Aubergine

05-02-2009 15:18 46 berichten
Aubergines zijn lekker maar lastig. Ik gebruik ze oa. voor het maken van moussaka of als onderdeel van een mediterrane salade. Het is alleen zo'n pokkewerk om ze te ontbitteren: zouten, wassen, deppen en dan pas grillen. Weet iemand een eenvoudige manier om met aubergine te werken? En is dat ontbitteren überhaupt nodig?
Des te beter. Ik zal ze flink vaker gaan gebruiken. Hopelijk komen er nog wat recepten.
Alle reacties Link kopieren
quote:FritsvanEgters schreef op 05 februari 2009 @ 15:59:

Doet niemand dat dan, de plakken aubergine inzouten en ze vervolgens laten 'zweten'? (waarbij de - vermeende - bittere smaak verwijnt) Maar ik ben blij als het niet meer hoeft, want het is een heel werk.

Ja hoor, ik doe het ook altijd.

Vervolgens afspoelen, droog deppen en door de bloem en dan bakken.

(bij grillen, vind ik ze vaak niet zacht genoeg worden en dat vind ik echt heel vies)

Dan maak ik er meestal een ovenschotel van met om en om laagjes versgemaakte tomatensaus, aubergines, mozarella.

Ook maak ik zelf vaak pizza. Die beleg ik dan met tomatensaus, mozarella, plakken gebakken aubergine, ui en parmezaanse kaas.
Wel een werk gedoe, he? Zeker bij een moussaka, waar al gauw zo'n vier aubergines in gaan.
Ik vind ze altijd zo duur maar maak toch wekelijks iets klaar met aubergines.

Dat gerecht van yette aan gevuld met gevulde paprika en gevulde wijnbladeren.

Iman Bayildi:

* 4 kleine aubergines

* 2 grote uien

* 1 groene paprika

* 1 rode paprika

* 2 teentjes knoflook

* 2 dessertlepels rozijnen of krenten

* 2 dessertlepels pijnboompitten

* 2 takjes peterselie

* 2 takjes dille

* 3 tomaten

* olijfolie

* zout

Alle groenten wassen.

Verwarm de oven op 250 gr.

Leg de aubergines in een diepe schaal, strooi er zout overheen

Laat de aubergines in de oven bakken 1/2 uurtje en ze dan even omdraaien en weer een 1/2 uurtje.

Haal ze uit de over en snijd in de lengte een opening in de aubergines.

Snijd ui, paprika en knoflook klein, gooi ze in een pan met 0,15 liter olijfolie, bak ze tot ze glazig zijn.

Snijd 4 plakjes van een tomaat en leg deze apart.

De rest van de tomaten klein snijden en even meebakken met het mengsel.

Snijd peterselie en dille fijn, leg de helft apart en bak de andere helft mee.

Voeg nu rozijnen en pijnboompitten toe.

Na een paar minuten de pan van het vuur halen en een beetje laten af koelen .

Leg de aubergines in een ovenschaal, maak met een lepel een kuiltje in het open gesneden deel, vul de aubergines met het gebakken mengsel.

Sluit elke aubergine af met een plakje tomaat, strooi een mix van de achtergehouden peterselie en dille eroverheen, voeg een glas water toe.

Doe de schaal in een voorverwarmde oven (tot ongeveer 180° C) en zet het gerecht er 20 minuten in.

Het gerecht kan zowel warm als afgekoeld worden geserveerd met pilav (rijst)en cacik. (komkommer/knoflook yogurt)
En Baba Ghanoosh(j)?

Soort humousachtigprutje van voornamelijk aubergine (je kan het in bakjes kopen maar dat vind ik niet te vergelijken met zelfgemaakte).

Fijne is dat je de gewassen aubergine met schil en al in de oven doet (op zo'n 200/220 graden) totdat ie lekker helemaal zacht is (zoiets van een half uurtje), laat dan afkoelen.

Meng in blender:

2 teentjes knoflook

paar scheppen tahini (1/3 kopje staat hier) en net zoveel citroensap

wat zout

de aubergine pulp

serveer met geroosterde pijnboom pitten en evt wat tomaat, peterselie.

Lekker met pitabrood enzo.
Baba ghanoush is ook zooo lekkerrrrr.......hoe bedoel je ik krijg trek.
Oh ja ook nog een variatie met yogurt.

Weer de aubergine als prutje uit de oven zoals hierboven.

Meng (ik schep het altijd gewoon door, ik doe deze niet in de blender) met

2 tomaten inkleine stukjes

1 kopje yogurt

2 tenen knoflook

wat koriander

zout en peper, evt ook cayennepeper
Ik ontbitter ze vaak wel, of in een marinade, dan maakt het niet uit. Maar toch een werkje van niets!

Lekker, auberginetosti;

Auberginerolletjes met mozzarellavulling;

Auberginedipsaus bij Grieks eten;

Griekse aubergine ragout;

En zo uberlekker, gevulde aubergine met gehakt;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Maakt iemand wel eens aubergine omelette? Ik heb een keertje een kok te logeren gehad (heel fijn was dat!) en die maakte geweldige aubergine omelette. Eigenlijk een schijf aubergine met aan twee kanten een laagje ei

Het is me nooit gelukt deze goed te maken. Werd een soort kleffe zooi (misschien had ik iets met bloem moeten doen bedenk ik me nu). Dan moeten ze wel ontbitterd worden, omdat je daarmee ook wat vocht eruit krijgt.
Kijk eens in Turkse kookboeken,: staan megaveel recepten met Aubergines en ook nog goed uitvoerbaar.
Aubergines zijn inderdaad erg populair in de Turkse keuken. Wij eten het liefst aubergine salade.Als volgt:

Leg alu folie op je fornuis (bij 2 pitten) anders wordt het een puinhoop. Leg de aubergines op de pitten en zet die op de laagste stand. Laat de aubergines langzaam zwart blakeren totdat je plofgeluidjes hoort en de aubergines zacht zijn. Pak ze er vanaf en leg even op een bord. Het zwarte vel van de aubergines kan je er zo afpulken. Meng het auberginevlees met een fijngesnipperde ui, twee tomaten in blokjes, citroensap, olijfolie en verse peterselie. Super lekker!

Voor gerechten waarin de aubergine wordt gebakken, schillen de meeste turkse vrouwen de aubergines om-en-om (dus een reepje schil, dan een reepje zonder schil, etc.) en leggen ze de aubergines te weken in een badje met zout. Zelf ben ik daar te lui voor. Gelukkig houdt mijn man niet zo van zijn "nationale groente".
if we all light up, we can scare away the dark...
ik ontbitter nooit, het lekkerste is baba ganoush
Wat een lekkere recepten allemaal!

Aubergines zijn toch verre van bitter? Daar snap ik dan weer niks van, vind ze juist zacht van smaak, niet heel veel smaak aan dus je kunt er van alles mee doen. Die gedraagde ga ik ook eens opzoeken!
Vanmiddag geluncht bij Bazar, daar hebben ze zalouk op de kaart staan. Dat is een soort tomaten-aubergine-knoflook-prutje om bijvoorbeeld op brood te smeren.

Iemand een snel recept hiervoor? (Ik heb het namelijk eens geprobeerd zonder recept, maar dat was 'm toch niet echt.)
Ik krijg trouwens trek van al die lekkere suggesties hierboven!
om terug te vinden
quote:Zoete schreef op 07 februari 2009 @ 17:36:

Vanmiddag geluncht bij Bazar, daar hebben ze zalouk op de kaart staan. Dat is een soort tomaten-aubergine-knoflook-prutje om bijvoorbeeld op brood te smeren.

Iemand een snel recept hiervoor? (Ik heb het namelijk eens geprobeerd zonder recept, maar dat was 'm toch niet echt.)

Ingrediënten

1 st aubergine

3 st pomedori tomaten

1 el tom.puree

2 - knoflook

1 tl suiker

1 tl paprikapoeder

1 tl komijn

1/4 tl cayennepeper

1 beetje zout

1 - extra vergine olie

.Bereiden

ALS voorbereiding aubergine in blokjes snijden en met niet teveel zout bestrooid in vergiet laten uitlekken.

VERWARM vrij veel olie in de pan.

BAK de aubergineblokjes al omscheppend.

STAMP ze enigszins grof.

VOEG tomaten (in blokjes, zonder vel en zaad)toe.

VOEG tomatenpuree en knoflook , suiker en paprikapoeder, komijn en cayennepeper toe. Eventueel wat zout (maar als je de aubergineblokjes niet afgespoeld hebt niet).

BAK al omscheppend 10 minuten.

Lekker als bijgerecht of vooraf met een toastje o.i

----------------------------------------------------------------------------------

oh jee, ik zie nu pas dat ik op een heel oud bericht reageer! sorry
Sorry dat ik dit oude topic omhoog haal, maar het is misschien beter dan een nieuwe openenen voor mijn vraag.

Ik vind aubergine echt superlekker, en bestel het vaak als ik in een restaurant ben. Thuis lukt het me nooit om een aubergine lekker te verwerken in een gerecht! Vaak is hij wat hard, of de schil te stug. Of hij is "squeeky". Weet iemand wat ik bedoel en wat ik verkeerd doe?
quote:yasuko schreef op 02 december 2010 @ 16:03:

[...]

Geeft niks!

Ik heb je recept toch lekker even uitgeprint. Thanks!
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
quote:yasuko schreef op 02 december 2010 @ 16:03:

[...]

Et moi aussi hihi!

Zat zelf ook niet op de data te letten...
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
quote:lareveuse schreef op 03 juli 2011 @ 10:15:

Sorry dat ik dit oude topic omhoog haal, maar het is misschien beter dan een nieuwe openenen voor mijn vraag.

Ik vind aubergine echt superlekker, en bestel het vaak als ik in een restaurant ben. Thuis lukt het me nooit om een aubergine lekker te verwerken in een gerecht! Vaak is hij wat hard, of de schil te stug. Of hij is "squeeky". Weet iemand wat ik bedoel en wat ik verkeerd doe?Ik snij de aubergine in dikke gelijkmatige plakken, doe er wat zout op, leg er keukenrol op en daarop iets zwaars. Dat laat ik een half uurtje zo staan en daarna ga ik er pas mee aan de slag.
I choose happy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven