37jarige man, advies gevraagd

maandag 22 mei 2017 om 22:32
Ik blijf bij het standpunt dat alleen ik kan bepalen of ik dingen kan leren of niet. Zij die vinden dat ik dat niet kan, hebben al genoeg schade berokkend. Zo slecht presteer ik niet op sociaal gebied.-bambi- schreef: ↑22-05-2017 16:13Het feit dat je meisjes en vrouwen nooit hebt kunnen plaatsen geeft al aan dat je de ongeschreven regels in sociale interacties niet kent. En die vallen gewoon niet (aan) te leren, die ongeschreven regels. Die snap, lees en beheers je of niet. Daar zit geen middenweg tussen. Dat heb je vast ook gelezen in dat onderzoeksartikel over autisme en sociale vaardigheden wat iemand hier plaatste.
Dat zal dus ook de reden zijn dat ook hulpverlening je niet verder kan helpen op dit gebied.
World of Warcraft: Legion
maandag 22 mei 2017 om 22:38
Die conclusie vind ik te voorbarig. Naast jouw leuze ken ik er nog een paar: Wie niet waagt, wie niet wint, en: Niet geschoten is altijd mis. De conclusies die getrokken zijn, zijn deels gebaseerd op hun mening en hun beeld van het autismespectrum. Het is geen kwestie van 1 of 0. Het is geen informatica.
maandag 22 mei 2017 om 22:42
Nu begeef ik me misschien op dun ijs maar ik denk dat het een weerspiegeling is van de hechting zoals ik die met mijn ouders had als kind.
Denk je dat jij hierin andere ervaring hebt of is het je persoonlijkheid zelf?
Ja en misschien kun je een ruwe tweedeling maken in de groep met moeilijkheden; Het grootste deel treft relatief gemakkelijk partners maar vindt hierbij niet wat ze zoeken. Een kleiner deel treft door belemmeringen niet of nauwelijks partners of weet precies wat ze zoeken maar komt zo'n persoon niet tegen.
dinsdag 23 mei 2017 om 00:04
Lijkt mij ook maar kent bambi jou? Of komt die claim uit jouw forumbijdragen?
dinsdag 23 mei 2017 om 06:25
Een mens kan soms behoorlijk blind zijn voor zijn eigen tekortkomingen. En iemand die je een spiegel voorhoudt zodat je ziet wie je bent, kan handig zijn.
Dat hoeft in jouw geval niet zo te zijn hoor, maar het valt me nogal op dat je bent verschoven van 'het is allemaal de schuld van de vrouwen!' naar 'het is de schuld van de falende hulpverlening!'. Dan ga ik denken "Hans, kijk eens naar jezelf, misschien is het wel gewoon je eigen 'schuld'. "
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 23 mei 2017 om 08:32
Bambi kent mij van eerdere forumberichten in topics over autisme en wanneer dat in andere topics ter sprake komt.ooitverlegen schreef: ↑23-05-2017 00:04Lijkt mij ook maar kent bambi jou? Of komt die claim uit jouw forumbijdragen?
dinsdag 23 mei 2017 om 08:40
Je kijkt niet verder dan naar deze twee feiten, lijkt me. Als de hulpverlening simpelweg weigert, dan faalt ze. Ook bij anderen slaat ze weleens de plank mis.tonkje schreef: ↑23-05-2017 06:25Een mens kan soms behoorlijk blind zijn voor zijn eigen tekortkomingen. En iemand die je een spiegel voorhoudt zodat je ziet wie je bent, kan handig zijn.
Dat hoeft in jouw geval niet zo te zijn hoor, maar het valt me nogal op dat je bent verschoven van 'het is allemaal de schuld van de vrouwen!' naar 'het is de schuld van de falende hulpverlening!'. Dan ga ik denken "Hans, kijk eens naar jezelf, misschien is het wel gewoon je eigen 'schuld'. "
Als iemand mij een spiegel voorhoudt, word ik geconfronteerd met de waarheid, niet met aannames, vermoedens, het beeld dat anderen van autisme hebben. Ik zei al eerder dat dat niet bewezen kon worden of dat het met tegenbewijs ontkracht werd.
dinsdag 23 mei 2017 om 08:52
Ik heb lang nagedacht hoe ik kan formuleren wat ik bedoel zonder jou te kwetsen maar toch duidelijk te zijn. Ik hoop dat dat lukt want mijn bedoeling is absoluut niet te kwetsen.
Maar jij geeft aan dat jij kan bepalen of je dingen leert of niet en dat je sociaal niet slecht presteert. Tegelijkertijd lees ik dat er toch regelmatig onduidelijkheden zijn, dat jij niet weet of een vrouw flirt of niet of dat je collega's niet naar je luisteren bijvoorbeeld. Ik kan dat niet zo goed rijmen eerlijk gezegd. Als je alles kunt leren zou je dan nu niet al geleerd hebben hoe hier mee om te gaan?
En op het gebied van relaties. Als jij oordeelt dat jij de vaardigheden hebt geleerd om een relatie aan te gaan en te houden, en het lukt toch niet. Ligt het dan aan de vrouwen? Of zou het dan toch bij jouw vaardigheden liggen ook al vindt je zelf dat je ze geleerd hebt? Want volgens mij kunnen die vrouwen ook 'oordelen'. Of je voldoende sociaal bent om een relatie aan te gaan en dit anders niet doen.
"After all this time?" "Always."
dinsdag 23 mei 2017 om 09:29
Dat zou zo maar eens kunnen hoor. Het is een deel persoonlijkheid, maar mijn ouders zijn nooit van het knuffelen en aanraken geweest, misschien dat dat ook van invloed is. Ik ben volgens mij afwijzend - vermijdend.ooitverlegen schreef: ↑22-05-2017 22:42Nu begeef ik me misschien op dun ijs maar ik denk dat het een weerspiegeling is van de hechting zoals ik die met mijn ouders had als kind.
Denk je dat jij hierin andere ervaring hebt of is het je persoonlijkheid zelf?
Ja en misschien kun je een ruwe tweedeling maken in de groep met moeilijkheden; Het grootste deel treft relatief gemakkelijk partners maar vindt hierbij niet wat ze zoeken. Een kleiner deel treft door belemmeringen niet of nauwelijks partners of weet precies wat ze zoeken maar komt zo'n persoon niet tegen.
Maar daarbuiten ben ik vaak genoeg afgewezen in mijn leven, maar ik heb het nooit gevoeld. Het heeft ook geen invloed op me gehad als persoon. Ik ken ook geen diepte in vriendschappen. Ik denk dat dit weer meer persoonlijkheidstype is, maar het zou zo maar kunnen dat dit het gevolg is van de oorzaak van de hechtingsstijl. Dat blijft lastig.
Zou jij dan angstig - vermijdend of angstig obsessief zijn?
Ik denk overigens dat er maar heel weinig mensen zijn die precies weten wat ze nu zoeken in een relatie, maar dat wanneer ze er een hebben, merken dat dat het niet is. Ik vraag me af of dat dan veroorzaakt wordt, doordat ze iets wat ze in zichzelf missen bij een ander gaan zoeken, maar iedere keer weer teleurgesteld worden als de ander dat niet kan bieden of niet in voldoende mate.
dinsdag 23 mei 2017 om 13:26
Als ze echt domweg weigeren, dan falen ze inderdaad. Maar ik neem aan dat er wel overleg is? En uitleg waarom bepaalde hulp jou niet wordt geboden? En als ze hulp X weigeren, dan is er misschien hulp Y die wel zou kunnen?
Ik snap vanuit de hulpverlening prima dat ze niet zondermeer iedereen altijd alle hulp bieden waarom wordt gevraagd. Even helemaal los van jouw geval. Ik neem aan dat er dan bekeken wordt of die hulp zinvol zal zijn en past bij de hulpvraag. In goed overleg uiteraard.
En ben je het daar niet mee eens, dan kun je allereerst om extra uitleg vragen en dan eventueel om een second opinion. Of je kunt het proberen op eigen houtje en kosten te regelen.
Zo zie ik het spiegel voorhouden niet. Juist niet de waarheid, en juist wel de aannames en het beeld dat degene die de spiegel voorhoudt heeft. Een "Kijk, zo kom jij op mij over".Als iemand mij een spiegel voorhoudt, word ik geconfronteerd met de waarheid, niet met aannames, vermoedens, het beeld dat anderen van autisme hebben. Ik zei al eerder dat dat niet bewezen kon worden of dat het met tegenbewijs ontkracht werd.

dinsdag 23 mei 2017 om 15:37
Zolang je voor jezelf blijft ontkennen dat ook jouw vorm van autisme een grote rol speelt (het niet automatisch aanvoelen van sfeer en het toepassen van al die ongeschreven regels in sociale interactie) zal het een lastig verhaal blijven, Hans.
Om iets meer van verlegenheid af te komen zou een assertiviteitscursus mogelijk zijn. Maar het automatisch aanvoelen van sfeer/ongeschreven sociale regels, daar zijn geen cursussen voor. Omdat die regels niet zijn uit te leggen en ook nog per situatie, per gesprek, per persoon, iedere minuut of zelfs binnen 2 seconden kan verschillen of wijzigen.
Het valt 'hulpverlening' dan ook niet kwalijk te nemen dat zij je hiermee niet kunnen helpen. Dit soort vaardigheden vallen gewoonweg niet aan te leren. Je kunt het alleen oefenen in de praktijk mits je gesprekspartner je daarmee zou helpen, om je uit te leggen wanneer, waar je de mist in gaat. En dan nog is het geen standaard riedeltje die je aan kunt leren want zoals ik al zei, dat verschilt continu.
Om iets meer van verlegenheid af te komen zou een assertiviteitscursus mogelijk zijn. Maar het automatisch aanvoelen van sfeer/ongeschreven sociale regels, daar zijn geen cursussen voor. Omdat die regels niet zijn uit te leggen en ook nog per situatie, per gesprek, per persoon, iedere minuut of zelfs binnen 2 seconden kan verschillen of wijzigen.
Het valt 'hulpverlening' dan ook niet kwalijk te nemen dat zij je hiermee niet kunnen helpen. Dit soort vaardigheden vallen gewoonweg niet aan te leren. Je kunt het alleen oefenen in de praktijk mits je gesprekspartner je daarmee zou helpen, om je uit te leggen wanneer, waar je de mist in gaat. En dan nog is het geen standaard riedeltje die je aan kunt leren want zoals ik al zei, dat verschilt continu.

dinsdag 23 mei 2017 om 15:48
Ik heb een beeld van jóu als persoon, na 14 jaar vivaforum.hans66 schreef: ↑23-05-2017 08:40Je kijkt niet verder dan naar deze twee feiten, lijkt me. Als de hulpverlening simpelweg weigert, dan faalt ze. Ook bij anderen slaat ze weleens de plank mis.
Als iemand mij een spiegel voorhoudt, word ik geconfronteerd met de waarheid, niet met aannames, vermoedens, het beeld dat anderen van autisme hebben. Ik zei al eerder dat dat niet bewezen kon worden of dat het met tegenbewijs ontkracht werd.
Dat beeld heeft niets te maken met aannames, vermoedens of het beeld wat ik van autisme zou hebben. Als dat wel zo zou zijn dan zou dat betekenen dat jij in het 'echte' leven compleet anders zou zijn dan hoe jij je de afgelopen 14 jaar hier op het Vivaforum hebt geuit.
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

dinsdag 23 mei 2017 om 16:06
En weet je, ik begrijp heel goed dat je dit wat ik hier vertel niet aanneemt als de waarheid.
In het verleden zullen er vast ook mensen/hulpverleners zijn geweest die tegen je gezegd hebben dat je altijd woonbegeleiding nodig zult hebben. Dit bleek onjuist want je kunt prima zelfstandig wonen en voor jezelf zorgen. Sterker nog, je reist met gemak naar verre oorden in je vakanties en ook daar kun jij je goed redden!
Wat dat betreft begrijp ik heel goed dat ook dit stukje volgens jou aan te leren moet zijn.
Het is bewonderenswaardig, hoe jij altijd doorzet om toch het tegendeel te bewijzen en wel te bereiken wat anderen voor jou onmogelijk achten. Dat wil ik je ook niet ontnemen, die wil tot leren en aanleren van gedragingen die jou niet eigen zijn.
Het is echter wel jammer dat je sommige punten bagatelliseert en snel geneigd bent de 'schuld' bij anderen te leggen.
In het verleden zullen er vast ook mensen/hulpverleners zijn geweest die tegen je gezegd hebben dat je altijd woonbegeleiding nodig zult hebben. Dit bleek onjuist want je kunt prima zelfstandig wonen en voor jezelf zorgen. Sterker nog, je reist met gemak naar verre oorden in je vakanties en ook daar kun jij je goed redden!
Wat dat betreft begrijp ik heel goed dat ook dit stukje volgens jou aan te leren moet zijn.
Het is bewonderenswaardig, hoe jij altijd doorzet om toch het tegendeel te bewijzen en wel te bereiken wat anderen voor jou onmogelijk achten. Dat wil ik je ook niet ontnemen, die wil tot leren en aanleren van gedragingen die jou niet eigen zijn.
Het is echter wel jammer dat je sommige punten bagatelliseert en snel geneigd bent de 'schuld' bij anderen te leggen.
dinsdag 23 mei 2017 om 16:50
Als ik trouwens simpelweg google op "training sociale vaardigheden" krijg ik een hele waslijst aan hits, variërend van eenvoudig online tips (=gratis) tot dure psychologen. Daar moet toch iets tussen zitten, Hans, waar jij zonder doorverwijzing mee aan de slag kunt.
Met de nadruk op 'aan de slag', want je zult er flink voor moeten werken, denk ik. Oefenen, feedback vragen en nog meer oefenen
Met de nadruk op 'aan de slag', want je zult er flink voor moeten werken, denk ik. Oefenen, feedback vragen en nog meer oefenen
dinsdag 23 mei 2017 om 20:52
Ik heb er een paar dingen over opgezocht en gelezen;spell68 schreef: ↑23-05-2017 09:29Dat zou zo maar eens kunnen hoor. Het is een deel persoonlijkheid, maar mijn ouders zijn nooit van het knuffelen en aanraken geweest, misschien dat dat ook van invloed is. Ik ben volgens mij afwijzend - vermijdend.
Maar daarbuiten ben ik vaak genoeg afgewezen in mijn leven, maar ik heb het nooit gevoeld. Het heeft ook geen invloed op me gehad als persoon. Ik ken ook geen diepte in vriendschappen. Ik denk dat dit weer meer persoonlijkheidstype is, maar het zou zo maar kunnen dat dit het gevolg is van de oorzaak van de hechtingsstijl. Dat blijft lastig.
Zou jij dan angstig - vermijdend of angstig obsessief zijn?
Ik denk overigens dat er maar heel weinig mensen zijn die precies weten wat ze nu zoeken in een relatie, maar dat wanneer ze er een hebben, merken dat dat het niet is. Ik vraag me af of dat dan veroorzaakt wordt, doordat ze iets wat ze in zichzelf missen bij een ander gaan zoeken, maar iedere keer weer teleurgesteld worden als de ander dat niet kan bieden of niet in voldoende mate.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hechtings ... n_kinderen
http://passievoorpsychologie.nl/relatie ... hn-bowbly/
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... erken.html
Wat ik uit je eerdere berichten ook lees lijk je daarin wel in de juiste richting te denken. Wat me vooral opvalt is dat het jou relatief weinig raakt en je verder heel graag op jezelf bent. Het is dus geen situatie die je wel wilt maar niet kunt veranderen, je voelt je er oké bij toch?
Mijn eerste gedachte is zeker weten veilig gehecht te zijn maar als ik kijk naar mijn gedrag in het tot stand brengen van een relatie was dat wel ambivalent. Het kan ook de combinatie zijn met een licht vermijdende persoonlijkheidscomponent. Maar goed, er is bij mij nooit iets gediagnosticeerd (gebeurde toen ook niet snel) en ik ondervond pas problemen bij het aangaan van een relatie.
Ik denk hetzelfde maar uitvinden wie bij je past is denk ik een normaal leerproces en niet altijd het zoeken van iets bij de partner dat je zelf graag zou hebben.
woensdag 24 mei 2017 om 18:44