Zelf kleding maken

23-03-2017 12:35 62 berichten
Hoi hoi,

Ik ben al tijden van plan om eens te kijken of ik het echt leuk vind om zelf kleding te maken. Bij gebrek aan een naaimachine bleef dit plan liggen op de plank.

Nu mag ik van mijn schoonmoeder haar naaimachine gaan gebruiken, dat is fijn, want als ik het niks vind heb ik niet eerst een dure naaimachine gekocht!

Nu vraag ik mij af waar ik het beste eerst mee kan beginnen. Welk kledingstuk kan ik het beste als eerste maken? Zijn er hier naaisters die mij hierin advies kunnen geven?

En wat voor stof kan ik het beste gebruiken voor mij als beginneling? Welke stof is fijn om mee te werken etc etc.

Graag jullie advies :-) Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ook veel voldoening kan geven dat is nieuwe kleding te maken uit oude kleding.

Ik weet niet hoe hip je bent, maar ik zag laatst op tv spijkerbroeken die gemaakt waren uit meerdere verschillende oude broeken. Allemaal lukraak vertikaal gescheurde delen werden grofweg aan elkaar gezet, ongelijk en rafelend. Leek me vooral leuk voor tieners en jongvolwassenen.

Of het heupstuk van een spijkerbroek en daaraan een stuk jurk of rimpelrok. Ik denk dat Pinterest vol zal staan met voorbeelden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Balen polka dot. Heb je nog voldoende de stof om het verkeerde achterpand opnieuw te knippen? Anders misschien juist een hele andere stof gebruiken als contrast. Gaaf dat je een nieuwe machine hebt gekregen. Deed de oude helaas niks? Of was er iets anders mee aan de hand?

Mijn wielren rokje met zeem is af en zit al voor de tweede keer in de was. Nu het mooier weer is ga ik iedere dag op de racefiets naar mijn werk. Binnenkort nog maar één maken. Nu eerst een tricot hemd voor onder een blouse. Doordat ik vrij lang ben zijn hemden uit de winkel eigenlijk altijd te kort. Alleen als ze "tricot jurk" heten bij h&m dan is het voor mij een goed hemd.
Heb ik toch maar net besloten om een nieuwe blouson maken, heb ik net alle uitgeknipte ritssluitingen weggegooid tijdens een grote schoonmaak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Helaas heb ik niet genoeg stof over om een nieuwe te knippen, en omdat het om een strakkere rok gaat Link! (zoiets als deze) wil ik er toch een splitje in van de achterkant...

Ik ga vandaag weer naar de stoffenwinkel en koop nog een lapje stof...
quote:retrostar schreef op 06 april 2017 @ 09:19:

Heb ik toch maar net besloten om een nieuwe blouson maken, heb ik net alle uitgeknipte ritssluitingen weggegooid tijdens een grote schoonmaak. Ah nee... Zou zomaar een actie van mij kunnen zijn ook!!!
Het is zo gaaf om te doen! En als je dan een poosje bezig bent geweest en je kan je vorderingen aanpassen (nog niet af hoor) en het zit gewoon hartstikke mooi (voor een beginnersrok). Dat is zo'n kik!!!

Gisterenavond de rits erin gezet. Dat vond ik wel even lastig, maar hij zit erin!!!

Nu moet ik alleen de bovenkant en de onderkant nog zomen. Dan is die klaar!!!

Vanavond gaan we met de familie uit eten, kan ik hem mooi showen :-)
Gelukt dus? Ik ben wel benieuwd hoe hij geworden is. Post je (een link met) een foto?
Het is gelukt! Niet supermooi, maar zeker geslaagd voor een beginner!

Ik zal van de week even een geode foto maken en die plaatsen
Ordinaire TVP ter inspiratie.

Ik wil zelf ook wel weer eens mijn naaimachine uit de kast halen.
Ik weet niet of ik het hier al had gepost, maar van een oude broek (jeans en soortgelijke stevige stoffen) kan je een rok maken. Te strak kan je een strook tussen zetten of rekbare stof verwerken.

Zoeken op internet en een van de boeken die ik eerder had geplakt (geloof ik).
quote:Polkadot28 schreef op 13 april 2017 @ 09:51:

Het is gelukt! Niet supermooi, maar zeker geslaagd voor een beginner!

Ik zal van de week even een geode foto maken en die plaatsen

Leuk, ben nieuwsgierig naar de foto

Wat wordt het volgende dat je gaat maken?
Leuk dat het je gelukt is Polkadot! Ben benieuwd naar het resultaat. en wat wordt het volgende? een bijpassende tas?
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven