Wonen in Amsterdam:ervaring?

10-06-2017 15:38 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik denken er serieus over na om vanuit onze provinciestad te verhuizen naar Amsterdam. We zijn beiden eind 30, kinderloos. Wel hebben we een kinderwens.

Ik vraag me af hoe het is om, eventueel met kinderen, in Amsterdam te wonen. Mn de wijken rondom het centrum trekken ons erg aan (de Pijp, oud-west)

Wie woont in Amsterdam/heeft hier gewoond of kent mensen die hier wonen? Hoe is het om hier te wonen? Wat is fijn, wat is vervelend? Welke wijken zijn leuk?
Eleonora-1 schreef:
10-06-2017 16:48
Vanuit letterlijk de hele wereld en vanuit het hele land willen mensen graag in Amsterdam wonen en niet omdat het er niet leuk is.
Kan best dat de een zich er niks bij voor kan stellen, wil niet zeggen dat het niet een grote wens is van een ander.

Het nut van iemand zo'n wens uit het hoofd praten vind ik echt een beetje raar. Amsterdam is een unieke stad en de wens om er te willen wonen is niet vreemd. En als je er geld voor hebt zou ik me vooral verdiepen in de voordelen en niet in de nadelen.
Dat is niet mijn bedoeling maar, nogmaals, de koopmarkt en bijv praktisch: wachtlijsten voor een parkeervergunning zijn zaken die ik toch graag vertel. Ik woon hier prima en mijn kinderen meer dan prima. Deze woning is nu niet meer te krijgen en dat geldt voor veel woningen,
Wel/niet in de stad willen wonen met kinderen is persoonlijk, de vraag is meer of het uberhaupt mogelijk is nu en daar gaat het mij om.
Zelf vind ik dat jammer, gezinnen met kinderen trekken weg waardoor de stad een deel van zijn charme gaat missen
Je bent zelf een theepot
Voor nu dan: wonen in A'dam met kinderen kan prima, je kunt van alles met ze doen en later kunnen ze zekf van alles doen.

3 ton is achterin de rij aansluiten en laat je niet gekmaken. Kijk vooral erns naar mieuwbouw, verl gunstiger!
Je bent zelf een theepot
Ik bedoel jou ook niet lieve Suus.
Jij woont er.
Je bent ervaringsdeskundige.
Juist goed dat je dat meldt, van die parkeervergunningen.
Een drama is dat.
Als je geen binding met Amsterdam hebt in de vorm van werk of vrienden, zou ik er er NIET gaan wonen. Er wonen nl al veel teveel mensen in Amsterdam. Het is dus niet te betalen. Doordat iedereen naar Amsterdam trekt, worden de prijzen gigantisch opgedreven. Waarom wil je daar eigenlijk wonen?
Ik woon in Amsterdam, ben er ook opgegroeid en zal er niet snel weg gaan. Wij zijn nu we kinderen naar een rustige buurt verhuisd, net een dorp hier en hartstikke rustig. Niet overal is het knetterdruk. Ik heb allerlei speeltuinen om de hoek en ben binnen no time in een paar leuke parken waar kinderen kunnen spelen.

De buurten die ik persoonlijk leuk vindt om met kinderen te wonen:
Watergraafsmeer
Oosterparkbuurt
Ringdijk
Plantage buurt
Hoofddorpplein buurt
Rivierenbuurt
Kinkerbuurt
Westerpark
Prinseneiland
Borneo eiland
Java eiland
Wittenburg
Indische buurt
Nieuwendammerdijk

(Ongeveer alle wijken buiten het centrum, maar nog binnen de ring).

In noord heb je nu veel opkomende nieuwbouw waar gezinnen naartoe verhuizen. Ik zou er zelf niet snel voor kiezen maar snap de keuze wel (voor als je meer ruimte zou willen).

Nadeel is dat de huizen vergeleken met dorpen klein zijn en je buren dichtbij hebt. Daar lever je op in. Ik ben zelf niet anders gewend dus voor mij is het geen probleem. Ik hou van de gemakken en levendigheid van de stad. Ik wil naar leuke koffie tentjes, martktjes en winkeltjes kunnen lopen vanuit mijn huis.

Als je niet midden in het centrum, winkelstraat of straat met veel verkeer gaat wonen kan je echt wel rust vinden. genoeg leuke buurten met bankjes voor de deur en waar kinderen buiten spelen.

Denk persoonlijk dat een huis kopen in Amsterdam nooit een slechte investering is.
Konijntje999 schreef:
10-06-2017 16:49
Wat is je budget? Volgens mij is dat een zeer bepalende factor in dit hele verhaal...
Dit.
Hier gaat veel van afhangen.

Geluk hebben zit er niet meer in.

Toen ik er mijn laatste huis betrok had ik 90m2, drie kamers en een enorme zolder, plafonds van ruim 3 meter hoog met ornamenten uit begin van de 20ste eeuw, twee open haard schouwen en een ruim balkon voor 548 euro per maand.
Hatsikidee.

Das war einmal.
Ik woon in noord, net op tijd gekocht. Destijds op t forum voor gek verklaard (3 jaar geleden) omdat we 12000 boven de vraagprijs hadden geboden. Ik werd uitgemaakt voor van alles en nog wat, ik was dom etc. We hebben een hypotheek van 243.000. Het is een nieuwbouwwoning, en ik woon hier erg goed. 2 kinderen. Met tuin etc. Laatst zijn de buren verhuisd en hebben er 460.000 voor gekregen (vraagprijs was 4 ton). Totaal bizar. En dan moet je nog erfpacht betalen. Wellicht stijgen de prijzen nog, maar die bubbel gaat weer klappen natuurlijk.
En nu raad je het anderen af er te gaan wonen omdat er al te veel mensen wonen.
Dat is al heel lang zo. Dat was al zo toen ik nog kind was. In de jaren 60/70. Daarom werd de Bijlmer en later Almere gebouwd.

Jij ging er toch ook wonen?
En je bent zo te zien ook niet van plan weg te gaan binnenkort.
Dan mag een ander toch ook de wens hebben om er te gaan wonen?
Of was jij de laatste die dat mocht?
:proud:
anoniem_255285 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 17:29
14.65% gewijzigd
Voordelen te over.
Nadeel is misschien ook voor later de keuze stress rond basisschool en voortgezet onderwijs. Nergens genoeg plek en daardoor loten.
Eleonora-1 schreef:
10-06-2017 17:11
Ik bedoel jou ook niet lieve Suus.
Jij woont er.
Je bent ervaringsdeskundige.
Juist goed dat je dat meldt, van die parkeervergunningen.
Een drama is dat.

Ik voelde me wel aangesproken hoor en ik denk ook wel terecht :lips:
Het gaat hier net ff wat anders, dat belachelijke ongezien kopen, kopen zonder voorbehoud van financiering, giga overbieden
b e l a c h e l i j k.
Je bent zelf een theepot
Eleonora-1 schreef:
10-06-2017 16:23
Ik ken er echt vele, vele gezinnen en die kinderen worden over het algemeen hartstikke leuk groot.

Er zijn natuurlijk ook nog mensen die niet in een huis van bordkarton hoeven te gaan wonen in een aggenebbisjbuurt maar die budget hebben voor iets leuks.
En dat is er legio.

Alleen al zuid, de apollobuurt en dan niet eens de villawijken maar gewoon de zijstraten, de buurt bij het Concertgebouw, alles rondom het Vondelpark zowat, prachtige huizen in de Rivierenbuurt en de Stadionbuurt de hele Weterisngsplantsoenbuurt en ga zo maar door. In Oost, de Plantagebuurt (en die is groot) je hebt er geweldige huizen en dat geldt ook voor delen van West, waar ik het laatst gewoond heb.
Geen achterstandswijk maar een statige straat met ruime woningen.

Dat geldt dan misschien voor mensen met een budget van plus 5 ton... anders vind je dat niet meer in Amsterdam hoor. Ik ben 30 jaar geleden verhuisd naar een gemeente nét onder Amsterdam. Dicht genoeg bij voor de lusten, veraf genoeg voor de lasten. Een goede woning voor een betaalbare prijs. hoewel de prijzen hier ook beginnen te stijgen maar zolang ik in dit huis woon heb ik daar geen last van.
Maar dat is ook een keuze...
Je moet budget hebben en verder gewoon weten waar je wezen moet en een aankoopmaakelaar in de arm nemen met verstand van zaken. Dan kun je er fantastisch wonen en je kinderen op laten groeien.
Het-groepje schreef:
10-06-2017 17:27
Voordelen te over.
Nadeel is misschien ook voor later de keuze stress rond basisschool en voortgezet onderwijs. Nergens genoeg plek en daardoor loten.

Dat huidige geloot verloopt zo,bizar dat ik het systeem van nu geen 2 jaar meer geef. Het is wel het gevolg vsn de hypes en wannabees want sec is er plek genoeg op scholen
Je bent zelf een theepot
Eleonora-1 schreef:
10-06-2017 17:15
Dit.
Hier gaat veel van afhangen.

Geluk hebben zit er niet meer in.

Toen ik er mijn laatste huis betrok had ik 90m2, drie kamers en een enorme zolder, plafonds van ruim 3 meter hoog met ornamenten uit begin van de 20ste eeuw, twee open haard schouwen en een ruim balkon voor 548 euro per maand.
Hatsikidee.

Das war einmal.
Waaróm ben je daar weggegaan? :wtf:
Misschien moet je langer met je kinderen meefietsen naar school maar later kunnen ze veilig naar huis fietsen ipv over een landweg tussen dorp 1 en 2. Voordeel!
Je bent zelf een theepot
Ik ben weggegaan uit Amsterdam. Heb er 6 jaar gewoond en werd gek van al die mensen. Nu woon ik weer in een kleinere stad, met voortuin en achtertuin en een groene omgeving. Ik vind het leven hier veel relaxter, in heel veel opzichten.
Fluithaas schreef:
10-06-2017 18:05
Ik ben weggegaan uit Amsterdam. Heb er 6 jaar gewoond en werd gek van al die mensen. Nu woon ik weer in een kleinere stad, met voortuin en achtertuin en een groene omgeving. Ik vind het leven hier veel relaxter, in heel veel opzichten.
Dit. Ik heb er zelf ook zes jaar gewoond, met veel plezier. Maar dat was voor ik kinderen had. En spelen in een grote binnentuin, het kan natuurlijk. Nu woon ik buiten de hoofdstad, in een hele groene wijk en zie m'n kinderen de hele dag niet meer. Ze kunnen vrij buiten spelen en bootje varen, net als ik dat vroeger kon.
SuzanneSuus schreef:
Misschien moet je langer met je kinderen meefietsen naar school maar later kunnen ze veilig naar huis fietsen ipv over een landweg tussen dorp 1 en 2. Voordeel!
Niet alle wegen buiten Amsterdam zijn van God verlaten landwegen hoor :proud:
Woon nu ruim 30 jaar in Amsterdam, altijd binnen de ring, in verschillende wijken.
Nu al vele jaren in Noord, huis met voor- en achtertuin, aan water. Heerlijk rustig.
Veel groen, kinderen kunnen snel zelfstandig met fiets op pad want vrijliggende fietspaden.

Het is rustig, en met 15 minuten op de fiets ben ik bij het Centraal Station.
En de auto kan ik (nog) vrij parkeren :)
Lady_Voldemort schreef:
10-06-2017 18:17
Niet alle wegen buiten Amsterdam zijn van God verlaten landwegen hoor :proud:

Welles! :@
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
pocas schreef:
10-06-2017 17:14
Ik woon in Amsterdam, ben er ook opgegroeid en zal er niet snel weg gaan. Wij zijn nu we kinderen naar een rustige buurt verhuisd, net een dorp hier en hartstikke rustig. Niet overal is het knetterdruk. Ik heb allerlei speeltuinen om de hoek en ben binnen no time in een paar leuke parken waar kinderen kunnen spelen.

De buurten die ik persoonlijk leuk vindt om met kinderen te wonen:
Watergraafsmeer
Oosterparkbuurt
Ringdijk
Plantage buurt
Hoofddorpplein buurt
Rivierenbuurt
Kinkerbuurt
Westerpark
Prinseneiland
Borneo eiland
Java eiland
Wittenburg
Indische buurt
Nieuwendammerdijk

(Ongeveer alle wijken buiten het centrum, maar nog binnen de ring).

In noord heb je nu veel opkomende nieuwbouw waar gezinnen naartoe verhuizen. Ik zou er zelf niet snel voor kiezen maar snap de keuze wel (voor als je meer ruimte zou willen).

Nadeel is dat de huizen vergeleken met dorpen klein zijn en je buren dichtbij hebt. Daar lever je op in. Ik ben zelf niet anders gewend dus voor mij is het geen probleem. Ik hou van de gemakken en levendigheid van de stad. Ik wil naar leuke koffie tentjes, martktjes en winkeltjes kunnen lopen vanuit mijn huis.

Als je niet midden in het centrum, winkelstraat of straat met veel verkeer gaat wonen kan je echt wel rust vinden. genoeg leuke buurten met bankjes voor de deur en waar kinderen buiten spelen.

Denk persoonlijk dat een huis kopen in Amsterdam nooit een slechte investering is.

Dit, al zou ik in Noord ook kijken. Dat is nog relatief rustig en betaalbaar.
Superleuke stad,maar druk en megaduur qua wonen. Ik ben altijd weer blij als ik thuis in het bos ben. Wij gaan overigens regelmatig naar Amsterdam, maar zou er niet willen wonen...
appelientjex schreef:
10-06-2017 17:23
Ik woon in noord, net op tijd gekocht. Destijds op t forum voor gek verklaard (3 jaar geleden) omdat we 12000 boven de vraagprijs hadden geboden. Ik werd uitgemaakt voor van alles en nog wat, ik was dom etc. We hebben een hypotheek van 243.000. Het is een nieuwbouwwoning, en ik woon hier erg goed. 2 kinderen. Met tuin etc. Laatst zijn de buren verhuisd en hebben er 460.000 voor gekregen (vraagprijs was 4 ton). Totaal bizar. En dan moet je nog erfpacht betalen. Wellicht stijgen de prijzen nog, maar die bubbel gaat weer klappen natuurlijk.
Wij hebben onze dubbele etage in kunnen ruilen voor een eensgezinswoning en hebben zelfs nog geld over.
Alles kan in noord :cheer:!

Wij mochten trouwens loten voor de nieuwbouw, hoefden niet over te bieden.
En verder: verkijk je niet op de drukte en de ruimte die je inlevert. En op ander gemak, zoals inderdaad die parkeerplek, het gewoon in kunnen schrijven op een basisschool en middelbare school naar keuze, buitenruimte, speelruimte, etc.

Wij wonen wel erg ongunstig wat dat soort dingen betreft, maar ook in de wijken die je noemt moet je er rekening mee houden dat je echt op elkaars lip zit. En in de Pijp dan ook nog in heel gehorige woningen. Zomaar op straat spelen gebeurt in mijn wijk pas vanaf een jaar of 10 en ook dan nog maar beperkt. Fietsen in het drukke verkeer is fietsen voor gevorderden, ik ken geen enkele stad waar het verkeer zo druk en onoverzichtelijk is als hier. Ik houd mijn hart vast voor als mijn kind over twee jaar naar de middelbare school moet. Qua zelf moeten fietsen, maar ook qua loting. Tegen die tijd gaan we onze keus om in Amsterdam te blijven ook weer eens heroverwegen. Weg is dan weer een serieuze optie. Het vorige moment waarop we daar serieus over nagedacht hebben, was toen de basisschool in zicht kwam.

Wonen in de stad is fantastisch, vind ik, maar voor kinderen zeker niet optimaal. Wat ik heel fijn vind, is dat mijn kind opgroeit als wereldburger, met een open blik, simpelweg omdat de hele wereld en mensen in alle soorten en maten gewoon dagelijks door de straat lopen. Zo'n bange poeperd als ik zal mijn kind niet worden.
Maar dat je hier niet zomaar uit de deur naar buiten kunt lopen om te spelen, vind ik wel een groot nadeel. De drukte, altijd herrie in onze straat, en het gebrek aan groen, dat vind ik ook wel een groot nadeel. We zoeken op vakantie dan ook expliciet rust en groen op, om dat ook te beleven.
Ook vind ik het in vergelijking met de provinciestad waar ik geboren ben onpersoonlijker. Tuurlijk kun je in sommige buurtwinkels wel persoonlijke service vinden, maar ik ben toch ook wel vaak tegen hardheid en onpersoonlijkheid aangelopen die ik vanuit mijn provinciestad niet gewend was. Ook qua buren en buurtgenoten ervaar ik toch minder cohesie, al maak je met kinderen via school wel makkelijker contact met andere mensen uit de buurt. Al zal dat misschien minder zijn als je in een buurt woont met eengezinswoningen waarbij je gewoon de deur uit loopt en op staat staat. Op onze etagewoning in onze drukke straat ken ik na tien jaar nog steeds maar een paar buren.

En wat terecht al genoemd is: woningen in Amsterdam zijn dúúr. We hebben even een dip gehad op de woningmarkt, maar inmiddels rijzen de prijzen weer de pan uit. Je komt wat dat betreft dus een paar jaar te laat.

Als je het mij persoonlijk zou vragen, dan zou ik met kind niet zo makkelijk de stad ín verhuizen. We wonen er nu en we hebben het naar ons zin, maar ik zie -naast de voordelen- toch ook wel nadrukkelijk grote nadelen aan het wonen in de stad met kinderen. Ik kan me voorstellen dat als je van buiten Amsterdam komt, je je daar wel op kunt verkijken.
Eleonora-1 schreef:
10-06-2017 16:52
Daar heb ik ook gewoond. In Almere. In Haven, Stad en Buiten.
Hangt er helemaal vanaf waar je gaat wonen aldaar ook of je last hebt van junks etc.

De Stedenwijken en het centrum van Almere Stad zou ik dan maar heel erg mijden. En parkeren is en was toen ik er woonde daar in het centrum, juist vaak een drama. Ik woonde in het centrum en mijn bezoek kon praktisch nooit vlakbij mijn huis parkeren omdat het winkelend publiek er stond.

Heerlijk, Almere, als je niet van oude historische steden houdt en waarde hecht aan wat jij beschrijft.
Maar niet te vergelijken met Amsterdam behalve dat er veel Amsterdammers wonen.
Ja ik woon gelukkig in een leuk deel van Almere stad. En ik moet voor me werk in de binnenstad zijn van Amsterdam dus ik mis gelukkig niets. Overdag in Amsterdam en savonds lekker rustig. Ik sou het misschien wel missen als ik ook hier in Almere zou werken.
Fluithaas schreef:
die dus... ik ben er geboren en heb het er 28 jaar volgehouden. Daarna was ik er klaar mee en wilde daar zeker geen kinderen op laten groeien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven