Lijf & Lijn alle pijlers

brood vervangers

07-06-2017 14:27 63 berichten
Hallo!

Ik vroeg me af, zijn jullie minder brood gaan eten, omdat jullie denken dat het te veel koolhydraten en/of gluten bevat? Zo ja, waar heb je brood dan mee vervangen?
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
07-06-2017 14:48
Okeej thanks! Ik had waarschijnlijk beter gezegd waarom ik het vraag. ik ben bezig met een online cursus over voeding en vitamines, superleuk! Ik moet nu een essay schrijven, over een 'food-based solution to correct low micronutrient status in a self-chosen target group'. Ik ga het hebben over jodium-inname van vrouwen in Nederland van 'childbearing age'. En de relatie met de afname van broodconsumptie, waaraan inderdaad jodium toegevoegd is. Dus ik geef jullie helemaal gelijk :)

Maar ik zie vaak zat koolhydraat-mijders op het Lijf & Lijn forum, dacht dat die sneller zouden reageren als ik niet meteen op een wetenschappelijke stokpaardje ga zitten.
Ik eet idd veel minder brood sinds ik door koolhydraatarm te eten goed ben afgevallen zonder veel moeite. Vooral het buikvet verdwijnt er veel makkelijker mee dan met andere methodes. Het is de variatie in mijn voeding ook ten goede gekomen.

Jodium is idd een issue, dat te weinig aandacht krijgt in de minder-brood rage.
Ik los dat op door een paar keer per week wat kelp te slikken. Niet teveel, das ook niet goed. Ik blijf ver onder de aanbevolen/maximum hoeveelheid, want ik gebruik ook zout met jodium. Standaard dus geen zeezout. Maar op sommige dingen is grof zeezout (sel de fleur) gewoon lekkerder, dus ik wissel het af.
.
Wat goed dat je daar op let, impala! zelf lette ik er helemaal niet op. En at ook meestal zeezout, wat groffer zout heeft imo meer smaakbeleving ofzo.
Bossanova schreef:
07-06-2017 14:40
Ik eet geen tarwebrood meer, maar wel volkoren, omdat ik vaak gelezen heb dat het beter voor je is.
En waar is dat volkoren van gemaakt ? :D
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
retrostar schreef:
07-06-2017 18:44
In rijst zit geen gluten.
Ja wel, maar een andere soort. Op mijn pakje sushi-rijst staat: glutinous rice.

https://www.glutenvrijgenieten.nl/blog/ ... t-en-mais/

De schadelijke gluteneiwitten die het meest voorkomen in voedingsmiddelen zijn (volgens Tine Aarsen) afkomstig van tarwe: gliadine en glutenine. Die zitten ook in kamut en spelt, omdat het voorlopers van tarwe zijn. In rogge en gerst zitten gluteneiwitten met andere namen: hordeine in gerst en secaline in rogge. Mensen met coeliakie worden hier ook ziek van. In rijst zit orizaline en in mais zit zeine. Mensen met coeliakie worden van deze gluteneiwitten echter niet ziek.
Ik bak elke dag brood. Sinds ik 20 gram glutenpoeder toevoeg aan 450 tarwe/speltmeel (ik meng zelf) kruimelen mijn broodjes minder. Glutenpoeder en bakkerszout (verhoogd jodiumgehalte) bestel ik bij de bakker.
retrostar schreef:
09-06-2017 08:00
Ik denk dat suggestie een hoofdrol speelt bij dit soort problemen. Het is me altijd al opgevallen dat wat je gelooft (positief of negatief) de meeste kracht geeft.

Als je echt gelooft dat drie weesgegroetjes maken dat je de hele morgen geen trek hebt dat is de kans ontzettend groot dat je inderdaad niets lust. Maar ja, geloven zonder overtuiging zal niet werken denk ik.
Dat is niet domweg erin geloven of zelfsuggestie, maar je erop instellen.
O ja, nu weet ik het weer. Glutenpoeder is een de broodverbeteraars en dat draagt ertoe bij, dat er meer mensen niet goed meer tegen brood kunnen.
Snoesje666 schreef:
09-06-2017 09:33
En waar is dat volkoren van gemaakt ? :D
Zeg het maar. Waar is volkorenbrood van gemaakt? Je doet net alsof je het verschil tussen volkorenbrood en tarwebrood ontkent.
In beide gevallen is de grondstof tarwe. Alleen de uitmalingsgraad verschilt. Spelt of rogge alleen bevat onvoldoende gluten om elastisch te worden.
Polenta (maisgriemeel) kun je na bereiding in plakjes snijden, eventueel opbakken/grillen, en als broodvervanger (belegtransporteerder) gebruiken.

180 gram polenta op een halve liter water.
Voor de betwetertjes
" Volkorenbrood is gemaakt van de héle graankorrel: dus van volkorenmeel. Daarom is met volkorenbrood iets bijzonders aan de hand. Want juist de voedingsstoffen in de hele graankorrel hebben gezamenlijk een gunstig effect op je gezondheid. Dat komt omdat de graankorrel eigenlijk het zaadje is waaruit een nieuwe plant kan groeien. Zo'n zaadje bevat alle nodige voeding voor het jonge plantje. Het grootste deel van de voedingsvezels, vitamines en mineralen bevindt zich in de buitenste laag van de graankorrel - de zogenaamde zemel. Een ander onderdeel van het buitenste gedeelte van de graankorrel is de kiem. Deze bevat voornamelijk goede vetten, vitamines en mineralen. Het binnenste deel van de korrel - de meelkern of het meellichaam - bestaat voornamelijk uit koolhydraten en bevat ook eiwitten."
http://www.brood.net/gezondheid/volkoren
Klein verschilletje maar hoor. :rofl: :lmao:
Snoesje666 schreef:
09-06-2017 20:07
In beide gevallen is de grondstof tarwe. Alleen de uitmalingsgraad verschilt. Spelt of rogge alleen bevat onvoldoende gluten om elastisch te worden.
Dank je wel Snoesje666. Nuttig om te weten.

Volkorenbrood is kwalitatief veel hoogwaardiger dan tarwebrood.
Dat zeg ik toch ook? De uitmalingsgraad is anders. Volkorenbrood zou je eigenlijk moeten aanduiden als volkorentarwebrood.
Zelf eet ik gewoon brood hoor maar ik varieer ook regelmatig. Dan neem ik b.v. een schaaltje halfvolle yoghurt naturel met diverse sorten fruit in,soms een boord havermout of Brinta. En dat doe ik niet omdat ik koolhydraten slecht vind. Ik hou gewoon ervan om af te wisselen.

Gluten trouwens moet je alleen weglaten als je een glutenallergie hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven