Werk & Studie alle pijlers

Werkende moeder

03-05-2017 20:13 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Anno 2017 werken er veel moeders. (Net als ik) Het is zelf heel normaal om te werken. Op forums als viva hoef je echt niet aan te komen met ik hoef niet te werken, want mijn man verdient genoeg etc.

Hoe anders was dat vroeger. Voor de jaren 70 werd je nog met de nek aangekeken als je werkte als moeder.

Kinderen kregen namen als sleutelkind etc.

Nu is mijn vraag; zou jij in die tijd als moeder hebben gewerkt? Ondanks dat bijna niemand in jouw omgeving werkte?

Zou jij het hebben aangedurfd om toch te gaan werken, terwijl men er misschien schande van zou kunnen spreken?

Los van of dat praktisch mogelijk was.

En dan mijn vraag voor 2017; waarom werk jij als werkende moeder?
Dat is toch niet echt te vergelijken? Studeren was toen niet normaal, zeker niet voor vrouwen. Dus dikke kans dat ik dan geen studie had gedaan en dus ook niet dat gevoel van; ik moet iets met dat papiertje (wat ik nu wel vind). Ik ben wel een bezige bij, dus ik denk dat ik of een boerderij zou hebben gehad met dieren en moestuin etc of dat ik als soort van freelancer wat bij had verdiend. M'n overgrootvader was kapper, m'n opa had een naaiatelier en m'n andere opa heeft een eigen zaak. Ondernemerschap zit er bij mij ook in, maar de wens van zekerheid en iets doen met het papiertje wint het tot nu toe.

Oh en in het kort waarom ik werk: 1. Om iets te doen met m'n hersenen. 2. Omdat ik er geld mee verdien, wat we ook wel nodig hebben. 3. Omdat ik niet vind dat man de enige verantwoordelijkheid heeft daarin. 4. Om m'n eigen toekomst zeker te stellen. Voor als manlief iets overkomt ofzo (maar dit speelt natuurlijk niet op de voorgrond).
Ik heb het even gevraagd. Mijn moeder werkte gewoon. Ook nadat ik geboren werd. Het was zeker geen schande toen. Ow en dat was gewoon omdat we eten moesten.

Het waren niet de jaren 50 zegt ze.
Aansluitend bij daardbei: bovendien kostte het huishouden toen veel meer tijd, met katoenen luiers die je moest uitkoken en huishoudens met negen kinderen waar geen vaatwasser was.

O, waarom ik werk is ongeveer hetzelfde:

1) Ik vind het leuk. 2) We hebben een deel van het geld nodig. 3) Ik wil niet dat mijn man als enige die verantwoordelijkheid draagt. 4) Om economisch zelfstandig te kunnen zijn als het moet.
quote:GrimbleGrumble schreef op 03 mei 2017 @ 20:24:

"Waarom werk jij als werkende vader?"

Die vraag stelt nou werkelijk niemand mij (man) ooit. Bewijs dat er nog wel wat emancipatie nodig is in dit land.Daar wilde ik ook een topic over openen. Wie weet later in de week ;)
quote:-Isa- schreef op 03 mei 2017 @ 20:25:

In die tijd werd mijn moeder ontslagen omdat ze ging trouwen en kinderen kreeg. Je had niet eens altijd een keuze dus.Dat was bij overheidsinstellingen. Ze had wel kunnen werken.
quote:Hetisonmogelijk schreef op 03 mei 2017 @ 20:33:

[...]

Mijn moeder ook, maar ze ging in de jaren 80 weer aan het werk. Ik was geen sleutelkind, wij liepen uit school naar de oppas op de dagen dat ze werkte.

Ook is ze periodes werkloos geweest, dan kregen we bijstand. Maar ze heeft zich omgeschoold (uiteindelijk drie hbo's) en had dus ook regelmatig wel werk.Dus eigenlijk moet je jouw forumnaam veranderen in het is wel mogelijk!
quote:LauraRoar schreef op 03 mei 2017 @ 21:01:

Aansluitend bij daardbei: bovendien kostte het huishouden toen veel meer tijd, met katoenen luiers die je moest uitkoken en huishoudens met negen kinderen waar geen vaatwasser was.

O, waarom ik werk is ongeveer hetzelfde:

1) Ik vind het leuk. 2) We hebben een deel van het geld nodig. 3) Ik wil niet dat mijn man als enige die verantwoordelijkheid draagt. 4) Om economisch zelfstandig te kunnen zijn als het moet.Het schijnt als ik bepaalde onderzoeken moet geloven, dat we het net zo druk hebben als toen. Omdat we nu ook meer schoonmaken dan destijds het geval is.
Mijn overgrootmoeder (3 kinderen) werkte niet. Zelfs haar huishouden deed ze niet, want daar had ze personeel voor.

Mijn oma (3 kinderen) werkte niet en had een hulp in de huishouding.

Mijn moeder (3 kinderen) werkte niet en heeft een hulp in de huishouding.

Ik (2 kinderen) werk niet en ik heb een hulp in de huishouding.

Wat een luxe om deze traditie voort te kunnen zetten.
Volgens mij is er maar heel even een periode geweest dat vrouwen niet werkten in Nederland en dan ook echt tijd hadden voor de kinderen. Daarvoor baarde je tien kinderen, dus daar was je ook wel zoet mee, met het huishouden erbij. En dan heb ik het dus over een huishouden van 12 personen. Lijkt me hard werken.

Die vraag stelt nou werkelijk niemand mij (man) ooit. Bewijs dat er nog wel wat emancipatie nodig is in dit land.

Precies wat ik dacht.

Ik werk omdat ik mijn eigen broek op wil kunnen houden en meer dan alleen moeder ben (ofja moet maandag weer werken na zwangerschapsverlof).
quote:Lievelieve1982 schreef op 03 mei 2017 @ 21:09:

[...]

Dat was bij overheidsinstellingen. Ze had wel kunnen werken.o

Echt niet alleen daar. Mijn moeder werkte bij een fabriek en wetd met haar trouwen ontslagen. Ruim voor ze zwanger was.
Dat weet ik niet. Dat ligt maar net aan de omgeving waarin je opgroeit en leeft.

Mijn moeder hield haar huwelijk overigens verborgen voor haar werkgever en heeft eigenlijk haar hele werkende leven (43 jaar) zo goed als fulltime gewerkt. Ook toen wij werden geboren, na 4-6 weken was het weer aanpoten.

Dan hebben wij het toch maar goed tegenwoordig.
quote:Appels schreef op 03 mei 2017 @ 21:16:

Mijn overgrootmoeder (3 kinderen) werkte niet. Zelfs haar huishouden deed ze niet, want daar had ze personeel voor.

Mijn oma (3 kinderen) werkte niet en had een hulp in de huishouding.

Mijn moeder (3 kinderen) werkte niet en heeft een hulp in de huishouding.

Ik (2 kinderen) werk niet en ik heb een hulp in de huishouding.

Wat een luxe om deze traditie voort te kunnen zetten.
Mijn ene oma had een eigen hoedenatelier, de andere een groothandel in zuid-Europese dingen. Dus nee, ook die zaten niet thuis (en voordeel van zelfstandige zijn: je kon niet ontslagen worden als je ging trouwen). Mijn moeder had ook een eigen zaak, maar heeft een paar jaar niet gewerkt toen die failliet ging. Maar dat was zeker geen vrijwillige keuze.

Wat ik zou doen, geen idee. Ik zou nu zeggen: werken natuurlijk, maar dat kun je helemaal niet weten vanuit het oogpunt van nu. Ik werk nu we full time, maar heb geen kinderen. Overigens ken ik in mijn omgeving van ongeveer dezelfde leeftijd precies 1 vrouw die is gestopt met werken. Verder werkt iedereen minimaal 4 dagen.

En zoals hierboven al iemand schreef: er is maar een hele korte periode in de geschiedenis geweest dat moeders leuk met koekjes zaten te wachten thuis. Tot en met de eerste helft vab de vorige eeuw was het heel normaal dat vrouwen ook werkten, ofwel in het huishouden ergens, in een fabriek of op het land. En de rijken hoefden dan niet te werken, maar lieten de opvoeding over aan gouvernantes en kindermeisjes, die zagen hun kinderen nog stukken minder dan werkende moeders van nu.
Ik heb geen idee of ik toen had gewerkt of niet. Hoe moet ik dat nou weten?

Mijn ene oma werkte wel, want was gescheiden vrouw ( jaja, in 1950) en mijn opa rommelde in het buitenland wat aan en weigerde principieel alimentatie te betalen.

Mijn andere opa en oma zaten ver onder het niveau wat ze eigenlijk graag wilden. Mijn opa werd door de hoofdmeester het gymnasium ingepusht, maar moest na de lagere school op het land werken. Oma wilde eigenlijk graag dokter worden, maar mocht ook al niet verder leren.

In de jaren 70 was mijn vader huisman en moeder kostwinnaar. Dat draaide in de jaren 80 om.

Dat is wat ik weet.
Ik was waarschijnlijk te feministisch geweest om niet te werken.

Ik wil mijn eigen broek ophouden en niet afhangen van een man.

Mijn oma had 3 kledingwinkels. Die werkte zo'n beetje 2 keer fulltime en had daarnaast nog 8 kinderen ... (En mijn opa had daarnaast ook zijn eigen zaak.)

Ik heb in de familie nooit anders gezien dan dat vrouwen minstens halftijds werkten.
En waarom werk ik: tsja, gewoon, omdat ik werk en het een deel van mijn leven is.
Echt geen idee. Ik heb niet in die tijd geleefd, dus geen idee hoe en/wat ik daar in zou gedijen.
Ik denk dat je echt niet om praktische zaken heenkunt.

Mijn grootouders hebben bijvoorbeeld weinig keuzes gehad in hun carriere - jong getrouwd, mijn opa raakte jong zijn vader kwijt en moest de boerderij overnemen, mijn oma had juf willen worden maar moest bijspringen op de boerderij en het huishouden/kinderen (jaren 30/40). Een opleiding volgen of gaan werken in de grote stad zat er gewoon niet in; het maximaal bereikbare was huisvrouwencursussen etc. volgen wat zij met veel plezier deed.

Ik heb aan de andere kant van de familie een tante die nu eind 70 is en die als 16 jarig meisje natuurkunde gaan studeren en daarna carriere heeft gemaakt. Dat was toen echt revolutionair, maar dat kon alleen omdat haar ouders geld hadden, mijn opa zelf een opgeleide man was en ze de waarde van onderwijs inzagen en dus echt ruimdenkend waren (op dat gebied dan).

Denk dat voor heel veel vrouwen voor ons onwil echt niet het probleem was, maar dat er vaak gewoon minder mogelijkheden waren (en natuurlijk ontslag bij trouwen in sommige gevallen), iedere situatie is verschillend. Zowel wel moeten werken want alleenstaand/geen geld/etc. als niet kunnen werken is niet altijd een keus.

Die vraag stelt nou werkelijk niemand mij (man) ooit. Bewijs dat er nog wel wat emancipatie nodig is in dit land.

+1

Hetzelfde heb ik ook bij het woord papadag. Het impliceert dat de zorg voor de kinderen nog altijd de verantwoordelijkheid van de vrouw is en de man buitenshuis hoort te werken.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 04 mei 2017 @ 05:43:

[...]

+1

Hetzelfde heb ik ook bij het woord papadag. Het impliceert dat de zorg voor de kinderen nog altijd de verantwoordelijkheid van de vrouw is en de man buitenshuis hoort te werken.En als ik het ook heb over mamadag, wat zegt dat over de verhoudingen bij ons thuis?
quote:mjasmijn schreef op 04 mei 2017 @ 01:33:

Ik denk dat je echt niet om praktische zaken heenkunt.

Mijn grootouders hebben bijvoorbeeld weinig keuzes gehad in hun carriere - jong getrouwd, mijn opa raakte jong zijn vader kwijt en moest de boerderij overnemen, mijn oma had juf willen worden maar moest bijspringen op de boerderij en het huishouden/kinderen (jaren 30/40). Een opleiding volgen of gaan werken in de grote stad zat er gewoon niet in; het maximaal bereikbare was huisvrouwencursussen etc. volgen wat zij met veel plezier deed.

Ik heb aan de andere kant van de familie een tante die nu eind 70 is en die als 16 jarig meisje natuurkunde gaan studeren en daarna carriere heeft gemaakt. Dat was toen echt revolutionair, maar dat kon alleen omdat haar ouders geld hadden, mijn opa zelf een opgeleide man was en ze de waarde van onderwijs inzagen en dus echt ruimdenkend waren (op dat gebied dan).

Denk dat voor heel veel vrouwen voor ons onwil echt niet het probleem was, maar dat er vaak gewoon minder mogelijkheden waren (en natuurlijk ontslag bij trouwen in sommige gevallen), iedere situatie is verschillend. Zowel wel moeten werken want alleenstaand/geen geld/etc. als niet kunnen werken is niet altijd een keus.Yep. Mijn oma had nog een zus die het klooster in moest. Van elk gezin ging er sowieso één het klooster in en ouders bepaalden wie dat was, de jongste geloof ik meestal.
Ik heb ook een mamadag hoor! Expres juist. De mama-/papadag is de dag dat mama of papa alleen thuis is met de kinderen, niks mis mee.
Waarom vraag je nou niet eens aan een man: waarom werk jij? Op deze manier blijft mannenwerk de maatstaf en vrouwenwerk de bijzonderheid.
Hoogstwaarschijnlijk wel....ik doe en deed nog steeds graag dingen waar mensen "schande" van spreken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven