s'nachts zindelijk (kind van 4)

woensdag 28 januari 2009 om 22:16
Hallo allemaal.
Ik zit met een onzekerheid.
Ik zal de situatie uitleggen.Mijn zoon is 4.5. Toen hij ruim 3 was is hij zindelijk geworden, eerst overdag maar ook al snel s'nachts.
Toen hij na de zomer naar school mocht en hij in die week ook nog een half broertje kreeg bij mijn ex ging het s'nachts weer mis met zindelijk zijn.
Gebeurd vaker begreep ik als er grote veranderingen zijn in een kind zijn /haar leven.
Ook nooit een probleem van gemaakt en gewoon s'nachts weer een luier om.
We zijn nu een half jaar verder en ex is al een tijdje bezig om de nacht van zaterdag op zondag hem zonder luier te laten slapen.
Dit gaat ongeveer 50% goed en dus ook 50 % nog niet.
Ook ik ben er de laatste tijd veel mee bezig. Ik let er op dat hij aan het einde van de middag niet veel meer drinkt en laat hem goed plasseen voor het slapen gaan , na1,5 -2 uur nog een keer en als ik naar bed ga nog en keer.
Het gaat alleen zelden goed.
Naast dat ik er van baal dat ik 2 keer per nacht zijn bed verschoon en dus ook weer moet wassen vraag ik me vooral af of dit wel een goede manier is.
Ik heb het idee dat dit niet goed voor zijn zelfvertrouwen is. Hij wil heel graag maar is steeds weer teleurgesteld als het niet is gelukt.......
Ik word nooit kwaad ofzo . Hij is vooral teleurgesteld in zichzelf heb ik het idee.
Nu heb ik vanavond met ex gebeld om het hier over te hebben.
Wat mijn ideeen zijn en hoe nu verder.
Hij is van mening dat we gewoon door moeten zetten.Hij kon het eerder ook dus nu ook.
Ik vind dat te simpel. En mijn mening is ook dat je zindelijkheid niet af kunt dwingen, in tegendeel werkt volgens mij averechts.
Overdag gaat prima , hij voelt overdag prima wanneer hij moet.
Verschil tussen ex zijn huis en de mijne is ook dat ik geen wc heb boven. Hij kan dus lastiger naar de wc bij mij.
Wat is jullie mening en of ervaring hiermee? Moet ik doorzetten? zijn er trucs? moet ik het de tijd geven?
Argument van mijn ex is ook dat als hij eens bij een vriendje gata logeren dat het voor hem dan heel genant is dat hij dan een luier om heeft.
Zou kunnen natuurlijk maar ik zou niet weten wanneer hij gata logeren bij een vriendje dus dat speelt helemaal niet nu. En als hij er niet aan toe is vind ik dit geen argument.
Ben ik de mild naar zoontje toe?
Graag reacties........dank je, benmamma
Ik zit met een onzekerheid.
Ik zal de situatie uitleggen.Mijn zoon is 4.5. Toen hij ruim 3 was is hij zindelijk geworden, eerst overdag maar ook al snel s'nachts.
Toen hij na de zomer naar school mocht en hij in die week ook nog een half broertje kreeg bij mijn ex ging het s'nachts weer mis met zindelijk zijn.
Gebeurd vaker begreep ik als er grote veranderingen zijn in een kind zijn /haar leven.
Ook nooit een probleem van gemaakt en gewoon s'nachts weer een luier om.
We zijn nu een half jaar verder en ex is al een tijdje bezig om de nacht van zaterdag op zondag hem zonder luier te laten slapen.
Dit gaat ongeveer 50% goed en dus ook 50 % nog niet.
Ook ik ben er de laatste tijd veel mee bezig. Ik let er op dat hij aan het einde van de middag niet veel meer drinkt en laat hem goed plasseen voor het slapen gaan , na1,5 -2 uur nog een keer en als ik naar bed ga nog en keer.
Het gaat alleen zelden goed.
Naast dat ik er van baal dat ik 2 keer per nacht zijn bed verschoon en dus ook weer moet wassen vraag ik me vooral af of dit wel een goede manier is.
Ik heb het idee dat dit niet goed voor zijn zelfvertrouwen is. Hij wil heel graag maar is steeds weer teleurgesteld als het niet is gelukt.......
Ik word nooit kwaad ofzo . Hij is vooral teleurgesteld in zichzelf heb ik het idee.
Nu heb ik vanavond met ex gebeld om het hier over te hebben.
Wat mijn ideeen zijn en hoe nu verder.
Hij is van mening dat we gewoon door moeten zetten.Hij kon het eerder ook dus nu ook.
Ik vind dat te simpel. En mijn mening is ook dat je zindelijkheid niet af kunt dwingen, in tegendeel werkt volgens mij averechts.
Overdag gaat prima , hij voelt overdag prima wanneer hij moet.
Verschil tussen ex zijn huis en de mijne is ook dat ik geen wc heb boven. Hij kan dus lastiger naar de wc bij mij.
Wat is jullie mening en of ervaring hiermee? Moet ik doorzetten? zijn er trucs? moet ik het de tijd geven?
Argument van mijn ex is ook dat als hij eens bij een vriendje gata logeren dat het voor hem dan heel genant is dat hij dan een luier om heeft.
Zou kunnen natuurlijk maar ik zou niet weten wanneer hij gata logeren bij een vriendje dus dat speelt helemaal niet nu. En als hij er niet aan toe is vind ik dit geen argument.
Ben ik de mild naar zoontje toe?
Graag reacties........dank je, benmamma

donderdag 29 januari 2009 om 09:21
Wat fijn dat er zoveel reacties zijn!!
In de periode dat hij wel s'nachts en luier om had was de luier ook gewoon vol s'morgens.
Ik begin steeds meer te neigen om nog een tijdje broekjes aan te doen.
Ik las ook dat je het met hem kunt overleggen.
Daar kwam ook een tegen reactie op.
IK ben wel voor overleggen en wel om de reden dat je dan goed weet wat HIJ wil.
Van daaruit kan ik de beslissing wel nemen. Maar weet ik wel hoe hij er tegenover staat.
Ik zou het natuurlijk fijn vinden als hij zindelijk is maar wil er absoluut geen halszaak van maken.
Lijkt me averechts werken en slecht voor zijn zelfvertrouwen.
Hij is er soms best onzeker over. Dat gaat nu wat beter maar eerder kwam hij bijna huilend bij me dat hij nat was en alsof hij bang was dat ik boos op hem zou worden.
IK ben echt nog nooit boos op hem geweest om dit maar die angst zat er wel in.
Ik wil het dus vooral niet te belangrijk maken.
Denk dat ik maar weer nieuwe broekjes ga kopen, ben er doorheen.
In de periode dat hij wel s'nachts en luier om had was de luier ook gewoon vol s'morgens.
Ik begin steeds meer te neigen om nog een tijdje broekjes aan te doen.
Ik las ook dat je het met hem kunt overleggen.
Daar kwam ook een tegen reactie op.
IK ben wel voor overleggen en wel om de reden dat je dan goed weet wat HIJ wil.
Van daaruit kan ik de beslissing wel nemen. Maar weet ik wel hoe hij er tegenover staat.
Ik zou het natuurlijk fijn vinden als hij zindelijk is maar wil er absoluut geen halszaak van maken.
Lijkt me averechts werken en slecht voor zijn zelfvertrouwen.
Hij is er soms best onzeker over. Dat gaat nu wat beter maar eerder kwam hij bijna huilend bij me dat hij nat was en alsof hij bang was dat ik boos op hem zou worden.
IK ben echt nog nooit boos op hem geweest om dit maar die angst zat er wel in.
Ik wil het dus vooral niet te belangrijk maken.
Denk dat ik maar weer nieuwe broekjes ga kopen, ben er doorheen.

donderdag 29 januari 2009 om 09:24
Hier was er ook altijd een volle luier 's ochtends, maar toen ik z'n luier 's nachts niet meer om deed was hij binnen 2 of 3 nachten zindelijk. Die volle luier hoeft dus niets te zeggen.
Zelf bed verschonen als je 5 jaar bent? Vind ik ook wel wat te jong hoor!
Benmamma, als je het idee hebt dat je zoontje ook wat onzeker is, zou ik hem zeker niet dwingen. Maar wél de hemel inprijzen als hij 's ochtends droog is.
Zelf bed verschonen als je 5 jaar bent? Vind ik ook wel wat te jong hoor!
Benmamma, als je het idee hebt dat je zoontje ook wat onzeker is, zou ik hem zeker niet dwingen. Maar wél de hemel inprijzen als hij 's ochtends droog is.
donderdag 29 januari 2009 om 10:15
Nee die volle luier zegt inderdaad niets, want toen mijn dochter 'm nog wel had, kregen we op een gegeven moment in de gaten dat ze dat wel lekker handig vond en er ook in ging plassen als ze nog wakker was. Toen zijn we wél even goed boos geworden... Maar verder... Nu zetten we haar dus nog op de wc voordat we zelf naar bed gaan en dat helpt inderdaad niets bij het zindelijk worden, maar ze komt zo meestal wel de nacht droog door (en dat is weer goed voor haar zelfvertrouwen). En die ene keer in de twee weken dat dat niet zo is: je zou zien hoe vreselijk ze dat vindt, dan huilt ze echt van schaamte. Dus voor mij is het echt wel duidelijk dat ze daar niets aan kan doen.
(Bovendien heb ik te veel boeken gelezen over kinderen in kindertehuizen vroeger die bij bedplassen hard werden aangepakt... Weet niet waarom, maar dat is me altijd bijgebleven en geen haar op mijn hoofd dus die ook maar overweegt er moeilijk over te doen)
(Bovendien heb ik te veel boeken gelezen over kinderen in kindertehuizen vroeger die bij bedplassen hard werden aangepakt... Weet niet waarom, maar dat is me altijd bijgebleven en geen haar op mijn hoofd dus die ook maar overweegt er moeilijk over te doen)
donderdag 29 januari 2009 om 10:17
Mijn jongste maak ik dus wel wakker omdat hij anders heel hard gaat gillen dat hij moet plassen maar dan moet hij zo nodig.
Mijn oudste heeft dit nooit gehad.
TO geeft aan dat hij al zindelijk is geweest en daarom is deze manier dan de juiste, niet als je kindje nog nooit 's nachts zonder luier heeft geslapen, dan zou het idd wreed zijn.
Dus gewoon potje naast het bed, nog even op de toilet zetten om 23.00 ofzo en niet te veel te drinken geven na etenstijd.
Mijn oudste heeft dit nooit gehad.
TO geeft aan dat hij al zindelijk is geweest en daarom is deze manier dan de juiste, niet als je kindje nog nooit 's nachts zonder luier heeft geslapen, dan zou het idd wreed zijn.
Dus gewoon potje naast het bed, nog even op de toilet zetten om 23.00 ofzo en niet te veel te drinken geven na etenstijd.
donderdag 29 januari 2009 om 10:45
@ zusenzo, lees jij er dan overheen dat het kind in een korte periode wat dingen heeft meegemaakt? Ik weet van mijn dochter dat ze na bv een schooldag enorm vast slaapt. Ze wordt dan moeilijker wakker om te gaan plassen. TO moet 2x per nacht het bed verschonen. Waarom is dat luierbroekje dan zo'n probleem? Je kan het over een half jaar toch gewoon weer proberen?
donderdag 29 januari 2009 om 11:01
quote:Squirrel schreef op 29 januari 2009 @ 10:15:
Nee die volle luier zegt inderdaad niets, want toen mijn dochter 'm nog wel had, kregen we op een gegeven moment in de gaten dat ze dat wel lekker handig vond en er ook in ging plassen als ze nog wakker was. Toen zijn we wél even goed boos geworden...
Dit is een veelvoorkomend probleem.
Maar om dan boos te worden op je kind, terwijl het in de eerste jaren wel in een luier mocht plassen en nu niet, ook heeft hij of zij 1 om... Dat vind ik een beetje krom.
Nee die volle luier zegt inderdaad niets, want toen mijn dochter 'm nog wel had, kregen we op een gegeven moment in de gaten dat ze dat wel lekker handig vond en er ook in ging plassen als ze nog wakker was. Toen zijn we wél even goed boos geworden...
Maar om dan boos te worden op je kind, terwijl het in de eerste jaren wel in een luier mocht plassen en nu niet, ook heeft hij of zij 1 om... Dat vind ik een beetje krom.
donderdag 29 januari 2009 om 11:11
Silvy, ik vind naar school gaan niet een hele grote gebeurtenis, ieder kind gaat naar school, maar ieder kind reageert hier ook anders op dus ik wil het zeker niet bagataliseren.
Zij moet vooral doen wat zij het best vind voor het kind, ik geef alleen aan dat het gewenning kan zijn.
Iedereen moet het natuurlijk op zijn eigen manier doen maar ik vind dat er niet zo vlot moet worden opgeven.
Je hoeft er geen halszaak van te maken want dat is natuurlijk funest voor zo een kleintje zijn zelfvertrouwen.
Zij moet vooral doen wat zij het best vind voor het kind, ik geef alleen aan dat het gewenning kan zijn.
Iedereen moet het natuurlijk op zijn eigen manier doen maar ik vind dat er niet zo vlot moet worden opgeven.
Je hoeft er geen halszaak van te maken want dat is natuurlijk funest voor zo een kleintje zijn zelfvertrouwen.
donderdag 29 januari 2009 om 11:23
quote:MissKaatje schreef op 29 januari 2009 @ 11:01:
[...]
Even nuanceren: de eerste keer zijn we daar niet boos om geworden, maar hebben we uitgelegd dat dàt niet de bedoeling was. De keren daarna werden we wél boos.
Maar dat is natuurlijk verder beetje off topic. En @zusenzo, ook al is het zoontje van TO eerder wel zindelijk geweest, dan nog steeds lijkt me dat hij niet voor z'n lol in bed plast, dus in die zin zie ik het verschil niet zo.
[...]
Even nuanceren: de eerste keer zijn we daar niet boos om geworden, maar hebben we uitgelegd dat dàt niet de bedoeling was. De keren daarna werden we wél boos.
Maar dat is natuurlijk verder beetje off topic. En @zusenzo, ook al is het zoontje van TO eerder wel zindelijk geweest, dan nog steeds lijkt me dat hij niet voor z'n lol in bed plast, dus in die zin zie ik het verschil niet zo.

donderdag 29 januari 2009 om 11:44

donderdag 29 januari 2009 om 12:53
Het naar school gaan KAN een grote gebeurtenis zijn denk ik. verschilt net als zoveel dingen per kind.Voor de duidelijkheid hij vind het helemaalg eweldig op school en was ook super blij toen hij eindelijk mocht.Ik ben er echt nog niet helemaal uit.Is het misschien ook een idee omn hem sávonds zonder luier op bed te doen en als het dan wel mis gaat hem alsnog een luier om te doen of is dat juist weer makkelijk en of verwarrend?IK vind het echt lastig.Wil hem niet pushen maar hem ook niet kleiner houden dan hij is.zijn vader steld naar mijn mening regelmatig te hoge eisen aan hem.Heeft bv de illusie dat als hij per april op zwemles gaat dat hij dan voor de zomer een diploma heeft..............Nou wil ik mijn kind niet onderschatten maar lijkt me niet echt reeel als ik dew verhalen opo het schoolplein hoor over het tempo waarin het gemiddeld gaat.plaswekker vind ik nu nog even niet aan de orde. Ik denk dat hij nog onder normaal niet zindelijk zijn valt en wil het eerst nog eens proberen zonder dat hulpmiddel.Ga hem wel vragen wat hij er van vind om een potje naast zijn bed te hebben omdat de wc zo ver weg is.Ja ik weet het, ik overleg met een kind en je moet mededelen...........
donderdag 29 januari 2009 om 13:11
Mijn zoon was net 's nachts zindelijk, toen hij diabetes kreeg en moest spuiten. Een grote gebeurtenis in zijn leven. Hij is toen meteen weer 's nachts gaan plassen. We hebben hem gewoon weer een luier omgedaan, en na een paar maanden al was-ie 's nachts weer zindellijk, uit zichzelf dus. We spreken hier wel over een leeftijd van net drie jaar. Maar mocht hij weer zo'n periode krijgen, denk ik dat ik hem gewoon weer een luier om zou doen. Ik heb een kind in de klas, een kind dat heel goed in z'n vel zit, zeven jaar is, en 's nachts nog een luier om heeft. Zijn beste vriend weet dat gewoon, en vindt dat helemaal niet gek.
Volgens mij is dat, zeker voor jongens, niet abnormaal hoor.
Volgens mij is dat, zeker voor jongens, niet abnormaal hoor.
donderdag 29 januari 2009 om 13:39
Mijn dochter is nu ook zindelijk, maar geen idee wat de school straks bij haar gaat doen. Ik weet wel een verhaal van een (ex) collega.
Diens zoontje werd ook maar niet weer terug zindelijk en het bedplassen bleef bestaan. In het begin hebben ze ook vastgehouden aan het verschonen etc. Maar op een gegeven moment (kind was toen ruim 5 denk ik) hebben ze hem zelf verantwoordelijk laten zijn voor het bedplassen en zijn ook best boos op hem geworden. Ze vonden dat het een vorm van luiheid en gemakzucht was geworden.
Je kunt dat best dubieus vinden (ik vind het ook een lastige situatie om over te oordelen, daar niet van). Maar het resultaat was wel dat het jochie binnen twee maanden niet meer in zijn bed plaste, nu hij zelf zijn zooi op moest ruimen.
Maar het blijft wel een moeilijke situatie TO. Ik zou ook niet zo goed weten wat te doen in jouw situatie.
Diens zoontje werd ook maar niet weer terug zindelijk en het bedplassen bleef bestaan. In het begin hebben ze ook vastgehouden aan het verschonen etc. Maar op een gegeven moment (kind was toen ruim 5 denk ik) hebben ze hem zelf verantwoordelijk laten zijn voor het bedplassen en zijn ook best boos op hem geworden. Ze vonden dat het een vorm van luiheid en gemakzucht was geworden.
Je kunt dat best dubieus vinden (ik vind het ook een lastige situatie om over te oordelen, daar niet van). Maar het resultaat was wel dat het jochie binnen twee maanden niet meer in zijn bed plaste, nu hij zelf zijn zooi op moest ruimen.
Maar het blijft wel een moeilijke situatie TO. Ik zou ook niet zo goed weten wat te doen in jouw situatie.
donderdag 29 januari 2009 om 16:06
Misschien te simpel gedacht maar: je moet er nu toch al twee keer per nacht uit om hem te verschonen. Is het niet handiger gewoon twee keer de wekker te zetten, eruit te gaan, hem wakker te maken om te vragen of hij moet plassen en zo ja, op de wc zetten en zo nee, door laten slapen? Misschien went hij zo dat hij 's nachts wakker wordt om te plassen en er niet doorheen slaapt.
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
donderdag 29 januari 2009 om 16:10
quote:zusenzo schreef op 29 januari 2009 @ 07:57:
Sosofie, ervaring, werkzaam geweest als wijkverpleegkundige en daar zag ik deze problemen ook en ons beleid daarin was zoals boven beschreven.
En ik zou het niet vragen aan een 4jarige, wel overleggen wat je gaaat doen en wat de bedoeling is .Flauwekul. Mijn zoon geeft zelf aan dat ie niet eens een luier om wil en toch gaat het 's nachts steeds mis en heb ik een huilend jongetje naast bed omdat het weer niet gelukt is om droog te blijven. Dus van mij mag ie 's nachts gewoon een luierbroekje aan.
Sosofie, ervaring, werkzaam geweest als wijkverpleegkundige en daar zag ik deze problemen ook en ons beleid daarin was zoals boven beschreven.
En ik zou het niet vragen aan een 4jarige, wel overleggen wat je gaaat doen en wat de bedoeling is .Flauwekul. Mijn zoon geeft zelf aan dat ie niet eens een luier om wil en toch gaat het 's nachts steeds mis en heb ik een huilend jongetje naast bed omdat het weer niet gelukt is om droog te blijven. Dus van mij mag ie 's nachts gewoon een luierbroekje aan.
donderdag 29 januari 2009 om 16:16
En nu dus kennelijk niet meer 's nachts. Wat de reden daar dan ook maar van mag zijn. Zindelijkheid mag je niet afdwingen. Heb ik bij mijn zoon ook niet gedaan. Heeft ook nooit op een potje gezeten, dat wilde hij niet. Toen zindelijk vriendinnetje op bezoek kwam zag ie het licht en vanaf dat moment ging ie zelf naar de WC. Alleen 's nachts heeft ie nog een luier. Who cares. Als ie overdag maar droog blijft.
donderdag 29 januari 2009 om 16:19

donderdag 29 januari 2009 om 16:42
Zus e n zo..........
Mocht je nu in vrezelijke onzekerheid zitten of ik moeite heb met je advies.................nee hoor...............(smiley met knipoog)
Ik wilde advies en dan krijg je soms niet alleen maar reacties die passen bij je grootste voorkeur. Maar dat bnetekent niet dat ik je reactiue niet serieus neem! Juist wel.
IK heb je advies serieus overwogen. Omdat ik soms wel eens te gemakkelijk, slap, inconsequent ben.
In dit geval denk ik niet dat dat aan de orde is dus ga voorlopig hem nog een broekje aantrekken.
Even de druk eraf en dan over een maandje of 2 maandjes verder kijken.
Maar soms kan doorpakken juist wel goed zijn.
Mijn gevoel zegt in dit geval van niet.
En dat ik daar nu stelliger in ben voor mezelf heeft ook te maken met de reacties van de anderen waar hun kind ook (nog) niet zindelijk is s;nachts.
Ik maak me er nu in ieder geval geen zorgen meer om dat he tniet normaal is.
Bedankt voor de reacties!!
Mocht je nu in vrezelijke onzekerheid zitten of ik moeite heb met je advies.................nee hoor...............(smiley met knipoog)
Ik wilde advies en dan krijg je soms niet alleen maar reacties die passen bij je grootste voorkeur. Maar dat bnetekent niet dat ik je reactiue niet serieus neem! Juist wel.
IK heb je advies serieus overwogen. Omdat ik soms wel eens te gemakkelijk, slap, inconsequent ben.
In dit geval denk ik niet dat dat aan de orde is dus ga voorlopig hem nog een broekje aantrekken.
Even de druk eraf en dan over een maandje of 2 maandjes verder kijken.
Maar soms kan doorpakken juist wel goed zijn.
Mijn gevoel zegt in dit geval van niet.
En dat ik daar nu stelliger in ben voor mezelf heeft ook te maken met de reacties van de anderen waar hun kind ook (nog) niet zindelijk is s;nachts.
Ik maak me er nu in ieder geval geen zorgen meer om dat he tniet normaal is.
Bedankt voor de reacties!!

donderdag 29 januari 2009 om 17:30
quote:Zwieber schreef op 29 januari 2009 @ 16:06:
Misschien te simpel gedacht maar: je moet er nu toch al twee keer per nacht uit om hem te verschonen. Is het niet handiger gewoon twee keer de wekker te zetten, eruit te gaan, hem wakker te maken om te vragen of hij moet plassen en zo ja, op de wc zetten en zo nee, door laten slapen? Misschien went hij zo dat hij 's nachts wakker wordt om te plassen en er niet doorheen slaapt.
Succes in ieder geval!Dat werkt niet. Hij moet het zelf voelen. Niet jij, maar hij.
Succes in ieder geval!Dat werkt niet. Hij moet het zelf voelen. Niet jij, maar hij.
donderdag 29 januari 2009 om 18:13