Werk & Studie alle pijlers

Werkende moeder

03-05-2017 20:13 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Anno 2017 werken er veel moeders. (Net als ik) Het is zelf heel normaal om te werken. Op forums als viva hoef je echt niet aan te komen met ik hoef niet te werken, want mijn man verdient genoeg etc.

Hoe anders was dat vroeger. Voor de jaren 70 werd je nog met de nek aangekeken als je werkte als moeder.

Kinderen kregen namen als sleutelkind etc.

Nu is mijn vraag; zou jij in die tijd als moeder hebben gewerkt? Ondanks dat bijna niemand in jouw omgeving werkte?

Zou jij het hebben aangedurfd om toch te gaan werken, terwijl men er misschien schande van zou kunnen spreken?

Los van of dat praktisch mogelijk was.

En dan mijn vraag voor 2017; waarom werk jij als werkende moeder?
quote:ShaunTheSheep schreef op 04 mei 2017 @ 20:20:

[...]

Veel wordt al beantwoord in de best interessante discussies af en toe! Zo kan ik lui mee-lezen

Maar ik weet dus nog steeds niet wat een niet-werkende moeder/vader (laten we beiden even noemen) nou de hele dag doet. Iemand anders schreef ook al "dat (hobby, kinderen verzorgen, sporten, schoolactiviteiten, etc) doe ik ook en ik werk ook" en dat was ook mijn gedachtengang.

Ik heb een korte tijd thuis gezeten omdat ik tussen twee banen zat en de muren kwamen op me af. Ik vul geen hele dag met sporten, schoonmaken, kinderen heen-en-weer brengen, boodschappen of wat ook.

Dus dat roept bij mij de vraag op wat doe je nou echt de hele dag of misschien beter/anders, de mensen die werken en die dingen ook doen, kunnen zij misschien beter plannen of zo?

Nogmaals, ieder eigen keuze, maar ik ben gewoon geinteresseerd hoe dingen ook of anders kunnen. Ik ken namelijk geen thuisblijfmoeders/vaders dus ik heb er echt geen idee van.In het geval van kinderen onder de vier, voor die kinderen zorgen in de tijd dat anderen op hun werk zijn. In geval van de kinderen op school ook gedeeltelijk. De eerste 2 jaar hebben de meeste scholen vrijdagmiddag geen les en als je meerdere kinderen hebt zijn de kinderen woensdagmiddag en vrijdagmiddag vanaf een uur of twaalf thuis. Andere dagen vanaf een uur of 15:00 waar anderen nog aan het werk zijn. In de overige tijd heb je meer werk aan het huishouden als je kinderen meer thuis zijn. Voor de rest kan je tijd aan jezelf besteden of niet, denk ik. Ik heb geen ervaring met schoolgaande kinderen. Je kunt natuurlijk ook heel geëmancipeerd in huis klussen, schilderen en dat soort dingen. Het zal een beetje aan je persoonlijkheid liggen of je het saai vindt.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:Chocoladestukjes schreef op 04 mei 2017 @ 20:51:

[...]

In het geval van kinderen onder de vier, voor die kinderen zorgen in de tijd dat anderen op hun werk zijn. In geval van de kinderen op school ook gedeeltelijk. De eerste 2 jaar hebben de meeste scholen vrijdagmiddag geen les en als je meerdere kinderen hebt zijn de kinderen woensdagmiddag en vrijdagmiddag vanaf een uur of twaalf thuis. Andere dagen vanaf een uur of 15:00 waar anderen nog aan het werk zijn. In de overige tijd heb je meer werk aan het huishouden als je kinderen meer thuis zijn. Voor de rest kan je tijd aan jezelf besteden of niet, denk ik. Ik heb geen ervaring met schoolgaande kinderen. Je kunt natuurlijk ook heel geëmancipeerd in huis klussen, schilderen en dat soort dingen. Het zal een beetje aan je persoonlijkheid liggen of je het saai vindt.

Dank je voor de info!

Maar dan toch een aanvullende vraag... stel de kinderen zitten lekker tot ergens tussen 13u en 15u op school. Daarna ga je samen thee drinken, stoepkrijten, eten koken. Maar vul je echt die ochtenduren helemaal met huishouden? Ik ben sneller klaar, maar dat kan ook wat zeggen over mijn schoonmaakkwaliteiten natuurlijk.... Ik zou dus snel vervallen in hobby-achtige activiteiten. En dat roept de vraag op of dat dan 'eerlijk' is tov de man zoals al eerder gesteld is door anderen ook. Waarom werkt hij meer en is dat zo gewoon en heeft hij niet ook recht op meer hobby-tijd. Ik ben zo benieuwd hoe dit de komende decennia gaat worden en of er nog wat drastisch gaat schuiven hierin.
quote:ShaunTheSheep schreef op 04 mei 2017 @ 21:05:

[...]

Dank je voor de info!

Maar dan toch een aanvullende vraag... stel de kinderen zitten lekker tot ergens tussen 13u en 15u op school. Daarna ga je samen thee drinken, stoepkrijten, eten koken. Maar vul je echt die ochtenduren helemaal met huishouden? Ik ben sneller klaar, maar dat kan ook wat zeggen over mijn schoonmaakkwaliteiten natuurlijk.... Ik zou dus snel vervallen in hobby-achtige activiteiten. En dat roept de vraag op of dat dan 'eerlijk' is tov de man zoals al eerder gesteld is door anderen ook. Waarom werkt hij meer en is dat zo gewoon en heeft hij niet ook recht op meer hobby-tijd. Ik ben zo benieuwd hoe dit de komende decennia gaat worden en of er nog wat drastisch gaat schuiven hierin.

Ik denk de meeste mensen niet, ik denk dat het voordeel vooral schuilt in het altijd beschikbaar en flexibel zijn van de niet werkende ouder. Het is natuurlijk erg makkelijk als er altijd iemand is voor doktersafspraken, schoolafspraken, sportclubjes en ziekte van de kinderen en in sommige gevallen is het handiger of voordeliger als dat 1 ouder is inplaats van 2 die de dagen verdelen. In sommige gevallen waarbij een partner veel in het buitenland is of een ondernemer die heel veel werkt, heeft de drukke partner het er voor over om de ander wat meer vrije tijd te gunnen in verband met de rust die dat het gezin brengt.

Je kunt dan nog best veel tijd nuttig invullen, administratie bijhouden. Regelmatig uitzoeken of de vaste lasten lager kunnen, dat soort dingen en in de tijd die dan over is kun je iets hobbymatigs doen waardoor de andere partner dit in zijn vrije tijd kan doen zonder rekening te hoeven houden met de ander die ook nog wil tennissen in de avonduren of het weekend bijvoorbeeld.
Het maakt zeker flexibeler voor de allerhande afspraken etc, dat klopt. Met een vaste kantoorbaan is dat gewoon lastiger. En afhankelijk van type baan en inkomsten in combi met eventuele toeslagen kun je een berekening maken wat het beste is wie hoeveel werkt. Maar zou dat de enige drijfveer moeten zijn... En de nuttige dingen, doen de werkenden die ik hier lees er ook bij en toch komen ze geen quality-time met het gezin tekort. Is dat een kwestie van plannen of iets anders zoals tempo in het postzegel-voorbeeld op de pagina hiervoor?
quote:Lievelieve1982 schreef op 03 mei 2017 @ 21:11:

[...]

Dus eigenlijk moet je jouw forumnaam veranderen in het is wel mogelijk! Ja, misschien :-)
Natuurlijk doen werkende mensen waarschijnlijk hetzelfde als niet werkende mensen, maar wel minder uren neem ik aan. Denk dan bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk of mantelzorg.

Iemand die niet werkt en zegt aan mantelzorg te doen, brengt misschien eerst de kinderen naar school, gaat dan en ziek familielid helpen met het huishouden, boodschappen, praatje, wasje, huisarts, ziekenhuis of fysio bezoeken, administratie doen etc. Dan naar huis, kinderen weer halen.

Iemand die fulltime werkt en mantelzorg doet, gaat misschien wel dagelijks even langs met een boodschapje en kan dan ook zeggen mantelzorger te zijn, maar da's toch anders.

Dus om te zeggen dat je als fulltime werkende hetzelfde doet als iemand die thuis is, maar dan naast je baan, vind ik wel kort door de bocht.

Daarbij wordt je huis veel sneller vies, als je kinderen de hele middag thuis spelen, met vriendjes, dan als ze naar de bso gaan. Dus dat kost ook tijd.

Zodra mensen weten dat je thuis bent, wordt er mogelijk ook vaker een beroep op je gedaan?

En als moeder thuis zijn, wil ook niet zeggen dat je geen (online) cursus volgt, of vakliteratuur leest om je vakgebied bij te houden.
Ik hoorde een vriendinnetje (9) laatst tegen mijn dochter zeggen; nee, ik mag niet naar de bso, want mijn moeder wil niet werken.

Vond mijn dochter toch wel raar.
quote:ShaunTheSheep schreef op 04 mei 2017 @ 21:56:

Het maakt zeker flexibeler voor de allerhande afspraken etc, dat klopt. Met een vaste kantoorbaan is dat gewoon lastiger. En afhankelijk van type baan en inkomsten in combi met eventuele toeslagen kun je een berekening maken wat het beste is wie hoeveel werkt. Maar zou dat de enige drijfveer moeten zijn... En de nuttige dingen, doen de werkenden die ik hier lees er ook bij en toch komen ze geen quality-time met het gezin tekort. Is dat een kwestie van plannen of iets anders zoals tempo in het postzegel-voorbeeld op de pagina hiervoor?Ik denk eigenlijk dat het een beetje onzin is, een dag heeft 24 uur dus als je (fulltime) werkt heb je minder tijd voor andere dingen. Dus je kunt er wel van alles bij doen maar minder intensief. Net zoals thuisblijvers met kinderen op school meestal gewoon meer vrije tijd hebben, daar ontkom je niet aan. Ik denk dat het postzegel verhaal vooral opgaat voor kinderen, je kunt alles op hun tempo doen als je niet werkt. Je kunt supermarkten afgaan op aanbiedingen waar een ander Albert laat komen en dan heb je beiden boodschappen gedaan. Ik denk dat we zo gefocust zijn op alles kunnen doen dat de kwaliteit van alles minder wordt. Het is een beetje taboe ook om te zeggen dat je voor je cariere gaat en weinig tijd hebt voor andere dingen. Somethings gotta give...
quote:ShaunTheSheep schreef op 04 mei 2017 @ 20:20:

[...]

Veel wordt al beantwoord in de best interessante discussies af en toe! Zo kan ik lui mee-lezen

Maar ik weet dus nog steeds niet wat een niet-werkende moeder/vader (laten we beiden even noemen) nou de hele dag doet. Iemand anders schreef ook al "dat (hobby, kinderen verzorgen, sporten, schoolactiviteiten, etc) doe ik ook en ik werk ook" en dat was ook mijn gedachtengang.

Ik heb een korte tijd thuis gezeten omdat ik tussen twee banen zat en de muren kwamen op me af. Ik vul geen hele dag met sporten, schoonmaken, kinderen heen-en-weer brengen, boodschappen of wat ook.

Dus dat roept bij mij de vraag op wat doe je nou echt de hele dag of misschien beter/anders, de mensen die werken en die dingen ook doen, kunnen zij misschien beter plannen of zo?

Nogmaals, ieder eigen keuze, maar ik ben gewoon geinteresseerd hoe dingen ook of anders kunnen. Ik ken namelijk geen thuisblijfmoeders/vaders dus ik heb er echt geen idee van.Naast de normale dingen die je doet zoals het huishouden, vrijwilligerswerk en helpen op school toen zoon klein was heb je natuurlijk ook bergen vrije tijd over. Ik kook graag en ben daar veel mee bezig. Ik maak gerust op bv een dinsdag een rijsttafel. Verder hobby's zoals muziek maken, lezen, series kijken, achter de computer, zonnen in de tuin op visite gaan en visite ontvangen. Met vriendin de stad in. Winkelen. Ben ook nog eens bezig geweest met een cursus Turks. Het zijn natuurlijk niet allemaal nuttige dingen die ik doe maar vervelen doe ik me echt nooit. Zoon is nu 24 dus ik heb nu helemaal de tijd aan mezelf.
quote:Chocoladestukjes schreef op 05 mei 2017 @ 07:54:

[...]

Ik denk eigenlijk dat het een beetje onzin is, een dag heeft 24 uur dus als je (fulltime) werkt heb je minder tijd voor andere dingen. Dus je kunt er wel van alles bij doen maar minder intensief. Net zoals thuisblijvers met kinderen op school meestal gewoon meer vrije tijd hebben, daar ontkom je niet aan. Ik denk dat het postzegel verhaal vooral opgaat voor kinderen, je kunt alles op hun tempo doen als je niet werkt. Je kunt supermarkten afgaan op aanbiedingen waar een ander Albert laat komen en dan heb je beiden boodschappen gedaan. Ik denk dat we zo gefocust zijn op alles kunnen doen dat de kwaliteit van alles minder wordt. Het is een beetje taboe ook om te zeggen dat je voor je cariere gaat en weinig tijd hebt voor andere dingen. Somethings gotta give...Dat van dat taboe klopt denk ik wel. De agenda is bij de meeste mensen vol. Om me hern zie ik hoe weinig rust kinderen in het weekend hebben. Er moet van alles worden gedaan waar door de week geen tijd voor is. Of een van de ouder is weg want er moet toch gesport worden en de sociale contacten moeten worden bij gehouden.
quote:Blondie456 schreef op 05 mei 2017 @ 08:33:

[...]

Naast de normale dingen die je doet zoals het huishouden, vrijwilligerswerk en helpen op school toen zoon klein was heb je natuurlijk ook bergen vrije tijd over. Ik kook graag en ben daar veel mee bezig. Ik maak gerust op bv een dinsdag een rijsttafel. Verder hobby's zoals muziek maken, lezen, series kijken, achter de computer, zonnen in de tuin op visite gaan en visite ontvangen. Met vriendin de stad in. Winkelen. Ben ook nog eens bezig geweest met een cursus Turks. Het zijn natuurlijk niet allemaal nuttige dingen die ik doe maar vervelen doe ik me echt nooit. Zoon is nu 24 dus ik heb nu helemaal de tijd aan mezelf.Weet je wat het is: veel banen zijn ook helemaal niet nuttig. Het lijkt alleen maar alsof je nuttig zit te wezen omdat wat je doet baan heet.
quote:Mevrouw75 schreef op 05 mei 2017 @ 08:40:

[...]

Weet je wat het is: veel banen zijn ook helemaal niet nuttig. Het lijkt alleen maar alsof je nuttig zit te wezen omdat wat je doet baan heet.

Noem eens wat?

Er word geld verdiend en in de economie gepompt.

Het doel van arbeid is dat het waarde toevoegt,dat mensen kunnen besteden/investeren. Als dat niet langer het geval is grijpt men in.

[...]

Weet je wat het is: veel banen zijn ook helemaal niet nuttig. Het lijkt alleen maar alsof je nuttig zit te wezen omdat wat je doet baan heet.Wat je dan dus een nuttig gevoel geeft is geld verdienen.

[...]

Weet je wat het is: veel banen zijn ook helemaal niet nuttig. Het lijkt alleen maar alsof je nuttig zit te wezen omdat wat je doet baan heet.

Precies.

Waarom moet een agenda helemaal vol zijn? Waarom moet je altijd iets nuttigs doen? Waarom is lanterfanten zo'n taboe? Typische calvinistische gedachtegang.

Lanterfanten ontspant enorm, geldt trouwens ook voor kinderen. Kost ook niet veel tijd.

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat zodra het betaalde baan aspect in een leven verdwijnt, men opeens kennelijk zo fantasieloos is dat men geen idee heeft hoe de dag in te vullen.
quote:ardni schreef op 05 mei 2017 @ 08:49:

[...]

Noem eens wat?

Er word geld verdiend en in de economie gepompt.

Het doel van arbeid is dat het waarde toevoegt,dat mensen kunnen besteden/investeren. Als dat niet langer het geval is grijpt men in.'In de economie gepompt'. Nou nou. Extra besteden bovenop alles wat je nu al kunt besteden vind ik niet heel nuttig. In tegendeel eigenlijk. Maar goed, dit gaat een hele andere discussie worden.
quote:lisaviva schreef op 05 mei 2017 @ 08:55:

[...]

Precies.

Waarom moet een agenda helemaal vol zijn? Waarom moet je altijd iets nuttigs doen? Waarom is lanterfanten zo'n taboe? Typische calvinistische gedachtegang.

Lanterfanten ontspant enorm, geldt trouwens ook voor kinderen. Kost ook niet veel tijd.

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat zodra het betaalde baan aspect in een leven verdwijnt, men opeens kennelijk zo fantasieloos is dat men geen idee heeft hoe de dag in te vullen.Ik kan zo enorm veel nuttigere zaken bedenken dan mijn oude baan bijvoorbeeld. Nu vind ik mijn huidige baan nou net wel best nuttig.
quote:watdachtjehiervan schreef op 05 mei 2017 @ 08:49:

[...]

Wat je dan dus een nuttig gevoel geeft is geld verdienen.

Het geeft je het gevoel, dat is best cruciaal.

Je kunt je dus ook heel nuttig thuis voelen.
Jarenlang met heel veel plezier gewerkt, voornamelijk omdat ik het idee had andere mensen door mijn werk te kunnen helpen, toen dat aspect steeds meer naar de achtergrond verdween door oa bezuinigingen en ik er 'alleen maar' mijn geld mee verdiende, hield ik het niet meer vol.
quote:Mevrouw75 schreef op 05 mei 2017 @ 09:27:

[...]

Ik kan zo enorm veel nuttigere zaken bedenken dan mijn oude baan bijvoorbeeld. Nu vind ik mijn huidige baan nou net wel best nuttig.

Het feit dat je spaart voor je pensioen, bouwt aan economische zekerheid, een woning kan betalen, financiële verantwoordelijkheid kan dragen voor je gezin, je kind onderwijs kan bieden en een bijdrage kan leveren aan de algemene economie waardoor je dus anderen ook weer aan het werk houdt.

Misschien moeten we jonge vrouwen checken voordat ze gaan studeren, studiefinanciering is tegenwoordig gelukkig een lening.

Want met zo een instelling,zie ik het somber in. Misschien dat mensen dan beter nadenken.

Daarnaast werk ik in iedergeval ook omdat ik uitgedaagd moet worden, ik vind mijn werk leuk, interessant en ik vind het leuk om aan het einde van de dag een leuk gesprek te hebben. Als mijn man thuis zou zitten,zou ik het na een jaar wel leuk vinden als hij over andere dingen kan praten dan hobby en de baby. Dag in dag uit.

Ja de nevenactiviteiten en mantelzorg, maar de meeste jonge ouders zijn geen mantelzorger. Dat is een minderheid.
quote:Mevrouw75 schreef op 05 mei 2017 @ 09:24:

[...]

'In de economie gepompt'. Nou nou. Extra besteden bovenop alles wat je nu al kunt besteden vind ik niet heel nuttig. In tegendeel eigenlijk. Maar goed, dit gaat een hele andere discussie worden.

Is dat zo,zat mensen die niet zo veel hebben,dus bovenop wat je nu al kunt besteden, dat valt wel mee.

Moeders die met een uitkering thuis zitten, worden anno 2017 vaak lui & laks genoemd. Mensen kijken neer op bijstandtrekkers.

Maar zodra je een partner hebt die werkt en jij hetzelfde doet als een bijstandstrekker, staan sommigen er anders in.
quote:ardni schreef op 05 mei 2017 @ 09:46:

[...]

Het feit dat je spaart voor je pensioen, bouwt aan economische zekerheid, een woning kan betalen, financiële verantwoordelijkheid kan dragen voor je gezin, je kind onderwijs kan bieden en een bijdrage kan leveren aan de algemene economie waardoor je dus anderen ook weer aan het werk houdt.

Misschien moeten we jonge vrouwen checken voordat ze gaan studeren, studiefinanciering is tegenwoordig gelukkig een lening.

Want met zo een instelling,zie ik het somber in. Misschien dat mensen dan beter nadenken.

Daarnaast werk ik in iedergeval ook omdat ik uitgedaagd moet worden, ik vind mijn werk leuk, interessant en ik vind het leuk om aan het einde van de dag een leuk gesprek te hebben. Als mijn man thuis zou zitten,zou ik het na een jaar wel leuk vinden als hij over andere dingen kan praten dan hobby en de baby. Dag in dag uit.

Ja de nevenactiviteiten en mantelzorg, maar de meeste jonge ouders zijn geen mantelzorger. Dat is een minderheid.

Deze mevrouw 'met zo'n instelling' werkt meer dan menigeen met een mening die meer lijkt op de jouwe. Bovendien is deze mevrouw 'met zo'n instelling' degene die financieel het grootste aandeel in het huishouden binnenharkt en tot een jaar geleden een zelfstandiger huishouden had dan het grootste gedeelte hier.

Vrouwen checken op 'hun instelling' voor ze gaan studeren lijkt me dus vrij overbodig en behoorlijk ridicuul eigenlijk.
quote:ardni schreef op 05 mei 2017 @ 09:51:

[...]

Is dat zo,zat mensen die niet zo veel hebben,dus bovenop wat je nu al kunt besteden, dat valt wel mee.

Moeders die met een uitkering thuis zitten, worden anno 2017 vaak lui & laks genoemd. Mensen kijken neer op bijstandtrekkers.

Maar zodra je een partner hebt die werkt en jij hetzelfde doet als een bijstandstrekker, staan sommigen er anders in.Er zijn ook zat mensen die veel meer consumeren dan ik denk dat uiteindelijk goed voor ons is. Maar goed, dit gaat dan een totaal andere discussie worden.
quote:ardni schreef op 05 mei 2017 @ 09:51:

[...]

Maar zodra je een partner hebt die werkt en jij hetzelfde doet als een bijstandstrekker, staan sommigen er anders in.

Volgens mij is er nogal een verschil of de overheid je onderhoudt of dat je dat particulier regelt ;) Sommige gezinnen werken samen 50-80 uur in de week, bij anderen draait iemand die uren alleen.

Waarom zou een goede opleiding een moeder of vader die thuis is niets extra's bieden. De meeste Pedagogisch medewerkers die je kinderen de eerste jaren zien zijn hoogstens MBO opgeleid. Als je zelf geschoold bent kun je je kinderen ondersteunen in de ontwikkeling en later met huiswerk, nog los van je eigen ontwikkeling die niet direct alleen met werk te maken heeft. Bovendien wordt er aan alle kanten zoveel geld uitgegeven aan inwoners, iedereen wordt ergens wel gesponsord door de overheid. Ik vraag me wel eens af hoe groot de groot de groep langdurige bijstanstandsmoeders werkelijk is op alle bijstandsontvangers.

In Nederland houden we niet van mensen die van de norm afwijken, je moet sterk in je schoenen staan om daar lak aan te hebben.
quote:Mevrouw75 schreef op 05 mei 2017 @ 09:54:

[...]

Deze mevrouw 'met zo'n instelling' werkt meer dan menigeen met een mening die meer lijkt op de jouwe. Bovendien is deze mevrouw 'met zo'n instelling' degene die financieel het grootste aandeel in het huishouden binnenharkt en tot een jaar geleden een zelfstandiger huishouden had dan het grootste gedeelte hier.

Vrouwen checken op 'hun instelling' voor ze gaan studeren lijkt me dus vrij overbodig en behoorlijk ridicuul eigenlijk.

Ze werken meer dan menigeen, dat vind je, dat kan .

Is dat zo als de dames in dit topic zeggen dat ze naast hun werk hetzelfde doen als die andere groep dames?

Dat is toch wel iets anders dan dat jij nu aangeeft.

Nou ja dat is dus precies wat we doen, geldt overigens net zo veel voor mannen.

Maar de puber van tegenwoordig kan niet zomaar aan studie beginnen zonder motivatie brief(als ik het zo hoor),daarnaast is het een lening, dus je moet in staat zijn die terug te betalen. Dat moet van invloed zijn op de toekomst van die generatie en de manier waarop men tegen de studie en de toekomst aankijkt.

Een studie van 5/ 6 jaar , zal behoorlijk wat invloed hebben op de vaste lasten van die generatie.

Zeker als de schulden straks geregistreerd staan bij het BKR, in combinatie met een hypotheek.

Maar goed dat is een andere discussie.

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, wat ik al zei, ik wil in staat zijn voor mijn gezin te zorgen als er een inkomen wegvalt en dat geldt ook voor mijn man.

Niet iedereen lukt het om na werkloosheid weer snel een baan te vinden en het risico, een ander daar voor te laten betalen, houd ik liever zo laag mogelijk.

Zo heeft iedereen een andere motivatie, het maakt niemand een betere, of slechtere ouder,of een betere /slechtere medeburger.
quote:ardni schreef op 05 mei 2017 @ 10:32:

[...]

Ze werken meer dan menigeen, dat vind je, dat kan .

Is dat zo als de dames in dit topic zeggen dat ze naast hun werk hetzelfde doen als die andere groep dames?

Dat is toch wel iets anders dan dat jij nu aangeeft.

Nou ja dat is dus precies wat we doen, geldt overigens net zo veel voor mannen.

Maar de puber van tegenwoordig kan niet zomaar aan studie beginnen zonder motivatie brief(als ik het zo hoor),daarnaast is het een lening, dus je moet in staat zijn die terug te betalen. Dat moet van invloed zijn op de toekomst van die generatie en de manier waarop men tegen de studie en de toekomst aankijkt.

Een studie van 5/ 6 jaar , zal behoorlijk wat invloed hebben op de vaste lasten van die generatie.

Zeker als de schulden straks geregistreerd staan bij het BKR, in combinatie met een hypotheek.

Maar goed dat is een andere discussie.

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, wat ik al zei, ik wil in staat zijn voor mijn gezin te zorgen als er een inkomen wegvalt en dat geldt ook voor mijn man.

Niet iedereen lukt het om na werkloosheid weer snel een baan te vinden en het risico, een ander daar voor te laten betalen, houd ik liever zo laag mogelijk.

Zo heeft iedereen een andere motivatie, het maakt niemand een betere, of slechtere ouder,of een betere /slechtere medeburger.

Ik had het over mezelf.

Je doet nl net alsof je met 'zo'n instelling' als ik alleen maar op de bank zit te niksen en dat dat zonde van mijn studie is.

Als je een instelling als ik heb betekent dat niet dat je niet of nauwelijks werkt. Het kan gewoon betekenen dat je financieel de kar trekt thuis en dat zelfs je man 'afhankelijk' is van jouw pensioen. Ik denk er alleen anders over dan jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven