suicideblond schreef op 31 maart 2017 @ 12:08:

Die vriendin van jou heeft gewerkt en heeft gewoon recht op WW. Als het geen EU land is is de kans groot dat ze er toch recht op heeft want het UWV heeft met heel veel landen een verdrag hiervoor.Als dat zo zou zijn zou ze zich niet op een adres hoeven inschrijven waar ze niet woont. Zelfs dat is al fraude trouwens, en kan haar een bestuurlijke boete opleveren.
quote:Tr0tter schreef op 31 maart 2017 @ 12:13:

[...]

Als dat zo zou zijn zou ze zich niet op een adres hoeven inschrijven waar ze niet woont. Zelfs dat is al fraude trouwens, en kan haar een bestuurlijke boete opleveren.

Precies!

Ongelooflijk om te lezen dat men het melden van frauderen nóg erger vindt dan het frauderen zelf
ik vind juist slim van haar.

ik zou me er lekker niet mee bemoeien.

ieder zijn leven.
Keep on smiling
quote:suicideblond schreef op 31 maart 2017 @ 12:08:

OH fietsertje MAAK die melding want je had dat toch al besloten voordat je hier topic opende.

Die vriendin van jou heeft gewerkt en heeft gewoon recht op WW. Als het geen EU land is is de kans groot dat ze er toch recht op heeft want het UWV heeft met heel veel landen een verdrag hiervoor.

Ik hoop alleen dat als die vriendin ooit weer in NL is dat je niet achterbaks een vriendschap gaat veinzen. Mens get a life!!!!Klein risicootje aan klikken via de kliklijn is dat er toch iemand achter kan komen en dan is het kwaad kersen eten, toevallig ken ik zo iemand en bij hem lagen de ramen eruit. Laat het UWV toch zulke dingen zelf opsporen daar worden ze nog voor betaald ook.
quote:Milootje schreef op 31 maart 2017 @ 12:35:

ik vind juist slim van haar.

ik zou me er lekker niet mee bemoeien.

ieder zijn leven.

Was het maar alleen haar leven, het is simpelweg stelen van geld dat voor mensen is bedoeld die er wel recht op hebben en er afhankelijk van zijn. Een van de redenen waardoor de kosten van onze verzorgingsstaat niet meer zijn op te brengen.

Maar goed, als je ethisch al zover bent afgedreven is dit gedrag inmiddels tot slim verheven...
wie zegt nou dat alles klopt wat er geschreven wordt.

je krijgt tegenwoordig niet zomaar meer een uitkering.

dus wie weet heeft ze er gewoon recht op. en is het verkeerd begrepen.

maar mensen vinden het heerlijk om te oordelen over anderen en te vertellen hoe anderen denken.

want zelf zijn ze gewerldig en doen ze alles volgens de regels.

dure woorden maken je niet perfect
Keep on smiling
quote:Milootje schreef op 31 maart 2017 @ 12:52:

dus wie weet heeft ze er gewoon recht op. en is het verkeerd begrepen.

Nogmaals: als ze er 'gewoon' recht op zou hebben zou ze zich gewoon kunnen inschrijven in het land waar ze woont, in plaats van al fraude/valsheid in geschrifte te plegen door zich in te schrijven op een adres waar ze niet woont.quote:dure woorden maken je niet perfectGoh, moet jij betalen voor woorden? Bij mij zijn alle woorden die ik zeg of schrijf gratis.

Maar serieus: als je 'verzorgingsstaat' en 'ethisch' al te moeilijk vindt...
dat zijn niet mijn woorden dat ik ze moeilijk vind.

Maargoed ieder zijn ding.

mensen zouden zich eens wat minder met elkaar moeten bemoeien.
Keep on smiling
quote:Milootje schreef op 31 maart 2017 @ 13:05:

dat zijn niet mijn woorden dat ik ze moeilijk vind.Nee, je vindt ze duur. Wat kost dat nou, zo'n woord? En welke woorden zijn dan duurder of goedkoper dan gemiddeld?
quote:Milootje schreef op 31 maart 2017 @ 13:05:

dat zijn niet mijn woorden dat ik ze moeilijk vind.

Maargoed ieder zijn ding.

mensen zouden zich eens wat minder met elkaar moeten bemoeien.Mensen zouden het verschil tussen mijn en dein moeten kennen.
Ik blijf het apart vinden. Half Nederland roept maar dat "die buitenlanders misbruik maken van onze goedheid/uitkeringen", maar als een Nederlander er misbruik van maakt dan moet je je er niet mee bemoeien?!
Zoals iemand anders al zei, zou de frauderende dame in kwestie zelf een topic hebben geopend met de vraag hoe groot de kans is dat ze gesnapt wordt als ze zich bij haar ouders zou inschrijven om haar ww veilig te stellen terwijl ze eigenlijk in het buitenland woont had het gehele forum moord en brand geschreeuwd. Fraude is fraude. De enige nuance is wat je er mee doet, wel of niet melden.
Creativity is intelligence having fun
Gewetensproblemen?

Dit is nog veel erger dan bemoeizucht. Dat je alleen al overweegt om deze mevrouw te verraden joh. Niet te geloven.

Ik vind het neigen naar gewetenloosheid dat je hier serieus over nadenkt.

Fraude wordt overigens heel vaak ontdekt zonder de hulp van klikspanen. Laat de verantwoordelijkheid voor haar eventuele problemen alsjeblieft bij haar liggen in plaats van de moraalridder uit te hangen. Echt apart dat je ermee zou kunnen leven dat een kennis door jouw verraad in de problemen terecht komt. Bemoei je vooral met je eigen leven.
quote:Pantax schreef op 31 maart 2017 @ 07:04:

Ze fraudeert dus nog helemaal niet. Helpt het je geweten als dat haar ook onmogelijk gaat lukken? Ik heb ook ooit het genoegen van een ww-uitkering mogen smaken en je moet voor iedere scheet bij het uwv opdraven anders wordt je uitkering stopgezet. Dus no worries hoor, dit nog-niet-bestaande-gewetensdilemma lost zichzelf wel op.Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven