Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Zeg maar gerust meerdere dagtaken Fay. Klinkt als een leuk plan je vijver, maar als je ernaast gaat zitten misschien een andere plek voor de vijver zoeken? Iets met muggen. ;) Ik zou ook nog even wachten met de vlinderstruik dood verklaren. Zijn hele sterke planten! Ik heb een maand geleden een grote wortel per ongeluk gebroken en behalve wat zielige blaadjes staat hij nog fier overeind! Er komen nog steeds nieuwe blaadjes aan dus ik denk dat als de mijne zo'n aanval overleeft die van jou het ook gaat redden hoor. Wat een weer! De warmte en vele regen doen veel goed voor de tuin. Zaden die pas vorige week zijn gezaaid komen nu al op. Tenminste dat vertel ik mezelf graag. Het is heus geen onkruid. XD
Goed, de merel weigerde gebruik te maken van het nieuwe vogelbadje. Oude er weer naast gezet.
Gaat dat stomme beest ineens wél in de nieuwe. Schiet mij maar in de kerstboom.
Oh help... Ik denk dat ik o-ver-al in mijn tuin haagwinde op zie komen.
Ik heb me ingelezen, maar begrijp inmiddels dat het heel erg lastig te bestrijden is. Ik weet niet goed of ik dan maar de hele zomer het steeds weg zal plukken, of ik dat ik toch grondiger maatregelen moet gaan nemen. Het is heel lastig te bestrijden en het zit dus door mijn hele tuin heen. Ik voel er weinig voor om de hele tuin opnieuw te doen, door te spitten, alles terug te zetten en dat al dat werk voor niets is omdat ergens toch nog een wortel per ongeluk is blijven zitten.
case-je wijzigde dit bericht op 14-05-2017 17:29
0.18% gewijzigd
Zoo, in de trein naar huis. Heb uit de tuin van de vriendin waar ik sliep een varen uitgegraven. Straks thuis even een plekje zoeken. En even zoeken welke het is!
Case-je schreef:
14-05-2017 13:47
Oh help... Ik denk dat ik o-ve-ral in mijn tuin haagwinde op zie komen.
Ik heb me ingelezen, maar begrijp inmiddels dat het heel erg lastig te bestrijden is. Ik weet niet goed of ik dan maar de hele zomer het steeds weg zal plukken, of ik dat ik toch grondiger maatregelen moet gaan nemen. Het is heel lastig te bestrijden en het zit dus door mijn hele tuin heen. Ik voel er weinig voor om de hele tuin opnieuw te doen, door te spitten, alles terug te zetten en dat al dat werk voor niets is omdat ergens toch nog een wortel per ongeluk is blijven zitten.

Ja dat is echt verschrikkelijk spul! Het blijft groeien en vaak wel meer dan 10cm per dag. Wij hebben er ook last van, doordat de buren hun tuin verwaarloosd hebben. Hier noemen we het trouwens pispot.

Je schijnt het wel te kunnen aantippen met een of ander goedje, maar dat zal niet geheel biologisch zijn.
maylo schreef:
14-05-2017 16:38
Ja dat is echt verschrikkelijk spul! Het blijft groeien en vaak wel meer dan 10cm per dag. Wij hebben er ook last van, doordat de buren hun tuin verwaarloosd hebben. Hier noemen we het trouwens pispot.

Je schijnt het wel te kunnen aantippen met een of ander goedje, maar dat zal niet geheel biologisch zijn.
Hm, ja... Met roundup, maar dat weiger ik te gebruiken.
Hier ook overal haagwinde vanwege verwaarloosde tuin. Ik probeer het nu met wortel en al er telkens uit te trekken en zal dat blijven doen. Ik weiger gif te spuiten.

Vijver is alweer helder. Morgen laatste dingetjes er voor kopen.

Felix eigenwijze vogels haha! Hier hebben de spreeuwen het voedsel overgenomen. Ik ga dus voor nog 2 voer dingen zoeken zodat de kleintjes rustig kunnen eten in plaats van continu worden weggejaagd.
Caseje, ik hoop ook dat dit weer top is voor mijn klimroos en dat ie straks zo de lucht in vliegt. Ze krijgt in ieder geval volop water.
Frambozen, je bent er maar druk mee met de vijver. Mijn ouders hadden een hele grote en ben er wel 3 keer in gevallen (1 keer vrijwillig 2 keer per ongeluk). Sindsdien een gruwelijke hekel eraan gekregen haha.

Morgen krijgen wij de sleutel van het huis!! Als eerste ga ik mijn klimroos planten :proud:
Nu het zon mooi weer wordt de komende week hoop ik dat ze een lekkere groeispurt krijgt.
Wanneer we weer lekker plaatjes kunnen posten zal ik wat fotos van de tuin hoe hij nu is plaatsen.
Het is nu nog een mistroostig tegeltuintje :flag: Maar ik hoop er zoiets groens mogelijk van te maken! :cheer2:
-
Caseje, ik hoop ook dat dit weer top is voor mijn klimroos en dat ie straks zo de lucht in vliegt. Ze krijgt in ieder geval volop water.
Frambozen, je bent er maar druk mee met de vijver. Mijn ouders hadden een hele grote en ben er wel 3 keer in gevallen (1 keer vrijwillig 2 keer per ongeluk). Sindsdien een gruwelijke hekel eraan gekregen haha.

Morgen krijgen wij de sleutel van het huis!! Als eerste ga ik mijn klimroos planten :proud:
Nu het zon mooi weer wordt de komende week hoop ik dat ze een lekkere groeispurt krijgt.
Wanneer we weer lekker plaatjes kunnen posten zal ik wat fotos van de tuin hoe hij nu is plaatsen.
Het is nu nog een mistroostig tegeltuintje :flag: Maar ik hoop er zoiets groens mogelijk van te maken! :cheer2:
-
Wat een mooie tuinen hebben jullie allemaal. Ik lees hier af en toe wat mee om ideeen op te doen.
Ik heb een tuin met (nu nog) veel tegels maar langzaamaan komt er meer groen in. Komend weekend hoop ik een pergola neer te zetten, morgen ga ik het hout hiervoor ophalen. Ik heb gister 2 kamperfoelie gekocht om erlangs te laten groeien. Pergola komt langs de schuur te lopen, dan wordt het uitzicht in ieder geval al iets meer groen.
In de toekomst hoop ik nog een brede border aan te leggen. Enige nadeel is dat ik bang ben van kikkers en padden. Helpt niet echt mee zeg maar haha. Dus wie weet als ik mijn angst overwin dat ik dan meer groen bij de grond kan plaatsen :rolling: . Als ik jullie foto's zie dan word ik helemaal enthousiast.
Phloxx, succes morgen. Eindelijk in je nieuwe tuin aan de slag. Moet er in huis nog veel gedaan worden?
Zaphod, welkom! Niet bang zijn, je tuin stroomt echt niet gelijk vol met kikkers als je wat struiken neerzet! Sterker nog, ik ben er nog nooit een tegen gekomen hier, ondanks de vijver en de aanwezigheid van natuur in de buurt.
Veel plezier Phloxx! Ik was ook zo enthousiast toen we de sleutel kregen. Maar was in de winter dus moest wachten tot februari.

De varen die ik gister meenam uit Antwerpen was na drie uur treinen helemaal zielig maae staat nu alweer fier rechtop. Staat erg mooi. Volgens Google is het een tomgvaren. Blij mee!
Phloxx, fijn he dat je binnenkort kunt beginnen in je nieuwe huis en tuin. Wordt vast prachtig!
Zaphod, wat Felix al zei, je zult echt niet meteen omkomen in de kikkers en padden.
De vogels in de buurt zullen wat extra groen in de tuin zeker waarderen. En ik zeg het altijd: opgepast als je begint met tuinieren... Het groene virus is erg besmettelijk en je komt er nooit meer vanaf... ;-)) tis echt verschrikkuluk.
Leuk Phloxx, dat je nu bijna echt echt echt je klimroos kunt gaan planten! :cheer2:

Ik had vorig jaar ook het idee dat ik als eerste '... ' ik weet eigenlijk niet meer wat ik als eerste in de tuin zou gaan doen. Maar ik deed het uiteindelijk dus niet. Het was oktober en ik heb toen alleen bloembollen in de grond gedaan. Toen die dit voorjaar uitkwamen, brak het virus uit en toen deed ik alles anders dan ik oorspronkelijk als volgorde had bedacht. :hihi:

Leuk Zaphod, dat je ook aan de slag gaat met je tegeltuin! En kikkers en padden... ik zie ze hier niet. Is er een reden dat je denkt dat ze in je tuin kunnen zitten, of kunnen komen wanneer je er groen in plaatst? :blond:

Op dit moment valt er weinig te doen voor me in de tuin. Ik heb drie jaar lang allerlei zaad van planten/bloemen verzameld op voor mij belangrijke plekken (wandelde veel met mijn honden en kwam altijd allerlei leuks tegen). Dat heb ik van het voorjaar in mijn tuin gegooid toen ik alles heb omgespit. En nu komt er van alles op, maar ik heb geen idee wat het is en dus ook niet of het 'onkruid' is. Dus ik kijk vooral heel veel en hoop hiervan te leren het ontkiemende spul te herkennen, zodat ik in het vervolg weet of ik iets eruit wil halen, of dat het mag blijven staan. :puppy:

Mijn uien, cherrytomaatjes, klimcourgette en komkommer groeien heel hard. De zonnebloemen ook. Ik ben bang dat het een soort zonnenbloemoerwoud gaat worden hier. Ik blijf foto's maken, zodat ik het later hier kan plaatsen.
case-je wijzigde dit bericht op 15-05-2017 08:45
1.21% gewijzigd
Grr... zo stom dat het niet lukt om witregels te plaatsen in een bericht. Ik heb een hekel aan die lange alinea's.
Nou, als je aan het eind van de zin vóórdat je een witregel wilt plaatsen een plaatje doet, worden het alsnog alinea's... :muziek:
Nieuwe week nieuwe poging om iets te posten zonder chagrijnig te worden :whistle:

Frambozen,Dat met die muggen had ik ook bedacht ;)
Volgens trouwsel zal dat minder zijn als er beweging in het water zit, mocht de vijver er komen gaat er dus een pomp in.
Ik vind het idee nog steeds leuk maar kwam er gisteren achter dat *hoe ik het in mijn hoofd heb* niet gaat lukken.
Ik moet dus even nog wat brainstormen, als ik weer een foto/plaatje kan tonen kunnen jullie meedenken :idee:
Maar dat jouw vijver weer helder is geeft de burger moed.

Felix, ook leuk een merel met een eigen wil, als het zo doorgaat heb je straks 23 merelbadjes staan :biggrin:
Die vlinderstuik krijgt nog wel even hoor, hij staat in het stuk tuin dat ik nog moet doen.
Dat stuk grenst aan het terras en er moet eerst een nieuw terras in...maar dat kan pas als de schuifpui is geplaatst...en die kan pas geplaatst worden als de verwarming weg is.....en die gaat pas weg als de loodgieter is geweest....en ik heb nu ruzie met de loodgieter :@ :A:

Case-je, ik vond die haagwinde vroeger altijd zo mooi had geen idee dat het echt een crime is als je het in je tuin hebt.

Koetie, ik vind varens heel mooi maar had hier een ware varen plaag.
Als ik er een uitstak kwamen er twee voor terug ;-)) maar dat ligt misschien aan het soort?

Phloxx, Heel veel plezier vandaag met het verkrijgen van de sleutel, nu is het huis ECHT van jullie :cheer2:
En uiteraard gelijk je klimroos de grond in en groeien maar...het is bijna een symbolisch iets :lol:

Zaphod,leuk dat je ook groen in je tuin gaat brengen.
Ik heb een redelijke tuin maar nog geen kikker gezien (bij mij zijn ze welkom, als de spinnen maar wegblijven :biggrin: )
Een pergola zit bij mij ook nog in de planning.
Als je hier langer meeleest wil je ineens nog veel meer, dus je bent gewaarschuwd ;)

Afgelopen week is het hier ook flink gegroeid het begint er al een beetje als een echte tuin uit te zien :heart:
Vandaag ga ik ook kijken voor een pergola, dat wil zeggen rondneuzen wat het allemaal gaat kosten om er dan nog even over na te denken en uiteindelijk te besluiten om het te doen (ik leer mezelf steeds beter kennen :biggrin: )
Eerst een bezoekje aan de tandarts..... :-[
Gelukkig had ik mijn tekst gekopieerd, werd weer eens niet geplaatst (6) :@ :swear:
Sterkte met de tandarts Fay... :-[

Ik ben ook aan het nadenken over een pergola. Of eigenlijk, meer over een soort smal pergola-achtig iets tegen de zijmuur van het huis, waar ik blauwe regenplanten heb geplaatst. De blauwe regen is nu nog te klein, maar over een tijdje (eind van de zomer?) hoop ik toch dat ik hem tegen dat nog te bedenken bouwsel kan plaatsen. :shame:

Ik vind haagwinde eigenlijk ook heel mooi. Maar al mijn andere planten ook en ik ben bang dat de haagwinde alles overwoekeren zal. Dus met pijn in mijn hart trek ik het toch maar uit de grond.
Fijn, ik had een heel verhaal getypt maar het forum wil het niet plaatsen. Poging 2 :rolling:

Ondanks dat we nu nog redelijk veel tegels hebben lopen er regelmatig padden door de tuin (en zodra ik ze zie zit ik meteen binnen :O ;-D ). Dus vandaar dat ik bang ben dat er alleen maar meer zullen komen. Maar misschien is dit een goed moment om me er overheen te gaan zetten :)

In het stukje tuin wat we hebben komt alles goed tot bloei, zo leuk! We hebben een witte sneeuwbal, paarse vlinderstruik, iets waar ik de naam niet meer van weet en een winterjasmijn staan. Er groeit nu ook een vingerhoedskruid, die wordt echt al groot. Ook laatst nog een zakje ridderspoorzaadjes uitgestrooid. Zie nu overal groene puntjes omhoog komen, leuk! :)

Aan de andere kant hebben we een aantal klimmers om langs de schutting te laten groeien. Een gele klimroos (golden gate dacht ik). Vorig jaar augustus/september geplant en hij groeit heel snel. Zitten ook al veel knoppen in.
Verder nog een passiebloem waarvan ik dacht dat ie dood was, maar die begint toch uit te lopen.
En nog een (als het goed is rode) clematis. Ook eind zomer geplant en toen was het een zielig takje. Nu al uitlopers van ruim een meter dus dat gaat de goede kant op. Wachten op de bloemen! :daisy:

Goede tip Case-je om een smiley aan het eind van iedere alinea te zetten.

Oh en Fay, je mag best een keer kikkers komen vangen hoor. Mogen de spinnen wel hier in de tuin komen wonen :rolling:
Ik wil wel kikkers! Gezellig en leuker dan muggen. Maar mijn katten laten ze niet leven ben ik bang.

Ik ben gek op varens Fay, dus ze mogen hier lekker groeien allemaal! Die tongvaren is niet zo'n woekerende volgens mij. Maar dat merken we vanzelf. Heb net m'n huisjungle aangevuld, kan het niet laten. Nu past het nog maar als alles gaat groeien... Nouja, merken we wel! Nu met verse muntthee en salade in de tuin lunchen.
Haha. We merken het vanzelf wel is blijkbaar m'n motto. :proud:
Koettie schreef:
15-05-2017 07:07
Veel plezier Phloxx! Ik was ook zo enthousiast toen we de sleutel kregen. Maar was in de winter dus moest wachten tot februari.

De varen die ik gister meenam uit Antwerpen was na drie uur treinen helemaal zielig maae staat nu alweer fier rechtop. Staat erg mooi. Volgens Google is het een tomgvaren. Blij mee!
Tongvaren is leuk. Dat is ook de enige varen die ik in mijn tuin wil. En dat komt doordat onze tuin half was overnomen door varens toen we hier kwamen wonen. Ik heb alles eruit gegooid. De tongvaren kwam spontaan op tussen twee klinkers op de oprit, in de volle zon. Ik heb die heel vorzichtig uitgetrokken en op het donkerste en vochtigste plekje van de tuin gezet. Hij doet het geweldig en is nog steeds eenling, dus uitzaaien doet hij niet gauw. Succes met jouw varen!
Via mijn telefoon, waardoor ik niet goed de tekst ksn editten. Maar ik vond onderstaand natuurlijk bestrijdingsmiddelrecept tegen slakken: :hyper:

Slakken bestrijden zonder gif (nematoden kweken) :redrose:

Slakken in de moestuin, je wordt er niet blij van. Ook al zijn het eigenlijk prachtige diertjes om eens goed te bekijken, dat ze alles wat jij wilt eten opvreten zonder betalen is niet leuk. :yum:

Op internet gaan er tips rond zoals het strooien van zout. Dat is leuk voor op de paden maar de slakken zitten dus al in de grond! Misschien ben je wel eens nesten met eitjes tegengekomen, allemaal kleine gele of witte balletjes. Als ze geel zijn in de schil al hard geworden, net als bij een kippenei en wanneer je het kapot knijpt komt er wat vocht uit. Dat zijn dus slakkeneitjes. En al die eitjes gaan uitkomen. Zo heb je al snel honderden (naakt) slakken die elegant en in slow motion je tuin kaalgrazen. :cry:

Biervallen plaatsen? Bij een echte plaag raadt ik het je echt af. Het klopt namelijk dat slakken er op af komen... Jaren geleden zag ik uren na het plaatsen van vier biervallen dat de slakken in de wijde omgeving naar mijn tuin/biervallen onderweg waren. Door het gras van de buren, over tuinhekjes van de buren van de buren, Elke slak tijdens die slakkenplaag lokte ik met mijn biervallen! En onderweg vraten ze alles op wat ze tegen kwamen. Nooit meer dus! :sigh:

Vorig jaar hoorde ik iets anders. Hele kleine aaltjes die de natuurlijke vijand van de slakken zijn, nematoden. Nematoden kun je kopen voor ongeveer dertig euro voor veertig vierkante meter maar dat mij flink boven mijn budget als je bedenkt dat je het elke vier tot zes weken moet herhalen.... :sick:

En toen kwam ik een recept tegen om die aaltjes, die nematoden dus, zelf te kweken, gratis en voor niks! :cheer:

Er gaan heel ingewikkelde recepten rond maar ik heb het tot de basis vereenvoudigd en het werkt echt! Ik had alleen gewild dat ik het al geweten had bij de eerste slakken die mijn tuin aanvielen... :sigh:

Slakken hebben van nature al nematoden bij zich, daar hebben ze weinig last van. Pas als er heel erg veel slakken zijn gaan die nematoden zich enorm vermeerderen en dat dood de slakken. Dus we moeten een situatie nabootsen waarbij het lijkt alsof we een krankzinnige slakkenplaag hebben. Dat is alles! B)

Hier is het recept! :lijstje:

Neem een emmer met goed sluitend deksel en maakt wat kleine gaatjes in de emmer net onder de rand zodat het niet inregent bv.Groot genoeg dat de slakken lucht krijgen maar klein genoeg dat de slakken niet ontsnappen dus zeg ongeveer 2mm in doorsnee. Het makkelijkst gaat dat met een boortje. :french:

Doe een centimeter of vier water in de emmer en gooi er dan wat bladeren in. Iets dat slakken graag lusten zoals reeds kapotgevroten sla , sla of ander afval. :daisy:

En dan ga je slakken rapen, hoe meer hoe beter. In een flinke emmer kun je er makkelijk 150 of veel meer kwijt. Hoe meer hoe beter. Niet piepen, doe een ziekenhuishandschoentje aan en raap elke naaktslak (en voor mijn part ook huisjeslakken) en gooi ze in de emmer, levend en wel. Pas op dat ze er niet uit klimmen! :monkey:

Zorg dat je bv een stevig koolblad hebt liggen waarop je de sla etc kunt leggen zodat de slakken niet onderwater hoeven te duiken om te eten, daar houden ze niet van. :redrose:

Dan zet je de emmer met dicht deksel ergens uit de zon en dan elke dag even de hele emmer een flinke shake geven (ik deed een of 2 keer rechtop van beneden naar boven schudden) en even checken of ze nog eten hebben. De slakken moeten echt te eten hebben en niet op een hete plek staan omdat ze anders verhongeren of gekookt worden. :redrose:

Na twee weken is opeens alles dood en dan zijn je nematoden klaar. :bye:

Hang een zeef boven een andere emmer en giet de bende er in. Doe wat water in je kweekemmer en schud om en giet weer over de slakkenzooi in de zeef. Herhaal dit een paar keer met ongeveer een emmer water en gooi dan de slakken ergens weg of gooi het op de composthoop. :!:

In het water dat je nu in je emmer hebt zitten, zitten de nematoden. Je ziet ze niet maar ze zitten er echt in! Dat water doe je voor de helft in een gieter en vul je aan met water. Daarmee ga je tuin bevochtigen. Maar let op... :lightbulb:

De nematoden alleen over de tuin sproeien als de zon onder is en liefst op reeds vochtige grond. Bijvoorbeeld voor of tijdens een regenbui na zonsondergang.

In de volle zon op droge aarde sterven de nematoden snel maar doe je het in de juiste omstandigheden dan gaan de nematoden lekker de grond in en zullen slakken aanvallen. Slakken zitten vaak in de grond als het heet is, of onder stenen en potten om koel en vochtig te blijven dus verdeel je nematoden goed, ook over het gras, onder de struiken en bij bv de slootkanten. :!:

Na ongeveer een week ga je een verschil zien als je begint tijdens een plaag. Beter is het eerder te beginnen zodat je op een eventuele plaag voorbereid bent. :redrose:

Na twee weken ga je weer eens slakken rapen en begint het hele nematoden maken weer van voor af aan. Elke vier tot zes weken moet je weer sproeien. :idee:

Het is natuurlijk, niet giftig voor bv vogels, honden en katten, het stinkt niet en is nog gratis ook! :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven