Lijf & Lijn alle pijlers

Minder grote porties eten. Helpt dat? En hoe pak je dat aan?

30-05-2017 17:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 20kg overgewicht. Ten opzichte van een gezonde BMI. Veel te zwaar dus. Als ik lijn doe ik Weightwatchers. Veel groente, veel fruit, minder koolhydraten, minder vet, minder suiker, minder vlees en dus minder calorieën. En dan regelmatig een uur stevig wandelen. Dat werkt meestal als een trein. Maar ik krijg momenteel de knop gewoon niet om om echt door te zetten. Ik begin elke keer en haak dan na een paar dagen of weken weer enorm af. Ik moet ook zeggen dat ik 2 hele zware jaren achter de rug heb. Maar van dit lichaam word ik ook gewoon echt niet gelukkig. Dus ik moet wat doen. Ik heb al geprobeerd om koolhydraat arm en eiwit rijk te eten, ik heb geprobeerd om er 3x per week bij te sporten, maar zonder resultaat helaas. En nu de zomer voor de deur staat vind ik het extra moeilijk omdat ik houd van terrasjes, glaasjes rosé, hapje eten buiten de deur, lekker bbq-en, etc.

Mijn probleem is vooral dat ik geen maat kan houden. Ik eet vooral te veel. Ook als ik lijn merk ik dat ik ga compenseren met groente en fruit om toch maar grote porties te krijgen. Ik eet altijd meer dan andere vrouwen (en soms ook mannen). Dus ik wil nu graag mezelf aanleren om kleinere porties te eten in de hoop dat mijn maag krimpt/minder snel vraagt om eten.

Ik heb namelijk snel honger. Als ik 's avonds weightwatchers kook, extra groente toevoeg zodat ik toch een flinke portie eet en dan wat later op de avond neem ik nog een grote sinaasappel met een bakje volle yoghurt dan heb ik nog als ik om 22/23u naar bed ga echt honger. Een leeg weeïg gevoel zeg maar. En dan eet ik op een dag 1.600/1.700 kcal.

Wie heeft er tips hoe ik mezelf kan aanleren om minder te eten? Hoe hebben jullie dat aangepakt en werkte het? Hoe groot zijn dan je porties?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-05-2017 18:06
Reden: spam
99.51% gewijzigd
Koop kleinere borden, kommen etc., dan schep je ook minder op. Weeg je pasta, rijst, vlees etc. voor je het bereidt, dan krijg je een beter zicht op wat een normale portiegrootte is. Ik denk dat 1.600 kcal aan de weinige kant is, dus het lijkt me logisch dat je dan honger krijgt. Ik vond dit filmpje wel verhelderend.
belle73 wijzigde dit bericht op 30-05-2017 17:56
8.20% gewijzigd
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Drink je er genoeg bij? Ik merk dat als ik die 2 liter water die ww aanraad drink ik 's avonds geen trek heb. En het is in het begin even doorzetten, geef niet te snel op!
1600/1700 kcal is niet te weinig, hoor. TO wil gewicht kwijt toch?
Misschien is 1.600 / 1.700 niet te weinig, maar je zult je levensstijl aan moeten passen, anders ga je jojoën.
Ik heb een tijd mezelf gewoon gedwongen om 's avonds niks meer te eten na het avondeten. Het is even doorbijten, maar het is (althans in mijn geval) ook gewoon een gewoonte om te snaaien. Ook maar één keer opscheppen per maaltijd hielp. En toetjes schrappen.

Momenteel eet ik (bij een gezond BMI) 's morgens twee boterhammen, tussendoor een stuk fruit, 's middags drie boterhammen, tussendoor een plak koek of een stuk fruit, en 's avonds gewoon warm.

Toen ik echt af wilde vallen, ging ik wel eens snijden in het aantal boterhammen, maar het gevolg was dat ik tussendoor trek kreeg en van alles naar binnen werkte. Door een goed ontbijt en een goede lunch heb ik tussendoor geen snaaineiging meer. Sporten doe ik eigenlijk niet, behalve wandelen met de hond.

Ieder lichaam is weer anders, geen idee dus of dit voor jou werkt, maar bij mij is het wel gelukt. Wat ook hielp was mezelf voorhouden dat mijn maag bij zo'n hongergevoel-moment een stuk vet opat in plaats van dat ik dat er weer in stopte.

Succes!
anoniem_258367 wijzigde dit bericht op 30-05-2017 17:59
3.19% gewijzigd
Ik weet het niet. Als je iets niet mag dan wil je het juist.
En als iets moet dan wil je het niet.

Je zal je moeten offeren voor het goede doel; er zit niets anders op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Of lees dat boek van Mieke Kosters eens, dat vond ik wel inzichtelijk. Het idee dat je alleen eten eet dat je een 10 geeft en dat je al 6jes en 7tjes laat liggen.
En sla vooral die apotheker over.
Misschien helpt het om van een kleiner bord te eten, dan lijk je toch een grotere portie te hebben
Appels en ander fruit helpt bij mij echt niet om de honger te stellen liever iets waar meer pit in ziet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Iets onbeperkt mogen eten na 18 uur helpt ook. Vooral als dat winterwortelen zijn. Elke avond na 18 uur mag je alleen nog maar winterwortelen eten, maar wel precies zoveel als jij wil.

verder de geleidelijkheid. Stel gedurende een week vast wat je normale eetpatroon is, waar je je nog lekker bij voelt. Dan haal je daar eerst 3 dagen iets kleins af. Dus als je 4 boterhammen at op een dag, neem je nu 3 boterhammen en 2 light crackers. Na drie dagen doe je weer iets kleins af. Tot je op het gewenste aantal calorieën zit. En de calorieën van die winterwortelen na 18 uur zijn gratis dus die hoef je dan niet te berekenen.
Eet langzamer dan heb je eerder door dat je vol zit.
Een leeg, weeïg gevoel is geen honger, maar gewenning.
- Zorg dat je van witte borden/schaaltjes eet. Gekleurde borden schijnen meer eetlust op te wekken/schijn je sneller van 'door' te eten. En koop kleinere borden.
- Eet met een kleinere vork of lepel, daardoor eet je langzamer en word je soms ook beter verzadigd en ben je minder geneigd nog eens wat te pakken.
Begin eens met verpakkingen lezen. Het is bewezen dat Ve Tsin (E621) ervoor zorgt dat je honger hebt/krijgt/houdt. Dus stel, je maakt goulash en je gebruikt daarbij een zakje, al is het maar vanwege de kruiden, dan eet je dus meer dan je nodig hebt door de E621.

Zit in bijna alle verpakte dingen. Blikken ragout, zakken chips, koekjes, samengestelde kruiden, soepen, worst enzovoorts. Als je daar al eens op let kom je een heel eind.
(Ik ging van maat 48 naar 42, alleen maar door dat stomme E nummer).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Heb je echt honger, of zit het tussen je oren?
Kleinere porties is inderdaad een goed idee. Ik at ook altijd ongemerkt te veel (vooral bij het avondeten) en ben daar vanaf sinds ik een voedingsdagboek invul (eetmeter in mijn geval, maar er zijn er meerdere). Ik heb eenmalig de hoeveelheden gemeten en voer die sindsdien in de app. Zo controleer je de porties en kan precies zien hoeveel kcal je eet en of de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten klopt. Ook vitamines/mineralen kun je bekijken. Ideaal!

Wat is je dagelijkse verbruik? En je BMR? Ook dat is handig te weten als je wilt afvallen. Ik zit nu zo'n 300-400 kcal onder dat verbruik en val wekelijks 300-400 gram af.
Lucylucille schreef:
30-05-2017 19:25
Heb je echt honger, of zit het tussen je oren?
Ik heb volgens mij echt honger. Naar gevoel in mijn maag.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Het kan ook dat je gewoon andere dingen moet eten en vooral met bepaalde producten moet minderen. Minder calorierijk broodbeleg (het scheelt of je salami op brood doet of kipfilet), minder vlees en meer groente, minder calorierijke vleessoorten, minder bakboter in de pan, minder dressing over de salade, of kaas/spekjes/croutons door de salade, minder saus op de pasta. Enzovoort. Soms kunnen dingen best aantikken qua calorieën terwijl je denkt dat je weinig eet, terwijl andere dingen veel magerder zijn. In een app bijhouden wat je eet, en porties afwegen. En keuzes maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind 1600kcal ook wel weinig, als snap ik dat je wat minder wilt eten als je graag wilt afvallen. Maar ik begrijp dan het hongergevoel wel, zeg maar, vooral als je er ook bij sport. Maar buiten dat is een hongergevoel een kwestie van gewenning. Als jij gewend bent heel veel te eten zul je snel honger hebben. Geef je daar aan toe, hou je het in stand. Probeer je het te negeren, zul je er na een tijdje geen last meer van hebben omdat je maag krimpt en dus minder nodig heeft,

Verder: drink voor een maaltijd twee glazen water, dan voel je je alvast wat gevuld en zul je minder eten. Wat Ceylon zegt klopt ook over dat vetsin. En volkoren vult beter dan wit omdat het langzamer verteert (dus ga voor volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, etc ipv voor wit). Natuurlijk gaat het uiteindelijk om calorieën, maar eten dat vezels mist en wel suiker bevat gaat razendsnel je lichaam door. 1. dit wordt opgeslagen als vet want je lever kan niet zo snel werken. 2. je hebt direct weer honger. Daarom wordt bijv. aangeraden om een sinaasappel te eten ipv sinaasappelsap te drinken. Ook alles 'mager' is niet per se goed. Minder calorieën, maar vult ook veel minder en gaat sneller je lijf door, dus sneller weer honger.

Kleinere porties zijn een goed idee, maar let er wel op dat je daarna niet gaat snaaien. Wat extra groente is minder erg dan een reep die je daarna wegeet omdat je nog zo'n honger hebt. Maar ik snap dat het moeilijk is daar een juiste balans in te vinden.
Het begint eigenlijk al een beetje met je gedachtengang "als ik lijn".
Als mensen lijnen of dieeten ontzeggen ze zich allerlei dingen wat het erg moeilijk maakt om vol te houden. Daar boven op is lijnen en dieeten iets tijdelijks en dus grote kans dat je gaat jojo-en.

Over gewicht ontstaat doordat je toch echt consistent te veel aan calorieen in neemt. Dat kan in van alles zitten, voor mij was het voornamelijk dat ik dagelijks grote glazen frisdrank binnen kreeg. Toch at ik ook wel grote porties. Toen ik besloot mijn eet gewoontes aan te passen moest ik daar ook wel even aan wennen. Oftewel, kijk niet naar een tijdelijke oplossing, je moet iets permanent aanpassen.

1600 a 1700 calorieeen is echt niet super weinig. Mensen vergeten dat 2000 een gemiddelde is. Zo ben ik maar zo'n 1800 cal per dag nodig om op gewicht te blijven.

Verder kan ik zeggen, zo erg is het niet om een keer honger te hebben. Om een voorbeeld te geven, vroeger gaf ik onmiddelijk toe aan de impuls honger. B.v. ik ben aan het winkelen en merk steeds meer m'n honger, ok ik koop me even snel een broodje bij bakkerij bart of trek iets uit de muur.
Nu denk ik, ik denk dat ik met een half uurtje a uurtje wel thuis ben en dan heb ik dit of dat wel in huis voor een gezonde lunch.

Scheelt ook nog eens geld :)
Minder grote porties eten (wat dan ook) is de sleutel tot gewicht verliezen.
Minder grote porties eten (met veel groenten) en sporten is de sleutel tot gezond gewicht verliezen.

Om het jojo-effect te vermijden, is het inderdaad verstandig je mindset om te slaan. Wat mij helpt is bewust eten en drinken. Ik drink bv elke dag 2.5 liter water: dat is niet enkel heel gezond en zorgt ervoor dat je minder last hebt van kwaaltjes zoals hoofdpijn, ook krijg je er minder honger door: je zit dus sneller vol. Tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten eet ik een normale hoeveelheid, als ik nog trek heb eet ik fruit (daarna goed je tanden poetsen door de grote hoeveelheid suiker!). Vroeger at ik tussendoor niets anders dan chips, chocola en dronk ik veel cola.

Wat het sporten betreft, probeer jezelf gewoontes aan te leren: ik neem nu nooit meer de lift, maar ga steevast met de trap. Ook wandel ik in plaats van ik met een rotvaart door de straat fiets. Daarnaast loop ik 3x/week. Probeer dit niet als 'moeten' te zien, maar als een privilege. Je wil niet weten hoe hard ik vroeger baalde als ik van mezelf of van mijn omgeving moést gaan sporten. Nu kan ik na een hele dag zitten niet wachten om lekker te joggen: muziekje erbij, goede sportschoenen aan en gaan. En ook goed slapen is essentieel om af te vallen.

Succes!! Ook jij kan het :-]
Veritas vos liberabit
Wat voor mij helpt is om te eten zonder afleiding. Dus zonder een scherm in de buurt. En ik drink onder het eten een glas water en dat doe ik in minimaal 5 keer. Dat betekent dat ik 5 keer mijn mond leeg moet eten en mijn bestek neer moet leggen en een slok neem en mijn bestek pas weer op pak als ik de slok heb gedronken. Ik heb namelijk nogal de neiging om mijn eten naar binnen te schuiven en niet echt te proeven wat ik eet. Als ik beter op let voel ik me eerder verzadigd, vooral mentaal gezien.

Verder helpt het mij om dingen te eten die ik lekker vind. Liever 1700 kcal met gezonde, voedzame, lekkere dingen. Dan 1500 kcal met gezonde, voedzame, vieze dingen. Na dat laatste kan ik me namelijk niet inhouden en eet ik toch nog een heel pak koekjes op.
Ik ben nu (pas) 2 weken aan de lijn, maar ik heb wel een patroon gevonden waarbij ik ongeveer 1700 calorien eet, zónder honger. Als ik honger heb wordt ik enorm vaatdoek, en dan trekt dat ook niet meer goed met 1 appeltje ofzo. Dan moet ik echt wat substantieels eten. Dat heb ik dus willen voorkomen. Mijn tips zijn:

-wees niet te panisch over (langzame) koolhydraten. Ik at weinig brood, en 's middags bijvoorbeeld vette vis, groenten en noten. Dat heeft gewoon veel meer calorien dan 2 volkoren boterhammen, en je bent niet langer verzadigd. En gezonder is het ook niet per se (nou ja groenten wel, en de rest ook wel maar niet elke dag)
-ik zweer bij 2 volkorenboterhammen met beleg + glas karnemelk bij ontbijt en lunch. Had echt nooit gedacht dat dat zo goed lang vult!
-ik eet eigenlijk wel de hele dag door beetjes, maar voornamelijk groenten en fruit. Zakje worteltjes, aardbeitjes etc. En suikervrije Klene Ovaaltjes.
-avondeten kan eigenlijk altijd wel een kwart tot een derde minder. Juist overdag heb ik het meest voedingsstoffen nodig.
-calorien tellen met Eetmeter, zoals Wandelen_Afvallen . Het geeft ook wel een kick als je ziet dat je al je vitamines enzo binnen hebt.
-1 dag per week is ruimte voor wat extra lekkers. Maar dingen als een ijsje of een paar koekjes pas vaak ook wel binnen de 1700, als je per se wil.
- geen snoep en chips in huis
Tictacjes of Smintjes kunnen je ook helpen om de dag door te komen. Ze zijn er in diverse smaken.
Als je het hele doosje wil opeten moet je die wel in mindering brengen op je dagrantsoen.
Ook de Knoopjesdrop van AH is iets wat je niet zo snel wegkauwt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven