Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Wij hebben overigens deze week alle contracten rondom gwl geregeld. We gaan nu 112 pm betalen voor gwl en dan nog 34 voor internet.

Warmte hebben we vrij laag ingezet, dus ik denk dat we aan het eind van de maand wel bij moeten betalen (op basis van wat ik over stadsverwarming lees op internet), maar ik kreeg vriend niet overtuigd van het feit dat het hoger zou moeten zijn.

Wel een stuk lager dan ik in eerste instantie dacht, dus ik hoop dat we het goed ingeschat hebben en niet overal bij hoeven te betalen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 06 mei 2017 @ 09:41:

10% is natuurlijk niet veel,maar ik dacht: ik kan er wel even mooi de basis-voorraad van aanvullen, want dingen als tomatenpuree, gezeefde tomaat etc. zijn nooit in de aanbieding, en basic producten ook niet. En dan is 10% korting voor dingen die ik toch wel zou kopen mooi meegenomen.

Maar ik vroeg me af: wat zouden jullie meenemen als je die 10% korting kreeg?

- Havermout

- tomatenblokjes/purree

- kokosmelk

- rijst

- pasta

- noodles

Eigenlijk alles wat we standaard op voorraad hebben, dan kan ik er gewoon nog wat meer van halen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Thanks, ik heb even wat inspiratie. Straks op met de bolderkar naar de AH
Bumba, ik zou bergen wasmiddel, wasverzachter en verzorgingsproducten inslaan verder inderdaad de voorraadkast goed vullen met allerlei bonen in blik, tomatenblokjes, tomatenpuree en gedroogde kruiden. Heb je nog een kind in de luiers? Dan luiers, en natuurlijk wc papier, keukenpapier, kattenvoer en kattenbak vulling. Vergeet de vaatwastabletten, wc blokjes en wasmachine reiniger, anti schimmel spul voor de badkamer en meer hard core chemicaliën uit het Hg schap niet.
quote:perzikboom6 schreef op 06 mei 2017 @ 15:21:

Bumba, ik zou bergen wasmiddel, wasverzachter en verzorgingsproducten inslaan Die producten zijn altijd wel ergens in de aanbieding, en dan gaat er meestal meer dan 10% van de prijs af. Juist voor relatief goedkope spullen die nooit in de reclame zijn is zo'n actie aantrekkelijk. Al moet je daar ook bij opletten: ik koop blikken met tomatenblokjes bijvoorbeeld alleen als ze drie voor een euro zijn. Ik vermoed dat dat wel eens goedkoper kan zijn dan die van AH met 10% korting.
quote:perzikboom6 schreef op 06 mei 2017 @ 15:21:

Bumba, ik zou bergen wasmiddel, wasverzachter en verzorgingsproducten inslaan verder inderdaad de voorraadkast goed vullen met allerlei bonen in blik, tomatenblokjes, tomatenpuree en gedroogde kruiden. Heb je nog een kind in de luiers? Dan luiers, en natuurlijk wc papier, keukenpapier, kattenvoer en kattenbak vulling. Vergeet de vaatwastabletten, wc blokjes en wasmachine reiniger, anti schimmel spul voor de badkamer en meer hard core chemicaliën uit het Hg schap niet.

Voor 10 procent korting? dat lijkt me nou de klassieke valkuil qua consumeren/consuminderen eerlijk gezegd...

Bumba, ik zou alleen basic producten kopen die anders nooit in de aanbieding zijn (want een aanbieding is vaak meer dan 10 procent korting!) en die je zeker weten toch gaat gebruiken (voor ze over de datum gaan!).
quote:gemberpannekoek schreef op 06 mei 2017 @ 16:27:

[...]

Voor 10 procent korting? dat lijkt me nou de klassieke valkuil qua consumeren/consuminderen eerlijk gezegd...

Bumba, ik zou alleen basic producten kopen die anders nooit in de aanbieding zijn (want een aanbieding is vaak meer dan 10 procent korting!) en die je zeker weten toch gaat gebruiken (voor ze over de datum gaan!).

Edit: ik kan eigenlijk maar heel weinig producten bedenken van 'mijn' basics die nooit in de aanbieding zijn. Havermout idd, maar die kost zo al 39 cent, dus dan is die 10 procent ook nauwelijks de moeite. Tarwebloem idem. Euroshopper WC papier en keukenpapier (of basic tegenwoordig).

De rest van de dingen die ik standaard in huis heb (zoals pasta, rijst, tomaten in blik, eieren, yoghurt, houdbare melk, rijstwafels, blikken peulvruchten, kattengrint etc.) zijn regelmatig genoeg in een aantrekkelijker aanbieding en dan sla ik in.
Vandaag 5 pakken lidl toiletpapier ingeslagen. Ik vind ze erg fijn. Op een rol zitten lekker veel vellen (integenstelling tot sommige bekende merken).

Mensen kijken vaak naar het aantal rollen maar ik kijk ook naar aantal vellen op een rol.
quote:lunaleeflang schreef op 06 mei 2017 @ 10:26:

Dikkoppie herkenbaar hoor! Als tiener was ik heel zuinig, maar sinds een paar jaar echt een gat in mijn hand.

Vooral voor sociale dingen, etentjes enzo ben ik echt een sucker.

Als de hele groep uit eten gaat, of naar het terras, of een activiteit onderneemt vind ik het heel moeilijk om daar nee op te zeggen. Ook al zou dat beter zijn voor mijn portemonnee. Ik vind het gewoon veel te leuk en wil niet 'verplicht' thuis blijven.

Hello, ik kom even een tijdje meeschrijven. Ik ben een spender en er gaat hier nu structureel meer uit dan er binnenkomt en ik vind het zonde om dat recht te moeten trekken met vakantiegeld of belastingteruggave.

Bovenstaande herken ik ook heel sterk. Niet mee uit gaan voelt voor mij als straf en dan voel ik me eenzaam en zielig.......Zij lekker uit, ik thuis want geen geld.

Probleem is alleen dat een deel van mijn vriendengroep een veel groter budget en uitgavepatroon heeft dan ik heb. Met koningsdag heb ik al meegedaan aan een lunch in een Michelin sterren tent. Dat ging nog net....

Morgen gaan ze naar een terras. Ik weet dat 1 vriend een speciale wijn van de kaart wil (waar flink van wordt gepimpeld) die zeker 10,- per fles duurder is dan de standaard wijn en ik denk dat ik morgen voor het eerst een beetje op mijn strepen ga staan en zelf glazen huiswijn ga bestellen. Dat wordt dus voor het eerst de rekening verdelen naar consumptie ipv spitsen maar het houdt voor mij gewoon ergens op, inmiddels.
Welkom, Hiltje!
Nou, het was inderdaad niet echt de moeite waard. Uiteindelijk €5 extra korting....
quote:Bumba1985 schreef op 06 mei 2017 @ 17:51:

Nou, het was inderdaad niet echt de moeite waard. Uiteindelijk €5 extra korting.... Ha, voor een consuminderaar is 5,- toch mooi meegenomen. Zijn weer 2x een kopje thee op een terrasje denk ik dan.
Helaas ga ik ook deze maand weer over mijn budget heen, weet ik al.

Ik heb voordat ik volledig tot me door liet dringen dat de rem op de uitgaven moet, mijn moeder en tante uitgenodigd voor een uitgebreide high wine op moederdag. Kost minstens 30,- pp dus 90,- in totaal en misschien komt er nog bij voor een extra glaasje wijn.

Ook heb ik me vorige week opgegeven voor een cursus over film. Ik heb een Cineville pas waar ik heel veel gebruik van maak (hele goede deal, 19,- per maand onbeperkt naar de film en ik zie zo tussen de 5 en 10 films per maand). Is samen met een vriendin 6 avonden en ik vind dat echt heel leuk, maar die 81,- is eigenlijk echt een te hoge uitgave.

Dan ga ik eind deze maand (na de salarisronde en vakantiegeld gelukkig) naar een congres in Spanje (waar ik gelijk 4 dagen vakantie aan vast plak) en ik vind dat ik echt voor die tijd nog naar de kapper moet om er een beetje toonbaar uitzien op dat business event.

En ik moet deze maand nog zeker een keer tanken.....

Zojuist heb ik lekker op een terrasje uitgebreid de krant zitten lezen en 2 wijntjes gedronken (8,50 incl fooitje), was natuurlijk ook weer geld, maar ik zat me binnen te vervelen en mijn balkon heeft geen zon.

Het zijn natuurlijk allemaal keuzes en ik moet maar eens goed gaan nadenken hoe en waarop ik wil en kan besparen, want zoals het de afgelopen maanden (en dus ook nog deze maand) ging kan het niet blijven.
Wat betreft uitjes vind ik het ook lastig dat ik een aantal vrienden heb die altijd iets willen doen wat geld kost. Mijn beste vriendin lijkt eigenlijk altijd buiten de deur af te willen spreken. Ze wil naar de film of uit eten of naar bepaalde beurzen. Ik vind het soms lastig om nee te zeggen omdat ik haar graag wil zien maar ook geen zin heb om weer naar een film te gaan die ik eigenlijk niet de moeite waard vind.

Bij de vriendengroep van vriend is het nog erger en zien we buiten kinderverjaardagen mensen alleen buiten de deur. De laatste keer waren we bijna 200 euro kwijt met zijn tweeën voor een escaperoom en uit eten met een ander koppel.

Omdat we allebei merken dat we dan toch balen van het geld zeggen we vaker nee. Ik merk wel dat dit invloed heeft op mijn vriendschappen. Vriendinnen met wie ik ga wandelen of met wie ik een hele avond op de bank kan bijkletsen zie ik meer. Mensen die altijd iets (duurs) willen doen zie ik minder. Ik vind het best lastig om daar een goede modus in te vinden.
Ja, lastig he, Zwartvlekje.

Ik ga al niet meer mee met alles uitjes met dit rijke vriendenclubje (het zijn allemaal gay-men en hoewel ik vaak erbij ben, hoef ik natuurlijk ook niet overal bij te zijn). Laatst bleek dat ze naar een museum waren geweest en daarna gaan lunchen. Ik zat die dag niet goed in mijn vel en vond toen ik het hoorde het best jammer dat ik niet mee was gevraagd. Later hoorde ik dat die lunch 80,- pp had gekost (ze vonden het zelf ook veel), toen was ik alleen maar blij dat ik er niet bij was.

Ik zei het al in een ander topic maar we gaan morgen misschien naar een terras. Ik denk dat ik voor het eerst niet mee doe aan de gezamenlijke wijn maar mijn eigen glazen bestel. Er moet altijd een duurdere wijn van de kaart worden besteld en dat ben ik wel eens zat.
pfff ben blij dat ik niet van die big spenders als vrienden heb... ik zou me daar ook ongemakkelijk bij voelen. En spreek mijn vrienden veel liever als we met thee op de bank zitten of gezellig samen (of voor elkaar) koken...
even iets anders... was hier niet laatst iemand (Fossa??) die meer plantaardig wilde gaan eten?

Hoe bevalt dat? Gebruik je vervangers als sojamelk/yoghurt of notenmelken of omzeil je dat soort producten nu gewoon?

Ik ben al heel lang vegetariër en uit milieuoverwegingen zou ik eigenlijk ook minder melkproducten willen eten. Maar ik vind het moeilijk om kaas te laten staan (te lekker en twijfel over soja melk omdat het zo'n bewerkt product is dat ook vaak een vorm van suiker bevat.

Nu voor het eerst soya yoghurt gekocht (wel naturel, van Provamel)... en ik was dus benieuwd naar de ervaringen van anderen met dat soort producten...
Hier zijn eigenlijk nooit basis producten in de aanbieding. Het is altijd het merkspul wat zelfs met aanbiedingskorting nog duurder is dan het eigen merk.quote:gemberpannekoek schreef op 06 mei 2017 @ 16:27:

[...]

@hiltje, welkom hier! Ik snap je probleem. Mijn vrienden zijn niet van die big spenders, maar ik heb wel over gêne heen moeten stappen. Nou heb ik een concrete aanleiding waarom ik wil besparen, dus dat maakt het iets makkelijker. Ik heb al mijn goede vrienden verteld dat ik de (vrijwillige) keuze heb gemaakt om zuiniger met geld om te gaan.

Dat heeft er bij mij bijvoorbeeld toe geleid dat ik vaker met/bij vrienden thuis afspreek. Tot onze eigen verrassing blijken we dat ook wel weer erg leuk te vinden. Ik zie de kinderen en partners van vrienden wat vaker en gezellig kletsen aan de keukentafel met een fles wijn op tafel is best heel knus. En ander voorbeeld is dat ik bijna nooit meer aan groepsetentjes meedoe. In plaats daarvan schuif ik een uurtje later aan en drink een glas wijn mee. Ik heb echt wel over wat gêne heen gemoeten, maar eigenlijk reageerde iedereen er heel relaxed op.

Maar jouw vriendenkring klinkt wel een slagje lastiger.
quote:gemberpannekoek schreef op 06 mei 2017 @ 20:07:

even iets anders... was hier niet laatst iemand (Fossa??) die meer plantaardig wilde gaan eten?

Hoe bevalt dat? Gebruik je vervangers als sojamelk/yoghurt of notenmelken of omzeil je dat soort producten nu gewoon?

Ik ben al heel lang vegetariër en uit milieuoverwegingen zou ik eigenlijk ook minder melkproducten willen eten. Maar ik vind het moeilijk om kaas te laten staan (te lekker en twijfel over soja melk omdat het zo'n bewerkt product is dat ook vaak een vorm van suiker bevat.

Nu voor het eerst soya yoghurt gekocht (wel naturel, van Provamel)... en ik was dus benieuwd naar de ervaringen van anderen met dat soort producten...Ik ben nu 1,5 veganist. Ik ontwijk sojamelk zoveel mogelijk (vind ik te zoet) maar gebruik in plaats daarvan amandelmelk of kokosmelk. Deze zijn vaak ook ongezoet te krijgen. Kaas vond ik inderdaad wel het meest lastige, maar omdat ik slecht tegen lactose producten kan was dat voor mij een reden om te stoppen. Nu mis ik het eigenlijk helemaal niet meer.
quote:gemberpannekoek schreef op 06 mei 2017 @ 20:07:

Yep, dat was ik. Ik omzeil ze. Ik eet niet volledig veganistisch, maar vind bijna veganistisch eten een stuk makkelijker dan verwacht. Met kwark en yoghurt eten ben ik gewoon gestopt en melk dronk ik al nooit. Havermoutpap kun je bijvoorbeeld prima zonder melk maken. Enige waar ik nog melk voor gebruik is aardappelpuree. Maar dat eet ik niet zo vaak. Ik heb van de winter een keer 3 kilo aardappels omgezet in aardappelpuree en dat vervolgens in porties ingevroren. Dat heeft me dus 1x een half litertje melk gekost.

Ik zag het meest op tegen kaas laten staan, maar kaas met mate is prima te doen! Over de pastasaus gooi ik helemaal geen kaas meer. Soms een beetje edelgist. En inmiddels vind ik het zelfs lekkerder zonder kaas. De smaak van de groenten komt er nu veel beter in uit. Kaas als borrelhapje vervang ik nu soms door olijven en noten. Ik ben sowieso wel meer noten gaan eten. Wel duur, maar dat vind ik niet zo erg. En veel meer peulvruchten.

Mijn tip is om gewoon een beetje te gaan experimenteren en daar niet te streng bij te zijn. Wellicht verras je jezelf nog!
quote:cybermeisje schreef op 06 mei 2017 @ 21:13:

[...]

Ik ben nu 1,5 veganist. Ik ontwijk sojamelk zoveel mogelijk (vind ik te zoet) maar gebruik in plaats daarvan amandelmelk of kokosmelk. Deze zijn vaak ook ongezoet te krijgen. Kaas vond ik inderdaad wel het meest lastige, maar omdat ik slecht tegen lactose producten kan was dat voor mij een reden om te stoppen. Nu mis ik het eigenlijk helemaal niet meer.Mijn bezwaar tegen amandelmelk is dat het heel erg niet duurzaam is. Dus dat zou voor mij echt geen alternatief zijn. Ik eet dus nog wel melk.
quote:zecora schreef op 06 mei 2017 @ 21:35:

[...]

Mijn bezwaar tegen amandelmelk is dat het heel erg niet duurzaam is. Dus dat zou voor mij echt geen alternatief zijn. Ik eet dus nog wel melk.Zonder nu als een al te grote extreme veganist te klinken, maar met die redenatie zou ik dus ook geen normale melkproducten eten/drinken, want dat is nu ook niet echt duurzaam geproduceerd (dan wel diervriendelijk)
Welkom Hiltje!

Ik ben flexanist.

Vlees en vis eet ik al jaren niet. Yoghurt vervangen door de plantaardige variant. Melk dronk ik al nooit. Kaas eet ik af en toe, maar probeer dit te minderen. Minder kaas vind ik wel een grote uitdaging.
Power to the people
Qua uitstapjes weet iedereen denk ik wel dat hier ook onze zwakke plek zit

Deze maand doen we weer erg ons best om niet teveel aan uitstapjes uit te geven, maar inderdaad als vriendinnen elke keer in een binnenspeeltuin willen afspreken dan wordt het wel lastig. Zeker nu in de meivakantie met niet echt lekker weer is het verleidelijk om voor dit soort dingen te kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven